Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Belle Époque

Belle Époque

17-07-2011 om 17:01

Hoe/waar vind ik een betrouwbare auto?

Ik heb onverwacht een geweldige financiële meevaller gekregen en na lang nadenken heb ik besloten die te steken in een nieuwere auto, zodat ik in ieder geval nog een paar jaar mobiel kan blijven.
Mijn oude auto heeft een lekke uitlaat, begint steeds meer te roesten en vanmorgen zag ik een scheurtje in mijn band. Hij is al 15 jaar oud en ik twijfel of ik nog meer geld erin moet steken. Nu met deze meevaller heb ik besloten een nieuwere auto te kopen (kleine middenklasser, benzine, versnellingen).

Omdat we zaterdag op vakantie gaan en ik met die rare band niet zo ver durf te reizen, moet ik vrij snel een knoop doorhakken en ik zou graag jullie mening willen horen. Ik heb géén verstand van auto's en heb zo snel ook niemand in de buurt die dat wel heeft, dus ik ben even volledig op mezelf aangewezen.

Hoe/waar kan ik deze week het best voor een auto kijken en waar heb ik de meeste kans om voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten? Merkdealer? Marktplaats? Occasiondealer? En voor de mensen in regio 036: weten jullie een adresje? Mijn huidige auto heb ik heel goedkoop kunnen krijgen omdat er deuken en krassen in zaten, maar hij deed het uitstekend (al is hij nu serieus aan het inkakken), zo'n meevallertje zou ook leuk zijn, maar waar vind je die op korte termijn (deze had ik via-via).

En dan nog iets: waar laat ik mijn oude auto? Voor de sloop is die nog net te goed, maar de APK (gepland voor begin augustus) komt hij echt niet meer door...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

17-07-2011 om 17:15

Pelle

Ik vind het tricky om bedragen op een open forum te zetten, maar ik stuur je even via-via een berichtje

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2011 om 17:19

Belle

Wij twijfelden ook over de verkoop, ivm de apk een paar maanden later. Dus hebben we de auto op marktplaats gezet, en er nog 300 euro voor gekregen. Hij rijdt nu ergens in Verweg als taxi, Afrika vertelde hij geloof ik.

Belle Époque

Belle Époque

17-07-2011 om 17:29

Taxi in afrika

Met wat opknapwerk van een handige knutselaar zou mijn oude auto nog perfect in staat zijn flink wat kilometertjes te draaien maar ik kan niet knutselen... Ik ga het i.i.g. wel proberen (heb nog tot 5 augustus, dan loopt de APK af).

De vakantie gaat overigens goedkomen, er is iemand opgedoken die even een noodreparatie kan verrichten aan een mankement waarmee ik echt niet meer verder dorst. Dus de druk is enigszins van de ketel.

En verder blijf ik zoeken. Ik zet mijn te besteden bedrag liever niet online, maar mocht iemand een auto hebben van pakweg 10 jaar oud, niet teveel op de teller, klein middenklassertje, benzine, versnelling en 5 deuren, dan hoor ik het graag

Belle Époque

Belle Époque

17-07-2011 om 20:20

Joyeux!

Wat een handige site! Dank je!

Belle

Toyota is volgens C een goede keuze. Bij de dealer ben je duurder uit, door de geboden garantie. Maar Pelle heeft wel gelijk - googlen, iedereen in je buurt naar referenties vragen, etc. Er zitten altijd oplichters tussen, maar vertrouw ook op je intuitie!

Wel gefeliciteerd trouwens, zo'n meevaller is natuurlijk wel heel erg welkom!

groetjes,
Jons

Belle Époque

Belle Époque

17-07-2011 om 22:39

Jons

Dank je

Ik heb inmiddels bij een garage (geen merkgarage) een Hyundai gevonden die me enorm aanspreekt. Heb per internet al een proefrit aangevraagd en ben nu autokenners aan het ronselen in mijn omgeving

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 11:59

Pelle

Bedankt, heb ik inmiddels gedaan.

Proefrit ook achter de rug. Hij rijdt als een trein, maar ik heb nog wel wat puntjes qua onderhoud. Vanmiddag ga ik kijken met iemand die technisch meer weet dan ik, en dan mag de auto ook even op de brug.

Auto is spotgoedkoop wegens enkele deukjes, maar de lak is onbeschadigd en ik rij altijd gedeukte auto's omdat dat al gauw heel veel scheelt qua prijs. Maar ik wil nog even wat dingen zeker weten.
Kortom: ik ben voorzichtig enthousiast, maar er zijn een paar puntjes (zoals distributieriem waarvan vaag is of die vervangen is) waar ik toch nog even moeilijk over ga doen. En als we daar niet uitkomen (aan mondelinge toezeggingen hecht ik geen waarde) is het jammer maar helaas (héél jammer, want de prijs is echt superlaag!).

Pluk53

Pluk53

18-07-2011 om 12:04

Belle

nieuwe distributieriem moet toch kunnen voor een paar honderd euro?
En als je nog met je oude brik op vakantie gaat: zorg dat de remmen en de banden ok zijn. Een klapband is geen lolletje. En met een lekke uitlaat loop je bij een controle zo tegen een boete aan.
Mijn motto: koop je auto bij de man/vrouw die hem ook repareren kan.

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 12:22

Pluk

Dank voor je tips!

Het is van een kleine garage, doet ook reparaties, RDW-erkend en zo. Uitlaat klinkt goed (ik ben volkomen a-technisch maar daar heb ik een oor voor ), geen gebrom of gepruttel.
Qua distributieriem gaan we er wel uitkomen, en zo niet: einde verhaal. Ik heb ooit een auto verpest met een kapotte distributieriem en deze auto is niet oud, maar wel bijna het klokje rond en dan krijg je dat soort dingen al gauw.
Er zit een onderhoudsboekje bij, maar dat stelt weinig voor. Dat soort dingetjes tellen voor mij serieus mee. Ik moet zeker weten dat de lage prijs alleen door de deukjes komt en niet door lijken onder de motorkap.

Mijn huidige auto heeft momenteel een lekke uitlaat, en er komen opeens zoveel mankementjes bij dat ik op het punt ben gekomen dat ik zeg: een auto van 15 jaar met bijna 200.000 op de teller, plus mijn recente financiële bof, wat is wijsheid... De balans slaat inmiddels serieus door naar "andere auto". (deze heeft zijn geld dubbel en dwars opgebracht)

En deze auto is, als ik zeker ben van de technische staat, bijna een cadeautje. Maar voor ik ja zeg, moeten er eerst een paar dingen goed overlegd worden.

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 12:24

Nog even over de apk...

Ik heb altijd ouwe bakken gereden en die moeten jaarlijks gekeurd worden. Klopt het dat jongere auto's een APK voo 2 jaar krijgen? Ik heb het kenteken bekeken op de site van de RDW en daar staat inderdaad dat de APK tot 2013 is (bijna 2 jaar dus!). Daar sta ik eerlijk gezegd raar van te kijken, dat wist ik niet...! Klopt dat?

Sancy

Sancy

18-07-2011 om 13:12

Belle

ik heb niet de hele draad doorgelezen, maar ik heb een paar tips:
Schade: ik zou me minder druk maken over deuken en lakschade dan om constructieve mankementen. Als de auto betrokken geweest is bij een ongeluk dan zou ik vooral controleren of het chassis en de assen niet verbogen zijn, de radiator niet lekt, de eventuele trekhaak niet verbogen is etc. dergelijke constructieschade is erger en gevaarlijker dan krassen en deuken.
Wat ik wel eens gedaan heb is de auto kopen onder een ontbindende voorwaarde. De verkoper deed een opgave van de staat van de auto en wat we overeengekomen waren aan reparatie of vervanging. Ik nam de auto dan mee naar een andere garage en liet die daar ANWB keuren. De verkoper mocht dan kiezen: alles wat dan nog aan de auto werd geconstateerd, repareren op zijn kosten of de geschatte reparatiekosten van het overeengekomen bedrag aftrekken. Dat werkt heel prettig

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 13:25

Iets raars ontdekt...

Via-via ben ik er achter gekomen dat de auto meermaals van eigenaar is gewisseld. Eerst als leasebak, daarna bij een particulier, daarna (en dat vinden we vreemd) bij verschillende garages.

Nou kan hij als vervangauto zijn gebruikt, maar toch... Ik ga ze daar vanmiddag toch eens over doorzagen...!

Sancy, een deuk is voor mij geen probleem. Het is volgens mij ook geen botsing-schade. Dat van de keuring elders wil ik zeker doen, ik ben alleen geen lid van de ANWB, maar daar vind ik nog wel wat op.

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 15:20

Nog meer vreemde dingen...!

Een bekende met connecties is er achter gekomen dat het kenteken van de auto voornamelijk geregistreerd is geweest op naam van garages. Dat kan betekenen dat het een leenauto is geweest, maar ook dat het een probleemauto is, werd me gezegd
Ik heb bij de garage waar ik mijn eigen auto wilde keuren (300 meter verderop) nu een afspraak dat ze hem morgen even nalopen. Als de huidige eigenaar daar moeilijk over doet, mag hij de auto, hoe jong en goedkoop ook, op een plekje steken waar de zon niet schijnt

Klinkt als afgeragd....

Kortom: ik zou me twee keer bedenken die auto te kopen. Goedkoop is in dit geval duurkoop. Je hebt bij voorbaat al teveel vraagtekens, slecht voorteken.

Belle Époque

Belle Époque

18-07-2011 om 19:30

Valt mee!

Ik heb er inmiddels een expert-kennis heengestuurd en die was verrast want de auto zag er nog uitstekend uit, van binnen en van buiten, goed onderhouden, op de eerder genoemde heel lichte schade na die verder geen problemen geeft.
Maar die schade drukt wel de handelsprijs, legde mijn kennis uit. Een schadebedrijf rekent goud geld voor uitdeuken en zo, ook al zie je de deuken amper, en dat scheelt al gauw heel veel geld.

Hij twijfelt over één onderdeel (distributieriem, héél belangrijk, weet ik uit ervaring!). Dat gaan we morgen bij een andere garage uitzoeken. De verkoper had daar absoluut geen moeite mee.

De expertkennis had ook meer achtergrondinformatie over de auto gevonden waar ik als particuliertje niet aan kan komen, waardoor me een boel duidelijk is geworden over de geschiedenis van de auto en ik er een stuk meer vertrouwen in heb (kan geen details geven want het is toch een openbaar forum .

Afhankelijk van de distributieriem en de bevindingen van de second opiniongarage zeg ik ja of nee morgen. Als alles okay is, koop ik hem.

Een auto kopen blijft een gok, zeker als je er weinig verstand van hebt, maar gelukkig blijk ik zelfs in de vakantietijd meer experts in mijn omgeving te hebben dan ik dacht! Bedankt voor de goeie tips, qua proefrijden en een site, als deze auto het niet gaat worden heb ik genoeg informatie om verder te zoeken!

En morgen laat ik weten of het hem definitief is geworden...!

PS: zonder die expertkennis, die van tevoren zelfs veel sceptischer was dan wij, had ik allang nee gezegd.

Chippie

Chippie

18-07-2011 om 23:58

Distributieriem

Ik vind dat er altijd een beetje hysterisch wordt gedaan over de distributieriem. Dat is gewoon een (duurder) onderdeel dat je een keer moet vervangen. Gewoon op tijd. Dan is er niets aan de hand.

Zelf zou ik niet zo snel een leasebak overnemen als ik niet weet wie de berijder is geweest.

Belle Époque

Belle Époque

19-07-2011 om 11:05

Koop rond!

Pelle, we zijn overeengekomen dat hij er zelf een nieuwe riem in zet. Vanmorgen heb ik een 2nd opinion laten doen en die garage raadde dat ook aan, voor de zekerheid. Verder vond die 2nd opiniongarage het een nette, goed onderhouden auto.

Ik ben er mee akkoord gegaan en de koop is rond!!! Morgen heb ik een prachtige (okay, deukje DD) nieuwe(re) auto en ik ben er nu al superblij mee!

Hopelijk ga ik er net zoveel lol van krijgen als met de oude auto (maar dan wel langer, want deze is veel jonger)!

Vera*

Vera*

19-07-2011 om 12:51

Belle

Gefeliciteerd!
Ga je er ook al mee op vakantie? Als ik strategisch ga staan kan ik hem misschien langs zien scheuren

Vera

Belle Époque

Belle Époque

19-07-2011 om 13:24

Vera

Als je een pronte dame in een donkerblauwe kleine middenklasser ziet langsscheuren, met een grijns van hier tot Seoel , zwaai dan gerust!

Belle Époque

Belle Époque

19-07-2011 om 16:49

Dank je, pelle

Aan de laadruimte zal het niet liggen! (en ja, die wachtlijst wordt korter en korter...!)

Guinevere

Guinevere

19-07-2011 om 22:45

Belle

Belle, een fijne vakantie gewenst met je nieuwe raspaardje!

Belle Époque

Belle Époque

20-07-2011 om 18:21

Het staat voor de deur en het glimt...

Guinevere, bedankt!

Heb 'm nu 2 uur en tot nu toe bevalt hij!

liora

liora

20-07-2011 om 19:19

Belle

Ineens valt er een kwartje, ben jij van nick gewisseld?

Massi Nissa

Massi Nissa

20-07-2011 om 20:59

Belle

Gefeliciteerd met je nieuwe auto, superleuk! Hoop dat je er heel lang veel plezier van mag hebben zonder garagekosten.
Groetjes
Massi

Belle Époque

Belle Époque

20-07-2011 om 22:06

Liora

Ja, een tijd geleden alweer. Er was een enorme nickwisselgolf waar ik op meesurfte.

Belle Époque

Belle Époque

20-07-2011 om 22:08

Massi nissa

Dank je! Sinds eind van de middag ben ik de officiële eigenaresse van de auto!

Vera*

Vera*

21-07-2011 om 09:39

Belle

Heel veel geluk met je nieuwe gevaar op wielen.

Vera

Sascha2

Sascha2

21-07-2011 om 23:51

Belle

Heerlijk, een nieuwe auto voor de deur! Ik wens je een boel plezierige ritjes toe in je bolide.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.