Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Doef

Doef

16-10-2010 om 01:31

Hoeveelheid handdoeken/sokken etc.

Ik ben moed aan het verzamelen,wil flinke opruiming gaan houden. We zijn een gezin van drie (een kind) en ik hebben stápels handdoeken, sokken (man wel 30 paar),washandjes, ondergoed en beddegoed. Ik wil dus heel wat wegdoen maar vraag me nu af hoeveel is nou wel handig om te houden? Ik ben heel benieuwd hoeveel handdoeken, sokken etc jullie hebben en of dat genoeg/teveel of te weinig is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

16-10-2010 om 07:38

Ongeveer

Ik denk dat we elk ongeveer 10 paar sokken hebben. Twee sets beddengoed (plus nog wat voor logees) per persoon, behalve voor spugende kleintjes of kinderen die in bed plassen, dan heb je natuurlijk meer nodig. 2 badhanddoeken en 2 gewone p.p. en nu we een peuter in huis hebben hebben we een gróte stapel washandjes nodig.

Verder nog een flinke stapel kleine handdoekjes voor in de wc (die verschonen we vaak) en drie sets handdoek + theedoek voor in de keuken.

Badhanddoeken wil ik eigenlijk wel wat meer van hebben, maar dan moet ik een tweede stapel gaan maken in de kast en dat weerhoudt me er vooralsnog van. Ach, binnenkort gaan we nog vaker wassen, dus dan komen we wel weer uit.

liora

liora

16-10-2010 om 09:24

Pelle

Dat vind ik echt een geweldige tip!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Apart leggen

..en kijken of je het gaat missen.

Da's een tip uit personal organizing-land. Hoe zeg je dat in het NL? Professioneel opruimadviesland.

Dus Doef (dat was trouwens projectnaam voor oudste hier, vanwege de klank van de Doptone), ik zou niet afgaan op ervaring van anderen maar gewoon de boel halveren. En kijken of je uitkomt. Dan nog een keer halveren, enz, tot je vloekend (of mopperend) naar de schuur loopt om wat spul bij te halen.

Jeetje

30 paar sokken en die zijn allemaal goed zonder gaten en als setje bij elkaar ? Hier heb ik heel regelmatig een boel eenzame sokken, ik gebruik die dan heel soms om iets mee te poetsen (schoenen, aanrecht, bij verven). En alles waar een gaatje in dreigt te komen gaan ook direct weg.

misschien koop je te veel spullen, wat moet je met nieuwe handdoeken/beddengoed als je nog stapels hebt ?

Ik zou eerst het lelijkste en meest versleten spul weg doen, doneren of mee nemen op vakantie inderdaad en daar weg doen (dit jaar ook zo wat versleten kleding en ondergoed zo kunnen dumpen, scheelde weer met inpakken).

Yta Chalne

Yta Chalne

16-10-2010 om 15:20

Sokken?

Sokken, dat weet ik alleen van kleuter. Die heeft tien paar, twee setjes van vijf dezelfde, en vier paar kniekouden (ook wel 'voetbalsokken' genoemd door hem). Zelf draag ik geen sokken. Alleen vroeger met wandelen, maar dat doe ik allang niet meer lang genoeg om wandelschoenen voor aan te trekken.
Maar washandjes, dat vind ik echt een Belangrijk Item. Een van mijn favoriete huishoudelijke aankopen. Ik heb er vijfentwintig, en ze gaan ongeveer twee jaar mee en dan gaan ze weg (meestal op tour met dochter, die ze dan kan weggooien na gebruik). Handdoeken gaan jaren mee hier, ik doe niet aan themakleuren oid, en we hebben er ongeveer drie per persoon en dan nog een stapeltje van die Ikea handdoeken (iets kleiner dan groot) voor gasten en vakantie.

Chippie

Chippie

16-10-2010 om 16:12

Mijn personal-organizing-tip

Zorg ervoor dat je nooit misgrijpt! Dat scheelt je heel veel stress 's morgensvroeg. Dus hier stapels handdoeken en washandjes (wel allemaal in één kleur) veel onderbroeken, tig sokken (20 paar gekocht in twee kleuren zodat je nooit hoeft te zoeken wat bij elkaar past voor ons, voor de kinderen ook tig sokken in allerlei kleuren). Als ik een week lang niet was heb ik nog sokken, handdoeken etc.

Beddengoed heb ik dan weer heel weinig. Eén mooie set per bed die zaterdags wordt gewassen, gedroogd en direct weer op het bed gaat. Voor elke maat bed een reserve-exemplaar. Op zolder liggen bij de vakantiespullen ook nog een paar. Voor de baby/peuter had ik wel 4 setjes want grijp-nooit-mis.

Bastet

Bastet

16-10-2010 om 18:23

Inderdaad chippie

Juist van sokken,handdoeken etc heb ik liever teveel dan alles precies pas.Ik moet een keer een was kunnen laten liggen zonder in logistieke problemen te komen..

Puck

Puck

16-10-2010 om 20:00

Net als bastet en chippie

Ik was eigenlijk alleen in het weekend (sinds kort in zo'n megawasmachine van 10 kg die Cobi niet wil hebben) en heel soms sla ik wel eens een weekendje over. Ik wil dus minstens zoveel kleren hebben dat we 2 weken kunnen overbruggen en niet misgrijpen.

Doef

Doef

16-10-2010 om 21:26

Fijne tips

Hee dankjulliewel voor de reacties. Inderdaad, als ik alleen al alles weghaal waar een gaatje inzit, verkleurd is of vaal dan denk ik dat het al meer dan gehalveerd is allemaal. Wij hebben nog stapels versleten handdoeken uit de jaren 70 (met retroprint), de lievelingshanddoeken van mijn man, omdat ze zo versleten zijn zijn ze lekker ruw (vindt hij dus lekker). Sokken met gaatjes trekt hij gewoon nog aan (als ze niet heel groot zijn natuurlijk) Zelf heb ik ook nog de (inmiddels versleten uitziende) badhanddoek die mijn moeder voor mij maakte toen ik 23 jaar geleden op kamers ging etc., De badhanddoek van suske en wiske (aktie van albert heijn jaren 80), mooie jaren 60 badhanddoeken met bolletjes etc Drogen allemaal nog prima af en zitten dus allemaal herinneringen aan en kan ik met moeite afstand van doen. Ik ben veel te sentimenteel. Want voor een buitenstaander zal het er uitzien als een armoedig boeltje. Ik ga dus ook nog eens goed kijken wat er nog wel mooi/fris uitziet. We hebben ook een doos met losse sokken waarvan wederhelft kwijt is maar af en toe komt er weer een boven water. De tip van Rodebeuk is een hele goede, past ook bij mij. Door het gevoel in nood nog terug te kunnen zal ik drastischer durven zijn. Tot nu toe grijpen wij dus ook nooit mis want er is genoeg van alles. Ik dacht tot voor kort ook altijd dat dat handig is. Maar het gevolg is dus wel dat we af en toe enorme bergen was moeten wegruimen en veel vaker dingen kwijt raken en maar weer naar een nieuwe grijpen. Ik vraag me soms af of het uiteindelijk niet veel makkelijker, rustiger is om veel minder te hebben en vaker even een kleine was te doen en niet alles in de kast te hoeven proppen maar overzichtelijk neer te kunnen leggen. Ik ga het uitproberen volgens de tip van Rodebeuk en dan hou ik ongeveer de aantallen aan die Biene noemde!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-10-2010 om 23:31

Wegdoen?

Waarom zou je iets wat goed is weg doen? Als de gaten erin vallen is het vroeg zat. Wij hebben zo'n beetje 16 badlakens, tot 1.40 lang zo'n beetje dus. We hebben geen wasdroger en ik was op kleur. Dus als ik de blauwe handdoeken gewassen heb gebruiken we de witte bijvoorbeeld en als de blauwe dan nog niet droog zijn liggen gelukkig de rode/roze/gele op de stapel klaar. Je kunt er nooit genoeg van hebben, net als met washandjes. De jongste is zo netjes op haar sokken dat ze zelfs nog sokken van net na de basisschool in haar sokkenbak heeft. Ik verfoei het als ik haar sokken moet wassen, want dat zijn er zeker zo'n 40 die ik netjes naast elkaar op de lijn moet hangen. Ik heb denk ik zo'n 10 paar witte, model sneaker, sokken, maar gek genoeg zie ik die zelden in mijn la. Mijn oudste dochter loopt verdacht vaak op witte sokken...

Doef

Wat een rijkdom, die retrohanddoeken, en die met de bolletjes. Ze gaan natuurlijk mede zo lang mee omdat je er zo veel van hebt. Ik heb ook nog steeds spijt dat ik er niet meer meegenomen heb toen mijn oma op haar 94ste overleed. Zij had prachtige handdoeken in een dure uitvoering gekocht in ik schat begin jaren 60, dus die waren eind jaren 90 op hun lekkerst.
Verder herkenning: hier nog een badlaken dat mijn oma voor me gemaakt heeft in 1974 ongeveer. Gebruiken we voor de kinderen, wel wat rafels aan de rand.

Het zou best kunnen dat de boel sneller slijt als je minder gebruikt... maar zoals je het beschrijft klinkt het als een kostbare schat.

Schattige schaapjes

Ik zag op een weblog van Nenne dat ze schattige knuffelschaapjes had gemaakt van de oude badhanddoeken van haar oma..Zo had ze van die oude handdoeken ook een stukje herinnering aan oma..

Zie http://nennedesign.web-log.nl/nennedesign_weblog/2007/06/schaapjes.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.