Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rembrand

Rembrand

23-12-2009 om 11:05

Hoeveelheden kaasfondue.

Op eerste kerstdag willen wij kaasfondue maken. Wie heeft een lekker ( alcoholvrij ) recept en wat zijn de hoeveelheden waar ik aan moet denken ?
( twee volwassenen, twee pubers en een kleine eter van 11 jaar ).
M.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

23-12-2009 om 11:28

Zakje

Ik ben gestopt met zelf kaasfondue maken sinds ik heb ontdekt dat die kant-en-klare zakjes uit de supermarkt veel beter zijn. Zelfgemaakt gebeurde het me regelmatig dat de fondue niet goed smolt vanwege afwijkend vetgehalte oid.
Ik koop dus één zak per persoon (echt niet minder doen!). Mét alcohol, want zonder is lang zo lekker niet. Als je van de alcohol afwilt zou ik 'm langer doorkoken. De fondue op smaak brengen met knof, flink peper, een pakje verbrokkelde danablu. Ernaast behalve stokbroden ook bloemkool, broccoli en champignons. En wortelsalade!

Tijgeroog

Tijgeroog

23-12-2009 om 15:41

Met alcohol

Hoewel ik normaal gesproken niets met alcohol moet hebben, en het ook ver bij de kinderen vandaan houd, gaat het wel door de kaasfondue. Ik vind het dan veel lekkerder smaken, en het grootste deel is toch verdampt als je het gaat eten, omdat het al een tijdje op staat.
Wij eten 200 gr per persoon, maar het hangt er ook een beetje vanaf wat je er bij doet (traditioneel: groene salade, vleeswaren (droge worst, rauwe ham) en augurkjes/zilveruitjes)
En we gebruiken dan gruyere en emmentaler kaas, witte wijn, kirsch, nootmuskaat en knoflook. Dan heb je een zwitserse kaasfondue. Als je ondanks de alcohol geinteresseerd bent zoek ik wel even het hele recept op.
Zakjes gebruiken wij ook wel eens, om er een snel-klaar-maaltijd van te maken, maar vind ik toch lang zo lekker niet. En er gaat bij mij ook niets anders dan brood in...

Rembrand

Rembrand

23-12-2009 om 19:23

Thanks!

Het is die van Beemer geworden.
De jongens vinden de smaak van wijn in de fondue gewoon echt niet lekker. Ik wel, maar ik wil dat het hele gezin het lekker gaat vinden.
M.

Rembrand

Rembrand

23-12-2009 om 23:20

Beemer. ( toch nog een valreepvraagje ).

Doe jij die koffiemelk er altijd door, en op welk moment roer je deze door de fondue ?
M.

Rembrand

Rembrand

25-12-2009 om 00:17

Thanks.

Ik ga gewoon proeven en eventueel een scheutje toevoegen.
Dank je wel voor je reactie Beemer.
M.

Rembrand

Rembrand

25-12-2009 om 23:36

Beemer.

Het was errug lekker !!
( zelfs jongste zoon heeft zitten smullen ).
We hebben er een klein scheutje koffiemelk door gedaan, en geen kummel ( wel peper en zout overigens ).
Voor herhaling vatbaar.
M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.