Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

06-10-2009 om 15:17

Hoeveel zout in de koolraapstamppot?

Ik ga vanavond koolraapstamppot maken. In het recept staat dat er bij de koolraap en aardappels een eetlepel zout moet. Dat lijkt me nogal veel. Zou het kloppen, of bedoelen ze een theelepel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

06-10-2009 om 15:31

Daar lees ik altijd over heen

want ik voeg nooit zout toe. Ik zou de hoeveelheid nemen die je anders ook neemt bij een stamppot.

Vic

Vic

06-10-2009 om 16:05

Ja maar

Ik heb nog nooit koolraap gegeten. Misschien is dat wel zo flauw dat je echt een eetlepel zout in je kookwater moet doen?

aatje

aatje

06-10-2009 om 16:08

Moet?

In het recept staat dat er bij de koolraap en aardappels een eetlepel zout MOET? Helemaal eens met amk, gewoon weglaten dat zout. Beetje peper erbij, wat gember smaakt ook. Zout is een onnodige en vrij ongezonde smaakgewenning, net als suiker. Of MOET er bij jou 5 scheppen suiker in ieder kopje thee?

Vic

Vic

06-10-2009 om 16:42

Nou aatje

Misschien dat het niet 'moet' als in wettelijk verplicht, maar het zal er niet voor niets staan. Sommige toevoegingen in recepten zijn ook gewoon nodig voor de smaak. En voor mij moet er ook melk in de koffie.

Fatima

Fatima

06-10-2009 om 18:57

Zout?

Zout kun je toch ook aan tafel toevoegen? Ik gebruik alleen zout als ik daar behoefte aan heb daarom voeg ik het nooit toe tijdens het koken.

Inge M

Inge M

06-10-2009 om 20:21

Wel zout, maar niet zoveel

Een eetlepel voor een stamppot lijkt me erg veel.
Ik zou eerst een kleine theelepel toevoegen. Dan heb je dikke kans dat het al voldoende is. Dus klaarmaken, proeven en desnoods meer erbij gooien.
Juist bij stamppot vind ik zou wel nodig.

amk

amk

06-10-2009 om 21:19

Flauw

in het begin is zonder zout wel even wennen, maar dat compenseer ik met kruiden.
Nadeel is dat ik nu ook niet meer in onze bedrijfskantine eet, want alles is daar zo zout. Ook soep uit blik smaakt niet meer, en zo nog veel meer dingen.
Het enige waar ik nog zout over strooi zijn gebakken aardappelen, maar dan ook pas aan tafel.

Je kunt zout wel altijd toevoegen, maar eruit halen is zo lastig. Ik zou de stamppot eerst klaarmaken en dan aan tafel indien nodig zout toevoegen.

Vic

Vic

07-10-2009 om 22:53

Toch gedaan

Toen ik gisteren de keuken in ging werd net een eetlepel zout in het kookwater gegooid. Waarschijnlijk giet je dat weer net zo hard af, want ik vond de stamppot niet overdreven zout smaken. Ik denk niet dat ik het nog eens ga maken, maar ach je probeert wel eens wat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.