Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoera! de zomer is gekomen, wij hebben het eerste kievits- eh, de eerste luis gevonden... :-(

Joepie....
De eerste drie jaar van het leven van dochterlief zijn we luisvrij doorgekomen. Afgelopen zondag zouden we naar de verjaardag van mijn zus. Mijn haren drogend zag ik plotseling iets ieniemienies op mijn handdoek... kruipen! Bah! Nee!!!!!!
Dochter controleren... nee he...
Affijn, naar de dienstdoende apotheek, allemaal geshampood en geluizenkamd uiteindeljik naar het tweede deel van de verjaardag, maar niet voordat ik alles wasbaars had verzameld op de waszolder.
Wat een teleurstellend begin van de zomer...
(tot nu toe gelukkig in totaal slechts 7 stuks gevonden, en gelukkig geen eitjes).

Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellefleur

Bellefleur

23-06-2009 om 09:14

Een luis maakt nog geen zomer

Helaas, helaas, het is met luizen net als met muizen. Zie je er zeven, dan zit er het tienvoudige. Dit wordt een zomer die je je zult herinneren als de zomer waarin je kamde. Dag in dag uit, twee keer per dag. Hoe oud is jouw dochter? Dankzij het kammen kent mijn dochter de tafels feilloos.

Toch 14 dagen kammen

Ik zou toch maar 14 dagen dagelijks gaan kammen. Luizen leggen razendsnel neten en je herkent ze maar moeilijk. Zorg voor een metalen kam met hele smalle tanden.

Oudste had ruim een maand geleden luizen, (5) ik ook (4)en bij mijn man zat er ééntje.

Wij dachten dat hij zand in zijn haren had. Niet dus. Op zijn hoofd vond ik er vijf, na tien dagen kammen en één dag zondigen liep er weer één luisje tusen zijn krullen. Weer geshampood, weer gaan kammen. Die ene luis had toch al degelijk neten gelegd. Gelukkig waren man en ik toen luisvrij en hoefde alleen oudste te worden behandeld.

Afgelopen weekend was de incubatietijd van 14 dagen verstreken, gisteren is hij op school weer gecontroleerd en is nu luisvrij. En nu maar hopen dat het zo blijft.

Je doet er goed aan om de komende 14 dagen toch te blijven kammen! Even vervelend, maar de enige adequate oplossing tegen hoofdluis!

Linda

En het eerste eitje...

mag je natuurlijk aanbieden aan de koningin!
(sterkte....)

Vonda

Vonda

24-06-2009 om 00:26 Topicstarter

Luis 0 is gevonden

Die waar het allemaal mee begon. Vondaman met Vondadochter vandaag naar schoonma. Zij heeft al langer kriebel op het hoofd (huisarts had een niet-werkende lotion meegegeven) maar nu pas ging er bij Vondaman een lampje branden: ja hoor.... luis 0 was gevonden, en ook luis 0a, 0b, 0c en de hele familie! Ook daar is dus de algehele schoonmaak, het wassen en het kammen gestart.

Wij kammen overigens nog dagelijks hoor. Onszelf 1 x per dag. Mijn dochter zal ik toch 's morgens en 's avonds blijven kammen, inderdaad, de komende 2 weken, en misschien daarna in elk geval wekelijks controleren ivm bezoekjes aan schoonma...

Wat een ellende. Ik prijs mijzelf overigens gelukkig dat ik het zo snel ontdekt heb (zaterdags op bezoek bij schoonma, zondagmorgen ontdekt).

Groetjes,
Vonda

Tinus_p

Tinus_p

24-06-2009 om 10:23

Schoonmaak

Algehele schoonmaak is niet nodig, kammen WEL.

Vonda

Vonda

25-06-2009 om 23:42 Topicstarter

Tinus

Ge hebt gelijk!!!

Groetjes Vonda

Vonda

Vonda

25-06-2009 om 23:47 Topicstarter

Wat een ei

ben ik!
Inmiddels weet ik ook hoe de eitjes van luizen er uitzien. Klein dus, heeeeeeeeeeeel klein!!!!
Ik nog blij bij het begin van dit draadje dat ik maar 2 luizen had en dochterlief maar 5. En dat we dus geen eitjes hadden. Vergeet het maar. Ik weet ze nu te vinden, helaas. Voor het slapen gaan heb ik deze avond bij dochter minstens 25 haren uitgetrokken (tussen mijn nagels gaat het niet) met telkens een eitje eraan. Ze zat mooi stil naar Knabbel en Babbel te kijken, en klaagde niet over het uittrekken van de haren. Wat een ellende.
We gaan hier dus nog even door met dagelijks kammen en neten zoeken....

Groetjes,
Vonda

Blondt vraagje: huisdieren?

Allereerst sterkte in de strijd!

Hier af en toe vriendjes met luis, maar wij zijn de dans tot nu toe ontsprongen. Maar ik vrees de dag dat ook wij kunnen meepraten. Ik ben op mijn hoede, daarom: moet je ook iets met huisdieren?
Cavia kammen? Hond in de shampoo? Gel in de staart van de kat?

Tink

Tink

27-06-2009 om 00:27

Nee

Voor zover ik weet 'lusten' hoofdluizen alleen mens.

Maar eh, sterkte iedereen in de luizenstrijd, het is een ellende . Kammen kammen kammen is de boodschap, als je dat een paar weken consequent 2x daags volhoudt doorbreek je de cyclus. Een jong luisje legt namelijk pas eitjes na een dag of 5. Dus als je ze voor die tijd vangt, krijgen ze de kans niet. Wij hebben de plaag op die manier onder controle gekregen, zelfs zonder shampoos of ander duur gif.

Oja, en doodmaken die beesten, na het vangen! Gewoon *knak*, tussen je nagels.

Poetsen mag dan niet nodig zijn, ik deed het wel. Elke dag stofzuigen en het beddegoed op 60 graden in de was, en kleding waarmee dat niet kon, 24 uur in de vriezer. Ik durfde gewoon niet te gaan zitten als ik het niet deed. Van hoofdluis krijg ik blijkbaar smetvrees

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.