Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-10-2022 om 20:22
Vooropgesteld: ik stel deze vraag omdat ik het niet snap, niet omdat ik er per se gebruik van wil maken. Ik ben slecht in cijfers en heb het gevoel dat ik een denkfout maak. Ik hoop dat ik het goed onder woorden kan brengen.
Iedereen krijgt in nov en dec (2x) 190 euro korting op de energierekening, verrekend door de energiemaatschappijen.
Ik zit op een bedrag tussen de 105-115 euro aan vaste en verbruikskosten samen.
Hierbij stook ik afgelopen en komende winter niet, douche bijna koud, was met volle trommel in het weekend, was 1x per dag af, kook voor meerdere dagen, kortom: ik verbruik nauwelijks en zit in de kou, evenals de rest van Nederland uiteraard. Dat houd ik wel vol, dat is het niet.
Mijn vraag: snijd ik mezelf nou in de vingers, want ik betaal en verbruik nauwelijks en kom dus nooit in aanmerking voor die korting denk ik? Het lijkt me wat "apart" als mensen die toch wel stoken en dat kunnen betalen daar dan ook nog voor beloond worden door die korting. En ik betaal 115 euro en krijg er weinig gemak voor terug bij wijze van.
Stel dat ik spaarzaam verwarm, haal ik dan niet het meeste uit die korting plus is de winter aangenamer? Of dat ik het kan schenken bv.
Waar gaat het fout in mijn denken, of klopt de richting waarin ik denk wel?
13-10-2022 om 17:46
Fer13 schreef op 13-10-2022 om 16:19:
[..]
Klopt, niet kouder dan 16.5, er is in zomer en winter een verschil met de onderste 2 etages van 2 graden koeler.
Ik ben idd actiever in in huis in de winter.
Ik heb alleen in de slaapkamers ventilatieroosters ( 24/7 open), maar aan 1 zijde ramen, een centraal afzuigsysteem in toilet, badkamer en open keuken dus in de winter regelmatig een klapraampje op een kier voor de ventilatie. Omdat ik niet stook verlies ik dan temperatuur maar geen warmte waarvoor ik betaal. Het went, ook de lagere temperatuur. En 17 is wel oncomfortabel, maar niet héél koud zoals andere mensen het hier hebben.
Huizen zijn inderdaad heel verschillend. Het is hier al 15 graden geweest in de woonkamer en dan moet de winter nog beginnen. Hier ben ik uiterlijk dit weekeinde af, dan komen er gasten die laat ik niet in de kou zitten.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.