Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

herfstblad

herfstblad

21-10-2010 om 13:01

Hoe zit dat met groen en de buren?

Mijn tuinman en de buurman hebben een conflict en ik sta daar tussen. Ik wil dat nu voor eens en voor altijd duidelijk hebben. Wie helpt?
Wij hebben een beukenhaag. Die is van ons en grenst aan de buren. De buurman heeft verder geen erfafscheiding tussen ons en hem. De buurman knipt de heg aan zijn kant en gooit dan alle takken bij ons op het terrein: tussen struiken, de haag etc. Daar is onze tuinman niet blij mee.
Mijn vraag is dus: wie is er verantwoordelijk voor het groen van de heg die erfaafscheiding is maarvan ons en dan gaat het om het groen dat aan de kant van de buren is.
Overigens vind ik het geen probleem om groen van anderen weg te halen en weg te gooien, dat hebben we bijvoorbeeld met de achterburen, wat overhangt bij ons, knippen wij af en voeren wij zelf af.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk

Lijkt mij (theoretisch gezien) dat jullie de haag aan de andere kant ook zouden moeten snoeien als het geen erfafscheiding is.

Vind het bijzonder asociaal dat de buurman dat zonder overleg zelf doet en dan de takken bij jullie neergooit. Als ie zou zeggen: ik snoei deze kant wel en zal ik het tuinafval daar-en-daar neerleggen zou ik het een behulpzame buurman vinden.

Maar goed, hoe het juridisch zit weet ik niet. Wij hebben een heg tussen de twee tuinen in en ieder snoeit gewoon z'n eigen kant (en ruimt de rommel zelf op).

Je buurman heeft de wet misschien gelezen.

..maar het ligt iets ingewikkelder.

In principe kan hij overhangende takken verwijderen, maar dan moet hij jullie eerst in de gelegenheid stellen om dat zelf te doen. Vervolgens kán hij zich de takken toeëigenen, maar hij is daar niet toe verplicht. Of dat betekent dat hij ze zomaar overal neer kan leggen betwijfel ik.

Eerlijk gezegd lijkt me dit een gevalletje gezond verstand. Gezond verstand begint vaak met een kopje koffie en een goed gesprek. Juridisch is het conflict namelijk eerder tussen de twee eigenaren dan tussen de eigenaar en de tuinman... Doe het nou maar. Wat zelfgebakken cake erbij en kijken waar je uitkomt.

Artikel 42

1. Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.

2. De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.

3. De nabuur kan zich niet verzetten tegen de aanwezigheid van bomen, heesters of heggen die niet hoger reiken dan de scheidsmuur tussen de erven.

4. Ter zake van een volgens dit artikel ongeoorloofde toestand is slechts vergoeding verschuldigd van de schade, ontstaan na het tijdstip waartegen tot opheffing van die toestand is aangemaand.

Artikel 43

Onder muur wordt in deze en de volgende titel verstaan iedere van steen, hout of andere daartoe geschikte stof vervaardigde, ondoorzichtige afsluiting.

Artikel 44

1. Indien een nabuur wiens beplantingen over eens anders erf heenhangen, ondanks aanmaning van de eigenaar van dit erf, nalaat het overhangende te verwijderen, kan laatstgenoemde eigenaar eigenmachtig het overhangende wegsnijden en zich toeëigenen.

2. Degene op wiens erf wortels van een ander erf doorschieten, mag deze voor zover ze doorgeschoten zijn weghakken en zich toeëigenen.

Artikel 45

Vruchten die van de bomen van een erf op een naburig erf vallen, behoren aan hem wie de vruchten van dit laatste erf toekomen.

Artikel 46

De eigenaar van een erf kan te allen tijde van de eigenaar van het aangrenzende erf vorderen dat op de grens van hun erven behoorlijk waarneembare afpalingstekens gesteld of de bestaande zo nodig vernieuwd worden. De eigenaars dragen in de kosten hiervan voor gelijke delen bij.

Ja mevrouw pelle (o.t.)

Knip en plak van wetgevingswebsites blijft een lastige... vooral als je daarna nog bedenkt dat je er bij moet zetten dat het geen zin heeft om je op de regels te beroepen, dat herfstblad gewoon koffie moet drinken bij de buren.

Eigenlijk is deze posting gewoon weer eens een verslag van mijn denktechniek. Vermoeiend en met groooooote uithalen.

herfstblad

herfstblad

22-10-2010 om 09:10

Bedankt

Het kopje koffie drinken,zou ik met onze andere buren zo en van harte doen. Deze buurman is niet aardig, heeft met veel mensen ruzie, is een betweter en luistert onze gesprekken af in de tuin. Maar goed, hij woont naast ons, we moeten het met hem doen en een oplossing hebben voor de situatie.
Ik heb met mijn man overlegd, hij gaat bij ze langs (is wat diplomatieker dan ik), vraagt wat ze nu precies willen (wij snoeien maar wel als het ons uitkomt of de buurman zelf (is de hele dag thuis)) en of de buurman, als hij zelf gesnoeid heeft, niet de boel over de heg aan onze kant wil kieperen maar het of wil bundelen of op een stapeltje in de tuin wil leggen,zodat we het gemakkelijker kunnen afvoeren.
Voor wat de buurman en de tuinman naar elkaar hebben geroepen, daar voelen man en ik ons eigenlijk niet verantwoordelijk voor. Wij hebben geen zin om tussen 2 eigenwijze 60-plussers in te gaan staan. Die oudjes van tegenwoordig

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.