Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

franne

franne

16-09-2009 om 14:39

Hoe vind ik rust in mezelf?

De titel zegt het eigenlijk al.
Ik voel me vaak rusteloos als ik alleen ben, terwijl ik best goed in het leven sta voel me niet labiel ofzo. Wel voel ik me soms eenzaam. Behalve dan binnen mijn gezin. Dat contact voelt voor mij echt. Ik vind de meeste mensen zo ongevoelig zo op zichzelf gericht. Heb veel, maar oppervlakkige, vrienden niet echt diepgaand wat ik juist zou willen. Hou veel rekening met anderen. Misschien teveel. Kortom ik heb niet echt rust in mezelf. Ik wil graag in balans zijn en niet steeds het gevoel hebben dat ik iemand mis ofzo. Ik zie bij mijn oudste dochter precies hetzelfde.
Kan iemand mij helpen met herkenning of tips?

Liefs Franne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
nicky

nicky

16-09-2009 om 14:49

Dip

Hoi Franne,

ik herken wel wat uit jou verhaal. Bij mij kwam het omdat ik met totaal niet gewaardeerd voelde, ik voelde me nutteloos en haalde nergens voldoening uit waardoor ik me rot en eenzaam voelde. Om deze "sleur" te doorbreken ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, probeerde ik lekker de deur uit te gaan, overal op de koffie en bij 1 of 2 personen klaagde ik af en toe. Van verwachtingen raak je vaak teleurgesteld (ik bedoel hier de diepgang die je mist).

Het kan goed de periode van het jaar zijn, even een dip. Lekker elke dag een kwartiertje in de zon zitten is een oppepper, zo min mogelijk alcohol en lekker bewegen, een half uurtje wandelen of zo dat doet het ook altijd goed.

Succes ermee.
Nicky

niemie

niemie

17-09-2009 om 10:57

Herkenning

"Ik wil graag in balans zijn en niet steeds het gevoel hebben dat ik iemand mis ofzo". Vooral in deze zin herken ik veel. Ik heb vooral periodes dat ik mezelf dan eenzaam voel en niet genoeg aan "mezelf" heb. Vooral als je veel mensen om je heen ziet die veel vrienden lijken te hebben. Toch is dat denk ik hetgeen we moeten leren. Contact met anderen hebben is heel leuk maar uiteindelijk ben je toch weer alleen. Ik denk dat deze kwestie voor veel mensen een lang leerproces is.

Geen idee

ik herken wel wat in wat je zegt, ik ben mijn hele volwassen leven met vlagen ongelukkig en onrustig. Wat vervelend is is als je altijd buiten jezelf op zoek bent naar rust. Dus dat rust afhangt van iets externs want dan blijf je bezig. Daar ben ik momenteel achter hoe dat heeft gewerkt in mijn leven en dat dat geluk heeft belemmerd.

Ik kijk wel eens vol bewondering naar moeders die zo'n rust uitstralen die hoeven ook hun stem nauwelijks te verheffen om hun kinderen toe te spreken als dat nodig is. Dat hebben sommige mensen, die stralen complete stabiliteit uit.

Ik heb geen idee of ik dat ooit ga krijgen, ja ik had het toen ik thuis kwam met mijn 2e dochtertje, ik ben 2 weken compleet rustig en tevreden en innnig gelukkig geweest en daarna sluimerde de onrust weer mijn hoofd in.

marie-laure

marie-laure

17-09-2009 om 13:19

Herkenning

Beste Franne,

Hoe je in jezelf rust vindt?
Ik heb de ervaring dat als mijn contacten dieper zijn en ik mijzelf kan zijn dat ik die rusteloosheid dan niet voel. Dan ben ik juist tevreden met de momenten dat ik alleen ben en dingen voor mijzelf kan doen.
Maar zulke contacten vinden vind ik heel moeilijk. Ik ervaar veel mensen ook als oppervlakkig, niet geintereseerd. Mijn gevoel is wel dat dit met deze tijdsgeest te maken heeft, maar dat zal iedereen wel anders ervaren.
Ik probeer al tijden nieuwe mensen te leren kennen omdat mijn kringetje zo klein is, maar het lukt maar mondjesmaat
En ook tevreden zijn met hoe je bent, jezelf echt accepteren, kan rust geven. Maar dat is zo makkelijk niet.
Misschien een cursus mindfullness?
groet Marie-Laure

janey

janey

18-09-2009 om 18:49

Onrust

of leegte....herken het wel.
Toch merk ik dat het minder is sinds ik Jaren geleden tot geloof kwam.
Daarin vind ik rust.
Ooit legde een dominee mij uit dat ieder mens geschapen is met een soort leeg plekje in zijn hart.
en dat lege plekje herkent ieder mens wel.
Alleen de manier waarop het gevuld wordt verschilt.
Mensen vullen dat bijvoorbeeld met kopen,(materialisme)
Of sex,drugs,verslavingen,hebben ook hang naar spiritualiteit waardoor veel van dat soort bedrijfjes tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten...
Maar de beste man legde ook uit dat al die dingen dat gat maar tijdelijk opvullen...
toen legde hij uit dat die leegte alleen maar gevuld kan worden door degene die het daar geplaatst heeft...God.

Vond het wel een heldere uitleg waar ik iets mee kon.Sinds ik tot geloof kwam merk ik ook dat ik echt rust kon vinden.
Dacht ga ik dat hier nu vertellen?
Ja toch maar wel,gewoon om mijn ervaring te vertellen.

Leegte vs onrust

Ik denk dat veel mensen het beschreven gevoel herkennen.
Ik denk trouwens dat er wel verschil is tussen een leegte voelen en onrust. Onrust is voor mij zenuwachtig, niet stil kunnen zitten, alsmaar zoeken en leegte is vertwijfeling, eenzaamheid, gebrek aan zingeving. Je kunt natuurlijk wel onrustig worden uit angst voor het gevoel van leegte, het werkt dan als een soort vluchtmiddel.
Janey zegt dat God haar geholpen heeft. Dat is heel fijn voor haar. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om mijn leven over te geven aan een god die me gecreeerd heeft met een lege plek (mooie boel).
Ik denk eerder dat zingeving de oplossing heeft en dat is voor een ieder een andere invulling.
Je moet vrede vinden met jezelf en de wereld, dat valt niet mee. Een begin is acceptatie. Vanaf daar moet je bouwen, aan jezelf. De wereld veranderen valt niet mee, ook anderen veranderen is niet te doen. Je kunt wel zoeken naar gelijkgestemden. Die zijn er.
In de praktijk blijkt alleen vaak dat oppervlakkig gedrag een stuk praktischer is dan de diepte ingaan.
Daarom heeft men het op het schoolplein bijv. eerder over koetjes en kalfjes dan over de betekenis van het leven. Anders komen we niet van dat schoolplein af. Leven is ook doen. Wat niet wil zeggen dat je er niet bij mag denken.
Ach, ik onstspoor nu een beetje in dit draadje geloof ik.
Hoe dan ook: Franne, succes en sterkte, en je bent niet de enige die zich af en toe zo voelt.

marie-laure

marie-laure

22-09-2009 om 11:23

Franne, reageer eens

Dat vind ik nou jammer. Je stelt een serieuze vraag, mensen gaan erop in. En dan reageer je niet meer.
Wat vind je ervan?
Hopelijk kun je er nog op ingaan.
groet Marie-Laure

franne

franne

23-09-2009 om 08:05

Dank jullie wel

Bedankt voor jullie reacties!
Ik herken veel in jullie reacties behalve de dip. Ik ben echt niet verdipt, sta daar te positief voor in het leven.
In het draadje bij relatieproblemen las ik een draadje over het missen van vriendinnen. En dan echte vriendinnen. Ik denk dat daar een heleboel zit. En ik merk inderdaad als je leuke contacten hebt het lege gevoel weg is. Ben absoluut een mens dat onder de mensen wil zijn en het ook opzoekt. Zorra had gelijk onrust heeft te maken met nerveusiteit en dat is het niet echt wel leegte dan.

Ik vind het fijn herkenning te vinden in dit draadje en ga me eens orienteren op mogelijkheden. Bedankt!

Liefs Franne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.