Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bianca

Bianca

09-11-2009 om 15:49

Hoe verse boerenkool maken

Ik woon in het buitenland en heb van de week voor het eerst boerenkool gevonden ind e winkel!!! Ik heb het in de vriezer gedaan (las ergens dat dat lekkerder was) Maar hoe moet ik het nu verder bereiden? Laten ontdooien en dan klein snijden en hoe lang moet ik het koken????? Ik nam altijd potten Hak mee vanuit nederland, dus nog nooit verse boerenkool gemaakt.

Wie helpt mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bianca

Ik snijd hem in kleine stukjes, de dikke nerven laat ik weg. Vervolgens kook ik de kool zo'n 20 minuten in een bodempje water.
Er zijn mensen die vinden dat je het niet in dezelfde pan mag doen met de aardappelen. Maar ik weet niet meer waarom ze dat vinden, dus ik doe het wel. Daarna stamp ik het tot stamppot.

Minet

Minet

09-11-2009 om 16:20

Hier

Ik kook de kleingesneden boerenkool samen met een stuk varkensvlees (bovenpoot of pootjes) net zolang tot het vlees gaar is. Dan schep ik he tvlees eruit, doe de aardappels erbij in, en kook alles nog een keer samen in de bouillon. Afgieten, stampen, vlees erbij, en smullen maar

Roos Vicee

Roos Vicee

09-11-2009 om 17:13

Ben er net mee bezig

===Laten ontdooien en dan klein snijden en hoe lang moet ik het koken????===
Voortaan kun je het beter eerst klein snijden en daarna invriezen
Ik heb het zelf nu ook opstaan: een kilo fijngesneden boerenkool direct uit de vriezer (boerenkook vries ik altijd eerst in) in een pan met kokend water even laten slinken. Daarna onder de boerenkool (dus even opzij scheppen) 2 kg aardappels erbij en laten koken tot de aardappels gaar zijn. Ondertussen in een andere pan met water 1 of meerdere rookworsten zo'n 20 minuten tegen de kook aanhouden. Als de aardappels gaar zijn afgieten, klont boter of een scheut warme melk erbij, een scheut azijn, alles fijnstampen en klaar is Kees.

Gort

En vergeet het kopje gort niet op een pan, daardoor smaakt het nog lekkerder.
Voor de smaak gaat er ook nog vaak een lepel mosterd door, maar dat verschilt hoe je hem hebben wilt.
Ik haal inderdaad de bladeren van de stronk af en laat de nerven achterwege.
Ik stamp trouwens tegenwoordig niet meer, maar doe het met de mixer met deeghaken, stuk eenvoudiger.

Morgana Fata

Morgana Fata

09-11-2009 om 19:13

Grote vriezer

Als je een grote vriezer hebt, kan je het dus ook in zijn geheel invriezen, en dan bevroren en al met je handen verkruimelen. (wel koud hoor Het blad knapt dan werkelijk in allemaal kleine stukjes, terwijl de dikke nerven en de stam grof blijven, die pluk je er daarna zo tussenuit. Het moet wel meteen, als het niet geheel bevroren is, werkt het niet.
Zelf haalde ik altijd blad voor blad uit de vriezer, verkruimelde het dan in een zak bovenop de vriezer(grote vriezer, dus plek zat) en haalde dan pas een nieuw blad eruit. Één keer een mooie aanbieden, even werk en dan genoeg boerenkool voor de rest van het seizoen.
Succes.

neteret mut

neteret mut

09-11-2009 om 20:19

Bianca

Ben jij degene die in J. woont en daar bevallen bent van je jongste kind? Dan hebben we samen in een forum geschreven over "dutch food...". Zo ja dan heb ik een vraag: Heb jij enig idee wat er gebeurd is daarmee?

Bianca

Bianca

09-11-2009 om 22:07

Bedankt en neteret mut

Allemaal bedankt voor jullie uitleg. Alles is nu klein gesneden en ik ga het zo op het vuur zetten.

Neteret mut, ik ben niet die persoon!!!

Groetjes, bianca

Hmm. lekker

En dan natuurlijk eten met spekjes, worst, picallily, augurkjes, uitjes,....

van Dale

van Dale

09-11-2009 om 22:40

Buurkool

Bij de Turkse groentenwinkel bij mij in de straat hebben ze ook boerenkool. Met een bordje erbij: Buurkool. Dat is nou echte integratie! Ik vond het zo grappig dat ik het niet heb gemeld. Andere vautjes wel, maar deze mogen ze niet verbeteren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.