Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe verschaf je je kinderen zelfstandig toegang tot jullie woning?

Beste co-ouders
Graag wend ik mij tot jullie om advies betreffende het volgende probleem:
Wij wonen in een gezellige buurt, waar veel andere gezinnen wonen. De kinderen ontbreekt het dus niet aan buurvriendjes, wat mij als moeder deugd doet. Van de zomer speelden ze bijna elke dag buiten. Tot zover geen wolkje aan de lucht, maarrrrrr.....
In de minder aangename helft van het jaar maak ik dagen mee dat de buurvriendjes en onze eigen kinderen om de haverklap aan de bel trekken. Ik vind het vervelend steeds in mijn bezigheden gestoord te worden. Daarom zoek ik een manier waarop ze zichzelf kunnen binnenlaten. Helaas kampen we daarbij met een paar beperkingen;
* De weg naar de achterdeur is via een steegdeur afgesloten. Die deur zit altijd op slot, wegens inbraakklachten uit het verleden. Ook de andere uitgang van de steeg zit altijd op slot. Achterom binenkomen is voor de kinderen dus erg moeilijk te realiseren.
* Onze voordeurklink heeft van binnen een klink zoals de binnendeuren hebben. Andere huizen hier hebben een 'trekslot', waaraan je het touwtje door de brievenbus kunt bevestigen, maar dat werkt bij deze klink dus niet.
Mijn vraag aan jullie is nu: hoe kunnen mijn man en ik de kinderen een zelfstandige toegang verschaffen tot ons huis, teneinde rustig te kunnen doorwerken/praten/rondlummelen?
Bijvoorbaat mijn vriendelijke dank voor het meedenken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

20-02-2010 om 14:12

Nou, eh, een sleutel?

Ik weet niet hoe oud de kinderen in kwestie zijn?

Hier is de situatie wat anders. We hebben een achterdeur waardoor je gewoon naar binnen kunt als die niet op slot is.

Het komt regelmatig voor dat de deur wél op slot zit omdat man en ik aan het werk zijn. Als ik 's ochtends moet lesgeven kom ik een kwartier na de kinderen thuis. Dus hebben al onze kinderen een huissleutel. Aan hun fietssleutel, of in hun schooltas. Oudste is brugklasser en komt op de gekste tijden thuis, dus die heeft ook echt een sleutel nodig.

Maar bij buitenspelen is het wel wat anders natuurlijk. Hele kleine kinderen hang je geen sleutel om de nek. Maar wat oudere kinderen misschien wel?

En anders: duidelijke afspraken maken?

Margje

mirreke

mirreke

20-02-2010 om 14:41

Sleutel van de achterpoort?

Over sleutels gesproken. Kun je ze geen sleutel van de achterpoort geven, zodat ze wel achterom kunnen?
En anders misschien het voordeurslot wijzigen in zo'n trekslot, zodat je wel een touwtje door de deur kunt hangen. Of je boort een gaatje in de klink van de voordeur, waar je een touwtje doorheen doet. Touwtje via een oog zodanig leiden dat de klink naar beneden gaat als je aan het touwtje door de brievenbus trekt.
Maar denk er wel aan, touwtjes zijn inbraakgevoelig, ook 's nachts als je ze binnenhaalt. Dus wel deur op de knip 's nachts.

Janeway

Janeway

20-02-2010 om 19:00

Buren bij

Ons hebben de klink (die aan de binnenkant zit) omgedraaid, gaatje ingeboord en met een touwtje via de brievenbus kunnen de kinderen de voordeur openmaken.
Ik herken je vraag trouwens wel hier moeten ze achterom komen maar er wordt nog 100 miljoen keer gebeld door ze of door de buur kinderen. GEK wordt ik er van . Maar het irriteert mij dus ook wel.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

20-02-2010 om 21:06

Vier mogelijkheden

1) sleutel geven
2) aan binnenkant een trekslot monteren, dan met touwtje
3) slot vervangen door slot dat je van buitenaf kunt openmaken (draaiknop of klink). 's Nachts dan op slot doen.
4) als dat kan met jouw slot: als de kinderen buiten zijn het slot vastzetten, zodat de deur niet dicht kan vallen (dat ding dat uit het slot in het kozijn schiet dus). De deur hou je dicht met een geïmproviseerde constructie van de buitenkant, bv een haakje of een elastiek rond een knop. Nadeel: je kunt er zelf dan niet uit langs die weg.

Guinevere

Guinevere

20-02-2010 om 22:28

Kier

Ik laat de voordeur gewoon open staan. Of ik laat zoon door de garage lopen richting de achterdeur.
Ik zou niet zo'n slot willen hebben met zo'n haakje (yale-achtig ding). Die dingen zijn sowieso inbraakgevoelig, ook zonder touwtje. Kun je net zo goed gelijk je voordeur open laten staan, zoals ik dus regelmatig doe. Dan houd ik wel een oogje in het voordeurzeil natuurlijk.

Nog een handige mogelijkheid

die hier nog niet langs is gekomen en bij ons super werkt.

Naast de achterdeur hebben wij een soort kastje met een cijferslot achter een soort schuifluikje zodat het niet verroest of zo in slecht weer. Viercijferige code afspreken met de kids, bijv. geboortedatum kind, en dan 'valt' een soort klepje open waarachter de sleutel zit. Wij hebben de sleutel zelf dan nog aan zo'n wintersport uittrekkoord vastgemaakt zodat je de sleutel niet per ongeluk in het slot laat zitten of zo.

Werkt super, ook handig voor ouders die weer eens de sleutel vergeten zijn (hihi), wat hier regelmatig voorkomt.

Wij hebben dit kastje gekregen van een famililid die het niet meer nodig had, maar het is ongetwijfeld voor niet al te veel geld te koop bij een slotenmaker, doehetzelf zaak of soortgelijke zaken.

sleutelkoningin

sleutelkoningin

21-02-2010 om 14:52

Kastje

Zo'n kastje hebben wij ook. Het is eigenlijk een minikluisje van gehard staal waar max 3 sleutels in passen.

Zie voor een voorbeeld: http://www.kluis.com/?8,ks-002-sleutelkluisje&PHPSESSID=f120308c00251bad0c4435b50c158974

Code afspreken en kluisje uit het zicht van derden ophangen.

Wij hebben er veel plezier van, prima oplossing.

mirreke

mirreke

21-02-2010 om 16:38

Inbraakgevoelige touwtjes (voor pelle en wie het weten wil)

Als er een touwtje aan de binnenkant van de deur hangt kun je met een kleerhanger of zo via de brievenbus dat touwtje naar buiten hengelen en dus dan de deur open trekken. Overigens kan mijn partner sowieso via de brievenbus een deur open krijgen, met weer die kleerhanger, maar ook gewoon met een stuk hout. En dan vooral weer als er een klink aan de binnenkant zit.
Is handig als de deur dichtvalt, maar ook een enge gedachte. Reuzesimpel om een voordeur binnen te komen...

mirreke

mirreke

21-02-2010 om 17:31

Jawel, recht stuk hout

Mijn partner krijgt met de gekste hulpmiddelen de voordeur open, via de brievenbus in de voordeur. Maar hij goochelt voor zijn hobby, misschien verklaart dat een zekere vingervlugheid...

Maxime.M

Maxime.M

21-02-2010 om 18:28

Ligt eraan waar je brievenbus zit

Hoi,

Dat gaat niet bij iedere deur al te simpel hoor. Mijn brievenbus zit namelijk onderin de deur (hele grote ruit heeft mijn deur) en de deurklink gewoon halverwege. De deur opener heeft een haakje en er hangt hier geen touwtje meer aan. (en toen het er nog wel aan hing, werd ie weggebonden als ie niet in gebruik was. (zeker omdat het touwtje natuurlijk erg onhandig lang was en anders over de grond sleepte als ie niet door de brievenbus hing.
Maar inderdaad bij de buren, een paar huizen verderop is via de brievenbus ingebroken. (brievenbus op deurklinkhoogte) en die deur was ook niet op slot gedraaid in de nacht, dus 's nachts opengehengeld en laptops e.d. uit huis gestolen. (eng he, hier heb ik s' nachts altijd nog de deur op een extra slotje zitten, waardoor ie niet meteen geopend kan worden van buitenaf, van binnen wel hoor, met paniek (brand ofzo) is de deur zo open)

Maxime

marie

marie

22-02-2010 om 17:46

Buiten ook een klink

Hallo
Kennissen van ons hebben geen "achterom". Moeten altijd door de garage = is erg onhandig met kinderen om de garageklep steeds open te doen. En hebben geen "loopdeur" in de garage.
Daarom hebben zij in de voordeur zowel aan de binnen- als aan de buitenkant een "gewone" klink. Kunnen de kinderen altijd de voordeur open doen.
groetjes

kaatje43

kaatje43

25-02-2010 om 12:42

Marie

En inbrekers ook

marie

marie

26-02-2010 om 14:41

"gestoord worden in bezigheden"

Hallo
Ik reageerde op deze opmerking van Peenvogel:
"Ik vind het vervelend steeds in mijn bezigheden gestoord te worden. Daarom zoek ik een manier waarop ze zichzelf kunnen binnenlaten".
Dan is een klink aan de buitenkant gewoon het handigst. Dat kan ze gewoon doorgaan met haar bezigheden en de kinderen kunnen ook hun gang gaan.
En als ze de kinderen weer binnen zijn kan de deur toch weer gewoon op slot?
Groetjes

kaatje43

kaatje43

28-02-2010 om 13:34

Pelle

Helaas houden Inbrekers zich niet aan openingstijden. Al diverse malen in mijn omgeving meegemaakt dat op klaarlichte dag een onuitgenode gast in de woonkamer stond, terwijl er gewoon iemand thuis is. En ik woon niet in een grote stad maar gewoon in de Haarlemmermeer. Ik zou er toch voor kiezen om de kinderen of een sleutel mee te geven of om dan maar iedere keer naar de deur te lopen.

Jakiro

Jakiro

01-03-2010 om 12:55

Zelf meegemaakt

Inmiddels al 6 jaar geleden.
Ik woon in een echt dorp, tegen een grotere stad aan, in het groene hart.
Terwijl ik boven aan het stofzuigen was, heeft iemand beneden mijn fototoestel, portemonnee en de spaarpot van kindlief meegenomen. Ik had inderdaad gewoon de achterdeur niet op slot.
Dus ook in een echt dorp kan het gewoon.
Jakiro

margje van dijk

margje van dijk

01-03-2010 om 13:02

Ook

Weliswaar niet overdag, maar terwijl wij gewoon boven lagen te slapen is er 's nachts bij ons beneden van alles weggehaald.

En in een vorig huis (in deze zelfde plaats, geen dorp maar bepaald ook geen grote stad) hebben we wél meegemaakt dat op klaarlichte dag bij buren ingeslopen was terwijl ze even naar het schoolplein waren. Die insluipers hadden hen blijkbaar in de gaten gehouden en sloegen net toe op het moment dat er niemand thuis was.

Er stond laatst ook in de krant dat het percentage woninginbraken enorm is toegenomen. Dit omdat juist de beveiliging van winkels en bedrijven zoveel beter is geworden. Dus verplaatst de kleine criminaliteit zich naar woningen. Minder te halen, maar veel makkelijker binnen te komen.

Wij doen tegenwoordig dus altijd de achterdeur op slot, ook als we thuis zijn. Zolang er iemand beneden is, is de achterdeur los. Maar als iedereen boven is, gaat de achterdeur ook op slot.

Dat werkt trouwens ook goed tegen hibjes Ik heb ook al regelmatig gehad dat er ineens de vreemdste kinderen bij ons in de kamer stonden terwijl ik boven bezig was, daar heb ik ook niet altijd zin in.

Tegenwoordig is onze oudste regelmatig alleen thuis 's middags, en hij gaat dan wel boven achter de computer zitten. Ik probeer hem dus ook te leren dat hij dan de deur op slot moet doen.

(Uiteraard heb je altijd het risico dat er brand uitbreekt en dat je dan de deur op slot hebt zitten en/of hem zo snel niet open krijgt. Maar dat risico is veel kleiner dan de kans dat je een insluiper krijgt).

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.