Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2009 om 18:45

Hoe vermeerder ik een standaard-bakmix?

Als ik appeltaart maak, hou ik van een royaal deeg Ik gebruik 300 gr zelfr.bakmeel, 200 gr boter en 160 gr. basterdsuiker. 560 gram droge stof en 200 vet dus. En dan natuurlijk nog wat tralala aan zout, ei etc., maar dat tel ik even niet mee.
Nou vind ik in mijn voorraadkast een pakje kantenklaar-mix voor appeltaart. Dat is in totaal 400 gr, nog toe te voegen 150 gr boter. Hoe kan ik het nou vermeerderen tot mijn standaardhoeveelheid? Ja, 50 boter erbij, dat snap ik. Maar de bakmeel-suiker-verhouding? Of zou dat niet zo bar veel uitmaken?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

01-10-2009 om 19:13

Nou....

Hoi Tirza,

Je gebruikt niet 560 g droge stof en 200 g boter, maar 460 g droge stof en 200 g boter, toch? 300 (meel) + 160 (suiker).

In het pak zit maar 150 g boter op 400 g droge stof. Als je de boter tot maat verheft, dan zou jouw recept er met 150 gram boter uitzien als 225 g meel, 120 g suiker en dus 150 g boter (nl. van alles driekwart). Dus 225 + 120 is 335 gram droge stof, dus jij zou niet op 400 g uitkomen wat wel in dat pak zit. (En dat is je punt ook, natuurlijk).

Als het mijn keus was, dan zou ik het verschil in droge stof toevoegen in de verhoudingen die ik zelf gebruik. Dus bij jou zou dat zijn: (slechts!) 60 gram extra droge stof, in de verhouding 300:160, oftewel 15:8, dus bijna 2:1, dus 40 gram bloem en 20 gram suiker.

Margje

Minet

Minet

01-10-2009 om 19:39

Eehhh

Ik zou gewoon het pak mix aanmaken zoals het erop staat, en jouw eigen deegrecept naar verhouding toepassen.
Dus van jouw 300 gr zelfr.bakmeel, 200 gr boter en 160 gr. basterdsuiker steeds een gelijk deel nemen.
(zal wel ong. op hetzelfde verhaal uitkomen als dat van Margje )

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2009 om 19:57

Dus

jullie denken wel dat ik de droge stof één op één over kan zetten? Die 360 (inderdaad Margje!) van de mix is wel ongeveer hetzelfde als "mijn" 460? Mijn verhouding meel-suiker is bijna 2 op 1, maar zou dat in zo'n mix ook zo zijn? En if not, zou het veel uitmaken Tirzaatje, dát zou je je ook nog eens af kunnen vragen ipv mensen lastig te vallen met dit geneuzel

Tirza

Ik zou het zo doen

Ik zou gewoon die mix volgens het pak maken. Met 400 gram mix met 150 gram boter heb je dan 550 gram deeg (of komt hier ook nog ei/melk oid bij?).

Als je jouw eigen recept maakt heb je 300 g meel, 200 g boter en 160 g suiker. Dat maakt 660 g deeg.

Je komt dus 110 g deeg tekort als je alleen de mix gebruikt.

Maak dus 110 g deeg volgens je eigen recept-verhoudingen: 50 g bakmeel, 33 g boter en 27 g suiker. De hoeveelheid ei moet je dan nog even aanpassen.

Misschien wel grappig om de 'deksel' van de taart met je eigen deeg te maken en de onderkant van het mixdeeg. Dan kan je mooi testen welk deeg de lekkerste taart maakt.

Groet, Triple

angel3

angel3

01-10-2009 om 21:38

Zoals triple gedaan

ik vind de hoeveelheid deeg in de pakken ook altijd erg weinig. Ik heb van de week een appeltaart gebakken en alle deeg voor de bodem gebruikt. Voor bovenop een soort crumble gebrouwen van alleen boter en bloem. Wist niet meer wat er nog meer in moest ha ha. Alles op de gok. Ging prima, was super lekker.

Fröbelen

Zo 'fröbel' ik ook altijd met de appelkruimeltaart...Soms ook wel met kant en klaar deeg (is vaak stukken goedkoper dan alles appart en smaakt prima, tenminste van sommige merken). Maar als ik kruimeldeeg bovenop wilde dan had ik wel een probleem...Dus ben ik ooit gaan experimenteren ermee...en nu is het eigenlijk mijn standaardtaart/snel klaar. Ik mix gewoon bloem door het 1-3de deel wat je over houdt voor de bovenkant en doe daar bloem door tot het kruimelig eruit ziet. Gaat prima, als ik te weinig had voor m'n vorm zou ik ook zo rekenen als margje en minet. Komt zeker goed.
groeten albana

Ik zou...

Het pak kant-en-klare mix netjes inpakken in cadeaupapier en schenken aan iemand en me gewoon bij mijn eigen deeg houden

Minet

Minet

02-10-2009 om 16:45

Genista (ot)

In welk kader moet ik mijn kadootje nu zien?????

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2009 om 15:59

Gelukt!

Het is gelukt hoor, ik had lekker veel deeg en dus nu een lekkere appeltaart Ik koop nooit meer zo'n mix (kan me ook niet voorstellen dat dat goedkoper is, zoals iemand hier schreef) - dan ben ik van het probleem af!

Tirza

Minet

Hahahahaha! Gewoon als een vriendelijk bedoeld aardigheidje. Wij hebben er zelf inmiddels al twee gebakken, heb jij al getest?

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 19:49

Volgende appeltaart vraag

Goed, ik heb weer een vervolgvraag. Ik had goudreinetten en blanke rozijnen gebruikt. En we vonden het zúúr. Ligt dat nou aan de appels, de rozijnen of de combi?

Tirza

Vera*

Vera*

05-10-2009 om 21:26

Tirza

bij de appels en de rozijnen doen wij ook nog suiker en kaneel.

Yta Chalne

Yta Chalne

05-10-2009 om 21:55

Aha

Kijk, hier heb ik een soort afgeleid verstand van. Man hier bakt de meest geweldige appeltaarten, namelijk. De truc is om de appels (niet de rozijnen, yech, die kun je weglaten) te mengen met kaneel, rietsuiker en grof gemalen amandelmeel. Dat geeft de meest perfecte substantie die er is als taartvulling.

Tirza G.

Tirza G.

05-10-2009 om 22:19

Aha

De rozijnen weglaten zal erg goed vallen bij mijn kroost. Jaaaaa suiker en kaneel doe ik er ook in hoorrrrr Het viel ons alleen op dat de substantie aanmerkelijk zuurder was, zou dat nou echt alleen die appel geweest zijn?
Amandelmeel. Waar is dat te verkrijgen?

Tirza

neteret mut

neteret mut

05-10-2009 om 23:02

In belgie

gewoon in de supermarkt en bij de boerenbondwinkel

Minet

Minet

06-10-2009 om 10:43

Genista en amandelmeel

Nee, ik moet hem hier nog bakken
En amandelmeel in een appeltaart, dat vind ik dus de grootste zonde
Alleen heerlijke appels, liefst zoete goudreinetten, en gele rozijnen, inderdaad niet van te voren laten wellen, want die rozijnen mogen van mij het vocht opzuigen, ipv het amandelmeel.

Ayanna

Ayanna

06-10-2009 om 22:25

Rozijnenvraagje

Geldt dat dan ook voor rozijnen die je in een appelflap verwerkt. Ik heb ze tot nu toe altijd keurig geweld. Maar kan ik ze er ook zo bij doen???

Precies pelle

Om die reden wel ik de rozijnen juist niet. Het is niet eens luiheid, je taart/flap/gebak wordt er gewoon lekkerder van.

Ayanna

Ayanna

07-10-2009 om 14:28

Proef op de som

Heb net appelflappen gemaakt. Zonder gewelde rozijnen! Ze staan nu af te koelen, dus ik laat jullie nog weten hoe ze smaakten.

Ayanna

Ayanna

07-10-2009 om 14:56

Ja, lekker

Het lijkt net of de rozijnen nu ook meer smaak hebben. Nooit meer wellen dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.