Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe verdelen jullie de boeken onder de kinderen?

Nou ja, geen wereldprobleem, maar toch kom ik er niet goed uit. Ik koop regelmatig boeken voor de kinderen, en tegenwoordig iets vaker (voor)"lees"boeken, omdat we al erg veel prentenboeken hebben. Nou geef ik die eigenlijk standaard aan de oudste (bijna 6), maar hoe doe ik dat straks, als de 2 jongsten ook aan dit soort boeken toe zijn? Om de een of andere reden is het prentenboekenbestand collectief bezit geworden, maar de gewone boeken zijn echt aan een kind gekoppeld. Toch zie ik het niet zitten om straks 3x de Biegelbibliotheek hier te hebben staan. Ik kan natuurlijk de Biegels "lenen" van de oudste en alsnog voorlezen aan de twee anderen, maar dan komt het er toch op neer dat de oudste straks al die mooie boeken meeneemt (als-ie het huis uit gaat). Ik heb ook nog gedacht om alles zelf te houden (met het oog op evt. kleinkinderen), maar dat kan ik niet maken vind ik.
Nou ja, nogmaals: geen schokkend probleem, maar ik ben benieuwd hoe anderen dat doen. Als je zomaar in een opwelling een boek koopt, geef je dat dan aan 1 kind specifiek, of hoort het bij de gezinscollectie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

12-03-2009 om 16:19

Hier

Als 1 kind een boek krijgt voor verjaardag of iets dergelijks heeft zij het recht het als eerste te lezen, daarna gaat het naar de anderen. Dat is ook met abonnementen op tijdschriften zo.
Het komt in de kast van degene die het gekregen heeft en die neemt het dadelijk ook mee als ze het huis uitgaan.
Nu moet ik zeggen dat de kinderboeken hier allemaal als gezamelijk worden gezien, ik zou niet eens meer weten wie wat heeft gekregen, dus ze blijven hier dan ook staan.
Als ik zomaar een boek koop voor de kinderen komt het in de boekenkamer te staan. Ik wilde bibliotheek zeggen, maar dat klinkt ook weer zo hoogdravend voor de kamer die we wel als bieb hebben ingericht.

gr. Brianna (die dus wel duizenden boeken heeft staan)

reina

reina

12-03-2009 om 18:34

Niet

Wij hebben heel veel kinderboeken voor alle leeftijdsen. Mijn dochter las wel graag, mijn zoon niet. Beiden hebben ze geen boeken meegenomen, mijn dcohetr komt zo nu en dan een stapel halen als ze ze bijv voor haar werk (of eerst stage) kon gebruiken. Er staat hier nu boven een kinderboekenkast voor de logées. Mochten de kinders ze ooit zelf wilen hebben dan staat in bijna alle boeken wie ooit ze gekregen heeft.

Vic

Vic

12-03-2009 om 19:16

Mijn boeken

Boeken bewaren voor later is leuk. Mijn dochter heeft alle boeken gekregen die ik als kind had en ze vindt ze nog steeds erg leuk. Mijn kinderen hebben ieder hun eigen boekenkast. Ik verwacht dat t.z.t. wel het een en ander overgaat van de kast van oudste naar jongste, en alle prentenboeken en Jip en Jannekes gaan dan in een doos naar zolder.

Minnie

Minnie

12-03-2009 om 19:30

Ook niet

Hier zijn de boeken, net als de bordspellen en veel ander (duurder) speelgoed, gezamenlijk bezit. Niet van de oudste en niet van de jongste dus. Later mogen ze zelf uitvechten hoe het wordt verdeeld.

Dit vooral omdat mijn zus vroeger ALLE Suske&Wiske's had, en ik dus geen.. want mijn ouders kochten ze natuurlijk niet dubbel. Idem voor de Thea Beckmans, en andere goede kinderboeken. Ik had (en heb nu) een allegaartje van 'overige' boeken... bweh!

Hier gaan ze dus zeker niet vanzelf naar de oudste!

Minnie

Jolijt

Jolijt

12-03-2009 om 20:07

Niet verdelen

Boeken zijn van ons allemaal. De jongste kan er niets aan doen dat de oudste al 'Jip en Janneke' kreeg en ik ga echt geen boeken dubbel (of vierdubbel) kopen omdat ze zo leuk zijn. Wel heb ik sommige echte lievelingsboeken die ik dubbel heb gekocht, zodat het origineel mee kan het huis uit en ik toch nog een exemplaar heb. Maar dat zijn per kind slechts 1 of 2 toppers; echt die boeken die ze uit hun hoofd kennen. Verder gaan de boekenkasten hier op leeftijd. Boeken waar de oudste te oud voor wordt schuiven een kastje door, zodat er daar weer nieuwe boeken bijkunnen. Uit de kast van de jongste worden de boeken waar "we niets mee hebben" verkocht of weggegeven, de rest blijft en zal tzt goed beschermd worden ingepakt om te wachten op een nieuwe ronde.
Met spellen gaat het net zo. Opa en oma wonen straks in een speel-o-theek....

Asa Torell

Asa Torell

12-03-2009 om 20:35

Goeie vraag

Bij ons thuis was het makkelijk, ik was de enige lezer. Ik kreeg trouwens ook niet zo veel nieuw, ik las vooral boeken uit de bieb. Sommige klassiekers zoals Pluk van de Petteflet zijn gewoon daar gebleven, handig voor kleinkinderbezoek. Ik heb vooral een paar tienerboeken meegenomen en de boeken voor jongere leeftijden koop ik nu dus nieuw.
Ik verwacht dat dat hier ook wel zo zal gaan, dus dat de meeste boeken algemeen bezit worden. Tot nu toe (zoon is net 5 geworden) beschouw ik ze in elk geval wel zo. Bovendien lijkt het me makkelijk om genoeg superboeken te vinden dat ook de jongere kinderen op hun verjaardag nog iets geweldigs krijgen, toch?
Bij man zijn de boeken ook allemaal in het ouderlijk huis achtergebleven en hebben ze een leenlijst gemaakt zodat ze weten waar het boek is, als iemand het mee heeft genomen voor zijn of haar kinderen.

neteret mut

neteret mut

12-03-2009 om 22:21

ben net begonnen om de echt "kleine"boeken als nijntje en prenteboeken in dozen te stoppen om zo ruimte te maken voor leesboeken. Ook hier gaan boeken op leeftijd in een boekenkast en met een jongste van 9 is een opruiming hoog tijd. Ik schift wel wat we willen houden want erzit ook veel spul bij dat gekocht is op rommelmarkt/ biebopruiming enz. Hoe we het verdelen later, hm tja. Ik denk dat ieg de boeken waar een naam in staat naar die persoon gaan en dat de rest verdeelt gaat worden, misschien iets meer naar de leesgierigen. Ik denk dat de vraag meer is wanneer de boeken verdeeld gaan worden. Als de kinderen uit huis gaan? of als er kleinkinderen komen? In elk geval als wijzelf geen plek meer hebben denk ik. Voorlopig maak ik me er niet druk om.

Jessica O

Jessica O

12-03-2009 om 23:05

Hier ging het zo

Toen mijn zus en ik beide uit huis waren en mijn ouders gingen verhuizen heb ik de boeken uitgezocht. Naam zus, voor zus, mijn naam voor mij. Stond er geen naam in, dan keek ik of er al meerdere boeken uit die serie bij 1 van ons lag, zo ja, dan kreeg die ze.
Heel eerlijk verdeeld. Ondertussen zijn de meisjesboeken van mij ook bij mijn zus beland, ik heb een zoon, zus heeft dochters...

Jessica

Delen

Mijn oudste heeft heel veel boeken gekregen maar die zijn nu automatisch ook van zijn twee jongere zusjes. Hij vindt ze nu sowieso veel te kinderachtig.

Mijn middelste begint nu met lezen en pas heb ik voor haar een paar boekjes gekocht, maar als haar zusjes over een jaar leert lezen dan mag zij ze ook.

Hoe ik het later ga verdelen? Geen idee...misschien houd ik ze wel voor de kleinkids...voor mijn gevoel is dat allemaal nog zó ver weg...

Kaaskopje

Kaaskopje

13-03-2009 om 00:19

Boeken

Boeken en tijdschriften zijn hier persoonsgebonden waar wel sociaal mee omgesprongen dient te worden.

ishtar

ishtar

13-03-2009 om 09:16

Kinderboeken

zoals Jip en Janneke, Dikie Dik en Pluk van de Petteflet zijn gewoon 'van mij' Ook boeken in hele lage avi's zijn voor algemeen gebruik, die gaat nu dus over op jongste.

Wat ze nu aan boeken krijgen, ze zijn inmiddels bijna 5, 8 en 9, komt op hun eigen kamer en blijft van hen.

mirreke

mirreke

13-03-2009 om 10:23

Een beetje zoals ishtar behalve dat bij het ouder worden

hun boekensmaak natuurlijk toch weer verandert. Zodat de boeken toch niet op de kamer blijven van degene die het boek kreeg. Langzamerhand schuiven boeken dan toch door. Ik denk dat ze uiteindelijk bij de gezinscollectie gaan horen. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit zo over nagedacht. Maar ik ga idd ook niet viermaal hetzelfde boek van thea beckman kopen, of van tonke dragt.

ishtar

ishtar

13-03-2009 om 10:58

Mirreke

middelste is bijvoorbeeld toe aan boeken van Roald Dahl. Ik verwacht niet dat hij daar weer 'vanaf' komt. Dat zijn toch ook boeken die je 'voor later' wil bewaren. Als zijn broers dat boek later ook willen lezen (oudste is daar nog niet aan toe), kunnen ze het lenen. Of anders uit de bieb of ze vragen het (ook) voor hun verjaardag, kopen het voor hun zakgeld oid.

Anneque

Anneque

13-03-2009 om 13:19 Topicstarter

Zelf

heb ik veel boeken uit mijn jeugd nog, en dat vind ik erg leuk. Op zich is het met 3 kinderen onder de 6 nog rijkelijk vroeg om over na te denken, maar toch. Ik ga dus idd geen boeken dubbel kopen, vind net als Kaaskopje dat er sociaal met boeken omgegaan moet worden, en dat ze die van elkaar moten kunnen lezen. Maar dat houdt dan wel in dat de jongste 2 zonder Biegel, Dahl etc. het huis verlaten, omdat die dan met de oudste meegaan. Maar goed, wie weet kristalliseert het zich wat meer uit als ze ouder zijn, of wie weet houden ze niet eens van Biegel, dat kan ook nog

krin

krin

13-03-2009 om 14:01

Bij ons

Bij ons thuis zijn alle kinderboeken blijven staan waar geen naam in stond, dus die niet duidelijk door een van ons voor een verjaardag of zo gekregen waren.
Later hebben mijn ouders wel eens wat aan de zus gegeven die als eerste kinderen kreeg, maar die boeken komen vanzelf wel weer eens bij mij terecht, denk ik. Of ze gaan terug naar mijn ouders. De rest staat daar nog steeds, en hopelijk duurt het nog een hele tijd voordat we ze echt moeten gaan verdelen.
Ik heb het probleem niet, want één kind, maar mocht ik er meer hebben, dan zouden ook hier de meeste boeken van het huis blijven, denk ik. Ik zou het in elk geval als nummer drie niet leuk hebben gevonden als oudste zus er met bijna alle boeken vandoor was gegaan, alleen maar omdat ze de oudste was!

Anneque

Anneque

13-03-2009 om 14:23 Topicstarter

Nee, precies

"Ik zou het in elk geval als nummer drie niet leuk hebben gevonden als oudste zus er met bijna alle boeken vandoor was gegaan, alleen maar omdat ze de oudste was!"
Dat vind ik dus ook. Maar feit is dat de oudste nu steeds boeken krijgt waarvan ik denk dat ze straks door meer kinderen erg gewaardeerd zullen worden. Hij krijgt ze van familie, maar ook van mij. Ik koop nu eenmaal geen leesboeken voor mijn peuter van 2. Maar zo ontstaat dus de situatie dat de meeste leesboeken die ik nu koop, straks toch aan mijn oudste gegeven zijn. Misschien moet ik ze niet meer steeds aan hem geven, maar gewoon in de kast zetten, als algemeen bezit.

ishtar

ishtar

13-03-2009 om 14:35

Ik denk

dat ik het niet leuk gevonden zou hebben dat de boeken, die ik gekregen had, verdeeld zouden worden over de andere kinderen. Scheelt misschien dat ik het enige meisje ben bij ons vroeger
Boeken die ik 'voor algemeen gebruik' koop (atlas voor kinderen, encyclopedie voor kinderen ed) die staan beneden in de boekenkast, of gaan eens een keer mee op de kamer. Maar ik ga toch echt geen cadeautjes meer 'invorderen'
Ik zie ook geen probleem in meerdere keren hetzelfde boek hebben. Jij hebt het niet meer keer, Kind 1 heeft het, en kind 2 toevallig ook, omdat hij/zij het ook wil. En of je nou je geld uitgeeft aan een ander boek, of een boek dat hij/zij graag wil hebben, maar oudere broer/zus toevallig ook al heeft. Sja, vind ik geen probleem. Liever een boek dat hij wil, dan een ander dat minder graag gelezen wordt.
En als de smaken verschillen, heb je al sowieso geen probleem

Rafelkap

Rafelkap

13-03-2009 om 14:44

Ruim

De oudste gaat vaak als eerste het huis uit maar zal heus niet meteen ruim behuisd zijn dus hij hoeft niet de meeste boeken mee. Ik denk dat ik alles hier laat tot ze allebei wat ruimer behuisd zijn (niet dat wij zo ruim behuisd zijn)
En ik was huis de jongste, maar heb later wel heel veel boeken ingepikt hoor Tis ook niet eerlijk, de oudste krijgt de meeste boeken (en kleren)..
Waar mijn broer's naam in stond heb ik teruggeven en ook wat "must haves" zelf "weer" gekocht.
Ik heb ook nog veel boeken van vroeger.

Vic

Vic

13-03-2009 om 15:07

Meenemen

Toen ik het huis uitging had ik er totaal geen behoefte aan om mijn kinderboeken mee te nemen. Ik heb ze pas opgehaald toen mijn oudste leerde lezen. Eerlijk gezegd heb ik er ook niet bij stil gestaan dat mijn zusje ze misschien wel wilde hebben. Zij heeft alle Suske & Wiske boeken meegenomen omdat die van haar waren. Mijn dochter leent ze nu van haar tante.

Vic

Vic

13-03-2009 om 15:47

Nou

Mijn oudste heeft inmiddels een aardige verzameling boeken. Ik vind het een beetje vreemd om boeken te kopen 'voor alle kinderen' terwijl mijn jongste nog op het niveau Jip en Janneke zit. Eerlijk gezegd ben ik ook een beetje terughoudend om boeken voor jongste te kopen omdat er van oudste nog zoveel is (wat ze dus niet meer leest). En jongste heeft er geen problemen mee om boeken 35 keer te lezen, terwijl oudste regelmatig nieuwe voorraad nodig heeft. Gevoelsmatig is het dus van haar, en staat ook in haar kast, maar het schuift wel door.

krin

krin

13-03-2009 om 21:25

Algemeen bezit

Ik denk inderdaad dat de meeste kinderboeken bij ons in huis kwamen voor iedereen, als algemeen bezit. Er kwam in elk geval meer binnen dan een boek per kind per verjaardag, dat weet ik wel zeker, en alleen de echte verjaardagsboeken waren ook echt van jou. Wij hadden trouwens ook niet of nauwelijks boeken op onze eigen kamer staan, dat gaat het ontstaan van gevoeld eigendomsrecht wrsch ook tegen.
Misschien kun je voor elk kind een mooie Ex Libris uitzoeken, dan kun je van nu af aan het onderscheid tussen van jou, van mij, van iedereen gaan maken.

Asa Torell

Asa Torell

13-03-2009 om 22:08

Het verbaast mij ook

Ik ga het ook doen zoals Pelle aangeeft. Tussendoor gekochte boeken zijn gewoon voor iedereen hier, die worden bovendien tot nu toe vaak gekocht terwijl iedereen er nog te klein voor is. En dat de voorraad boeken die te geven zijn op zou kunnen raken? Zodat de jongste minder krijgt? Daar kan ik me echt niks bij voorstellen. En ja, als oudste toevallig het lievelingsboek van jongste als verjaardagsboek bezit zou ik het misschien dubbel kopen (of laten kopen van zakgeld). Maar dat lijkt me toch niet iets wat over tientallen boeken gaat.

Anneque

Anneque

14-03-2009 om 07:29 Topicstarter

Bieb

Ik had al zo'n 10 postings eerder die vraag van Pelle verwacht: waarom ben je geen lid van de bieb? Ik kan niet voor Vic spreken, maar wij zijn iig wel lid, en gaan er regelmatig heen. Maar er zijn (veel) boeken die ik graag in huis wil hebben, gewoon om ze kunnen lezen en herlezen wanneer ik maar wil/de kinderen het maar willen, en nou ja,omdat ik boeken heel mooi vind, fijn om in huis te hebben, moeilijk uit te leggen misschien. Vaak leen ik ook iets uit de bieb om in te schatten of we het zelf ook willen hebben.
Maar wat ik tot nu toe wel deed, was tussendoor gekochte boeken als cadeau inpakken, zomaar omdat ik het leuk vind en een beetje jammer om ze zo oningepakt op tafel te gooien. Dat brengt idd met zich mee dat ze daarna aan een kind gekoppeld zijn. Kan beter de tussendoorboeken algemeen houden, en de "verjaardagsboeken" zijn dan uiteraard van het kind zelf. Een ex libris is een leuk idee!
Asa, dat dat (dubbele moeten kopen) niet voor veel beoken zou gelden, ik weet 't niet. Ik wil in ieder geval alle Biegels, Lindgrens, Dragts, Beckmans etc. in huis hebben, en als ik die aan mijn oudste zou koppelen (aan de meeste is-ie nog niet toe hoor, maar ik schat dat zo in), dan zou het al om veel boeken gaan. Het gaat me nu (nog) niet eens om de leesboeken, want hij leest nog niet, maar alleen nog maar om de voorleesboeken.
Maar goed, met Pelles indeling kom ik wel een eind: tussendoor is voor iedereen, prentenboeken waren al collectief, en de rest gaat een stempel in.

Vic

Vic

14-03-2009 om 11:20

Ja, de bieb

Misschien dat ik me weer eens in ga schrijven. Ik ben ermee gestopt omdat onze bieb van die onmogelijke openingstijden heeft en ik er nooit aan toe kwam om boeken terug te brengen. Als ik de boetes bij elkaar op tel had ik daar minstens vier boeken per jaar voor kunnen kopen. Ik ga nu regelmatig naar de kringloop. Daar kun je vrijwel nieuwe boeken kopen voor max 3 euro.

Bastet

Bastet

14-03-2009 om 11:26

Van alles

Mijn kinderen hebben alledrie veel boeken en onderling lezen ze ook boeken van elkaar,of schuiven boeken door.
Ze hebben er zelf veel,omdat ik merk dat ze veel boeken gerust meerdere keren lezen.En ze vinden het fijn dat er altijd leesvoer is,als ze hun biebboeken uithebben.
Dus we hebben hier drie kasten vol kinderboeken,én we lenen in de bieb.Nog een tip; op bol.com kun je heel veel kinderboeken tweedehands kopen!
Groetjes,bastet

Vic

Vic

14-03-2009 om 12:27

Dat is een goede

We hoeven niet meer naar zwemles op maandagmiddag, dus dat is een mooie bibliotheekdag. Én je kunt online verlengen, dus ik ga het maar weer eens proberen.

rosa

rosa

14-03-2009 om 14:02

Bieb

Hier wordt erg veel gelezen, dus al jaren lid van de bieb. Een aantal mooie boeken hebben we algemeen, vooral voor de jongere kinderen, en daarna kregen ze inderdaad af en toe een boek voor hun verjaardag, Sinterklaas en in ieder geval mogen ze ieder een boek uitkiezen tijdens de kinderboekenweek. Ik probeer dan wel aan te moedigen dat er een boek gekocht wordt dat waarschijnlijk nog ene keer gelezen wordt en geen flutboek. Dat komt dan wel weer uit de bieb. Maar uiteindelijk kiezen ze zelf.

rosa

neteret mut

neteret mut

14-03-2009 om 14:10

Onze bieb

geeft dmv een mailtje aan wanneer de uitleentermijn bijna verstreken is. Vooral de oudste dochter leent heel veel en dan is zo'n geheugensteuntje wel fijn. Boeken kopen doen we eigenlijk best veel, maar als je dan weet dat een aantal boeken door min 4 personen gelezen worden en daarvan een aantal meerdere keren door 1 persoon dan is er al gauw een keer of 6 plezier van 1 boek. Ok gaat niet voor alles op en missers heb ik ook wel eens.

Maylise

Maylise

14-03-2009 om 14:10

Algemeen bezit

Ik koop ook regelmatig tussendoor boeken voor de kinderen. Vaak tweedehands maar ook wel nieuw. Die boeken zijn dan voor iedereen. Ik geef ze ook niet echt cadeau aan een kind (ingepakt en wel) maar voeg ze gewoon toe aan de voorraad boeken.
Boeken die ze op hun verjaardag en met kerst en zo krijgen zijn uiteraard van hunzelf en die mogen ze ook meenemen als ze het huis uitgaan.
De rest van de boeken zien we nog wel. De twee oudsten zijn al het huis uit maar die zijn zo klein behuisd dat al hun spullen nog hier staan inclusief hun eigen kinderboeken.
Ik denk dat we alles pas serieus gaan verdelen/wegdoen als wij zelf hier weggaan.
verder zijn we ook lid van de bieb maar ondanks dat kopen we ook heel veel boeken zelf.

Maylise

mirreke

mirreke

14-03-2009 om 16:05

Boekenkooptip

voor wie veel (kinder)boeken koopt: www.boekenfestijn.nl
Ik heb daar al zoveel gekocht, ook voor mezelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.