Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe vaak maak je je oven schoon?

Weer eens wat anders dan een 'hoeveel wassen per week'draadje. Maar de vraag kwam bij mij op toen ik gisteren de oven schoonmaakte. Ik vind dat een P*klus, vooral al die roostertjes en rekjes, waar dan allemaal van die bruine spettertjes op zitten. En dan boen ik met zeepsponsjes oid en dat leidt dan wel tot minder spettertjes, maar ik krijg ze nooit allemaal weg. We hebben dat ding 4 maanden, en nu al boenen (ik ben niet zo huishoudelijk aangelegd). Doe ik iets verkeerd? Hoe doen jullie dat, vaak schoonmaken, nooit schoonmaken, anders schoonmaken? Moet ik misschien maar dat hele schoonmaken eraan geven en me gewoon neerleggen bij een oven met een donkerbruin, licht plakkend interieur?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rvs pannespons

Die bruine vettige spetters krijg je heel gemakkelijk weg met een RVS pannespons. Zo'n ding met metalen krullen, zie: http://www.borstels.com/sponzen.htm

Het schoonmaken van de oven vind ik overigens ook een rotklus en dat doe ik ook alleen maar als er een keer chocolademelk in is overgekookt of een taartvorm heeft gelekt...

Suzanne

Suzanne

01-01-2010 om 20:43

Hara

Sinds kort heb ik een spuitbus ovenreiniger van Hara. Niet van die chemische troep, maar in combinatie met een egeldoekje maakt het perfekt en gemakkelijk schoon.
Inspuiten, even intrekken, afsoppen, klaar. Ideaal! (Geen aandelen en ook geen Hara-dealer

Nooit

Maar ik heb dan ook een zelfreinigende oven.
In het begin dacht ik, jaja het zal wel, maar goed, nu ben ik 17 jaar verder, en echt ik heb hem nog nooit schoongemaakt, alleen heel af en toe een lapje over de bodem. En ik gebruik hem toch gemiddeld 2 x per week.
Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd van dat bruine papier op mijn roosters leg.
En na die 17 jaar ziet de oven er nog steeds uit als nieuw.

groetjes Melanie

Marie L

Marie L

02-01-2010 om 11:16

Chemisch

Van Hara had ik nog nooit gehoord. Toch eens kijken naar dat spul. Ik gebruik dus de chemische troep. Als ik Melanie's stukje lees, wil ik ook wel een zelfreinigende oven!

tonny

tonny

02-01-2010 om 11:46

Zelfreinigend...

hoe doet die oven dat dan?

Enne - ik kan me haast niet voorstellen dat je zonder chemisch spul gemakkelijk (beide dus he!) een oven schoon kunt krijgen. Ingebrand vet lost niet op in helder regenwater

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 11:46

Hara

Maar wat is het dán als het niet chemisch is? Zet de ingredientenlijst hier eens neer?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2010 om 11:49

Zelfreinigende achterwand

Bij ons is alleen de achterwand zelfreinigend. De volgende keer dus de hele oven
Tonny: dat werkt keramisch. Ofzoiets. De spetters die er tegen aan komen, worden de volgende keer als je hem aanzet opgelost ofzoiets. Het werkt écht.

TIrza

Yta Chalne

Yta Chalne

02-01-2010 om 16:39

Om de week en elke dag

Hier maakt echtgenoot de oven minimaal eens per twee weken helemaal schoon, met alles wat erbij hoort, met chemisch spul. En voor elk gebruik (dat is meerdere malen per week) maken we de oven schoon met een gewoon sopje. En we gebruiken ook nog bakpapier. De oven is by far de schoonste plek in huis

margje van dijk

margje van dijk

02-01-2010 om 20:52

Jeetje yta

Wat doe je dan allemaal met die oven dat-ie twee keer per week zo grondig gepoetst wordt?? -)

Ik heb onze oven nu 2 jaar en ik heb hem geloof ik 1 keer schoon gemaakt. Er liggen op dit moment wat bruinige vlekken op de antracietgrijze bodem, die ik er eigenlijk wel af zou moeten poetsen, ja. En ik zag ook langs de zijkanten nogal wat bruine spetters. Zou ik misschien ook moeten doen. Maar ik ben niet zo ambitieus hoor, ik laat dat maar gewoon. Ik heb bakplaten die wel regelmatig de vaatwasser in gaan (het past nét) dus die zijn aardig schoon. Ook ligt daar zo'n siliconenkleedje op (hoef je nooit in te vetten) en dat scheelt ook heel veel viezigheid (die gaat sowieso na elk gebruik in de vaatwasser).

Maar al te schoon hoeft een oven van mij niet te zijn hoor. In een bruine oven maak je ook lekkere dingen.

Margje

Guinevere

Guinevere

02-01-2010 om 21:56

Egeldoekje?

Wat is dat, een egeldoekje? Het klinkt erg schattig in elk geval.

Minet

Minet

03-01-2010 om 07:18

Guinevere

Dat is een Hara handschoendoekje
Google is ook mijn vriend!

Yta Chalne

Yta Chalne

03-01-2010 om 08:32

Margje

We doen niks geks in die oven 't Is alleen om te voorkomen dat ik ziek word, al ons keukengerei is of dubbel aanwezig of hysterisch schoon. Bijna jammer dat hier niet iemand allergisch is voor stof en rommel, dan hadden we een motivatie om alles zo netjes te houden

Roosje Katoen

Roosje Katoen

03-01-2010 om 13:32

Hmm

Door dit draadje ga ik me ineens bedenken dat ik de oven volgens mij nog nooit heb schoon gemaakt Wel afentoe de bakplaat in de vaatwasser, maar die wordt nooit echt goed schoon. Zou ik eigenlijk eens echt goed moeten schrobben. Maar ja, ik leg er altijd bakpapier of aluminiumfolie op, dus het eten zelf wordt niet vies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.