Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe vaak haren wassen?

In overleg met Guinevere hier een nieuw draadje over hoe vaak haren wassen? En dan met name pubers.
Hier gemiddeld 2 keer per week. Oudste iets minder i.v.m. zeer moeilijke huid, die wacht meestal 5 dagen voor ze wast. Jongste moet echt 2 keer per week, ik idem en man ook.
Dikke bossen haar, veel krullen. Bij kinderen en man moet er wel gel/wax of wat dan ook in anders staat het rechtop in de wind vanaf de oren....Kinderen en ik ook nog lang (scheelt wel weer in kapperskosten, het groeit ook nog 's zeer hard). Ik heb de minste krullen en kan het af met een klein beetje wax de ochtend na het wassen.
Guinivere bepleit dat 1 keer wassen in de 2 á 3 weken beter en genoeg moet zijn.
Anderen denken dat de pubers met name dan onwelriekend gaan ruiken (denk ik ook). Verder voorzie ik dikke viltige plakken haar in onze nekken....
En niet te vergeten, jongste heeft niet zo lang geleden een schimmel op haar hoofdhuid opgelopen omdat ze niet zo goed bij haar hoofdhuid haar haar en huid wastte (volgens huisarts) omdat haar haar zo dicht op elkaar zit/groeit dat ze daar amper bij kan. 2 weken wassen met anti-bacteriële shamppoo lostte dit op. En een herhalingslesje hoe was ik mijn haren. Het stonk behoorlijk, haar hoofd dus, met die schimmel. Dat is nu dus over.
Dus hoe vaak moet je haren wassen? En moet hoeveel toevoegingen (creme, antiklit) etc.
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonix

Anonix

29-10-2010 om 09:02

Een keer per...

..maand! Voor mijn 11 jarige pre-puber! Ik merk dat z'n haar nu wel iets sneller vettig wordt, dus misschien dat het naar een keer per drie weken moet worden opgeschroeft M'n jongste (9) wast z'n haar nooit met shampoo, alleen met water (en hij heeft heel gezond, fris en glazend lang haar).

bibi63

bibi63

29-10-2010 om 10:16

Ons gezin is niet behebt met dik en krullend haar, dus ervaring met dikke krullenbossen heb ik niet. Verder hebben wij geen gevoelige huid, dus ook daar hoeven we geen rekening mee te houden. Dat maakt e.e.a. natuurlijk anders. Maar los daarvan, mij lijkt dat haar, behalve vet/talg, gewoon ook vies wordt: stof, kookluchtjes, zweet enz enz. en kan ik me echt niet voorstellen om onze haren langer dan een dag of 3 niet te wassen. Ook de hoofdhuid wordt vies (zweet/talg/stof enz). Dus eigenlijk is dat voor ons gewoon een must, voelen ons niet fris als we dat niet doen. Verder gebruiken we uiteraard hele milde shampoos en maar een heel klein beetje.
Wat betreft styling producten: dat is natuurlijk zeer afhankelijk van je haar: zit het zonder wel of niet. Ik heb stijl en kort haar, dus kan echt niet zonder stylingproducten (overigens ook een reden om het regelmatiger te wassen, want dat wordt natuurlijk op een gegeven moment ook vies en teveel). Maar als je van nature haar hebt wat mooi valt en er gezond uitziet, waarom zou je er dan een stijling product gebruiken. Ik kan me wel voorstellen dat dik krul haar met wat spul om het wat meer in toom te houden of er wat minder pluizig uit te laten zien, dan weer wel fijn is.
Maar goed, e.e.a. is ook sterk afhankelijk van het soort haar wat je hebt.
Gr. Bibi

Anonix

Anonix

29-10-2010 om 10:35

Bibi

Het haar wordt natuurlijk wel gewassen met water, dus stof en huidschilfers worden er prima uitgespoeld. Talg wordt aangemaakt om de huid te beschermen tegen... jawel, shampoo. Dus minder wassen betekent significant minder vettig haar. Ik voel me dus schoner als ik mijn haar minder was (want 'n dagje later wassen betekent niet meteen een vet hoofd!).

Stylingproducten worden hier niet gebruikt (zonen hebben allebei lang(er) haar).

Yura

Yura

29-10-2010 om 10:42

Geen idee

Ben vast een zeer ontaarde moeder, maar geen idee hoe vaak mijn beginnende pubers het doen. Ik vermoed mijn zoon (12) nooit, althans niet met shampoo, wel elke dag met water. Dochter (11) zeg ik af en toe dat ze het moet doen, omdat haar haar dan niet meer mooi zit en veel gaat klitten, meestal was ze het dan ook net van plan. Zij gebruikt wel shampoo en cremespoeling. Ik doe het 2 keer per week, met shampoo en cremespoeling, man zelfde als zoon denk ik. Zoon stylt zijn haar elke ochtend met gel, dochter gebruikt soms antiklitspray voor het borstelen.

fladder

fladder

29-10-2010 om 11:35

Geen shampoo

Ik heb wel eens gelezen over helemaal geen shampoo meer gebruiken maar alleen water. Bij mij werkt dat niet, helaas... Het gaat ook muf ruiken, ook al zou dat niet moeten...
Zelf gebruik ik inmiddels een shampootablet (Karma van Lush), dat bevalt me nog het best. Even wennen in gebruik, maar het is heel zuinig in gebruik!
Wat wel is veranderd: ik gebruik dagelijks water, en dan eens per week het shampootablet. Vroeger zou ik dat om de dag hebben gebruikt.

Tamar

Tamar

29-10-2010 om 12:30

Advies van mijn kapper

De ene week met shampoo evt conditioner, de andere week alleen goed spoelen met warm water.
Da doe ik dus ook zo altijd en ik merk dat ik daardoor minder snel vet haar heb en juist veel meer volume.
Als je de reclames mag geloven geeft shampoo juist volume maar dat is in mijn gevalniet zo.

Mijn kinderen wassen hun haren zomaar ene paar weken niet..moeten zelf weten

2x per week

mijn kinderen zijn nog klein, bovendien met een droge gevoelige huid. Vaker dan 2x per week gaan ze hier niet in bad, ze gebruiken niet veel shampoo en zeep op hun lijf. Mijn oudste dochter mengt het in bekertjes en gooit dan het bad mee vol en spoelt het daarna weg.....
Ze gebruikt wel antiklitspray en er gaat een tube creme per maand hier door heen (cetomacrogol vaseline creme).

Ik zelf ga ook zo'n 2 a 3 keer per week in bad, vaker niet, hoeft ook niet, ik heb makkelijk haar. Ik en dochters gebruiken verder geen haarspul. Vriend doucht wel elke dag en gebruikt gel.

albana

albana

29-10-2010 om 13:24 Topicstarter

Stylingproducten

Nou zelf zijn we ook niet zo blij met die stylingproducten....Maar het is gewoon anders niet in bedwang te houden. Niet kort (man) en ook niet lang (wij). Man+kinderen hebben van die echte krul-krullen. Zoals je wel eens bij permanent ziet, maar dan nog een tikke steviger (het is er niet uit te trekken b.v. zoals met permanent wel). Kort betekent dat dat het van het hoofd af wijd uitstaat als je het op gelijke lengte zou hebben. Man heeft kort haar...maar laat het aan de achterkant+zijkanten zó kort knippen (scheren) dat dat meer krulligerige stekeltjes worden en bovenop is het ook kort. Maar dan nog zitten er altijd dwarse krullen die de verkeerde kant op gaan en als hij er een beetje fatsoenlijk uit wil zijn moet bovenop toch echt wat gel.
Maar de dames hebben bij gebrek aan een beter model gewoon krullerdekrul tot ergens halverwege de rug. Geen gel of wax betekent letterlijk dat het rechtop staat vanaf de oren. Dus ergens bij de oregn krijg je van die leuke afstaande zijvleugels...Ja het is in laagjes geknipt. Maar dan nog is het zonder wat erin een bos van zo'n 10 cm breedte schat ik.In ieder geval kan je er een staart/knot in knopen zonder elastiek. Elastieken kan, van die supergrootte. Maar daar breekt je haar weer vanaf...Met gel/wax wordt het enigzins zwaarder en valt het beter naar beneden en vallen de krullen ook beter (blijft in toom i.p.v. 1 grote krullenbos).
Wax-gel wordt nooit direct op het hoofd gebruikt,altijd achterop/bij de oren en de buitenste laag.
Iemand andere ideeën om krullen in toom te houden dan?
Vet wordt het haar niet écht. Bij niemand. Eerder dat het te droog is...vooral onderaan (nek) krijgen we van die leuke viltlapjes.
Het haar is verder gezond. Zelden uitgegroeide puntjes, als we naar de kapper gaan (we gaan niet zo vaak) hoeft er van de kapper niks af. Wij willen er een groot stuk af...en dat leidt vaak tot discussie (weten we het zeker? zonde van dat mooie haar...). Maar wij weten dat het over 3 maand zo weer is bijgegroeit. Dus niks zonde.
Qua vetheid maak ik me dus niet druk...het is eerder het zweet wat me zorgen baart qua hygiëne. Wij zweten behoorlijk onder onze haardos. Gewoon omdat het warm is daaronder. Dus bij inspanning (sport b.v.) is dat de warmste plek. Zomers is ons haar dus omhoog (koelere nek) maar 's winters meestal niet (ook wel lekker, nooit stijve nek). En beiden sporten veel en ik ook nog...
En we zullen toch ongeacht of we met shampoo wassen of niet toch die haren moeten bewegen/wassen. Anders wordt het aan de onderkant/hoofdhuid niet eens nat. Van een beetje onder de douche staan wordt ons hoofd dus echt niet schoon. Daar is flink heen en weer gedoe met de handen voor nodig.
En dat lijkt me ook niet gezond voor je huid toch? Wat me ook verbaasd, oudste heeft ik weet niet hoelang bij de huidarts gelopen voor haar huid (o.a. hoofdhuid) en die heeft wel het douchen+wassen beperkt, maar nooit gezegd dat dat haren wassen maar 1 keer in de 2 á 3 weken nodig is. Hij had het altijd over 1 keer per week, we hebben zelfs speciale shamppoo voor oudste ervoor.

groeten albana

Shampoo free!

Google eens op shampoo free.
Daar staat een hele beschrijving over hoe je met baking soda en azijn je haar schoon en in bedwang houdt.
www.natural-forces.com/essays/poofree.htm

Yta Chalne

Yta Chalne

29-10-2010 om 15:30

Weinig

Groten: om de dag met shampoo. Jongste: 1x per twee à drie weken (ongeveer) met een drupje shampoo. Vooral om het zand en andere speelsouvenirs goed uit te kunnen wassen af en toe. Zijn haar ruikt fantastisch, echt helemaal geen vieze luchtjes.

Guinevere

Guinevere

29-10-2010 om 17:44

Albana

Daar ben ik dan. Goed verwoord, ik mis alleen nog het stukje over het "vervilten" van het haar.
Zo te lezen hebben jouw man en kinderen hetzelfde haar als ik! Als ik er niets in doe, dan zie ik er uit als een langharig schaap dat net in een storm heeft gewandeld. :-p Als ik mijn haar een tijdje niet was, gaat het eerst slechter zitten en na een tijdje weer beter. Een duidelijk teken dat het haar het vet dat van de hoofdhuid komt nodig heeft, denk ik zelf. En hoe vaker je shampoo etc gebruikt, hoe erger het hele systeem op het hoofd in de war raakt en geïrriteerd raakt (los van dat schimmeltje dan).
Misschien kan het helpen om andere stylingproducten te gaan gebruiken, die het haar minder "vies" maken? Het spul dat ik er zelf insmeer, wordt zowat opgevreten door mijn haar, en blijft er niet bovenop liggen. Dus dan kan ik best toe met één keer wassen per week (en voor de rest pappen en nathouden).
Overigens bij mij ook krullerdekrul tot halverwege. Het enige model dat ik ooit zal hebben, volgens de kapper, of ik moet de grasmaaier er over heen halen en voor kort gaan. En ook ik moet eerst minutenlang onder de douche staan, voordat mijn hoofdhuid nat wordt.
Wat smeren jullie er precies in dan? Ik gebruik na het wassen olie van John Frieda, vervolgens creamgel van de Hema of schuimversteviger, daarna wax van Henna Plus (en never nooit andere wax, dat plakt). Als onderhoud meestal ook Henna Plus wax, na het haar met de handen natgemaakt te hebben.

albana

albana

30-10-2010 om 08:47 Topicstarter

Dirksmama

Dat is een leuk stukje...maar zelfs hier staat dat je eerst je haar moet kammen van boven naar onder om viezigheid kwijt te raken ( Comb your hair from scalp to tips before you go into the shower to loosen dirt and de-tangle). En dat lukt bij ons haar écht niet. Dat lukt onszelf niet en de kapper ook niet....Geen kwestie van even doorduwen ofzo dus....Dat gaat gewoon echt niet bij zoveel krullen. Een schapevacht is ook niet te kammen.
Dus afgekeurd. Want van die viezigheid willen wij wel af!
groeten albana

albana

albana

30-10-2010 om 09:07 Topicstarter

Alleen gel en wax

Man en oudste gebruiken gel. Zo'n gele pot, van het kruidvat of de action, van die grote kollosale potten.
Jongste en ik wax...momenteel van gliss-kur dacht ik.
Oudste en man hebben ook de meeste krullen (dat type schapevacht) jongste heeft iets ertussenin, enigzins minder krul...maar wel echte krul...(meer zoals nederlanders het hebben) maar wel zulke krullen dat je ze enigzins uit kan rekken. En jongste heeft ook dat dikke haar dat we allemaal hebben. Ik heb de minste krullen (hoe krijgen we het voor elkaar?) meer 'slag' zeg maar. Maar de gemiddelde outsider zal het krul noemen, het is meer dat ik het kan vergelijken met man+kinderen dat ik het slag noem denk ik. Mijn haar wordt ook als het maar héél lang is (kontlengte ong.) uiteindelijk een soort golfpatroon...alsof ik met pappilotten in slaap. Dat hebben de anderen niet. Lang of kort het blijven bij hen krullen.(zo lang is het momenteel niet hoor..net over de schouders). En dik ook nog....veel haar. Wat dat betreft doen we allemaal niks voor elkaar onder. Als wij ons haar wassen, doen we dat bewust 's avonds...anders lopen we namelijk de hele dag met nat haar (vooral bij de hoofdhuid). Als wij 's avonds douchen is het smorgens nog niet droog...of het moet hoogzomer zijn. Fóhn's hebben wij niet eens...(ooit wel gehad) want ook die komen echt niet door ons haar heen en dat duurt écht veel te lang. Oudste moest voor haar gala (diplomauitreiking) en de afspraak bij de kapper liep 2 uur uit...hij had nog nooit iemand zó lang onder de kap moeten hebben voordat het droog werd (en ik had 'm nog wel gewaarschuwd, doe dat niet!) De kapper werd er zenuwachtig van....Want er zaten een heleboel anderen te wachten.
Oudste kan niet tegen mouche, wax enz.Daarvan krijgt ze uitslag op haar gezicht (krullen die tegen wangen botsen). Alleen die gel gaat goed.
Oudste doucht dus om de 5 dagen gemiddeld en dan wast ze ook haar haar. Jongste weet ik niet precies...die verdenk ik ervan amper haar haar te wassen(vandaar dat schimmeltje) en w.s. doet ze het dan nog zéér oppervlakkig (alleen bovenop). Die staat nu onder 'wasregime' van mij voorlopig. Die moet nog steeds 2 keer per week met die anti-bacteriele shampoo tot het flesje leeg is. Ik 2 keer per week.
Die viltlapjes in de nek zijn de grootste oorzaak van ons wassen. Zonder dat wij ons haar wassen en in de creme hebben krijgen we die er niet uitgekamd. Ik misschien nog wel...(met de vingers) maar de kinderen zeker niet. En als die blijven zitten worden ze dikker en dikker tot ze zichtbaar zijn. En er niet meer uitgaan.
tips hiervoor?
groeten albana

Vic

Vic

30-10-2010 om 10:22

Veel vaker

Ik word wel jaloers van die (klaag?) verhalen over dikke krullenbossen. Mijn haar was ik elke dag (met een drupje shampoo). Als ik na het wassen twee keer met mijn hoofd schud, is mijn haar droog. Mijn puber wast haar haar ongeveer om de 3 dagen. Dat is tenminste de bedoeling, maar ik vermoed dat ze soms wel eens een weekje alleen met water spoelt. En dat is echt niet voldoende. Zelfs bij jongste zou ik niet kunnen volstaan met 1x per 3 weken wassen. Dat ga je zien en ruiken. Nu was ik haar haar 1x per week.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2010 om 11:22

Hier ook krullen

Ik was mijn krulhaar een a twee keer per week, ligt er een beetje aan hoeveel rommel ik er per dag insmeer. Mijn dochter heeft dik, maar vrij stijl haar en dat was ik twee keer per week. Mijn man wast zijn haar (volslagen onnodig) elke dag, uit gewoonte.
Heel dik krulhaar hoeft niet zo vaak gewassen te worden, dan wordt het net stro.
Groetjes
Massi

Iedere dag

Ik durf het hier haast niet op te schrijven, maar sinds ik een eigen douche heb, ga ik iedere dag onder de douche, drupje shampoo in mijn korte kuifje. Daarna wat mousse, even opbollen met de fohn en weer klaar voor een dag.

Eigen douche

Haha, dat staat er een beetje raar, maar ik bedoel met een "eigen douche", sinds ik niet meer op kamers woon en de douche met veel, andere kamerbewoners hoef te delen. Ik herinner me dat je toen een soort droogshampoo had, een poeder waarmee je het haar ontvette, brbrbr, ik voel het nog jeuken.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2010 om 13:39

Haha shonagh

Ik zei net al tegen mijn echtgenoot dat ik, net als Shonagh van OO, een eigen douche nodig heb. Leek me heel handig, zo'n persoonlijke douche (die ik dan natuurlijk wel voortdurend moet verdedigen tegen puberella's enzo..) Maar naar aanleiding van je tweede bericht ben ik bang dat ik 'm dan al heb, toch jammer

Nou yta

Ik kan je dan nog wel een beetje jaloers maken, want ik hoef deze douche aleen maar met mijn man te delen. 5 jaar geleden hebben we een "en-suite" laten maken, een kleine badkamer aan de ouderslaapkamer vast en inderdaad: verboden voor pubers ! In Schotland is dit een heel gebruikelijke constructie, maar toch wel erg luxe :o)

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2010 om 17:32

Shonagh

Jaaaa, de en-suite bathroom! Die ken ik als fanatiek BBC huizenprogrammakijker natuurlijk. Die hoort in het lijstje van de onmisbare original features, de family kitchen en de serie miniscule woonkamertjes op de begane grond.
Volgens mij heb ik daar best ruimte voor, nu man nog overtuigen

De voorhoek

aaahh.. weer tijd voor een beukzijstapje..nu het oorspronkelijke onderwerp jammerlijk aan het verdwijnen is.

Over die minuscule huiskamertjes: ik was met mijn toen 3-jarige op bezoek bij vriendin die een victoriaans Terrace huurde voor het schandalige bedrag van 1200 pond per maand. Stond toen nog op 2 euro ofzo. In Londen ergens.

Zitten we in de keuken, zegt zoontje dat hij weer in de voorhoek wil spelen. Huh? Blijkt dat hij de living room en de dining room alleen maar als "hoeken" wilde aanduiden. Kamers kon je dat niet noemen, amper 3x3m.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2010 om 19:23

Original

Ja, het kan ook té oorspronkelijk zijn. Weg met die muren, denkt een Nederlander dan, zelfs al op de peuterleeftijd. Ook zoiets: de original beams, waaronder je dan niet rechtop kunt staan in de living room. En exposed brickwork, met muurgrote fireplaces. Wel weer handig om kadootjes doorheen te gooien voor Santa.
Wat was het onderwerp ook alweer? Oh ja, haar. Daar heb ik geloof ik al op gereageerd. Jij hebt toch ook krullen RB, wat doe jij daar nou in?

Steil haar

en nog vet ook, dus sliert het heel gauw: om de dag wassen is hier echt nodig.

Yta en beuk (ot)

Jullie zien de voordelen niet van deze kamertjes ? Ik zal ze opnoemen: je kunt de kinderen apart te laten spelen, als ze gillen stop je ze erin, maak een kamertje voor muziekspelende kinderen/ zingende moeders, wil je zelf lezen/ telefoneren/ met vriendinnen praten enz sluit je er in op, ontmoetingsplaats voor pubers met hangvrienden en je kunt er ook nog een badkamer van maken :0)
Voor alle problemen uit de diverse draadjes een oplossing haha.

On and off topic

Mijn haar was ik om de drie dagen. Ik doe er niets in want wat er in moet moet er ook weer uit. Heel soms wat wax of mousse, meestal volstaat voor omhoog föhnen. Ik moet wel een goede coupe hebben, niet gesneden, alleen geknipt, in grove lagen. Heel belangrijk. In mijn pubertijd was ik, met net zulk lang haar als Yta nu heeft, eindeloos in de weer. Als ik me goed herinner 2x shampoo en 1x conditioner. Ik vond het zelf ook verschrikkelijk maar zag niet hoe ik zou kunnen minderen.

En die kamertjes hebben zeker voordelen Shonagh. Alleen, dan moet je ze eigenlijk in een modern huis hebben. Het belangrijkste voordeel dat ik zie is dat je makkelijk kan stoken, maar wat ik me ervan herinner was de bouwkwaliteit ook pet. Ruim honderd jaar klusjesmannen bij gebrek aan stevige gildebescherming hadden hun sporen achtergelaten, tot wanhoop van vriendin. Het zag er goed uit maar je moest niet van dichtbij kijken. En de waterdruk was zo laag dat je op de badkamer niet kon douchen in de spitsuren. Bizar en erg onhandig met babies, als je tijdschema al door de baby is ingeperkt.

Hier

Wij hebben niet zulk haar als jullie (krullen en dik haar.. ik ben enigszins jaloers en wij wassen hier -afhankelijk van kriebelbeestjesalarm op school- het liefst 1x in de 2 weken voor de kinderen. Ik heb er hier een met eczeem en merk dat het beter is voor het haar om niet zoveel met zeep te wassen. Soms wassen we het ook zonder zeep: haar nat en flink over de hoofdhuid wrijven. Zelf was ik een in de week mijn haar, soms iets vaker. Toen ik lang haar had in mn studententijd kreeg ik de tip van een goeie kapper dat zo min mogelijk wassen met zeep het beste was.. wel de hoofdhuid wassen met zeep af en toe maar het haar zelf niet. Onze kinderen zitten overigens nog lang niet in de puberteit (hier bijna 5). Mijn man heeft dun haar en weinig, ik heb middel-dik en veel haar (maar geen krullen).
Ik heb dat advies van m'n kapper gedaan. Was wennen in het begin want in het begin wordt het haar snel vet. Maar dat gaat over en je krijgt er prachtig haar van en het zit geweldig.

Kan me voorstellen dat met de puberteit je meer transpireert en dus meer afvalstoffen uitscheidt en daarom vaker je haar wil/moet wassen.

Yta Chalne

Yta Chalne

31-10-2010 om 13:46

Eigen haar

Ik heb schijnbaar makkelijk haar dan. Ik doe er niks in en niks mee, alleen om de dag wassen met een beetje shampoo. Ik heb dan ook geen kapsel, maar gewoon haar.

Dreads

Is met krulhaar dreads dan geen oplossing?

3 keer per week in elk geval. haar wordt snel vet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.