Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fladderbeestje

fladderbeestje

07-03-2010 om 11:46

Hoe tem ik mijn caviaatjes?

Eindelijk ben ik gezwicht: ik heb twee caviaatjes van Marktplaats gekocht. Ze zaten in zo'n spastic hokje, dus ik heb meteen een open traliekooi gekocht. Maar guttegut, wat zijn die beestjes schichtig!
Toen ik ze van de ene naar de andere kooi moest verplaatsen, schoten ze door de kooi heen en kreeg ik ze niet te pakken. Eén wilde zich zelfs in het hooi verstoppen, zo zielig...
Als ik nu hun eten ververs of de poepjes uit hun kooi vis, schieten ze meteen hun nachthokje in. Met héél veel moeite eten ze een witlofblaadje uit de hand, maar ik hoef maar met mijn ogen te knipperen of ze schieten weer weg. Vriendelijk praten en zo helpt niet.
Binnenkort moet hun hokje weer goed schoongemaakt worden, waardoor ik ze even in hun reishokje moet zetten. Ik zie de paniek al aankomen!
Ik heb al op aanraden van iemand de bovenkant van de kooi bedekt, dat scheelt wel een klein beetje, maar ze blijven schichtig en niet te benaderen. Dit vind ik best teleurstellend, want ik heb ze juist gekocht om af en toe te kunnen aaien en knuffelen, daar staan ze toch om bekend...? Hoe krijg ik mijn "caavjes" wat tammer?
NB ze zijn een jaar en het zijn twee mannetjes.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

07-03-2010 om 12:25

Veel tijd

Dat zal je veel tijd gaan kosten, en het is de vraag of het nog gaat lukken op die leeftijd. Het klinkt alsof ze van jongs af aan niet regelmatig en rustig geaaid zijn.
Ik heb een keer zo'n caviaatje gehad. Na verloop van tijd kreeg hij wel steeds meer praatjes, maar wegschieten bleef hij doen. Het bleef een held op sokken.
Hoe lang heb je ze nu? Denk erom dat dit maanden kan gaan duren!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2010 om 12:27

Haha

Heet zo'n verspreking niet een freudiaanse verspreking?
Ik zou de diertjes even wat tijd gunnen hoor. Ze moeten ook aan de nieuwe situatie én aan jullie wennen. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag.

Guinevere

Guinevere

07-03-2010 om 12:40

Goed bezig

Je bent in elk geval goed bezig, uit de hand laten eten is prima! En dan kijken of je ze tegelijkertijd mag aaien. Als ze rustiger zijn geworden moet je ze vooral zo vaak mogelijk proberen op schoot te nemen, als ze daar tenminste geen hartverzakking van krijgen.
Er heet er zeker eentje Johnny, en de andere heet Jack?

Bastet

Bastet

07-03-2010 om 13:19

En daarbij...

Vergeet daarbij niet dat schichtigheid ook in hun aard zit!!Dus it takes time to tango..
Bastet

Beertje

Beertje

07-03-2010 om 13:36

Tja...lastig

Ik heb zelf 2 cavia's gekregen; ongeveer een jaar geleden. Deze kwam van een liefhebster die er ook shows meeliep enz. maar er nu weinig tijd meer voor had. Ze had pas een nestje (nou ja; de caviamoeder natuurlijk) en zodoende kregen wij 2 kleine zusjes! Die vrouw vertelde toen ook dat je cavia's eigenlijk altijd van kleins af aan moet aaien en met de hand voeren zodat ze aan mensen gewend raken. Ze hebben dan echt al veel aandacht nodig. Begin je daar pas op latere leeftijd mee, is het heel moeilijk om ze alsnog tam te krijgen. Ze raadde het ook af om bv cavia's in een dierenwinkel te kopen, om dezelfde reden en dat deze altijd van broodfokkers schijnen te komen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ooit een konijn uit een dierenwinkel heb gehad en dat beest was idd niet tam te krijgen en helaas erg schuw. De cavia's daarentegen zijn helemaal geweldig en erg tam! Ze eten uit je hand, laten zich optillen en aaien en reageren op mijn stem.

Heb dus geen flauw idee of het nog goed komt met je cavia's...misschien idd met heel veel geduld en liefde. Maar het is jammer dat het op deze manier moet. In ieder geval veel succes met ze

Puck

Puck

07-03-2010 om 16:46

Fladder, tijd

Fladder, het kost idd heel veel tijd, je hebt ze pas een paar dagen. Zoals al eerder gezegd: het kan wel maanden duren voor ze je vertrouwen. onze caaf hebben we vanaf september en die komt ook nu pas uit zijn nachthok als ik hem wat te eten kom brengen. Dus het is heel normaal. Wat betreft voer: caviavoer met vit.C toegevoegd is idd belangrijk. Ik heb van die korrels schepvoer van de Pets Place met 3000 mg vit. C/kg. zodat ze ook nog eens niet kunnen selecteren tussen lekkere en niet lekkere brokjes. Wat kregen ze bij de vorige eigenaar voor voer. Cavia's kunnen erg kieskeurig zijn en gecombineerd met de overgang naar een hele nieuwe omgeving is het niet zo vreemd dat ze je voer nog niet blieven. Misschien hun oude voer geven. En om voldoende vit. C binnen te laten krijgen kun je ze gewoon 2x per dag vitamine c rijk vers voer geven zoals paprika, mandarijn, etc. Hier doet cavia een moord voor vers voer.

Aard van het beestje

de eerste weken vond ik er werkelijk geen klap aan, toen zag ik ze ook niet zaten ze alleen maar in het nachthokje of tegen elkaar aan gedrukt, nu na dik 2 jaar zijn ze wel echt tam maar het zijn gewoon angstige beestjes van zichzelf (prooidiertjes). Ik ga ook nooit meer cavia's nemen, ik vind ze buitengewoon saai en ze hechten zich niet aan je zoals hamsters en konijnen wel doen.

Guinevere

Guinevere

07-03-2010 om 17:20

Elke caaf heb z'n smaak

Zoals ook bij mensen: elke caaf heb z'n smaak. Waar de een bij zweert als eten, smijt de ander het zijn hok uit. Ik denk dat witlof ook best vitamine C bevat, en anders voeg je het als druppeltjes toe aan het drinkwater (of een beetje over een appeltje oid).
Cavia's zijn trouwens absoluut niet saai. Ik had er eens eentje die achter me aanliep in huis. Ze begon te bleren van boosheid als ze een nagelknippertje zag, dat hield ze dan een half uur vol. En als ik haar aaide rolde ze op haar zij van plezier. Hoezo saai? Ik moet wel zeggen dat ik nooit meer zo'n extreme cavia heb ontmoet.

Hoi fladder

Witlof zit vol vitamine C hoor, dus dat is prima. Vinden ze hier ook heerlijk, maar ook voor (rode) paprika rukken ze bijna mijn hand eraf. Ook tomaat zijn ze dol op. Gewoon een kwestie van uitproberen over een tijdje misschien.

Hier krijgen ze qua brokken Teurlings 91, die hebben de vorm van dunne rietjes, in stukjes dan natuurlijk. Dit kregen ze overigens ook bij de fokster dus dit kenden ze al wel.

Het is wel iets voordeliger om te kiezen voor dezelfde brokjes, dus niet mengvoer, omdat ze bij mengvoer toch vaak bepaalde brokjes niet zo lekker vinden en die categorisch weigeren te eten.

En tja ik denk ook dat het een kwestie is van veel liefde en vooral veel aandacht en geduld, maar dan denk ik wel dat het goedkomt hoor.

Ik weet niet hoe groot jouw kooi is, maar wat erg leuk is is een stuk pvc-buis met voldoende doorsnede (10 à 15 cm denk ik ongeveer) in de kooi. Ik heb zelfs een flink lang stuk, ongeveer 60 lang. Daar kruipen ze graag in en toch zitten ze er echt niet de hele dag in. Het is meer een soort schuilplekje of zo, 's nachts zitten ze er volgens mij niet in. Ik vind het ook zo handig omdat ik ze erin probeer te lokken (gaat meestal vrij snel, ze kennen het voortaan) en dan mijn handen over de open uiteinden en zo kan ik ze makkelijk en snel even tegelijk uit het hok tillen en zo op de grond eronder zetten, waar ik een soort ren heb gemaakt zodat ze ook buiten kunnen rondrennen.
Hiermee zet ik ze met mooi weer ook op het gras en meestal blijven ze dan in de buurt van de buis en dan kunnen ze lekker 'grazen' (grinnik), daar zijn ze echt dol op.
Veel succes en plezier met je caafjes en als je nog dingetjes wilt weten, laat maar horen.

Puck

Puck

07-03-2010 om 19:29

Fladder

PVC buis kun je gewoon met een schuurpapiertjes de randen even schuren dan is het niet scherp meer. Geef je je cavia's ook veeeeeeel hooi. Dat is eten en speelmateriaal tegelijk en als je het nachthokje eruit haalt kunnen ze daar nog wat in wegkruipen. Lijkt me voor de cavia's toch ook wat fijner. En als je voldoende waterrijk vers voer geeft, zoals witlof dan drinken ze heel weinig. Onze caaf zit buiten en met de vorst kan hij dus geen gebruik maken van een drinkfles. Hij kreeg toen gewoon 3x per dag sla, mandarijnen, etc. en hij is de winter zonder drinkfles prima doorgekomen. En het idee van graszaad in een bakje te laten kiemen vind ik geweldig! Doen lijkt me.
Wat je trouwens ook in de gaten moet houden is de lengte van de nageltjes, die moeten wel regelmatig geknipt worden. Je kan daar speciale tangetjes met "begrenzer" voor kopen bij de dierenwinkel. En bij donkere nageltjes is het handig als je met z'n 2-en bent: iemand kan dan met een fel zaklampje door de nagels schijnen zodat je beter ziet waar het leven zit.

Caviaopvang hier, hokjes

Hier sinds okt. jl. 2 heren cavia's uit de caviaopvang Bakkeveen. Super schichtige beestjes waren het eerst. De opvang adviseerde voorlopig geen hokje want dan zouden we ze ws. nooit weer zien. En ze hebben nu nog geen hokje. Wel een berg hooi waar ze zich in kunnen verstoppen. Verder elke dag op schoot bij zoonlief zodat ze wennen aan opgepakt worden. Op schoot of nadien altijd eetbeloning. Het zijn nu veel rustiger kereltjes geworden. Kunnen prima opgepakt nu worden, dat was eerst heel anders. Gezellig aanwezige vreethommels zijn het nu die heel goed aangeven met hun gepiep wanneer ze iets willen!

Janitha

Wel een beschut plekje

voor ze creëren, tenminste dat zou ik doen. Niet iets dat helemaal afgesloten is, maar wat jij hebt, die gebogen stammetjes (heb ik ook) en dan steeds flink hooi erover en ernaast. Hooi kunnen ze inderdaad nooit teveel hebben en ze eten er best veel van op.

De randen van een pvc-buis kun je inderdaad wat gladvijlen, ook kun je er nog duck-tape (geen flauw idee of ik het goed schrijf, maar is van die wat dikkere, brede plakband) over doen.

Trouwens de eerste week dronken die van ons ook helemaal niet. Ik hing al aan de telefoon met de fokster en heb tijdelijk een bakje water neergezet omdat ik toch dacht dat ze het flesje niet snapten (ze zijn nl. niet zo erg slim . Maar na een tijdje gingen ze vanzelf drinken en nu drinken ze bij vlagen heel veel en dan weer wat minder. Als je dagelijks vers fruit en groente geeft zullen ze sowieso bijna niet drinken, hebben ze dan geen behoefte meer aan.

Ik moest wel lachen toen ik las dat je misschien gras gaat zaaien in een bakje. Picture this: jullie paar weken bezig om een mooi bakje gras te kweken, regelmatig water, mooi in het licht maar niet teveel zon, geduld en geduld... Eindelijk na een paar weken heeft het gras een redelijke lengte. Je zet het bakje bij je cavia's en..... een uur later is je bakje leeg! LOL.
Dit zou hier in elk geval wel gebeuren, die beesten eten niet maar vréten; vooral als ze iets lekker vinden en gras vinden ze héél lekker. Dus misschien een tipje, als je lekker gaat fietsen of wandelen, pluk ergens in de polder of zo steeds flink wat schoon vers gras, vinden ze héérlijk, zul je zien.

doei

Puck

Puck

07-03-2010 om 21:39

Nagels knippen

Als jouw cavia's net zo geobsedeerd zijn door eten dan komt dat met het nageltjes knippen helemaal goed. Vergeten te vertellen: ook rauwe snijbonen en sperziebonen zijn om aan te vallen. Als je hem nu tijdens het nageltjes knippen afleidt met iets heel lekkers dan is het knippen appeltje eitje.

Kijk eens op

degrotecavia.nl, dan naar voeding, groenvoer en dan krijg je overzichten van wat wel en niet kan.

Is de melk uit paardenbloemenstengels trouwens niet giftig? Zou ik even nakijken als ik jou was.

En ja, ze zijn inderdaad oliedom maar ook errug schattig, (alleen dáárom zijn ze er nog steeds

Puck

Puck

08-03-2010 om 08:36

Vit. c

Op http://home.wanadoo.nl/caviaplanet/caviaplanet/Voedingx.html vond ik een lijstje met vitamine C in groenten en fruit. Witlof staat er zelfs 2 keer in, ik weet niet welke goed is, ik dacht dat witlof weinig vit. C bevat. Op deze pagina wordt juist weer helemaal niets gezegd over peulvruchten. Ik zou wel eens willen weten waarom peulvruchten afgeraden worden want op de site die pilsje noemde staat dat ook niet. Pilsje weet jij dat? Ik heb gegoogeld maar kan het niet vinden, gooi de "coole link" van Pelle er eens in als je wat vindt. Ik kom tegenstrijdige dingen tegen. Ze zouden giftig zijn (oeps, die van ons krijgt ze regelmatig, is kennelijk zo'n bikkel dat hij daar geen last van heeft) en verderop lees ik dat het best kan en dat met name rode bonen licht giftig zijn. Toch maar minder geven dan. Bij zijn vorige baasje kreeg hij ze ook, zij gaf me de tip dat hij dat heel lekker vond.

Puck

Puck

08-03-2010 om 08:43

Engelse cavia's zijn anders

Ook nog even engelstalig gezocht en daar mogen ze wel "grean beans" maar geen "raw beans" zoals spliterwten, linzen, harde bruine bonen etc. Overigens mag je engelse caven ook nooooit alle koolsoorten, ijsbergsla en alcohol (??) geven. Verder mogen ze volgens die lijst wel spaanse peper. Ach gossie, dat zou ik nou nooit geven
Kortom: ik denk dat je alle nieuwe groenvoer met mate moet aanbieden en goed moet kijken hoe ze erop reageren. Ik vond ook ergens dat mais maar beperkt mocht dus er blijft nog genoeg over voor de vogels Fladder.

Hahaha, wie geeft een cavia nou spaanse peper

dat zou nooit bij me opkomen.

Misschien...

...zijn spaanse cavia's we dol op spaanse pepers?

(en nederlandse op boerenkool!)

Ingrid

Geen idee puck

waarom peulvruchten nou niet goed zijn voor cavia's, ik heb me suf gegoogled maar kan niks vinden. Dus helaas kan ik geen coole link neerzetten .
Als je het héél graag wilt weten zou je gewoon op 1 van de caviaforums je vraag kunnen stellen, er is dan vast wel iemand die het antwoord weet.

Raadseltje: Mijn man vroeg gisteren hoe de cavia's weten dat hij of ik buiten naar ze toegaat.
Bij mij begint er nl. eentje altijd keihard te fluiten (spreekt voor zich natuurlijk
en bij mijn man spelen ze stommetje (hihi lekker puh).

Maar hoe zou dit nu komen? Ze zien ons niet aankomen. Zouden ze verschil in voetstappen horen? (lijkt me sterk) of verschillende geuren ? (lijkt me ook sterk) puur toeval? (tja, moet haast wel)

Puck

Puck

08-03-2010 om 20:29

Pilsje en fladder

He jammer, geen coole link. Maar dat betekent wel denk ikdat het niet zo'n vaart zal lopen met de slechtheid van boontjes. Zal het morgen aan mijn collega vragen, die is dierenarts, maar kleine huisdieren is niet zijn specialiteit. En ik denk dat caven idd verschil in voetstappen horen of misschien wel de manier van de deur open doen oid, want onze caaf reageert op mij ook anders dan op de kinderen.
Fladder: dat gaat al helemaal super met jouw caafjes, wedden dat het helemaal goed gaat komen. Die van ons heeft er langer over gedaan om te wennen maar die ligt nu bij mij 's avonds op schoot als een uitgerekte kat te slapen. Zo gezellig.

Schoonmaak en spaanse peper

Als ik het caviahok schoonmaak dan parkeer ik mijn caafje op een oude krant en zet dan de bovenkant van het hok (ik heb zo'n hok met doorzichtig plastic bovenkant) over haar heen. Zo kan ze niet weglopen en ik kan de bak rustig schoonmaken. Met een traliekooi kan dat vast ook wel.

En over spaanse peper: ik heb dat serieus een keer aan een cavia gevoerd. Ik had die peper over uit een nasipakket en stond ermee in mijn handen en zag die cavia. Ik dacht: misschien hebben die beestjes helemaal geen last van die hete smaak. Ze komen toch ook uit zuid-amerika waar de peper ook van nature voorkomt. Ik besloot dus het beestje een hapje te voeren. Hij nam enthousiast een hap en ik trok de peper terug en om zijn reactie te bekijken. Niks aan de hand dus en de cavia kwam op me af voor nog een hap. Peper dus in de kooi gegooid en er werd fanatiek van gegeten. Opeens stopte hij met eten. Bekje open, tong eruit en hij begon met zijn pootje richting bekje te krabben... Foute boel dus! Gauw een beetje extra hooi gegeven, maar het beestje blééf maar water drinken. Wat een sukkel ben ik ook! Peper is dus ook heet voor cavia's. Niet geven dus!!

Och arm caafje triple

Maar ik moest wel smakelijk lachen om jouw verhaal. Zag het zó voor me. Troost je, mij zou zoiets ook makkelijk kunnen overkomen. 't Is dat ik op tijd hoorde dat cavia's geen gekookt eten e.d. mogen hebben, anders hadden ze bij mij al van alles en nog wat geproefd...

Leuk fladder

dat het zo de goeie kant opgaat.

Nog effe en dan word jij ook befloten, let maar op

Puck

Puck

09-03-2010 om 12:00

Pilsje

Waarom mogen cavia's gene gekookt eten? Wat is daar dan mis mee? Ik heb trouwens aan mijn collega gevraagd en zijn boekenkast doorgesnuffeld maar ik heb echt niets kunnen vinden over waarom bonen nu giftig zouden zijn voor cavia's.

Geen idee puck

maar ik heb dit ook weer ergens gelezen denk ik.
Hun maag/darmstelsel is ingesteld op rauw voedsel, maar wat dan de gevolgen zijn van gekookt voedsel of stukje cake (ik noem maar wat) weet ik ook niet. Nou ja, koek en dat soort dingen zijn waarschijnlijk gewoon te vet/zoet/zout, maar gekookte groente? al sla je me dood...

Zout?

Zou dat verbod op gekookte groente misschien iets met zout te maken hebben? Ik kan me voorstellen dat een cavia geen zout mag eten.

Puck

Puck

09-03-2010 om 23:26

Triple

Zout, weet niet? Maar verklaar dan dat ze wel aangeraden wordt om ze een liksteen voor mineralen te geven. Ik ben er wel achter dat caven heel mysterieuze beesten zijn. Allemaal duistere dingen die niet zouden mogen, maar waarom? Niemand die er het fijne van weet. Ik ga me nu verdiepen in leguminen, dat zijn eiwitten in bonen en ik weet dat sommige eiwitten bij paarden eiwitvergiftiging kan geven. Ik weet, het is vergezocht, maar misschien is het wat. Wordt vervolgd....

Guinevere

Guinevere

10-03-2010 om 11:45

En...

En hoe heten die monstertjes nu eigenlijk???

Verschonen hier 1 x per week

De eigenaar van de dieren, mijn zoon, verschoont de grote bak elke week. Wil prima. De kranten en de gigahoeveelheid houtsnippers redden het goed. Onze vreethommels c.q. schijtmitrailleurs gaan direct daarna weer een nestje maken van hooi. Hun lievelingseten is trouwens witlof.

Tirza G.

Tirza G.

10-03-2010 om 15:48

Zoveel dieren zoveel verschonen

Hoe meer dieren in een bak, hoe vaker je verschoont. Zeker een standaardmaat-bak. Twee beessies is twee keer per week

Tirza (met een max van 11 caven tegelijk. Dan heb je het systeem gewoon verslagen, want er zitten geen 11 dagen in een week. HA!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.