Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe snel aan een woning komen?

Een vriendin van me is net teruggekeerd van 3 jaar Costa Rica, haar vriend werkt op dit moment nog in Costa Rica. In juli keert ook hij terug. Nu is mijn vriendin dus op zoek naar woonruimte in Nijmegen. Ze heeft vanuit Costa Rica een baan gevonden en is al begonnen. Ze woont nu in bij haar moeder met haar 2 zoontjes, maar dat is niet ideaal, want heel klein. Het blijkt helaas heel moeilijk en duur te zijn om op zeer korte termijn een woning te vinden. Wie heeft een tip hoe ze aan een betaalbare woning kan komen die geschikt is voor een gezin van 4? Ze moeten het nu doen van één inkomen. Sociale woningbouw verdient ze te veel voor, maar voor particuliere huur net te weinig.

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Suggesties

- huis kopen. Het is nu echt een kopersmarkt
- huis huren dat al langer te koop staat. Informeer bij makelaars

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Keus genoeg

Kijk eens hier: http://www.funda.nl/huur/nijmegen/600-800/
Kopen kan http://www.funda.nl/koop/nijmegen/0-225000/woonhuis/sorteer-prijs-op/ maar is niet zo interessant omdat de prijzen nog zullen dalen, of op zijn minst niet stijgen. Daardoor moet je de kosten koper en woningverbeteringen/onderhoud zelf betalen (komt niet in evt verkoopprijs terug). Die kosten samen zijn hoger dan een reële huurprijs.
Kopen wordt pas interessant als ze een woning vindt waar ze een jaar of 10 wil blijven.
Groet,
Miriam Lavell

Dorry1

Dorry1

21-05-2011 om 16:03 Topicstarter

Inkomenseis

Bij huren via de particuliere sector wordt er een inkomenseis gesteld en ze werkt nu pas 3 dagen. Ze is nu alleen verdiener, en verdient dus vaak net te weinig. Bij de particuliere huur zijn de inkomenseisen zeer hoog. Dat kan ik me nog herinneren.
Omdat ze dus pas 3 dagen werkt, krijgt ze nergens een hypotheek. Geen bank die op basis van een half jaar contract een hypotheek verstrekt. En ze weet niet waar ze over 6 maanden werkt. En dan krijg je het probleem dat je ook via makelaars voor minimaal een jaar moet tekenen. Misschien moet ze dit allemaal voor lief nemen, maar ze had gehoopt dat ze voor korte termijn iets zou kunnen vinden. Of een woning waar ze op korte termijn weer vanaf kan. Bedankt voor het meedenken. Ik denk toch dat ze concessie's moet doen; iets huren voor een jaar met het risico dat ze ver een half jaar ergens anders werkt en dan dus een poos op en neer moet reizen.

Dorry

Over de grens

Nijmegen ligt vlak bij de grens. Heeft ze al eens in Duitsland gekeken?

Dorry1

Dorry1

21-05-2011 om 18:23 Topicstarter

Eh geen auto...

Dirksmama, een hele goede tip, ware het niet dat ze geen auto heeft. Maar misschien moet ze dan maar een auto kopen. Jeetje, ik kom er wel achter dat het allemaal niet zo'n weldoordachte re-migratie is....

Dorry

Er rijden bussen naar Nijmegen hoor. En met een fiets of brommer kom je ook een heel eind.

Weldoordacht

Dorry,
Het is ook heel lastig. Juist omdat wij zoveel voorzieningen hebben is het lastig om weer in te stappen omdat je voor alles mee moet hebben gedraaid. Veel toeslagen worden bijvoorbeeld bepaald obv je salaris in het jaar daarvoor, de woningmarkt zit pot- en potdicht, je moet jaren ingeschreven hebben gestaan en precies toen je het juiste inkomen had zijn doorgeschoven naar en goede woning. Kopen moet je ook op het goede moment gedaan hebben met lage rente, niet al te hoge prijzen, en niet te strenge bank. Oh en met gunstige NHG-voorwaarden die vorig jaar zo veranderd zijn.

Begripvol ben ik he, zo voor de koffie!

Niet zo somber

Dorry:"Bij de particuliere huur zijn de inkomenseisen zeer hoog. Dat kan ik me nog herinneren. "
Nou, je moet 4 x de kale maandhuur verdienen. Met haar inkomen (boven de subsidiegrens) betekent dat dat ze tot ca 680 euro kan huren per maand.
Dat is bijvoorbeeld deze http://www.funda.nl/huur/nijmegen/huis-47061919-zwanenveld-3411/
Lijkt me een prima woning voor met kinderen.
Zoek je in een iets grotere straal rond nijmegen, dan vind je er nog veel meer die in aanmerking komen http://www.funda.nl/huur/nijmegen/+10km/0-700/3+kamers/
Kortom: keus genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.