Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madlief

madlief

08-06-2010 om 16:38

Hoe prettige geur in huiskamer...

Ik vind het in mijn huiskamer nooit echt lekker ruiken. Als je er een tijdje bent, valt het wel mee, maar als je binnenkomt vind ik het niet lekker ruiken. Het stinkt niet oid, maar niet fris....Het komt oa door 3 katten, kattenvoer in de open keuken, af en toe een sigaretje van mij of bezoek. Rest van het huis speelt dit niet zo, boven ruikt het neutraal of naar waspoeder/wasgoed.
Regelmatig heb ik de buitendeur open staan. Geen ramen tegenover elkaar open, ivm de katten, helaas geen bovenraampjes..., maar wel vaak de deur, en dan boven de ramen. Dus het waait wel door. Verder is het een nieuwbouwhuis, in alle ramen zitten van die ventilatieroosters.
Mijn vraag is: wie heeft er tips voor een lekker geurtje in de woonkamer. Dat ook nog blijft hangen. Mag een huis-tuin-keuken tip zijn, of iets chemisch uit de winkel, als het maar helpt en lekker ruikt.
Ben benieuwd hoe jullie dit probleem (zouden) aanpakken.
Madlief

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

08-06-2010 om 16:52

Misschien té voor de hand liggend

Misschien is het té voor de hand liggend, maar mijn eerste reactie zou zijn

- niet meer binnen roken
- kattenvoer in een luchtdichte box (of heb je het over het voer wat voor ze klaar staat?) Dan zou ik zeggen bakjes weg en afwassen na het eten.

Betere tips heb ik niet, maar ik moet zeggen dat ik het als niet huisdieren gewend persoon in huizen waar een kat is altijd vind 'ruiken' (beetje bedompt geurtje dus)

Hier gaan 's ochtends altijd de ramen tegen elkaar open. Kan je de katten op zo'n moment niet tijdelijk ergens anders onderbrengen (gang, buiten oid)

Bastet

Bastet

08-06-2010 om 18:37

Katten?

Maar mijn katten ruik je beslist niet bij binnenkomst,dus die opmerking snap ik niet,eigenlijk.Ik vind dat juist het ideale van katten!Ik moet wel zeggen dat ik heel,heel veel lucht,en de achterdeur naar buiten staat vrijwel altijd open als ik thuis ben.
Bastet

Bah

roken en kattenblik in huis, jakkes, chemische luchtjes vind ik ook heel vies !

Irina

Irina

08-06-2010 om 20:29

Van alles

Inderdaad voor de hand liggend: niet roken, stinkende spullen afsluiten. denk ook aan schoenen (gympen van pubers) die misschien in d e gang staan. En dan soda rondstrooien en na een halve dag opzuigen. Gordijnen wassen en als he even kan de vleorbedekking het huis uti.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-06-2010 om 21:16

Ik vind

sommige stekkerdingen wel lekker ruiken. Hier heb ik er eentje in de keuken naast de vuilnisbak. Daar stinkt het niet zozeer, maar ik vind altijd wel dat er een luchtje hangt.

Dendy

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-06-2010 om 21:18

waspoeder in de stofzuiger doen en dan zuigen laat ook een lekkere lucht achter.

Dendy

Doekje

wasdroger geurdoekje in de stofzuiger ,en het laat een heerlijke geur na.
ook een stokje wierook doet wonderen.
en inderdaad,niet meer roken,en kattenvoer afsluiten helpt ook.

Niet meer binnen roken

Als er echt een muffe lucht hangt in je huis, maskeer je die maar heel tijdelijk met andere geurtjes. Niet meer binnen roken is daarom het belangrijkste denk ik. Ook al rook je maar af en toe, de lucht trekt in alle gordijnen en stoffen bekleding, vloerbedekking etc. Niks zo smerig als de geur van verschaalde rook.

Chris

Guinevere

Guinevere

09-06-2010 om 11:11

Zeep

Als eerste de oorzaak wegnemen. Dus de katten zoveel geven als ze in een keer opeten. Stop met roken in huis. En de gordijnen wassen.
Verder: ik heb nu een stuk lavendelzeep (savon de marseille) in de open keuken liggen. Je ruikt het de hele dag, die lavendelgeur.

Carmen

Carmen

09-06-2010 om 11:43

Haha!

Ik moest even grinniken. Je wilt kattenlucht en rooklucht maskeren met een chemisch luchtje. Getver!
Maar goed, dat je die sigaretten enzo de deur uit moet doen staat hierboven ook al. Verder zou ik de gordijnen wassen en de bankbeklding schoonmaken, indien van toepassing. En een goede etherische olie (in een brander of opgelost in alcohol) als luchtverfrisser. De Natuurwinkel heeft heel frisse en lekkere kant en klaar, maar die vind ik erg duur, dus ik maak ze vaak zelf.

Carmen.

Pluk53

Pluk53

09-06-2010 om 12:36

Duidelijk

ik kan alleen herhalen wat al gezegd is: droge kattenbrokjes stinken niet zo. "nat" blikvoer direct opruimen. Kattenbak vaker verschonen; of probeer eens een ander soort vulling.
En de rook zit intussen in "alles" (gordijnen/meubels/vloerbedekking etc. ) Alles wassen, tapijt shamponeren, meubels met droogschuim. En daarna nooit meer (binnen) roken. Met maskeren alleen wordt het huis niet echt fris.

madlief

madlief

09-06-2010 om 14:26

Luchtjes...

Hoi, bedankt al voor jullie reacties.
Het kattenvoer dat er staat, zijn brokjes. Die heb ik gewoon altijd voor de katten klaar staan. Verder geen vloerbedekking, geen stoffen bekleding of kleedjes. Zelfs geen stoffen gordijnen. De katten zelf, zullen vast een luchtje meebrengen, maar niet extreem. Want ze zijn ongeveer meer boven dan benenden, en daar ruikt het niet zo.
De gevolgen van het roken, zullen zeker merkbaar zijn. Maar het is niet die rooklucht die ik bedoel. Het is meer een niet-frisse geur. Dus niet direct vies, maar ook niet neutraal of zelfs fris.
En ik wil graag binnenkomen en denken "o wat ruikt het hier lekker..".
Het zal wel alles bij elkaar zijn. Meerdere oorzaken. En dus kom ik uit op iets chemisch....Haha..
Welke luchtverfrisser ruikt lekker, en werkt ook nog?
gr
Madlief

Maxime.M

Maxime.M

09-06-2010 om 16:29

Zelfde

Hoi,

Ik heb ongeveer hetzelfde in huis als jij, alleen geen luchtjes, eigenaardig toch? Heb je misschien last van vocht? Zet desnoods een paar vochtvreters in hoekjes waar je ze niet ziet staan. Ik ruik mijn katten helemaal niet (en anderen ook niet, heb ze het wel eens gevraagd) het ruikt hier verder 'gewoon'... iedereen heeft natuurlijk een eigen huis luchtje, maar ik vind het hier niet stinken. (ik rook trouwens niet hoor)

Maxime

Luchtverfrissers

Ik ben zelf dol op de roomspray van Crabtree & Evelyn en dan de rozen. Heel natuurlijke rozenlucht. Lavendel doet het ook altijd goed in een huiskamer.

Dorry

Janna

Janna

09-06-2010 om 17:35

Je moet ervan houden

maar wierrook branden doet ook wonderen. Wel goede wierrook gebruiken, niet die goedkope stokjes, die verspreiden vaak een veel te penetrant chemisch luchtje.

Zelf vind ik de wilde rozen wierrook van mothers fragrances een heel prettig luchtje.

Maar het blijft maskeren. Ik zou daarom eerst op zoek gaan naar de oorzaak van jouw bijzondere 'huisluchtje'.

Ik moest ook denken aan een vochtprobleem toen ik jouw verhaal las. Even de muren checken (ook voelen) en de plekken controleren die aan het oog onttrokken zijn (onder en achter de banken/kasten).

Verder zou ik proberen niet meer in huis te roken, dan trekt hopelijk de rooklucht langzaam weg. Die zorgt, ook al heb je er geen last van, toch ook voor een minder frisse lucht als je binnenkomt.

Wat ook nog kan is dat kookluchtjes blijven hangen. Zeker bij een (half)open keuken. Na het koken en eten valt dat niet zo op (lekker zelfs!), maar de volgende dag associeer je het al niet meer met eten en kan het luchtje vreemd op je overkomen.
Goed afzuigen dus en/of lekker het raam/de keukendeur openhouden tijdens het koken en een tijdje daarna.

Verder is het belangrijk om dag en nacht te ventileren en dus de roosters altijd open te houden. Als je een deur of raam open gooit, dan ook echt langer open laten en niet even een kwartiertje. Het liefst elke dag.

Veel succes.

Nee lidwientje......roeoemspray!

Ik zat ook een beetje raar naar het woord te staren. Maar het is gewoon engels (hoewel ik me afvraag of een engelsman weet wat je bedoelt als je het over roomspray hebt)

Ingrid

Lidwientje

Hahah, niet de slagroomspuit nee.
Het product wat ik heb komt uit Engeland, dus volgens mij is het een engels woord.

Dorry

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.