Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

evenzo

evenzo

17-08-2010 om 10:17

Hoe ontsla ik mijn hulp op een nette wijze

Ik heb al een aantal jaar een huishoudelijk hulp waar ik op zich heel tevreden over ben. Wel heeft ze er altijd al een handje van gehad zich vaak ziek te melden, en dit altijd pas op het allerlaatste moment. Het wordt de laatste tijd steeds erger. Niet alleen meldt ze zich ziek dan weer heeft ze een "meeting", moet ze wachten op de verwarmingsinstallateur enz. Op zich allemaal begrijpelijk maar ik word er elke keer per sms van op de hoogte gebracht en vaak na de tijd dat ze hier zou zijn.

Ik heb haar er al een keer op aangesproken en gezegd dat ik graag zou willen dat ze tijdig afzegt zodat ik andere maatregelen kan nemen of dat ik graag een alternatief voor die week zou willen krijgen indien mogelijk. Ze begon toen te huilen en beloofde beterschap. De keer daarop nam ze een groot bos bloemen mee.

Het ging een tijd goed maar nu komt ze alweer eens in de de vier/vijf keer niet.

Ik weet dat ze vrij depressief en eenzaam is. Ze is buitenlandse en zit helemaal onder de plak van een gierige Hollander die weigert voor Nederlandse les of een opleiding voor haar te betalen. Ook is ze astmatisch waardoor ik begrijp dat ze in de herfst zich vaak ziek meldt. Maar.... ik zit ondertussen wel met een probleem. Ik schiet elke keer weer behoorlijk in de stress als ze niet komt. Mijn man en ik werken best veel, we hebben weinig flexibiliteit in ons schema om nog even het hele huis ernaast te doen en bovendien wil ik in mijn vrije tijd liever met de kinderen iets doen dan soppen.

Gisterenochtend kwam ze weer niet. Ze had op zondagavond laat een sms gestuurd dat ze moest wachten op een verwarmingsmonteur. Maar dit had ze dus minstens vrijdag ook al geweten en dan had ik met mijn man in het weekend het huis gedaan.

Ik baal hier enorm van en wil iemand die meer betrouwbaar is. Hoe ontsla ik haar echter op een nette wijze? Zeg ik haar dat ze een maand heeft om iets anders te zoeken en laat ik haar nu al de sleutels inleveren? Zo iets? Ze komt al ongeveer vijf jaar bij ons en maakt wel goed schoon, dus ik vind het aan de ene kant jammer maar de maat is echt vol.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
100%mama

100%mama

17-08-2010 om 10:39

Het zal altijd

lastig zijn om iemand te "ontslaan", maar zoals je al schrijft, de maat is vol. Je hebt meerdere keren aangegeven dat dit voor jullie niet realiseerbaar is en blijkbaar gaat dat dan toch niet goed. Gevoel zal er denk ik ook in mee spelen, ze spreekt nauwelijks nederlands en leeft met een vent die haar schijnbaar flink onder de plak heeft. Hoe moeilijk ook, toch zou ik een gesprek aangaan met haar waarin je de afgelopen jaren bespreekt en dat je het absoluut snapt dat het soms niet anders kan, maar dat dit voor jullie niet in te plannen is en dat je dan liever naar iemadn op zoek gaat die in jullie agenda past zeg maar. Het blijft zielig, maar je bent geen filantropische instelling toch?

Hier ook een HH "ontslagen" terwijl ik dat echt wel erg vond. Ze had het geld als alleenstaande moeder echt nodig, maar ze maakte niet goed schoon en ging vaak eerder weg dan afgesproken. Ook belde ze op het laatste moment af met van alles. In een gesprek heb ik aangegeven dat dit voor ons niet haalbaar is zo. Uiteindelijk begreep ze het....

evenzo

evenzo

17-08-2010 om 10:47

Maar....

zeg ik dat ze nog een paar keer mag komen tot ze iets anders heeft gevonden? En vraag ik al de sleutels terug?

Ik vind het zo jammer want ik mag haar ontzettend graag, maar dit geeft teveel stress.

Bastet

Bastet

17-08-2010 om 11:08

Nee

Nee,niet laten blijven tot ze iets anders heeft gevonden,want dan kun je lang wachten natuurlijk!
Wil je het echt netjes doen,dan geef je haar nog een maand,maar meer zou ik niet doen.Misschien kun je haar wat tips geven om iets anders te vinden.
Bastet

liora

liora

17-08-2010 om 12:00

Hoi, ik heb nu een paar keer de hh ontslagen en zeg altijd dat ik nu weer meer tijd heb en het gewoon weer zelf ga doen. Dit die ik zodat als het vies tegenvalt of ik een nog slechtere nieuwe hh tref, ik ook nog terug kan.

Ik heb nooit nog een maand doorbetaald.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bastet

Bastet

17-08-2010 om 14:41

Liora

Ik bedoelde nog een maand laten werken,niet alleen maar doorbetalen..
Bastet

koentje

koentje

17-08-2010 om 16:02

Waarom

vraag je je af waarom dit netjes moet;zij behandelt jou toch ook niet netjes?
Overigens vind ik het maar een eng idee dat je iemand zo de sleutels van je huis geeft. Vertrouw je haar?

Mientje Poets

Mientje Poets

17-08-2010 om 16:29

Evenzo, welke woonplaats?

Ik werk 36u, man full-time, 3 kinderen en een hond en ik ben wel op zoek naar een goede hulp! Ik ben gewend om het zelf te doen, dus als ze een keertje niet komt dan schiet ik niet heel erg in de stress..........

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-08-2010 om 16:40

Werkgever

Jij bent gewoon haar werkgever en jij haar werknemer. Zij levert een dienst en jij levert salaris. Als zij haar afspraken niet nakomt dan verzaakt ze haar verplichtingen en heb je alle recth om haar daar op aan te spreken. Als er dan geen verbetering is, dan is het gewoon over en uit. Zo niet dan wordt er uiteindelijk een loopje met je genomen. Ik zou gewoon de volgend ekeer de sleutels terug vragen en zeggen dat dit de laatste keer was, haar een maand de tijd geven en onderwijl in je huis laten werken lijkt mij geen goed idee.

Jeetje mientje poets

wanneer maak je dan schoon? Petje af...

Ik weet niet of ze zin heeft om te reizen. Maar... kijk op marktplaats.nl daar kun je je postcode intypen en krijg zie je best wel veel hulpen. Volgens mij moet je gewoon met een paar experimenteren tot je een goede vindt.

vlinder72

vlinder72

17-08-2010 om 19:23

Vraagje (o.t.) maar wel over een hulp

Wij krijgen vanaf volgende week voor het eerst een hulp. Ben zo blij. Ik krijg het huis echt niet meer schoon met werken en vier kinderen. Ze komt alleen de bovenboel doen. Maar hoe netjes moet het zijn. De kinderen spelen. Ze moeten natuurlijk opruimen voordat de hulp komt maar er zal ongetwijfeld nog wel iets liggen. Kraakhelder is het hier nooit.

dc

dc

17-08-2010 om 19:52

Bureau?

ik had in frankrijk (toen ik nog voltijd werkte) een hulp via een bureau. Lekker handig, want als het niet gaat, dan zeg je het bureau op, en hoef je geen persoonlijk gesprek aan te gaan. Het was ook heel makkelijk om een ander te krijgen via hetzelfde bureau als de 1e je niet beviel.

Bovendien kreeg ik de helft terug via de belasting. Is er niet zo'n soort regeling in Nederland?

Julia64

Julia64

17-08-2010 om 20:05

Koentje

Het verbaast me dat je het raar vindt, dat evenzo de sleutels aan de werkster geeft.
Mijn werkster heeft ook een sleutel, ik ben zelf aan het werk als ze komt. Hoe zou ik het anders moeten doen?
En ja, het is een kwestie van vertrouwen, dat klopt. Maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Als ik mijn werkster niet zou vertrouwen, zou ik haar sowieso liever niet in mijn huis of om me heen hebben.

De helft terug van de belastingen?? Was het maar waar !Geloof me, dan had ik allang een hulp in huis )
Volgens mij bestaan er niet eens dat soort bureaus hier, maar ik kan het mis hebben.

Bastet

Bastet

18-08-2010 om 07:35

Vlinder

Ik werk in een huis met drie kinders,die krijgen hun moeder de opdracht dat de vloeren leeg moeten zijn,minimaal.Ik doe op die kamers alleen de vloeren,overigens,de rest mogen de kinderen zelf doen.
Bastet

evenzo

evenzo

18-08-2010 om 09:02

De hulp is wel heel flexibel (maar ik helaas niet)

Ik probeer er voor te zorgen dat de kinderen hun kamers hebben opgeruimd, maar soms lukt dat gewoon niet. Ik vraag dan aan mijn hulp alles in wasmanden te gooien (per kamer een mand). Daar heeft ze helemaal geen problemen mee.

Ik vind het zo jammer dat ik iemand anders moet gaan vinden! Ik vind haar heel aardig en ze doet haar werk goed. Ik heb echter meer hulp en structuur nodig (ben lichtelijk overspannen) elke keer dat ze op het laatste moment afzegt schiet ik in de stress.

Nooit van dat soort bureau's gehoord dc

Klinkt wel als een gat in de markt. Ik zou er zeker in geïnteresseerd zijn. Er zijn wel schoonmaakbedrijven maar die doen kantoren. Volgens mij vragen die vrij hoge tarieven.

dc

dc

18-08-2010 om 09:31

Nagekeken

Ik betaalde 22.50/uur, en kreeg daarvan de helft dus terug van de belasting. Niet zo erg duur en volledig legaal. Ze sturen je rond de belastingaangifteperiode ook een mooi overzicht met wat je kunt declareren.

De meeste van dit soort bedrijven doen "huisservices" (services à la maison). Dus schoonmaken, strijken, oppassen (naschoolse opvang enzo), hondenuitlaatservice, ondersteuning voor ouderen, etc. Echt een gat in de markt lijkt me!

Sancy

Sancy

18-08-2010 om 09:57

Google

Google eens op "witte werkster", dan kom je bijvoorbeeld op deze site: http://www.ikzoekeenwittewerkster.nl/
Dit is vergelijkbaar met wat dc kent (alleen de prijs is anders

amk

amk

18-08-2010 om 10:52

Waarom zo moeilijk doen

de belastingdienst heeft daar al lang een regeling voor.
Als iemand bij jou huishoudelijk werk doet en het is niet meer als op 3 dagen per week, dan hoef je als 'werkgever' helemaal geen afdracht te doen. Je valt dan onder de regeling: dienstverlening aan huis.

Wat de ontvanger met het geld doet is niet jou zaak. Als zij het keurig opgeven is het niet zwart.

Ik heb het hier al veel vaker geschreven.
http://www.belastingdienst.nl/particulier/inhuren_huishoudelijk_werk/inhuren_huishoudelijk_werk.html

100%mama

100%mama

18-08-2010 om 10:52

Evenzo

Nee, persoonlijk zou ik per direct opzeggen en dus idd de sleutel terug vragen. Ze maakt goed schoon, daar ligt het probleem niet, maar je hebt een hulp omdat je zelf de tijd niet hebt en dan zou het wel fijn zijn als je op je hulp kan rekenen. Incidenteel afzeggen is geen probleem, maar als het niet opschiet......dan schiet het niet op.

Nog een keer overwegen?

Positief: Ze maakt goed schoon,daar ben je heel tevreden over, ze is aardig, ze toont (erg) spijt als je haar vertelt dat het anders moet.
Negatief: ze belt te laat af bij afspraak met CV installateur. Is regelmatig ziek.
Hmm, ik zou toch nog eens extra nadenken. Een goede huishoudelijke hulp is goud waard.
Laat afbellen als je ziek bent is niet zo gek, dat weet je vaak niet eens de avond van tevoren.
De andere keren te laat bellen is denk ik wel te veranderen als je het meer benadrukt dat dat een reden kan zijn om aan een andere hulp te denken ( als ze al gaat huilen als je het zegt, dan maakt het wel indruk denk ik)
Dat je zelf wat overwerkt bent helpt niet mee denk ik in de stress dat je het dan zelf moet doen. Een nieuwe hulp geeft ook weer stress.
Kan ze niet op een andere dag komen als de CVman komt bij haar?

Ultimatum

Ik zou tegen haar zeggen dat je - ondanks dat ze het werk op zich heel goed doet-overwogen hebt om een andere hulp te zoeken met de redenen erbij maar dat je dat zo jammer zou vinden dat je het nog een laatste keer wil proberen.Misschien dat dat helpt? Duidelijke afspraken maken samen. Als het niet lukt is het snel duidelijk en is het voor haar ook geen verrassing.

Damajo

liora

liora

18-08-2010 om 12:00

Nee

Hou,

Volgens mij weet de hulp allang dat dit een probleem is en het gedrag blijft. Ik denk dat ze al heel veel laatste kansen heeft gehad.

Ik heb in zeven jaar drie verschillende hh's gehad en ze hebben zich nooit ziek gemeld en alleen zeer incidenteel (misschien twee maal per jaar) gevraagd om op een andere dag te komen vanwege het een of het ander. Ik vind het echt geen normaal gedrag om steeds af te bellen.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Website

ik zag net deze website http://www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl/uitleg.php?gclid=CLf78fGgw6MCFdc43godPETkeg

geen ervaring mee, misschien zijn er forumgenoten die dit kennen?

Ziet er op zich wel goed uit, maar ik vind het toch het fijnst als ik via via iemand kan krijgen.

Hier dus op zoek naar huishoudelijke hulp, betrouwbaar, niet de helft van de tijd koffiedrinkend, rokend of sms-end en het is natuurlijk helemaal fijn als ze (of HIJ!) gewoon elke week trouw verschijnt.

Ik krijg de indruk van de hulp van ´evenzo´ dat werken niet haar prioriteit is, de verwarmingsmonteur is hier ook niet welkom als ik moet werken, en ik neem er meestal geen vrije dag voor, hij komt maar als het MIJ uitkomt (bijv.)

Merk wel vaker dat mensen (huishoudelijk)werk zien als iets wat ze erbij doen, niet dat werken ´gewoon´ is en alles wat daarnaast afgesproken moet, dat dat buiten de werktijd gepland wordt..

ilsepilse

ilsepilse

22-08-2010 om 16:27

Evenzo

waar woon je? je kan me mailen op [email protected]
een mannelijke kennis van ons maakt schoon bij een collega van mij en die is er heel tevreden over, betrouwbare jongen.
Ik zou inderdaad ook bij de volgende keer dat ze wel komt opdagen de sleutel vragen. En zeggen dat je toch iemand moet hebben waar je kan op nagaan, die haar afspraken nakomt, ligt het mss aan haar man dat ze niet mag schoonmaken dat zou ook kunnen he ?

Ik heb al vaak met het idee gespeeld om een soort dienstencheques zoals in Belgie in te voeren, zodat je wit een schoonmaakster,strijkster kan betalen, een dienstencheque is 7 euro/u dacht ik, die geef je dan aan je schoonmaakster en die kan haar geld dna bij het 'dienstencheque'bureau ophalen.

Hier ook aangesproken

mijn huishoudelijke hulp komt voor 2 uur. Ze krijgt betaald voor 2 uur en doet meestal de gangbare zaken. Ze werkt snel maar haalt weinig van zijn plaats. Ik heb al een paar keer mee gemaakt dat ze een kwartier voor tijd zegt : zo, ik ben klaar" En dan gaat ze weg. Nu verwisselt ze bij mij van dag en zal ik er niet zijn als ze komt schoonmaken. In een sms heb ik haar laten weten dat ik wel van haar verwacht dat ze ook 2 uur schoonmaakt en niet eerder weg gaat. Dat ze eventueel iets extra's aan pakt. En dat ik voor haar een lijstje kan klaar leggen van extra werkzaamheden. Ze reageerde dat het goed was en heeft nu iets extra's gedaan. Toch ben ik er niet gerust op dat ze niet eerder stopt dan is afgesproken. Ze begon haar 2 uur altijd al met een kwartier koffiedrinken ( mijn eigen schuld natuurlijk) tja, wat moet je doen? Verder ben ik altijd erg blij als ze is geweest en het huis aan kant is. Ik laat het verder maar zo. Volgens mij is het niet makkelijk om een goede hulp te vinden die ook betrouwbaar is.
gr. ponpon

Ponpon

Wat mijn moeder doet, om gedoe over eerder weggaan te voorkomen, is de hulp niet per uur te betalen maar voor de klus. Ze krijgt 35 euro en kan zelf bekijken hoe lang ze nodig heeft om dat te doen. Als ze alles wat ze moet doen maar ook goed doet. Werkt uitstekend!

lennest

lennest

24-08-2010 om 11:37

Hulp

Ik heb een pgb voor 4 uur per week en ik heb een hulp die 6 uur per week komt. Via een schoonmaakbedrijf die ook particulieren bediend. Ik betaal het schoonmaakbedrijf 20 euro per uur, omdat ik een pgb heb, hoef ik geen btw (6%) af te dragen. Voor het pgb betaal ik een eigen bijdrage per maand, dat is afhankelijk van mijn inkomen. Voordeel van een schoonmaakbedrijf is, dat zij zorgen dat er altijd iemand komt (nou ja, bijna altijd). Ik heb een vaste hulp, maar als zij ziek is of vakantie heeft, komt er iemand anders. En als de hulp niet bevalt, regel ik dat met het bedrijf, niet met de hulp; ik heb nl. een overeenkomst met het bedrijf. Ik werk al jaren via een schoonmaakbedrijf en het bevalt mij uitstekend. mijn hulp komt binnen, meld zich via onze telefoon bij haar werkgever dat ze gearriveerd is en doet dat ook bij het weggaan. Het werkt niet via haar mobieltje of de telefoon bij haar thuis, iets softwarematigs. Daarnaast noteert zij haar tijd in een schrift. Eenmaal per maand afrekenen, factuur is voorzien van de tijdlijst. Nadelen zijn er ook: ik mag maximaal 3 weken per jaar afzeggen, is het meer, dat moet ik doorbetalen, ook al maak ik geen gebruik van hun diensten. Controle op de tijdlijst/schrift is hard nodig; het softwaresysteem is niet volmaakt; soms worden er ook handmatig uren opgevoerd. Vroeger had ik een 'zwarte' hulp, maar die vroeg op een gegeven moment zo veel geld, dat ik dacht: wit is goedkoper, minder gedoe en ik kan bewijzen dat ik 't heb uitgegeven. En ja, omdat ik arbeidsongeschikt ben, kan ik de meerkosten aftrekken als bijzondere ziektekosten, waarmee ik mij realiseer dat dit niet voor iedereen geldt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.