Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pollewop

Pollewop

04-02-2009 om 12:00

Hoe neten uit haar krijgen?

Onze dochter had onlangs voor de 2de keer dit jaar last van luizen, en dat terwijl ze al op het VO zit De luizen zijn dood maar die rot neten willen er maar niet uit, hoe we ook kammen. We doen er al van dat speciale spul in om de "lijm" op te lossen maar het helpt geen biet!! Iemand nog een idee? Ik wil ze heel graag kwijt, zit niet op nog een plaag te wachten. Oja, ze heeft lang haar, dat zal het ook wel bemoeilijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mengsel azijn/water

Haar wassen met een mengsel van half azijn, half water wil nog wel eens helpen om de neten wat losser te krijgen.

Tinus_p

Tinus_p

04-02-2009 om 13:02

Doorkammen

Twee weken stug doorkammen. De neten blijven mss zitten, maar de pasgeboren luizen haal je er dan uit.

Dochter met lang en dik haar hier....

ik heb het toen zo gedaan; Dochter voor de TV en dan een lamp naast het hoofd, ik aan de andere kant en dan steeds een reepje haar doorzoeken, als er 1 zat de neet met mijn nagels vast gepakt en zo omhoog getrokken.
En zo het hele haar door gewerkt.... idd erg veel werk maar wel in 3 dagen neetvrij.

MaximeM

MaximeM

04-02-2009 om 20:54

Middeltjes werkten niet

Hoi,

De huismiddeltjes zoals azijn en water o.a. werkten allemaal niet. Dus inderdaad net zoals Lilian al schreef, gewoon met de hand, tussen de nagels vast gepakt en zo uit het haar getrokken. Dat was het enige wat hielp. Wat ik wel deed bij mijn dochter (13 jaar) was het meteen daarna ook plukje voor plukje stijlen met de stijltang in de hoop dat ik de vergeten neten zo verbrandde. Het heeft gewerkt, dochter had prachtig stijl haar (ik had het nog nooit zo secuur gedaan) en de neten waren morsdood of weggehaald (burn !!!)

Groetjes
maxime

Tink

Tink

05-02-2009 om 00:52

En...

... als de neten meer dan een cm van de hoofdhuid verwijderd zitten, zijn het hoogstwaarschijnlijk oude/lege neten, en hoef je je er dus niet druk meer om te maken. Tenzij je ze kwijt wilt omdat het een vreemd gezicht is.

Pollewop

Pollewop

05-02-2009 om 09:03

Hmmm

Ze zitten ruim een cm van de hoofdhuid af. Was vorige keer ook zo en toen heb ik het maar zo gelaten, maar toen kreeg ze dus voor de 2de keer luizen. Dat wordt dus stukje bij beetje aan de gang gaan denk ik, want ik wil er echt vanaf, brrrrrr vieze beestjes!!

Dirkje

Dirkje

05-02-2009 om 13:59

Aargh

luizen, wat een drama. Naast veel kammen, iedere dag beddegoed en andere dingen wassen op 60 graden en alles wat niet op die die temp kan 12 uur in de diepvries gedaan, Hebben we ook 2 keer (op dag 1 en dag 8) XT luis gebruikt. Zit geen pesticide in. Na twee weken dit gedoe waren we van alles af.
Ik raakte wel erg gestresst van die dingen hoor.
Groet,
Dirkje

Tink

Tink

05-02-2009 om 23:44

24 uur dirkje

... in de vriezer dus, geen 12 uur. Minstens 24 uur, of anders 2 weken in een afgesloten plastic zak. Luizen kunnen (ooit ergens gelezen) maximaal 55 uur zonder mens(enbloed) dus dat overleven ze niet.

Kammen kammen kammen, 2x daags elk gezinslid, en dat minstens 2 weken volhouden, dan vang je elk pas uitgekomen luisje voordat het zelf eitjes kan leggen. Dat kunnen ze namelijk pas na een dag of 5. Ik stopte pas met 2x daags kammen nadat ik een week lang geen nieuwe beestjes meer gevonden had.
Op deze manier heb je geen dure en giftige luizenshampoos nodig.

Maar

Tink: "of anders 2 weken in een afgesloten plastic zak. Luizen kunnen (ooit ergens gelezen) maximaal 55 uur zonder mens(enbloed) dus dat overleven ze niet."
Maar dan is 55 uur in een afgesloten plastic zak toch genoeg? Waarom dan 2x7x24 = 336 uur, wat ruim 6x zo lang is? De luizen gaan kennelijk na 55 uur al dood, eventuele neten kunnen niet in je haar kruipen.

Tink

Tink

07-02-2009 om 00:25

Haha, ook panisch

... Genista, vandaar dat ik alles 2 weken in die zakken liet zitten. Beetje overkill, ik geef het toe. En wassen doe ik ook, al denk ik dat ik een eventuele volgende keer (die hopelijk NOOIT komt!!) het bij het wassen van de kussenslopen laat. Brrrrrrr.

Dirkje

Dirkje

07-02-2009 om 13:54

Hmm tink,

Van de luizenwerkgroep van de school van mijn kinderen heb ik andere instructies gekregen. Een nacht in een afgesloten zak buiten zou genoeg zijn, maar voor mijn gevoel was dat niet goed genoeg (wat was ik vies van de beesten, zeg), net als 12 uur in de diepvries voor wat niet op 60 graden kon. Ik heb kleren uit voorzorg veel langer buiten laten liggen en daarna gewassen. Alle knuffels van kind heb ik twee weken buiten laten staan in die afgesloten zak. Op twee na, die had kind uitgekozen en die gingen 's morgens bij het opstaan in de diepvries en mochten er bij het slapengaan weer uit. Lakens van kind met luizen iedere dag gewassen.
Kammen hebben we 2 weken gedaan. De eerste dagen twee keer, daarna een keer per dag. Eerste dagen bij het hele gezin, maar toen bleek dat er maar 1 was die luizen en neten had, hebben we de rest minder frequent gedaan. Luizenkam na kammen ontsmet in kokend water met afwasmiddel.
Die XT luis vond ik wel een uitkomst. Na het eerste gebruik was het al bijna helemaal weg. Voor gebruik hadden we 22(!) luizen weggekamd in 1 keer. De volgende morgen na wassen van de haren nog 2 dode, die avond ook nog 2 dode gevonden en daarna niet meer. Maar we bleven kammen, wassen, kammen, kammen, wassen en zo voorts.
Wat een narigheid en wat een stress, die rotbeesten. Zeldzaam.
Groet,
Dirkje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.