Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Witje

Witje

26-04-2010 om 14:24

Hoe maak ik rode kool?

Beste allen,

Vanavond zou ik graag rode kool eten. Maar hoe maak je dit eigenlijk zelf klaar? Ik heb het al weleens gedaan volgens een recept maar de kool bleef toen zo hard... Hoe doen jullie dit?

Alvast dank,
Witje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

26-04-2010 om 14:49

Met veel geduld (en appeltjes)

Ik maak het met veel geduld, dwz dat de rode kool 2-3 uur staat te sudderen.

Een 'recept' heb ik niet. Rode kool fijn snijden. Naar smaak appels in blokjes er door (denk aan een stuk of 6 voor een hele kool), Dan rode kool + met een beetje water tegen het aanbakken opzetten en veel geduld hebben.

Laaaang

Daarom eet ik bijna nooit rode kool; het moet heel lang op staan. Rode kool heel fijn snijden in dunne repen, appels schillen en halveren. Ik hoor wel eens dat je net zoveel appels als rode kool moet hebben, maar da's mij te zoet. Dan dus met water opzetten en samen heel lang laten koken/sudderen. Ik kijk meestal op www.smulweb.nl en daar zie ik veel recepten staan. De kooktijd vareert daar van 20 minuten tot een uur. Ik zou het laatste aanhouden als je de ouderwetse rode kool met appeltjes wil.

Succes!

Dorry

Vic

Vic

26-04-2010 om 15:05

Half uur

Ik heb het laatst gemaakt en ik vond de kool helemaal niet hard. Ik had wel voorverpakte kool gekocht die heel dun gesneden was. Ongeveer een half uurtje stoven in een klein laagje water, een half kopje balsamico-azijn, het vocht van een bakje stoofpeertjes, wat kaneel en klontjes boter erop. De laatste vijf minuten de stoofpeertjes erop leggen en nog even laten meewarmen.

margje van dijk

margje van dijk

26-04-2010 om 15:14

Deze is de lekkerste

Dit is een oude bijdrage van mezelf, uit het archief gehaald. Wordt geloof ik al door diverse OO-ers regelmatig gemaakt en iedereen is er positief over, voor wat het waard is. Inderdaad duurt het wat langer, maar dan heb je ook wat! Trouwens, ik rasp hem tegenwoordig niet meer met de hand, maar ik doe dat nu gewoon wel in zo'n keukenmachine-hakding (de alternatieve stand van mijn staafmixer, zeg maar). Wordt net zo lekker.
Margje
- - - -

"De lekkerste rode kool":

Ook wij eten dit regelmatig (maar niet als stamppot): rode kool, zelfgemaakte appelmoes, aardappelen en boeuf bourgignon (stoofvlees met rode wijn en nog een hele hoop lekkere dingen). Ik maak het af en toe als ik tijd heb, eens in de maand of zo, en het is absoluut favoriet.

Ik heb ontdekt dat je met rode kool ook werkelijk ontzettend lekkere dingen kan doen (nooit geweten vroeger). Mijn succesrecept (maar wel uit mijn hoofd dus ik hoop dat het goed is) (van Nigella Lawson):

- snipper een ui en bak die zachtjes in 75 g braadvet (ik doe altijd roomboter);

- als-ie zacht is doe je er 2 flinke eetlepels bruine basterdsuiker bij;

- nu ga je een paar minuten roeren totdat de ui bruin gaat kleuren (en de suiker caramelliseert);

- dan de rode kool erbij die je (heel belangrijk) geraspt hebt. (Gesneden geeft veel te grove stukken - raspen is zonder keukenmachine wel even werk maar het loont echt);

- goed roeren, en dan 3 eetlepels rodewijn-azijn erbij en ook wat zwarte peper;

- dan wil Nigella er een appel in, maar ik doe er altijd een paar eetlepels appeldixap bij;

- dit een kwartiertje op een zacht pitje laten koken terwijl je in een steelpannetje 3 dl (runder)bouillon verwarmt;

- de bouillon bij de rode kool doen en nu (inderdaad) 2 uur op een laag pitje zetten;

- aan het eind voeg je nog wat bloem toe (een eetlepel in wat water - Nigella doet het met room - loskloppen en daarna bij de kool doen en nog even laten koken terwijl je goed roert), dan wordt het heel zacht en smeuiig (oogt in elk geval zeer Oud-Hollands).

- O ja, voordat je die bloem erbij doet proef je nog even of de zoet-zuur-peper-balans goed is. Eventueel nog wat extra appeldixap, of nog wat extra peper, of nog wat zout erbij.

Nou, eet smakelijk, ik heb er nu al weer zin in. Ik heb met deze rode kool ook in mijn familie al veel succes geoogst.

En, o ja, de laatste keer heb ik 'm in mijn pas verworven snelkookpan gedaan. Dit gaat super! Ik heb 35 minuten gedaan (ipv 2 uur dus) en toen was-ie heerlijk gaar.

Margje

tonny

tonny

26-04-2010 om 23:14

Rode kool lang koken?

Dat komt vast doordat je er meteen al veel zuurs bij hebt gedaan - zoals die appeltjes. Dat verlengt de kooktijd.

Ik zet de gesneden rode kool op met wat water, zout, laurierbladen, kruidnagels en een handje dessertrijst.
Aan de kook brengen, daarna op een laag pitje aan de kook houden. Ongeveer 20 minuten. Dan de kleingesneden appels erbij, bij voorkeur goudrenetten (die zijn er nu niet meer geloof ik) want die koken vlot tot pap. Beetje suiker en kaneel erbij. Een verkruimeld plakje ontbijtkoek erbij. En de laatste vijf minuten wat citroensap.
In ongeveer 40 minuten heb ik heerlijke rode kool.
Maar niet in april, vanwege de gewenste appels.

tonny

Witje

Witje

28-04-2010 om 11:11

Dank! en gemaakt!

Beste allemaal,

Gisteren heeft mijn man de rode kool bereid volgens het recept van Margje. Het ziet er heerlijk uit en we gaan het vandaag opeten.

Iedereen bedankt voor de suggesties; volgende keer probeer ik een ander recept van een van jullie.

Fijne dag,
Witje

Houd maar op witje

Als je de margjekool eenmaal hebt gemaakt, wíl je niks anders meer, mjum.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.