Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

geen keukenprinces

geen keukenprinces

04-04-2010 om 12:43

Hoe maak ik nasi

Sinds kort ben ik aan het koken gegaan. Maar aanleg heb ik er niet voor.

Nu eet ik graag nasi of bami. Maar hoe maak ik dat klaar?
De laatste keer heb ik het klaargemaakt met zo'n kant en klaar zakje. Echt niet lekker. Veels te veel zout erin.

Rijst koken dat gaat goed. en een groentenpakket wokken/ bakken lukt ook nog wel maar de kruiden....

Mijn kinderen houden niet van pittig eten.

Wie kan mij helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn nasi

Ik maak twee soorten nasi; indo-nasi en chinese nasi.
De chinese nasi maak ik van koude gekookte rijst. (da's heel belangrijk!). Ik begin met een uitje en knoflook te fruiten in zonnebloemolie met peper zout en een theelepel sambal. Dan gaat de koude gekookte rijst erbij en een prei in ringen en een ons gekookte gesnipperde ham. Dit goed roetbakken tot de prei gekleurd is. Dan gaat er een theelepel suiker bij en een theelepel ve-tsin en twee eetlepels kikkoman soya saus. Als laatste schep ik er stukjes omelet doorheen.
Voor de indo-versie neem ik ook koude gekookte rijst. Twee kipfilets in stukjes en bakken in zonnebloemolie met peper zout en sambal-badjak (minder pittig en heerlijk gekruid). Dan een uitje en knoflook gesnipperd bakken en de roerbakgroente en de rijst erbij; flink roerbakken en dan als kruiden laos en ketoembar erbij. Afmaken met een flinke scheut ketjap met de groene draak (vind ik de lekkerste).
Door meer of minder sambal te gebruiken maak je hem zelf zo pittig als je zelf wil.

Dorry

Marie E

Marie E

04-04-2010 om 13:30

Recept uit de allerhande

Soms maak ik nasi met een boemboe van de toko maar dat is misschien te pittig voor je kinderen.

We maken het ook wel eens met dit recept uit de Allerhande: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=387380&rq=nasi
Hoe pittig je het maakt hangt af van de hoeveelheid sambal.

Succes!

mgeen keukenprinces

mgeen keukenprinces

05-04-2010 om 07:28

Wow

het zijn kruiden die ik niet ken. Ik ga van de week eerst eens kruiden halen.
Die hier staan heb ik niet in huis, behalve de ketjap dan.

Ja ik ga het wel eens proberen.

Maar waarom moet de rijst koud zijn?

In iedere geval bedankt allebei

Makkelijke nasi

Rijst koken
Gehakt rul bakken met een uitje
Nasimix door het gehakt doen.
Gehakt bij de rijst in een grote pan/wok
Zakje soepgroenten en een dunne in schijfjes gesneden prei erbij en samen met de rijst 5 minuten roerbakken.

Serveren met pindasaus en augurkjes

Simpele nasi

Gekookte rijst klaarhebben.

spekblokjes bakken, uitje en knoflook meebakken, trasi en sambal naar smaak erbij, rijst erbij meebakken. Op smaak brengen met lekker dikke ketjap manis (dus niet die van conimex), maggi en sambal.

Voor de rijst erbij gaat kun je ook nog wat ei er door roeren en meebakken. Daarnaast kun je de ui en knoflook uitbreiden met prei en andere groente naar smaak. Beetje soepselderijblad erdoor is ook lekker.

Koude rijst

Koude rijst is essentieel voor het roerbakken; krijg je lekker knapperige droge rijst van. Warme, pas gekookte rijst zit nog teveel stoom in en dan gaat de nasi sudderen bij het roerbakken.
En die kruiden; laos en ketoembar kun je bij het conimexvak vinden in die kleine potjes. De ketjap met de groene draak zit in witte plastic flessen met een groene dop; staat er naast (bij de Appie dan). Verse laos is een soort knolletje net als gember; kun je bij de toko kopen en dan snij of rasp je fijn; is nóg lekkerder!
En een beetje maggi wat hier al genoemd is, is inderdaad ook lekker.
Kant en klaar is inderdaad vaan heel zout. Zout is namelijk de goedkoopste smaakmaker en het gros van dat soort pakjes bevat 90% zout. Lekker duur zout dus!

Dorry

bibi63

bibi63

05-04-2010 om 16:10

Originele indonesische nassi (vooral van belang zijn de kruiden

UItje snipperen en fruiten met een teentje uitgeperste knoflook. In kleine blokjes gesneden hamlappen (of ribkarbonade, maar dat is lastiger in stukjes te snijden) toevoegen en even meebakken (en vooral GEEN ham, bah, dat is chinees, nassi is indonesich!). Fijn gesneden prei toevoegen en even meebakken. Kruiden met ketoembar, laos en djahe (gewoon poeder uit een potje). Gebuik dan een beetje sambal badjak (is minder scherp dan sambal oelek) en een scheut ketjap. Laat dit ca. 20 minuten sudderen. Voeg wat tauge toe en laat dit even meewarmen. Voeg daarna drooggekookte en uitgewasemde rijst toe en bak dit lekker mee. Klaar. Serveren met wat zilveruitjes en plakjes augurk.
Groetjes,
Bibi

Coco

Coco

05-04-2010 om 16:40

Bibi, indisch, niet indonesisch (o.t.)

De variant die jij maakt (lijkt wel op die van mij, maar voor mij is trassi wel een essentieel onderdeel en ik bak altijd in spekvet), is Indisch, dus door Indische Nederlanders ingevoerd. Indonesiërs zouden nooit varkensvlees gebruiken.
De Chinese "gebakken rijst", is trouwens veel simpeler. Die bakken de rijst gewoon op in wat olie en roeren er een ei doorheen en wat kruiden (althans, dat is wat ze in China deden). Het is daar ook meer een bijgerecht, terwijl nasi goreng echt hele maaltijd is.

Marie E

Marie E

05-04-2010 om 17:19

Koude rijst

Idd wat Dorry zegt. Rijst bakt alleen lekker op als het afgekoeld is. Dus ook niet uit de ijskast of vriezer.

Bastet

Bastet

05-04-2010 om 19:15

Bibi

Ik mis de trassi,voor mij een heel essentieel onderdeel.Ik maak nasi met kipfilet,overigens,dan is het minder machtig.
Bastet

Geen keukenprinses

Als je echt niets hebt met koken en je wilt toch lekkere nasi/bami maken, houd het dan simpel. Ga geen hele kruidenkast aanleggen. Minimaal nodig is trassi en ketjap (en neem dan gewoon lekkere ketjap manis kaki tiga in vierkante plastic fles).
Rijst koken doe je 's ochtends of dag van te voren. Nasi bakken gaat prima met rijst uit de koelkast hoor.
Je bakt vlees wat je lekker vindt met peper en zout en verkruimelde trassi. Op het laatst ketjap zachtjes meebakken. Vlees eruit. Dan groenten aanbakken. Eerst gesnipperd uitje met knoflook en fijngesneden prei en gooi er dan maar in wat je lekker vindt. Fijngesneden en even gegaarde wortels/boontjes/witte kool. Roerbakken met opnieuw trassi en als je wilt sambal. Groeten eruit halen. Even olie in de wok en rijst goed aanbakken, vlees en groenten erdoor roeren en flink bakken.
Je kunt er een gebakken ei bij doen, of omelet in reepjes. Potje atjar opentrekken, kroepoek erbij. Dan wordt het al heel wat.
En als je hetzelfde aanhoudt voor bami (maar die wel versgekookt en warm toevoegen) kom je een heel eind.

Ik heb zelf wel een kast vol kruiden, dus bij mij wordt het allemaal wat kruidiger, maar als je niet te ingewikkeld wilt, lukt het zo ook prima. Geslaagd vlees voor in de nasi/bami vinden wij:
spekdobbeltjes IN de nasi en gefrituurde drumsticks erbij
hamblokjes met garnalen
kipfilet
hamlappen in blokjes

Overigens bibi

DE nasi bestaat niet, volgens mij. En zoveel groenten als wij erin gooien kennen Indonesiérs helemaal niet (en vinden ze ook maar heel raar is me opgevallen). Er is hele simpele nasi (nasi putih, nasi koening, nasi gorih, nasi keboeli) en wat uitgebreider (nasi goreng zoals wij het maken, nasi rames).

Silone (over ketjap)

Silone, ik zie dat jij kaki tiga noemt. Nu heb je in de supermarkt Kaki Tiga en "A" en nu las ik laatst dat een van die twee extra zoet is, maar ik ben vergeten welke. Weet jij dat?

Groeten,

Temet

Coco

Coco

06-04-2010 om 10:13

Silone

"DE nasi bestaat niet"
Nee, want "nasi" betekent gewoon "gekookte rijst" (ongekookte rijst is "padi") . Daar doen ze in Indonesië van alles mee. Als ze het bakken heet het "nasi goreng", ofwel "opgebakken gekookte rijst".
Als je dus zegt dat je nasi gaat eten, zeg je dus eigenlijk dat je rijst gaat eten. Een Indonesiër zou dus zomaar kunnen vragen "O ja? En wat eet je daar dan bij?"

Varkens en tauge

Varken doet de gemiddelde indonesier, als moslim zijnde, echt niet door zijn nasi goreng hoor.
Wel kip, garnaal of vis.
En ben het met Bastet eens, trasi is onontbeerlijk.
De andere kruiden zijn leuk maar hoeven niet, de basis is rijst met trasi, en iets uit de lookfamilie, op smaak gebracht met sambal en ketjap. Groente en vlees zijn optioneel.
Tauge in nasi goreng is nieuw voor me, en eerlijk gezegd, het lijkt me ook niet zo lekker. Tauge hoort wat mij betreft in kortgekookte sajoers of salade-achtige dingen als gado2, petjil of karedok.

Chinese fried rice

Jaren geleden van mijn huisgenoot uit Peking geleerd:

dunne reepjes kip roerbakken, scheutje sherry erbij, grote groene doperwten (kun je in Nederland eigenlijk niet kopen, in Engeland wel - garden peas, of je moet ze uit eigen tuin hebben), meebakken tot ze bijna gaar zijn. Rijst erbij, met een beetje zout of lichte sojasaus. Als variatie, voor de rijst eerst nog een roerei meebakken.

Weet ik coco

daarom zeg ik dus (tegen bibi) dat DE nasi zoals zij bedoeld niet bestaat.

Coco

Het is nog erger. Rijst heet 'padi'als het op het veld staat, 'beras' als het geoogst is (maar nog ongekookt) en eenmaal gekookt is het nasi.

Vandaar ook het liedje (waarvan ik overigens alleen een flard tekst ken) "Sarina, het kind uit de dessa/ zij stampte haar padi tot bras" (in de Hollandse spelling laat je die e weg, want die slik je toch in).

Ik heb in de Indonesische les wel eens gevraagd hoe rijst heet die in de pan zit, (is dat nog beras of al nasi) maar daar wist mijn lerares niet zo een-twee-drie het antwoord op

Groeten,

Temet

Coco

Coco

06-04-2010 om 12:32

Haha temet

Die beras kende ik (i.d.d. uit het liedje), maar ik wist niet precies hoe je dat schreef, dus ik liet die maar weg uit mijn verhaaltje.
Ik weet nog dat ik een keer niet meer bijkwam toen ik bij de Chinees iemand "twee porties nassierijst" hoorde bestellen. Gelukkig spreken de meeste Chinezen ook geen Maleis (ik zou ook van z'n lang zal ze leven nooit Indisch eten bij de Chinees halen, maar dat terzijde).

bibi63

bibi63

07-04-2010 om 09:26

Natuurlijk coco! trassi!

Sorry vergeten. En inderdaad ook esssentieel voor de nassi: trassie (en dat rijmt....).
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

07-04-2010 om 09:27

Oja

En ik bedoel inderdaad Indisch en niet Indonesisch....
Groetjes,
Bibi

Temet (zoete ketjap)

Ik weet het niet, maar het zou me niet verbazen als de kaki tiga de zoetste is.

Abc

Kaki tiga is zoeter dan A brand, maar wij vinden ABC kecap lekkerder, is wat stroperiger.
Conimex is net maggi die ze zoet gemaakt hebben.

Terima kasih, semoa

Abc nog stroperiger, Dirksmama? Ik vind deze kecap soms al net keukenstroop eerlijk gezegd. Ik ben zelf van huis uit natuurlijk Conimex gewend maar je begrijpt dat dat er inmiddels niet meer inkomt

Groeten,

Temet

Mathilde

Mathilde

09-04-2010 om 11:54

Ow lekker

Mijn man moet maar weer snel nasi goreng maken . Hij doet dat met gebakken ei, stukjes kip en garnalen en niet te veel groenten. Een enorme pan vol en dan gaat de helft in de vriezer (na de tweede keer opbakken is het nog lekkerderderder).
Man vindt trouwens nasi goreng het allerlekkerste ontbijt van de wereld . En zijn ideale vakantieland is Indonesie. 's Morgens nasi goreng, 's middags iets met mie of nasi putih, om vier uur soep bij zo'n karretje en dan 's avonds een uitgebreid menu bij een goed bezocht straatrestaurantje. Speciaal voor hem gaan we ook naar Padang restaurants (voor mij te pittig). Je snapt niet dat hij uit de Hollandse klei is getrokken haha.

geen keukenprinces

geen keukenprinces

09-04-2010 om 20:53

Gekocht

Zo vandaag de ketjap kaki ... en de trassi gekocht. Bij ons is de trassi uit het assortiment, heb ik vandaag gemerkt bij de AH.
Maar in een groentenwinkel was het wel te koop.
ook de ketjap groene draak heb ik in huis.

Van de week maak ik nasi en dan laat ik het weten hoe hij smaakte.
Oja de trassi, daar moet ik maar een klein beetje van gebruiken, maar wat is een klein beetje? een mespuntje of een theelepel?

En wanneer moet ik dat erbij doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.