Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-12-2009 om 11:52

Hoe maak ik een speelkamer?

We willen graag voor de kinderen een aparte speelkamer maken. De ruimte is niet super groot, ongeveer een 4x4 meter schat ik zo. Het is nu nl nog een open zolder. Twee kinderen in de middenbouwleeftijd, 1 groep 8 (die heeft de speelkamer denk ik niet zo nodig). Wie heeft tips/links/titels van boeken?
Ons budget is ongeveer 500 euro, sommige dingen kunnen we goedkoop aankomen en man is handig (ook met elektra ed). Wat is slim, wat niet, wie heeft een speelkamer en wat is de ultieme tip?

Rosa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

11-12-2009 om 12:21

Budgettair neutraal

Mijn idee bij een speelkamer is dat het hún terrein is, en dat ze er niet voorzichtig moeten hoeven doen. Dus zo leeg en robuust mogelijk, speelgoed erin, kinderen erin, deur dicht, niet meer naar kijken.
Maar dat had je misschien niet voor ogen. Een lekkere hangbank lijkt me fijn, ook voor de 8ste-groeper. Een paar simpele doch doeltreffende opbergkasten (Ikea lijkt me de aangewezen plek), een muur met schoolbordkrijt. Zoiets?

Hangbank, en

dan ook een tv + aansluiting zodat er op de speelkamer een DVD kan worden gekeken, of tv, of op een spelcomputer/wii kan worden gespeeld. Ideaal. Zeker met een paar tieners-in-wording

Yta Chalne

Yta Chalne

11-12-2009 om 13:48

Ook

Wij hebben ook zo'n extra kamer: tv/dvd voor de groten voor 's avonds en zes houten kratjes met speelgoed voor overdag. Bij ons staat er nog een stapelbed in trouwens, zodat er ook gelogeerd kan worden. Kosten: drie keer niks. Voor extra meubels ben je op MP voor een paar tientjes klaar, stukje vloerbedekking van leenbakker ofzo en de muren een fris verfje. Speelgoed heb je altijd teveel, dat hoef je vast niet apart aan te schaffen Investeer wel in prettige verlichting en een warmte, dat speelt veel gezelliger.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-12-2009 om 13:57

Haken?

Bedankt al voor alle tips voor zover! Is het handig om voorzieningen te maken om makkelijk een hut te kunnen maken (haken in de muur) of juist niet? Tv/dvd weet ik niet, ik hou graag controle op wat en hoe vaak ze kijken. Knutselspullen juist wel of juist niet op die kamer? Ik heb een expeditkast van Ikea over, die komt er sowieso. Verder wil ik er de spelletjes en de puzzels. Is een rek met verkleedkleren handig?

Rosa

lies

lies

11-12-2009 om 14:10

Knutsels

hoi
ik denk dat je vooral naar je kinderen moet kijken, wat vinden zij leuk? mijn meiden zijn met name dol op kleuren en knutselen. voor hen heb ik een hele grote (ikea Norden) tafel staan met daarop de stiften, potloden etc. In een hoek een grote kast met daarin alle knutselspullen zoals lijm, schaar etc. ik kan ze hier mee vertrouwen, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet bij alle kinderen doet als er geen toezicht is.

een rek met verkleedkleren zouden mijn meiden ook leuk vinden, goed idee. maar een hut maken mwah...denk dat ze er weinig mee zouden doen.
in ons vorige huis hadden we op de 1e verdieping een hele grote speelkamer, ongeveer 4 bij 6 meter. Leuk ingericht, met overal speelgoedhoekjes enzovoort. Kinderen speelden er bijna nooit, ze wilden liever beneden spelen. Ze pakten een doos of het speelgoed en sjouwden dat elke keer mee naar beneden. en als dat niet mocht dan gingen ze beneden kleuren oid.
kortom, bij ons was het destijds geen succes.

wij hebben nu een speelkamer die grenst aan de woonkamer, en dat gaat wel heel goed. ze hebben ook nog speelgoed op hun slaapkamer maar daar spelen ze ook niet zo heel vaak.

groetjes
Lies

Rosa,

wel even nadenken hoor! Misschien werkt het bij jullie anders dan bij ons, maar spelletjes en puzzels zijn bij uitstek 'familieactiviteiten' die meestal gebeuren aan de grote eettafel in de woonkamer met pa en ma erbij, en een drankje en een chipje of thee met koekje (afhankelijk van het tijdstip). Dat zijn dus dingen waarvan ik betwijfel of ze veel gedaan zullen worden in een speelkamer. En dan zul je er sowieso een tafel en stoelen neer moeten zetten. want spelletjes en puzzelen doe je meestal niet op de grond.

En wii-en is bij ons typisch een speelkameractiviteit. dat is typisch iets voor de kinderen onderling (pa en ik zijn niet van die wii-ers), en ik vind het heerlijk als ze zich dan fijn kunnen terugtrekken zonder dat ik er last van heb in de woonkamer. En zeker als we vrienden op bezoek hebben met kinderen vind ik het ideaal als de jeugd zich fijn met een DVD'tje kan afzonderen in de speelkamer (die bij ons trouwens beneden is, dus ik heb er wel meer zicht op. We kijken ook met het gezin trouwen altijd in de speelkamer, als we eens met zijn allen een film willen kijken). Overigens vind ik best dat je afspraken zou moeten kunnen maken met je kinderen over een beeldscherm boven. Dat het alleen aanmag na check met ouder of zo. En TV hoeft ook niet perse. DVD/spelcomputer is meer dan genoeg.

Lego-en etc is hier ook typisch een speelkameractiviteit. Dingen kunnen indien gewenst weken blijven staan zonder dat het je gaat ergeren of het in de weg staat.

Hutten bouwen gebeurt ook, maar zonder al te uitgebreide toestanden, meestal gebruiken ze de kussens van de bank....
wij hebben tegen de muur een paar meter waslijn gespannen (gewoon spijkertjes in de muur, hoek om, 2 draden boven elkaar) waaraan alle leuke schoolknutsels worden gehangen (ja, gewoon aan knijpers). Ideaal. Na 1/2 jaar hangt alles 3 lagen dik, halen we alles leeg, zoeken het allerleukste uit om te bewaren & de rest gaat in de oud papierbak. Super systeem!

Ingrid
Enfin, zomaar wat gedachtenspinsels van hier....

Ingrid

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-12-2009 om 14:32

Spelletjes

Wij hebben zo vreselijk veel spelletjes dat ik het niet in de woonkamer kwijt kan. Vandaar de keus om het boven te bewaren, ze hoeven er niet boven mee te spelen. We hebben een ouderwetse linnenkast helemaal vol...
Ophangsysteem voor knutsels klinkt ook erg goed! Ik denk dat het dan wordt:
expedit kast met extra bakken
een grote tafel met goede verlichting
de waslijn voor knutsels
misschien boven de tafel zo'n metalen strip met bakjes voor scharen, stiften ed
prullenbak
hangplek
rek of mand voor verkleedspullen + spiegel
mand voor dekens en lakens
dvd hou ik nog even in beraad.
Ik heb weleens gezien dat iemand een opbergsysteem had voor lego: cirkel van stof met nestels en touw. Als je klaar bent met spelen leg je alles op die cirkel, trek het dicht en hang het aan de muur. Dat is misschien ook nog een idee voor lego, k'nex, dino's, ridders en ander spul.
De speelkamer is op zolder, twee trappen hoger....
Rosa

Sawo

Sawo

11-12-2009 om 16:04

Duikelrek

Hoi Rosa

Bij ons het meest gebruikte speelgoed is een duikelrek met speelmat eronder. Verder zit/slaapbank met tv. Msschien nu nog niet maar over een paar jaar is het wel lekker als ze even boven kunnen zitten.

groet

Saar

Brianna F

Brianna F

11-12-2009 om 16:22

Opmerking

Wij hadden ook een speelkamer toen de kinderen klein waren. Min ervaring is dat ze het speelgoed daar gaan halen en vervolgens lekker bij ons in de woonkamer gaan spelen. De meeste kinderen willen niet afgezonderd ergens spelen. Datzelfde overkwam mijn vriendin die een geweldige speelkamer op zolder had gemaakt.

Linda99

Linda99

11-12-2009 om 16:48

Speelzolder

Wij hebben ook een speelzolder. Nou ja, het is eigenlijk een multifunctionele zolder met veel speelruimte ed voor de kids. Speciaal voor hun: brede bureauplank aan de muur met stoelen, lampjes, bakjes, placemats en meer. Ook twee fauteuiltjes en tv met dvd, hoge open kast met alle spellen erin, groot speelkleed, grote curver bakken met al het extra speelgoed erin.

Vooral de jongste (3,4) speelt graag op zolder, de oudste (8) zit liever in d'r eigen kamer of beneden

Speelzolder

wordt hier ook zelden gebruikt. Kids zijn nu 12 en 10 en spelen er nog niet veel, behalve als het veel regent of zo. Nu staat er de voetbaltafel, playmobiel, bank met (oeroude)tv en de tina's liggen er.
Ik vond het met de playmobiel wel handig dat ze dat daar mochten laten liggen want beneden werd ik er kierewiet van.
Ik zou met de spijker etc wel uitkijken dat je ze neit op ooghoogte hangt, daar kunnen ze met stoeien zich lelijk aan bezeren.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-12-2009 om 23:03

Morgen gooi ik het in de groep

Morgen vraag ik aan de kinderen wat hun wensen zijn. Ze hebben veel speelgoed wat alleen leuk is in grote hoeveelheden (denk aan lego en k'nex). Dat wil ik graag allemaal bij elkaar hebben. Verder wil ik de slaapkamers leger en rustiger hebben. Kamers zijn niet heel groot, vandaar de keus om het speelgoed er uit te halen.
Wat is slim met speelgoed dat echt van iemand is? Verjaarsdingen ed. Op kamer houden of in een eventueel afgesloten kast op speelkamer? Ik denk dat het ook leuk is om iets van een uitstalmogelijkheid voor 3D-knutsels te hebben. Beneden gaat dat echt niet passen .
Ik denk (hoop!) dat er veel gebruik van gemaakt gaat worden, als er niet buiten wordt gespeeld zitten ze op hun eigen kamer tenzij er geknutseld wordt. Ik vind het heerlijk om ze om me heen te hebben, maar het is wat bizar dat geen enkele kast in de woonkamer alleen voor ons is en ze ook nog een kamer vol hebben. Ik ga ook ruimen, vast spullen klaar zetten voor 30 april .

Rosa

Tent bouwen

als er ruimte voor is ,kan je een eetkamertafel neerzetten,hier kunnen ze aan kleuren,knutselen,bouwen en spelletjes doen.
onderin het blad van de eettafel draai je wat haakjes ,van een grote lap stof ( oud dekbedovertrek?)maak je op maat gordijnen rondom de tafel,met een roetje hang je die onder de tafel,hebben ze meteen een leuke speeltent.

Ise

Ise

12-12-2009 om 10:52

Onze speelkamer

..is ongeveer 3 bij 6 meter (voorheen garage). Er staat een hele lange tafel van Ikea in (nordic geloof ik), waar de computer op staat. Daarnaast is nog meer dan genoeg ruimte over om aan te knutselen.
Ook het drumstel van de jongste staat er.
Verder heeft mijn man een grote schuifkast gemaakt waar al het speelgoed in kan. Lekker in trofast bakken (ook van ikea). Ruimt lekker makkelijk op. Er ligt een groot kleed op de laminaatvloer.
Verder nog twee ladenkasten met spelletjes en zo.De wii hebben wij er bewust niet neergezet, omdat we het gezellig vinden dat met het hele gezin in de huiskamer te doen. Momenteel staat er ook even geen televisie, omdat de oude het begeven heeft. Ik twijfel nog of er vervanging komt, want ik heb de kinderen er nog niet over gehoord.
Voorheen hadden we er ook nog een fatboy liggen, maar die lag eigenlijk alleen maar in de weg. Als ze willen liggen lezen of zo, liggen ze toch het liefst gewoon in de huiskamer op de bank.

Guinevere

Guinevere

12-12-2009 om 13:58

Niet te veel kant en klaar

Het valt me op dat er nogal wat kant-en-klare tentideetjes zijn. Maar volgens mij moet je niet teveel kant en klare dingen daarvoor regelen. Laat ze het zelf maar bedenken. Met een hoop kussens en een stapel oude lakens kom je héél ver. Of met een grote doos.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-12-2009 om 20:32

In de groep gegooid

Ze willen chillen, hangen en loungen. Bank, kussens en verder wat vegeteren. Ik denk dat ik het speelgoed daar opruim, de knutselspullen wellicht beneden laat en een mooie hangplek voor ze maak. Wel met een salontafel want dat hebben ze liever dan een hoge eettafel zodat daar aan gespeeld kan worden. Ik laat het groeien en langzaam vorm krijgen.
Bedankt voor de tips!

Rosa

rosa

rosa

14-12-2009 om 08:48

Gordijn

Hier ook een chill zolder, met bankje van marktplaats, fatboy en een matras (na het chillen wordt er ook gelogeerd), de wii, tv en dvd. Tv gaan ze er een heel enkele keer kijken als we geen overeenstemming hebben over wat er beneden gekeken wordt en verder eigenlijk alleen met logeerpartijen. Ook heb ik anderhalve meter van de muur een gordijn opgehangen, dat vroeger wel gebruikt werd voor 'optredens'.

rosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.