Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe maak ik een appeltaart die niet uit elkaar valt?

De titel zegt het al. Ik snap niet dat mijn appeltaart weliswaar erg lekker is, maar altijd bij het snijden uit elkaar valt. Gisteren kreeg ik ergens zelfgebakken appeltaart die gewoon echt als een punt op mijn bordje lag. Dat wil ik ook, maar hoe?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Durf bijna geen bakadvies te geven

maar toch. Twee dingen: maak de deegrand rondom niet te hoog én verwarm na afkoeling van de taart een paar lepels abrikozenjam met klein beetje water. Strijk dat over de taart. Als dat ook is afgekoeld heb je bovenop een wat bindende steviger consistentie. Goed mes helpt vast ook.

Niet te vochtig

dat is de truc, je moet appels nemen die wat steviger zijn en je moet een stevig deeg hebben. Ik doe er ook altijd hazelnoten, handje gedroogde abrikozen en wat rozijnen door (en wat kaneel en basterd suiker).

Oh en

ik heb altijd zo'n kant en klaar pak, dus waar je alleen eieren en melk oid aan toe moet voegen. Je kan het deeg dus wel wat aanpassen met wat meel als je denkt dat het te vochtig is.

Tango

Tango

08-11-2010 om 10:37

Toevallig

Gisteren nog appeltaart gebakken inderdaad met zo'n kant en klaar pak van de AH. Prima gelukt, we hadden volgens mij goudreinetten als appels en dan suiker, rozijnen en kaneel erdoor. De randjes inderdaad niet te hoog maken en genoeg deeg overlaten voor de vakjes aan de bovenkant (daar ging het bij ons mis, want te weinig deeg over, waardoor hij toch iets uit elkaar viel). Dan zou het moeten lukken. Die van ons kwam er best redelijk uit en ach een beetje uit elkaar vallen hoort erbij hoor bij een zelfgemaakte appeltaart.
O ja, waarschijnlijk moet je ook wachten tot hij is afgekoeld, maar daar hadden wij ook het geduld niet voor, want een nog warme appeltaart......mmmm, wat is dat lekker.

Nog een tip voor vocht

Ik verkruimel altijd een stuk of 5 speculaasjes of biscuitjes en strooi de kruimels over de bodem voordat ik begin met het neerleggen van de stukjes appel.

Verder snij ik de appelpartjes heel dun en verdeel die dakpansgewijs op de bodem. Daardoor blijft het geheel ook wat steviger. Tussen de lagen kaneel en suiker toevoegen.

Hè, krijg acuut zin om er een te maken.

Chris

Hmm

Wat ook erg lekker is (en goed helpt tegen het vocht) ..... na het deeg op de bodem, onderin bitterkoekjes leggen. Dat neemt het vocht op en het lijkt dan net spijs........ zo lekker!!

Precies

je moet die rozijnen niet laten wellen. Ik gebruik dus ook gedroogde abrikozen die snij ik allemaal 1 keer door midden, erg lekker met noten erbij.

maan.

maan.

08-11-2010 om 14:39

Wat is custard?

Hier toevallig ook dit weekend appeltaart gebakken, was weer heerlijk (fijn dat er weer goudreinettes zijn!!!).

Ook hier altijd 'problemen' met de bodem. Dikkere laag deeg was niet de oplossing. Trouwens.. kruimels zijn ook erg lekker!!

Toch wel benieuwd wat 'custard' is ik heb geen flauw idee. (Stond trouwens wel als suggestie op mijn pak bakmeel, maar ja daar heb je op zondagmiddag niet zoveel aan.)

Ik dacht dat het te maken had met een tubbie-toetje? (tubbie-custard; cubbie-tustard..) Maar blijkbaar is het dus een serieus ingredient..

Jacoline29

Jacoline29

08-11-2010 om 14:54

Custard

gebruik je nog wel eens om de pudding voor bv een puddingbroodje te maken.

Nowee

Nowee

08-11-2010 om 14:56 Topicstarter

Custard

dat heb ik in huis. Als ik een hele goeie bui heb maak ik daar vla van, vinden de jongens heerlijk, vooral met een blik fruitcocktail erdoor en dan een nacht in de koelkast.

Ik ga eens met de tips aan de slag, dank alvast!

Nowee

Nowee

08-11-2010 om 15:01 Topicstarter

Pelle

Hij hoeft ook niet zo helemaal recht te blijven staan, maar bij mij is het een stuk deeg met appelprut ernaast.

Margriet*

Margriet*

08-11-2010 om 22:32

Cobi

Ik vind dat je dat erg proeft maizena door een taartbodem. Ik heb geen goede ervaringen ermee ook al gebruik ik Nigella's recept voor biscuitdeeg.

Nowee

Nowee

09-11-2010 om 12:13 Topicstarter

Bodem, nog een vraagje

Eigenlijk vind ik al die pakken onzin, ik moet toch ook zelf een goede bodem kunnen maken van bloem en boter of zo.

Iemand hèt ultieme recept?

maan.

maan.

09-11-2010 om 16:24

Hier bodem toch uit een pak..

Wij maken de appeltaart hier met bakmeel, dus dan moet je wel zelf boter en suiker erdoor gooien, vinden de kinderen gewoon veel leuker dan zo'n kant-en-klaar pak.

Ook cakes maken we hier met cakemeel in plaats van kant-en-klare cakemix; op de een of andere manier vinden wij onze cake van cakemeel lekkerder.

Als je zelf met bloem aan de gang gaat moet je volgens mij nog wel rijsmiddel toevoegen.
(is bakmeel niet een mengsel van bloem en rijsmiddel?)

Margriet*

Margriet*

09-11-2010 om 18:11

Savon

Op het pak zelfrijzend bakmeel van Honig (het is een oranje pak is dat Honig?) staat een prima recept. Houden wij al jaren aan. Altijd gelukt.
Ik doe altijd beschuit op de bodem en varieer met appels. Bitterkoekjes is ook heerlijk.

Nowee

Nowee

09-11-2010 om 22:07 Topicstarter

Zelfrijzend bakmeel dus

staat op het boodschappenlijstje.

Ik laat nog weten hoe de appeltaart met alle tips geworden is!

Rijsmiddel hoeft niet (toch, cobi?)

Ik heb laatst een bodem gemaakt met gewone patentbloem en die was prima (vond ik zelf tenminste). Volgens mij is het eigenlijk een soort zandtaartdeeg, die bodem, dat hoeft helemaal niet te rijzen.

Toch, Cobi? Spreek jij als bakgodin van OOL eens het verlossende woord ...

Groeten,

Temet

judiths mama

judiths mama

09-11-2010 om 22:21

Custard, maar dan anders, erg leuk!

Je kan ook heerlijk met custardpoeder 'kleien'. Als je er wat water doorheen doet en dan goed roert, ontstaat er een vreemde substantie. Te vergelijken met zand op het strand, als je er op loopt wordt het eerst hard, dan zak je weg.
Als je de custard oppakt met je hand, wordt het eerst stevig en vervolgens loopt het tussen je vingers door. Als je dan knijpt wordt het weer hard etc. Je moet wel even goed op de verhouding letten. Er moet niet te veel water bij, als je je vinger erin steekt ziet het er vloeibaar uit, maar dan bots je er tegenaan. Nou ja, ik ben erg enthousiast en dat moest ik hier even kwijt. Bij de bevers (scouting, kinderen van 5 tot 7) heb ik het eens verteld dat het een stukje van de maan is, vanwege de gele kleur. Doe er wel wat onder, want alles wordt geel!

M'n recept

Ik gebruik altijd het recept uit het kookboek van de AH, lange tafels. Daar gaat een flinke schep custerdpoeder over de bodum, dus op het deeg. Erg lekker en m'n bodum valt nooit uit elkaar. Daarop de appels en als de taart is afgebakken gaat er een zakje aangelengde taartgelei overheen, gemaakt met appelsap. Iedereen vindt hem lekker :o)

Dus en custard en gelei, ideaal. Succes met bakken, groet Pinkelot

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2010 om 12:29

Maar.....

Je moet er wel van houden,custard. Ik ben er zelf niet zo dol op,kwa smaak. En je proeft het best goed in een appeltaart. In de mixen zit weinig anders, cobi, ik maak het deeg liever zelf.

reina

reina

10-11-2010 om 16:16

Cake

Geleerd toen zoon in een superdeluxe hotel appeltaarten bakte: dun laagje cake op de bodem voor je de vulling erin doet. Dat neemt het vocht ook goed op (nog lekkerder is het als je daarop weer een dun laange amandelspijs legt! )

Nowee

Nowee

12-11-2010 om 14:23 Topicstarter

Hij is gelukt en was lekker!

Ik heb het recept met het zelfrijzend bakmeel gebruikt (een oranje pak zoals iemand zei, was geen Honig maar Koopmans), custard op de bodem en voor de zekerheid ook nog maar een flinke eetlepel door de vulling.

Ik heb nog wel de andere tips opgeschreven, bitterkoekjes of cake op de bodem lijkt me ook heel lekker en ga ik zeker volgende keer proberen.

Margriet*

Margriet*

12-11-2010 om 21:28

Da's mooi savon

Ik herinner me dat dit recept o ja Koopmans was het overeen komt met een jaren zestig boekje van mijn moeder dat heette 'gasoven geheimen'. We bakken hem dus al sinds de jaren 70 zo. Als dat niet zou lukken!!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.