Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anne

Anne

08-07-2014 om 21:04

hoe luizen bij jezelf verwijderen?

Bah. Laatste week van de vakantie en mijn dochter blijkt luizen te hebben. Mijn andere kinderen nog nooit en zij nu voor het eerst. Ik ben hier dus niet bedreven in. Shampoo, foam en kam gehaald. Haar gekamd, 13 luizen gevonden. Nu al een paar dagen gekamd en niets meer gevonden.

Bij mezelf is het lastig! Geen man of vriendin in de buurt dus zelf aan de slag. Met mijn lange, dikke, krullende haar... De eerste keer, 15 luizen gevangen. Bah! En ook, zo goed en kwaad als het gaat een paar dagen gedaan. Toch wat jeuk nog. Vandaag eerst maar eens door droog haar en boven de wasbak, kijken of er iets uitvalt. Toch wat zwarte stipjes. Leesbril op, zijn dat luizen? Ook met leesbril niet goed te zien. Hup, weer shampoo, inwerken, uitspoelen, handdoek droog maken, speciale cremespoeling erdoor, 10 minuten wachten en weer kammen. Bijna geen doen. Ook weer niets gevonden. Dus geen luizen zoals de eerste dag. In die kam blijft ook teveel spoeling zitten om het te kunnen zien. De eerste X wel.

Ik ben onzeker. kom ik ooit van die luizen af?

kammen

Het is even een klus, maar het enige dat echt werk is elke dag gedurende 2 weken je haar goed uitkammen. Dat gaat het best als je er cremespoeling in doet en dan boven de wastafel systematisch het hele haar doorkamt met zo'n metalen luizenkam.
Als je dit echt consequent 14 dagen lang doet ben je er vanaf. Tenminste, als je het ook bij alle besmette huisgenoten doet, anders besmet je elkaar natuurlijk weer.
Sterkte, ik heb het ook 1x gehad en hoop van harte dat het daar bij blijft!

Tijgeroog

Tijgeroog

08-07-2014 om 21:44

Spul gebruiken

Ik zou spul gebruiken. Luis xt, of zoiets, of iets vergelijkbaars van een ander merk. Legt een siliconenlaagje om de luizen heen waardoor ze stikken, dus geen vergif ofzo. Daar raak je al veel mee kwijt. En verder zijn er elektrische luizenkammen die de luizen elektrocuteren, dat schijnt ook handig te zijn om bij jezelf te gebruiken. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Egel

Egel

08-07-2014 om 22:35

nou Tijgeroog

Nou, de methode Jippox schijnt toch wel het effectiefst te zijn. maar met veel dikke krullen lijkt het me geen sinecure. Ik heb het wel eens gehad, maar heb weinig krullen, het ging wel. Als mijn man het probeerde bij mij, werkte het zeker niet (dus al héb je een man…). Het was te voorzichtig en niet systematisch genoeg.
Ik deed ook veel in de douche. Veel succes! Iedere dag ben je er zeker drie kwartier extra mee kwijt.

Zus

Zus

08-07-2014 om 22:37

Ja, XTluis!

Supergoed spul en geen gif en je haar wordt er mooier van ook. Mijn haar is ook bijna niet door te kammen, dus ik doe dat in mijn haar en dan elke 3 dagen een nachtje en na 3 keer zijn er geen luizen meer (want de uitgekomen neten heb je dan ook meegenomen intussen). Je hoeft dan niet te kammen. Wij komen alleen met dat spul van de luizen af, gewoon gif zijn luizen resistent voor.

Mijntje

Mijntje

09-07-2014 om 07:25

Scheikundige

Volgens mij mag je xt luis niet dagen achter elkaar gebruiken. Gewoon goed de gebruiksaanwijzing lezen. Je moet de behandeling wel een keer herhalen (na een week meen ik).
Mijn ega is van huis uit scheikundige en vindt dit een 'prima goedje'.Pas nog aangeraden aan een moeder en die kwamen ook na lang sollen van de luizen af.

Anne

Anne

09-07-2014 om 08:04

okee, waar xt luis?

En dat prima goedje kun je bij de drogist halen? Of moet ik naar de apotheek? En dan is kammen niet nodig????

Puck

Puck

09-07-2014 om 08:22

Anne

Xt luis is gewoon bij de drogist te verkrijgen. En JA, je moet ook dan blijven kammen, 2 weken lang, 2x per dag.

Tink

Tink

09-07-2014 om 10:45

kammen kammen kammen

En nog eens kammen. Dat is at the end of the day echt het enige wat 100% werkt. XTluis helpt vast mee maar ik zou ook zéker niet stoppen met kammen!
Tegen neten werkt al helemaal niets, daarom moet je ook dagelijks blijven kammen, dan vang je ook de babyluisjes.
En volgens mij moet dat zelfs tot 2 weken na de laatste levende luis...!

Tink

Tink

09-07-2014 om 10:56

aanvulling

Op http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/XTLuis_lotion.aspx?mId=10704&rId=2102:

Lotion of pompspray bij hoofdluis
Verspreid de lotion of pompspray op de behaarde huid en wrijf zachtjes totdat haar en huid goed nat zijn. Wrijf bij hoofdluis vooral ook goed achter de oorschelpen en in de nek.
Laat het haar daarna op natuurlijke wijze drogen, dus niet met een föhn.
Laat de lotion of pompspray gedurende 8 uur in het haar zitten of laat het de hele nacht inwerken.
Was het haar daarna met gewone shampoo.
Kam het haar met een luizenkam als het nog nat is. Doe hierbij crèmespoeling in het haar om het kammen makkelijker te maken.
Daarna
Doe dit elke avond: het haar natmaken, crèmespoeling erin en het haar met een luizenkam kammen. Dit middel doodt namelijk wel alle luizen, maar niet alle neten. Als u het haar elke avond kamt met een luizenkam, verwijdert u de nieuw uitgekomen luizen uit de overgebleven neten. U verwijdert dan ook de luizen die overdag, bijvoorbeeld via besmette kinderen op school, in het haar zijn gekomen. Ze kunnen dan 's nachts geen eitjes leggen. Het is belangrijk elke avond met een luizenkam te kammen. Als u alleen dit middel gebruikt en vervolgens niet elke avond goed kamt, kunnen overgebleven neten uitkomen en kan de hoofdluis terugkomen. Vooral bij kinderen met lang en krullend haar kan het lastig en pijnlijk zijn te kammen met een luizenkam. Als u vooraf crèmespoeling in het haar doet, gaat het kammen makkelijker en kunnen de luizen minder bewegen in het haar.
Herhaal de behandeling na een week. Kam daarna ook nog een week met de luizenkam. In totaal moet u dus twee weken met de luizenkam kammen.
Controleer alle huisgenoten regelmatig. Hiervoor moet u het natte haar met crèmespoeling kammen met een luizenkam. Als er luizen aanwezig zijn, kan deze persoon meteen worden behandeld. Door regelmatig te controleren en snel te behandelen wordt de kans op besmetting van andere huisgenoten kleiner.

Voor een uitgebreide beschrijving hoe u kunt controleren of iemand hoofdluis heeft kunt u op deze site kijken bij Hoofdluis.

Wanneer?
Hoofdluis: breng dit middel bij voorkeur 's avonds aan. Minstens een uur voor u naar bed gaat, zodat u met droog haar gaat slapen. De volgende ochtend, na minstens acht uur, het haar uitwassen met gewone shampoo. Gebruik dit middel tweemaal, met een tussenpoos van een week.

Hoe lang?
Hoofdluis: 2 behandelingen met een tussenpoos van een week moet voldoende zijn. Dus op dag 1 en op dag 8. Kam de haren elke dag tot een week na de laatste behandeling met een luizenkam om eventueel nieuw opgelopen luizen en uitgekomen neten die de behandeling hebben overleefd en om te controleren of echt alle luizen zijn verdwenen. Zijn ze dan nog niet verdwenen, dan kunt u overwegen een ander middel tegen luizen te proberen. Vraag uw apotheek om advies.

Celine

Celine

09-07-2014 om 12:07

Assy-kam

Koop via internet de Assy luizenkam. Die heeft hele lange naalden, of hoe heet dat bij een kam.

Ik heb ook veel/dik haar kon mezelf ook niet goed kammen met een gewone luizenkam.

De Assykam is geweldig (geen aandelen). Als ik nu last heb/denk te hebben van luizen (afgelopen jaren een paar keer voorgekomen) dan ga ik als een dolle 's ochtends en 's avonds kammen. Met zo'n Assy kam ben je met 5 min door al je haar heen (voorheen rustig een half uur nodig om alles goed te doen).

Echt geweldig.

Op die manier hou je het steeds weer kammen goed vol.
Ik gebruik sindsdien helemaal geen lotion of foam meer. Het kammen is het belangrijkste en voldoende.

Succes.

druif

druif

09-07-2014 om 12:27

hier

Veel tips zijn al gegeven, maar het kammen deed ik anders. ( ook dik haar)
Ik waste mijn haar, deed er dan van die niet- uitwassen cremespoeling in. Die gebruik ik toch altijd, want ik vind het uitspoelen van cremevoeding irritant, dan moet je een aantal minuten wachten en daar heb ik het geduld niet voor.
Dan ga ik lekker op mijn gemak beneden bij de tv zitten en kam ik mijn haar uit. Ik zet een grote witte bak met water naast me neer en daar spoel ik de kam in uit. Alle creme lost op en je kan prima zien of er nog luizen of neten meekomen.

Het gaat hier echt goed zo.

Celine

Celine

09-07-2014 om 12:51

Druif

Maar je was toch niet twee keer per dag je haar?

Met luizen is het echt belangrijk dat je 2x per dag je haar kamt.

Ik was mijn haar maar 2x per week en zelfs met luizen ga ik niet elke dag mijn haar wassen. Maar wel 2x per dag mijn haar kammen!

Je tip vindt ik wel een goeie voor alle keren dat je WEL je haar wast.

druif

druif

09-07-2014 om 13:40

als ik luizen heb wel

Ik kan mijn haar niet kammen als het niet gewassen is, niet door te komen. Dus als ik luizen heb, niet zo vaak dus, was ik mijn haar twee keercper dag, tot ik geen neten en luizen meer kam. Dan ga ik naar een keer per dag. En dat wordt dan langzamerhand minder. Normaal was ik mijn haar ook twee meer per week. Het heeft er onder te lijden, maar anders gaat het echt niet.

Mijn meiden met lang haar moeten dat ook doen, dat wassen. Bij de jongens is kammen makkelijk. Ze gebruiken ook geen gel.
Het is even balen, maar na een paar dagen ben ik steeds wel luisvrij.

Anne

Anne

09-07-2014 om 14:42

kam besteld, ben zeer benieuwd!

Heb toch ook de xt luis gekocht en begin daar vanavond mee. Heb óók nog een plakroller in de auto gelegd en zopas gerold toen ik uit de auto stapte: 1 verdachte stip (leesbril niet mee...)
Mijn bed ook. 1 luis en wat verdachte stippen. Bij mijn dochter ook. Vanavond be-plakrol ik de bank vóór we naar bed gaan en spuit ik dochterlief in. Net van assy de bevestiging ontvangen. De ervaringen die ik tot nu toe las, zijn zeer enthousiast.
Wish me luck!

Celine

Celine

09-07-2014 om 17:14

joh

Je doet veel te veel moeite. Ik snap dat je de schrik te pakken hebt, maar dat met die plakroller en inspuiten en zo hoeft echt niet. Noet knuffels in diepvries en dat soort onzin (vroeger ook gedaan), niet nodig. Gewoon twee keer per dag met die Assy kam kammen met twee weken of eerder ben je ervan af.

Succes. Laat je even je bevindingen weten?

guera

guera

09-07-2014 om 18:19

prioderm lotion

Ik zweer bij de lotion. Beetje olieachtig. Denk dat het op xtluis lijkt maar hoeft niet hele nacht in te trekken. Dochter heeft nu 3x luizen gehad. Eerste twee x kammen kammen kammen. Janken janken. Drama! Wat een ellende.
De laatste x heb ik die lotion gedaan met 1 x kammen. Toen na circa een week nog es met kammen toen vond ik al niks noemenswaardigds meer. Toen was het klaar. Echt dat kammen doe ik niet meer. Kind heeft superfijn klithaar. Ik kreeg alsnog veel neten niet mee. Ze had pijn op haar hoofd van het aanzetten vd kam en het getrek. Brrrr

Bellefleur

Bellefleur

09-07-2014 om 20:00

mijn ervaring

Ik heb dik, golvend haar. Toen ik luizen had, ging ik 2x per dag onder de douche, nat haar, en kammen maar. Van alle middeltjes die ik heb moeten gebruiken, beviel xt luis mij het best. En kammen dus. In het begin heel vervelend, later werd het rustgevend. Ik heb nooit mijn hele hebben en houden gewassen of bevroren. Alleen maar kammen, kammen, kammen.

Zus

Zus

09-07-2014 om 21:54

Even vloeken in de luizenkerk

Maar het kammen, kammen en kammen is wel een beetje achterhaald als je XTluis gebruikt. Ze gaan er allemaal dood van en je wacht tot de neten uitgekomen zijn, weer dat spul erin voordat ze volwassen zijn en je bent ervan af. Het werkt niet zoals Prioderm waar wel eenl levend luisje kon achterblijven. Kammen is net zoals invriezen van je spullen en alles wassen 'vroeger' was. Alleen als je niks gebruikt, moet je twee keer per dag kammen. Nu kam je voor de kat z'n, euh, achterwerk.
Ik heb het destijds uitgezocht, maar je mag dat spul ook elke dag gebruiken, hoor. De enige voor wie het slecht is, is de luis

Katniss

Katniss

09-07-2014 om 22:09

Prioderm

Ik heb gelukkig zelf maar 1 keer luizen gehad en toen heb ik de Prioderm lotion gebruikt die een nacht moet intrekken. Nadeel is dat het vreselijk stinkt en iedereen in je omgeving nog dagen daarna ruikt dat je luizen had Ik heb daarnaast een keer per dag gekamd (voor twee keer heb ik echt geen tijd), boven een witte wastafel. Na de behandeling heb ik geen enkele levende luis meer gevonden.

Mijntje

Mijntje

10-07-2014 om 07:35

Zus

Dat is fijn om te weten want op de een of andere manier klimmen die luizen allemaal zo snel mogelijk in mijn haardos. Waar ik de vorige keer bij mijn zoon slechts 1 vond had ik er een veelvoud..
Kammen zou ik toch wel doen, met dat goedje, maar dan is het gewoon psychisch.

Zijn ze al weg, Anne?

Anne

Anne

10-07-2014 om 08:28

weet niet

Ik lig nog in bed met dat xt of tx in mijn haar. Voel wél gekriebel maar heb op het kussen ook altijd een warm hoofd
Ben inderdaad wel overspannen bezig maar ik bén ook daadwerkelijk overspannen dus kan hier maar slecht mee overweg. Ook de 2 uur kam tijd (dochter en mijzelf) zijn slecht voor mijn welbevinden. Hoewel ik de tijd met dochter lief wél gezellig vind.
Vond het spul spuiten bij haar wel te doen. Leek het goed te kunnen doorweken. Bij mij lastiger omdat mijn haar meer krult dan dat van haar en beide hebben we zo'n beetje drie lagen haar dus er is ook een hele spuitflacon doorheen gegaan. Mijn kapper moet ook steeds nieuwe verf bijmaken

Nu, na het douchen en haar wassen en kammen om te zien of er dode luizen mee komen, vind ik niks. Kunnen door het putje zijn gespoeld?

Yura

Yura

10-07-2014 om 14:21

Alles methodes

De laatste keer (februari ongeveer) heb ik alle methodes door elkaar gebruikt. Bij zoon de tondeuzemethode (meest effectief), bij dochter en mezelf XT-luis (of eigenlijk huismerk van de apotheek), 2x per dag kammen, na week prioderm, 2x per dag kammen, en na nog een week XT luis en vooral flink boos geworden op de (middelbare) school, bijna dagelijks had dochter 's avonds weer nieuwe volwassen luizen, dus geen pas uitgekomen neten. Lijkt wat drastisch, maar ging om honderden neten, tientallen luizen en bijna om de 2 maanden was het weer raak. Verder een eigen labjas gekocht en 1x per week kammen.

kammen alleen helpt niet

Vorig jaar midden in de vakantie ontdekte ik bij mijn oudste zoon luizen. We zaten in de "middle of nowhere", maar gelukkig bedacht ik met dat tegenwoordig aanbevolen wordt om alleen 2x per dag te kammen. Nu had ik geen echte luizenkam, maar wel een hele fijne, maar na 1 week had hij nog steeds megaveel luizen en de rest van het gezin inmiddels ook. Toen had ik er genoeg van en ben ik een heel stuk gaan rijden om aan een XT-achtig spul te komen en het probleem was gelijk weg. Ik weet dus niet of het probleem zich ook had opgelost na 14 dagen kammen, maar vergeet niet dat het dan bijna niet te vermijden is, dat anderen er ook last van krijgen.

druif

druif

11-07-2014 om 14:52

luizenkam

Kammen met een gewone kam, ook al is die best fijn, is echt niet voldoende.
Wij hebben trouwens bij het kammen ook prioderm lotion gebruikt. Maar daarnaast dus kammen.

Zus

Zus

11-07-2014 om 15:33

Doucheputje

Anne, ja, die spoelen gewoon uit je haar nu ze zich niet meer vastklemmen aan je haar. Bij mijn dochter met haar tot bijna haar billen, gaat ook de hele flacon leeg. Dure hobby is het wel

Anne

Anne

13-07-2014 om 08:17

assy kam

De assy kan is idd goed! Als ik zie hoe anders hij is dan een gewone luizen kam, kan ik me niet voorstellen dat een gewone überhaupt werkt.
Toch blijf ik het een lastige klus vinden bij mezelf. Onbevredigend ook, omdat ik niks meer vind en toch jeuk heb. Maar die jeuk kan ondertussen ook psychisch zijn. Ik vrees dat het kammen nog wel even een klus blijft. Bedankt voor alle goede tips!!

Yura

Yura

14-07-2014 om 12:20

Reisapotheek

De luizen zijn hier een tijd zo lastig en hardnekkig geweest, dat ik zelfs XT-luis meeneem op vakantie voor het geval we ze daar ontdekken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.