Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe lang neten

Hallo,

Tot mijn grote schrik ontdekte ik vorige week neten bij mijn dochter en dacht ik ook één luisje te zien lopen. Natuurlijk meteen aan de slag gegaan met shampoo e.d. Ben nu al een dag of 6 aan het kammen. De neten worden echt steeds minder en luisjes heb ik niet meer gezien. Het verbaast me wel dat ik toch nog steeds neetjes eruit kam. Volgens mij zijn de wel erg dood hoor. Vandaag had ik er denk ik nog een stuk of 10 ofzo. Is dat normaal en hoe lang gaat dat duren?
Ik had gelezen dat je minimaal 14 dagen moet kammen. Pfff... wat een klus. Ze heeft een hele volle bos best lang haar, heb er een behoorlijke taak bij!

Groetjes,
Angie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

15-05-2009 om 15:32

Duurt lang

Je bent goed bezig. Iedere dag kammen, en dat minimaal 14 dagen volhouden. Ik weet niet waar je je dochter mee behandeld hebt, maar bij de meeste (alle?) middelen moet je na een week opnieuw behandelen. Na ongeveer een week komen de neten die niet dood zijn gegaan door de behandeling uit. Als je het consequent volhoudt zou je dus na 14 dagen van het probleem af moeten zijn. Dat wil niet zeggen dat je geen (dode) neten meer aan kunt treffen. Dat maakt het ook zo lastig om zeker te weten dat je er af bent. Want hoe weet je zeker dat alle neten dood zijn? Dus ook in de tijd daarna nog héél goed in de gaten blijven houden!
Mijn dochters bleken in de Herfstvakantie luizen te hebben. Meteen behandeld, iedere dag gekamd, nogmaals behandeld na een week, en daarna nog twee weken gekamd. Ik kwam niets meer tegen, dus dacht er af te zijn. Gestopt met kammen en twee dagen later; bingo! Een dikke luis. Dus het hele proces weer opnieuw. Zo zijn we bezig geweest tot de Kerstvakantie!

Hou vol! en Sterkte!

mar-ank

mar-ank

15-05-2009 om 16:05

Aanvulling

De dode neten kunnen nog héél lang in het haar blijven zitten. Bij mijn oudste dochter kan ik er geen een meer vinden, maar bij de jongste kom ik er nu af en toe nog steeds een tegen. Ver van de hoofdhuid, dus duidelijk oud, maar toch van voor de kerst.

angie_fn

angie_fn

16-05-2009 om 10:41 Topicstarter

Pfff

Bedankt voor je reactie.
Maar schrik er wel van zolang!! Ik heb inderdaad al wel 2x behandeld, dus herhaald na een week. Gister zag ik bijna niks meer. Met het blote oog echt niks meer en ik twijfelde of er nog een paar in het kammetje zaten.
Ik heb wel het idee (of ik houd mezelf voor de gek) dat ik er redelijk op tijd bij was. Denk 1 luis te hebben gezien maar weet dat niet eens zeker.
Maar, op jouw advies, blijf ik nog even doorkammen hoor. Liever zeker, dan dadelijk weer bingo!

Groetjes,
Angie

Neten

Nieuwe neten liggen tegen de hoofdhuid aan. Ze plakken aan de haren vast, en groeien dus mee. Als je neten vindt op een centimeter of meer van de hoofdhuid dan zijn het alleen nog de omhulsels, de luis is daar al uitgekropen. Omdat neten zo plakken kunnen er wel wat blijven zitten, maar dat is dus niet iets om je zorgen over te maken. Neten die tegen de hoofdhuid aan zitten zijn dus vers, dan moeten er ook luizen zijn.
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met hoofdluis, ben wel luizenmoeder en we hebben net voorlichting gehad. De mevrouw van de GGD vertelde ook van iemand die dacht dat ze de luizen/neten bij haar dochter niet kwijt raakte, maar dat waren dus allemaal oude neten die heel moeilijk uit het haar te kammen waren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.