Huis, Tuin en Keuken
Polly Shearman
03-11-2009 om 22:47
Hoe lang duren jullie was programma's
Nooit gedacht dat ik zo'n suffe vraag zou stellen maar hier komt hij. Hoe lang duurt bij jullie een wasprogramma van een gewond hoofdwas? Ik heb nl een nieuwe was machine en los van het feit dat ik heel erg moet wennen aan het geluid. Moet ik ook wennen aan het tempo. Mijn oudje was gewoon een heel snel en krachtig vliegtuig. Ik heb geen tijd indicatie. Groet polly
Janeway
03-11-2009 om 23:11
Ongeveer
op 40 graden 1:30 min. centrifuge op 1400 toeren. Een kort programma doet er bij mij een half uur over.
Astrid
03-11-2009 om 23:13
Hier net een nieuwe
Ik heb sinds vrijdag een nieuwe wasmachine. Wat mij opvalt is dat hij eigenlijk niet echt meer kan dan mijn oudje van 10 jaar. Beide Bosch. Goed, in deze kan 8 kg i.p.v. 5.
Ik dacht leuk zo'n eco knop, lekker goedkoop wassen. Mijn oude wasmachine kon dat alleen op 60 graden. Nadeel was dat hij er dan 2,5 uur over deed. Nou, die nieuwe kan zo ongeveer alles op eco programma doen, maar voor overdag wassen op mijn vrije dag duurt me dat veeeel te lang. 3 uur + 25 minuten voor 1 was! Wel handig al je weg gaat, maar niet handig als je tussen het boodschappen doen, kinderen halen,brengen etc en de zwemles wil wassen. En zelfs de gewone programma's duren langer dan mijn oudje. Qua tijd vind ik het dus 3x niks. Waar ik me nog verder een beetje aan stoor ik dat de tip toetsen wel erg gevoelig zijn. Een shirtje er langs halen als hij aan staat en hij gaat piepen. Maar goed zal wel wennen zijn. Het geluid vind ik wel het zelfde als de oude. Vrij rustig.
Chantelle
03-11-2009 om 23:58
Miele
Miele van een jaar oud ongeveer.
60 graden witte of bonte was 1.59 (bijna 2 uur dus).
40 graden witte of bonte was ook zoiets.
90 graden en voorwas doet er nog langer over (gebruik ik nooit).
Andere wasjes duren korter (vind ik trouwens heel erg raar. Het verschil tussen een 'bonte was' en een 'donkere was' is iets van een half uur. Snap ik geen bal van.
Kortste programma is 40 graden, half uurtje. Gebruik ik eigenlijk niet.
gruffalo
04-11-2009 om 07:28
Aeg
ik heb een redelijk nieuwe AEG. hij doet gewone (witte katoen) was (40/60 graden) in 2 uur, met 1600 toeren.
De fijne was, die gebruik ik het meest, duurt 1 uur maar die centrifugeert op 1200 toeren. Dan haal ik de fijne wasstukken er uit en de rest wordt nog 14 minuten op 1600 toeren gecentrifugeerd.
Groetjes
Gruffalo
krulleke
04-11-2009 om 08:26
Bosch
1400 toeren, 60 gradenwas duurt 1,30 uur en 40 graden duurt 1,15 uur, zit ook een snelwaskeuze op en die doet hij in 44 min.
krulleke
dirksmama
04-11-2009 om 08:43
Bijna 4 uur
Ik heb een candy bovenlader. Eentje met AAAplusplusplus of zo.
Ik heb er al eens een draad over geopend, dat ding drijft me tot wanhooop. De witte hete was zit iets van 4 uur in dat (*@&( ding. Waar ik vroeger de zaterdagochtend besteedde aan alle was ben ik nu dagen bezig (of nachten).
Rembrand
04-11-2009 om 08:51
Candy.
Is ook niet echt een supermerk. Door mijn vroegere werk ( kraamverzorgende ) heb ik heel wat wasmachines gezien en gebruikt en die beviel mij het minst.
Waarom koop je geen andere ( eventueel tweedehands ) ?
Heb je dit rotding meegenomen vanuit Nederland of heb je daar een andere ?
M.
Massi Nissa
04-11-2009 om 09:03
Een uur
Hier een Miele van vijf jaar oud. Ik was vrijwel alles op het korte programma, dat ongeveer een uur duurt. Meestal op dertig graden, 1450 toeren. Ook witte was wordt gewoon schoon. Hij maakt wel wat lawaai, maar niet storend veel. Moet zeggen dat hij tot nu toe alle beloftes van Miele waar maakt .
Groetjes
Massi
Polly Shearman
04-11-2009 om 09:04
Nou volgens mij
Duurt een gewoon wasje op 40 graden hier 2.20 uur...
hoofdwas, spoelen en centrufugeren op 1400
ik heb hem vanmorgen om klokslag 8 uur weer aangezet en ik hou nu dus in de gaten hoe lang het duurt.
Oudje was volgens mijn 1,5 uur klaar. Die was altijd eerder klaar dan de droger in iedergeval.
Er zit ook een kort programma op, maar word het dan wel net zo schoon???
het is trouwens een zanussi.
groet, polly
Jesse_1
04-11-2009 om 09:28
Eeuwig
Sinds een paar jaar hier een wasmachine die ruim 2 uur over een 40gr was doet. Ik vind het echt héél lang. Kort programma heeft 'ie niet. Een volgende keer selecteer ik een wasmachine dan ook mede op wastijd!!! (Al zou deze volgens de gebruiksaanwijzing ook sneller moeten zijn). Er zitten geen verkorte programma's op.
Voor niet echt vieze kleding met akelige vlekken, werkt een kort programma ook prima!
Jesse
Puck2
04-11-2009 om 09:35
Ook een slome aeg
Ik Heb een AEG van een jaar of 4 oud en die doet iets van 140 minuten over een normale 40 of 60 graden was. Waardeloos, mijn oude Zanussi bovenlader was veel sneller (en schoner, dit is een vetluismonster)
Yta Chalne
04-11-2009 om 09:39
Polly
Ik heb vast dezelfde machine als jij, en het korte programma is uitstekend. Bij twijfel of kort 40 genoeg is doe ik kort 60 graden, dan wordt het allemaal superschoon. Lang programma gebruik ik alleen bij bijzondere gelegenheden als overgevende kinderen enzo
IngridT
04-11-2009 om 09:40
Ik had ook een slome aeg
ebn die deed idd ruim 2 uur over een normaal programma. Sinds een jaar of zo een Siemens extra klasse, en die doet het in een uur en een kwartier. Lekker hoor!!
Ingrid
Angua
04-11-2009 om 09:51
Miele
wit/bont met voorwas 2:09 (digitaal display), zonder voorwas 1:58. Ik kan hem ook op kort zetten, dan gaan er 40 minuten vanaf. Onafhankelijk van de temperatuur, alleen bij 90 graden komen er vijf minuten bij.
Overigens geldt dit alleen voor een volle trommel, zit er minder in dan past hij automatisch de wastijd aan.
Fijnwas 58 minuten, wol 35 en nog een kort programma van 30 minuten.
Hilde
04-11-2009 om 10:16
Ook miele
Ik denk dat ik zowat hetzelfde Miele model heb als mimajoli. Erg handig, zo'n "zelfdenkende" wasmachine!
Alleen het drogen duurt zolang het duurt, wegens geen wasdroger.
Mamvantwee
04-11-2009 om 10:32
Miele, kort programma
Wij hebben ook een Miele, 3 jaar oud ofzo. Ideaal ding. Denkt zelf mee, past de tijd aan aan de hoeveelheid was enzo.
Ik gebruik het korte programma van een half uur heel vaak. Soms bij vieze witte was neem ik het witte-wasprogramma (duurt geloof ik anderhalf uur). Soms ook wel het programma voor wolwas of bonte was.
Ik wil echt geen andere meer (lijkt wel de Miele-reclame trouwens!)
groet, Mamvantwee
amk
04-11-2009 om 11:10
Indesit
Het langste programma met alles er op en er aan op 90 graden 2 uur.
Mijn meest gebruikte programma(lees het enige programma in de praktijk): zonder voorwas, 40 graden 1600 toeren: 55 minuten
het kortste programma: 30 graden, geen voorwas, : 30 minuten. Heb ik nog nooit gebruikt.
Manda Rijn
04-11-2009 om 11:17
Ja heel langzaam
ik heb ook net een nieuwe wasmachine en vooral het energiebesparende programma duurt eeuwen, echt uren.
Die gebruik ik dus niet meer. Ik doe hem dus eigenlijk altijd op hetzelfde programma en dan denk ik een uur of 2.
Ik doe hem nog wel eens op de extra korte stand maar dan wordt de was niet echt schoon van.
Mathilde
04-11-2009 om 14:09
Compensatie
Is dat geen compensatie voor de AAAplusplusplus klasse, dat je was meer ligt te weken dan dat'ie wordt gewassen? Dat dacht ik tenminste. Een 60 graden witte was doet mijn Miele in 1 uur en 49 minuten. Op 40 graden doet'ie daar iets meer dan 2 uur over. Het korte programma (30 min) gebruik ik zelden, voor kleine noodwasjes. Geen enkel programma duurt langer dan 2,5 uur.
Roos Vicee
04-11-2009 om 14:30
Ook miele
Mijn miele heeft een best wel uitgebreide programmakeuze. Ik gebruik dat maar net zoals het me op dat moment uitkomt. Ik kan kiezen tussen normaal bevuild, sterk en licht bevuild.
Programma's
automatic 40 graden 1.18 uur, sterk 1.50 uur en licht 1.03 uur
op 30 graden is het allemaal 3 minuten eerder klaar.
Wit/bont 60 graden 1.49, sterk 2.20, licht 1.25
Wit/bont 50, 40 of 30 graden duurt 1.59, sterk 2.30 en licht 1.25.
Fijne was 40 of 30 graden duurt 1.19, sterk 1.49 en licht 0.59
Fijne was 60 graden duurt 1.35, sterk 2.05 en licht 1.20
Wol 30 graden, 39 minuten.
Zijde 30 graden, 36 minuten.
korte opfriswas (express) op 40 of 30 graden duurt 30 minuten.
Donker wasgoed op 40 graden duurt 1.10, sterk 1.40 of licht 1.00
Zelfde maar dan op 30 graden duurt 3 minuten korter
overhemden 30 of 40 graden duurt 0.58, sterk 1.29, licht 0.48
zelfde op 60 graden duurt 1.13, sterk 1.44 of licht 1.03
Jeans op 40 graden duurt 1.00, sterk 1.31 en licht 0.50
zelfde op 60 graden duurt 1.15, sterk 1.46 of licht 1.05.
Daarnaast denkt hij idd zoals de andere genoemde Miele's ook mee. Dus druk maken om een nog niet volle trommel doe ik niet meer.
Ik gebruik het expressprogramma best veel voor kleine wasjes. En verder varieer ik heel veel. Een 60 graden draai ik zelden op het programma voor witte/bonte was. Of ik moet echt een trommel propvol hebben met echt vuile was. Anders duurt het me veel te lang. Of ik zet hem op 'licht' of ik pak een ander programma dat op 60 graden kan zoals bijv. overhemden, jeans of fijne was. Nadeel is dat hij dan minder centrifugeert maar dat is achteraf ook met de hand aan te passen.
Ideaal die machine! Brengt zijn geld echt dubbel en dwars op.
IngridT
04-11-2009 om 14:48
Hahaha roos vicee.
Al neem je 12 keer een andere nick, in dit soort draadjes pikken we je er zo weer uit. LOL! Alle programma's overtypen. Hahahaha!
Ingrid
IngridT
04-11-2009 om 14:50
Vervolg...
...heb je de laptop meegesleept naar de wasmachine om het allemaal van het display af te lezen??
Ingrid (die het overigens idd wel raar vindt dat de programmaduren per merk zo verschillen. En dat er bij de koop zelden over gepraat wordt. Toen ik vorig jaar mijn Siemens voor het eerst aanzette was ik verbijsterd dat het een uur korter was, een normale was. Nooit bij stilgestaan dat het zoveel zou kunnen uitmaken. En er dus ook niet op gelet bij de keuze van een machine.)
Roos Vicee
04-11-2009 om 15:04
Ingridt
Whahaha ja het lijkt wel net zo he. Maar nee hoor, zo gek ben ik nou ook weer niet Er zijn slimmere manieren. Wat dacht je van een instructieboekje overtypen
Maaruh... deze nick is geen gelegenheidsnick hoor. (Goh kom ik echt zo euh... zo euh.. nou ja gewoon zo over? :s)
IngridT
04-11-2009 om 15:11
Ja maar roos...
vroeger heette je toch L......????
En staan bij jou de wastijden in je instructieboekje?? Hmm. Bij mij was het een verrassing...
Ingrid
Roos Vicee
04-11-2009 om 15:27
Ja hoor ingridt ot
Die tijden staan idd in mijn boekje anders stonden ze hier nu niet op het forum (ik ben echt niet zo gek als ik hier misschien lijk En L.... ja maar dat is alweer heeeel lang geleden hoor :p
Astrid
04-11-2009 om 19:28
Jullie machines zijn toch sneller
Hier staat ook zo'n lijstje in mijn boekje van de wasmachine. Die tijden die ik op gaf waren zonder voorwas, want die gebruik ik nooit. Volgens mij doet mijn machine er veel langer over dan die van jullie. Of zou het zo zijn, hoe nieuwer, hoe langer? Gaan we uiteindelijk weer terug naar de hele dag een was draaien?
Net nog even gekeken. Een normaal programma (dus geen eco) op 30 graden doet er 2 uur en 20 min. over, op 40 gr. 10 min. langer en op 60 gr. weer 10 min. langer. Mijn oude apparaat kwam nooit boven de 2 uur. Ik heb trouwens nu ook snelle programma's van 60 min. en ja, zelfs 1 van 15 min. op 30 gr. Vraag me af hoe schoon de was er dan uit ziet. Zal weer meer zo iets als snel opfrissen zijn en dus meer bestemd voor wat shirtjes die we kort aangehad hebben en zeker niet voor de kleding van de kids. Zelfs de 11 jarige smeert nog de tandpasta aan z'n shirt.
Tango
04-11-2009 om 20:53
Hier een samsung
En ik zit ook al tijden met de vraag waarom sommige programma's zo lang zijn. Je komt er ook pas achter als je het ding in huis hebt staan, eerder lees je natuurlijk nooit het programmaboekje.
Een normale was op 40 graden duurt bij onze Samsung 98 minuten. Ik wil de was alleen altijd kreukvrij hebben en dan duurt het dus 2 uur. Ik heb wel een programma voor synthetische was dat ongeveer 70 minuten duurt (vind ik een mooie tijd) maar dan centrifugeert hij maar op 800 toeren, dus een veel te natte was. Ik gebruik dus heel vaak het snelle programma van ongeveer 45 minuten. Ik vind dat het er dan best schoon uitkomt. Op erge vlekken doe ik vaak toch al een beetje shout of ik gooi er wat vanish poeder bij. Echt vieze was bijvoorbeeld na de vakantie gaat dan weer wel op een langer programma.
Overigens had ik hiervoor een Bosch waar ik net iets meer tevreden over was. Deze had een kort programma van 1 uur dat ik altijd gebruikte. Vond ik precies goed.
De Samsung zou overigens ook zelfdenkend moeten zijn, maar hoe dat precies zit weet ik niet, nooit gemerkt dus dat hij de lengte van het programma aanpast. Het enige grappige van het apparaat is dat hij een melodietje piept als hij klaar is. Met name Tangoman en de kinderen vinden dit erg lollig.
Agnet
05-11-2009 om 09:47
Roos vicee, vraagje
Wij hebben volgens mij precies dezelfde wasmachine, ik gebruik nogal een de automatic en de wit/bont en ik herken die tijden.
Nou zeg jij dat de Miele meedenkt. Zou het dan echt zo zijn dat als ik de machine bijvoorbeeld op 2/3 voldoe en ik zet hem op wit/bont 60 graden dat hij dan minder lang er over doet of werkt dat anders?
Polly Shearman
05-11-2009 om 10:32
Gemeten
als ik de Korte knop indruk... dan duurt een programma maar een uurtje! kijk! dat wil ik hebben, mits het schoongenoeg is natuurlijk.
ook nieuw op deze machine een "handwas" door de machine! hoera!
wat een lol een machinehandwas..
maar het werkt!
groet, polly
Mamvantwee
05-11-2009 om 14:50
Wastijden bij miele
Ja, die Miele waarvan RoosVicee de wastijden opsomt hebben wij dus ook.
Het is echt zo dat als je minder was in de machine doet, of de temperatuur aanpast (als hij al aanstaat), dan zie je de resterende wastijd verminderen. Dat staat ook in het boekje dacht ik: de wasduur wordt berekend aan de hand van het gewicht en de temperatuur, plus het soort programma natuurlijk.
Ik zoek ook altijd naar een acceptabele combinatie: wolwas met centrifuge, op 30 graden bijvoorbeeld. Is een vrij korte was. Meestal gaat veel kleding alsnog de droger in, of kan het lang aan het rek drogen, dus minder centrifugeren vind ik dan niet zo erg.
Automatic gebruik ik zelden eigenlijk. Duurt me toch te lang.
groet, Mamvantwee