Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anneke

Anneke

30-08-2011 om 18:19

Hoe krijg je oksellucht uit t-shirts?

Mijn dochter van 14 heeft leuke t-shirts, maar na een paar keer dragen komt er een zweetlucht in. Na het wassen op 40 graden is de lucht er niet uit. Dus na een paar uur dragen ruik je het weer. Heel vervelend.
Ze gebruikt overigens wel een deo, maar kennelijk trekt de lucht toch in de t-shirts.
Wie heeft er een tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

30-08-2011 om 18:39

60 graden

Erg stinkende shirts was ik op 60 graden. Als ze daar niet tegen kunnen is het jammer, maar die stinkende shirts kun je eigenlijk ook niet echt meer dragen. Voor mezelf gebruik ik sinds een paar jaar Syneo5 of Odorex Dry deodorant. Daar heb je wel een paar uur jeukende oksels van, maar het hoeft maar 1x per week en je blijft compleet droog. Ik vind het ideaal! Helaas kan mijn dochter er echt niet tegen, dus dan maar de shirts op 60 graden. Allerlei huismiddeltjes als azijn of soda hielpen hier niet.

Guinevere

Guinevere

30-08-2011 om 19:50

Azijn

Azijn in het wasverzachterbakje van de wasverzachter gooien. Gewone schoonmaakazijn neem ik zelf. Helpt gegarandeerd.

Marie

Marie

30-08-2011 om 20:27

Oksels scheren?

Hallo
Scheert ze haar oksels al? Want dat scheelt namelijk ook in de zweetluchtjes namelijk.
Hier scheren dochters sinds hun twaalfde hun oksels.
Succes

Biene M.

Biene M.

30-08-2011 om 20:41

Groene zeep

Ik doe vloeibare groene zeep op de oksels van de shirts voordat ik ze in de machine stop, dat werkt meestal wel goed. Daarna gewoon wassen op 40 graden.

Deo's proberen

Hoi,
Eerst andere deo's proberen en oksel haar scheren / kort knippen. Opletten dat het antitranspirant is en niet deodorant. En wordt er wel goed gewassen?

Wiske

Blue magic ball

Als de hier genoemde goedkope oplossingen niet werken: de blue magic ball. Heb ik zojuist gekocht nav enthousiaste berichten op dit forum. Wij zaten hier namelijk met een flink aantal shirts die iedere keer weer begonnen te stinken. Moest ik ze iedere keer weer in heet sodawater zetten, maar kookwas bijvoorbeeld kon niet (o.a. synthetische outdoorshirts)

Het ding werkt echt! Het klinkt als zo'n tellsellgeval, en als ik er hier geen gunstige berichten over had gelezen zou ik het nooit gekocht hebben (30 euro, en ze hebben niet het eeuwige leven) maar de gok toch maar genomen en de shirts kwamen merkbaar frisser uit de was.

Maar als insmeren met groene zeep ook werkt is dat natuurlijk prachtig. Alleen hier had ik dan het hele shirt moeten insmeren, en dat maal 4 ofzo, dat wordt wat lastig.

Groeten,

Temet

Bio

Biotex, alles voor het de was in gaat even in een sopje van groene Biotex zetten helpt hier super.
Maar nu ga ik even googelen op blue magic ball.

Yura

Yura

31-08-2011 om 09:14

Wasmiddel

Ik had het een tijdje erg met donkergekleurde sportshirts. Ik gebruikte Robijn voor de donkere was, sinds ik op een ander merk ben overgestapt is het over. Wel moet ik zeggen dat shirts hier maar 1 dag worden gedragen, een paar keer dragen lijkt me wel wat lang. Je zou ook even kunnen controleren of je dochter haar oksels wel goed wast. Hier presteerde zoon het ook om met stinkende oksels onder de douche vandaan te komen. Ik gebruik toch deo zei hij dan. Ik ben toen een tijdje gaan controleren, wel kinderachtig maar echt even mijn neus onder zijn oksel na het douchen. Rook ik het nog, dan kon hij zonder pardon terug, wat heel vervelend is als je al afgedroogd bent, maar dan leren ze het het snelste af. Volgens mij moet je de shirts waar de lucht in zit nu echt 1 keer op 60 graden wassen om de bacterien te doden. Je hoeft niet eens te gaan zweten, maar als je deze shirts al nat maakt met kraanwater komt de lucht ook weer terug.

Strijken?

Ik herinner me dat mijn moeder mijn broertjes shirts en sokken altijd streek. Niet voor de mooi in de kast (daar was mijn moeder écht geen type voor) of voor de net hoe hij eruit zag, maar puur voor de zweetlucht.
Als ze streek (wij hadden een speciaal washok waar ook gestreken werd en dat was vrij klein) dan stonk het ook ontiegelijk naar 'zweet'. En dat was niet van mijn moeders inspanningen....hahaha. Want die streek alleen dat wat puur noodzakelijk was, dus erg weinig in haar ogen.
Het had iets te maken met bacteriën die je eruit kon strijken als je de plek erg verhitte ofzoiets?
Dat moest wel vanaf dat je een shirt had, dus niet pas als je er erg last van krijgt....Maar meteen na de eerste keer dragen en wassen.
Ik had daar niet zo'n last van en mijn shirts stonken niet en dus werden niet gestreken, iets wat ik zeer oneerlijk vond. Want ik vond die gestreken shirts er toch wat beter uizien.....Maar mijn moeder vond dat niet noodzakelijk dus ik moest het of zelf doen of niet.
Of het echt helpt weet ik niet.
Mijn meiden hebben er ook niet zo'n last van. Dus hebben nooit van die stinkende shirts.
Maar het lijkt me vrij simpel om te proberen dat strijken.
Ik googelde net om te kijken of ik niet iets belachelijks postte....en zowaar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Strijkijzer
groeten albana

Jesse_1

Jesse_1

01-09-2011 om 00:20

Soda

En dan niet alleen met wat soda wassen, maar een nacht in de soda leggen en dàn wassen. Was hier de oplossing voor shirts met een luchtje.

Valkyre

Valkyre

01-09-2011 om 09:30

Azijn

Ik gebruik ook schoonmaakazijn ipv wasverzachter. Ik merk wel dat wasmiddel voor de donkere was minder fris wast op de een of andere manier. Als het echt erg is (bijv de shirts die mijn man met optreden heeft aangehad), dan doe ik ofwel voorwas met azijn (gewoon op 30 graden), ofwel een hetere was (60 graden). Bij gekleurde shirts smeer ik de oksels in met Ariel Excel gel (geen aandelen), voor het wassen dus. Ruikt superfris (geparfumeerd dus), dus niet teveel van gebruiken. Ik heb zo'n wasbol met een roller erop, die gebruik ik dus ook voor vlekken en stinkoksels/-kragen. Het restje wasmiddel in de bol is dan genoeg voor de hele was.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chippie

Chippie

01-09-2011 om 17:13

Ik heb vandaag...

Alle witte T-shirts van mijn man in bad gegooid met veel soda en Oxi Action (vast niet verstandig) en gooi ze morgenvroeg in de kookwas. Als dat nog niet helpt, gooi ik ze weg.

Ja, het werkt echt

Voorheen bleef er in die shirts toch een luchtje hangen. Ze stonken dan weliswaar niet meer, maar toch zat er een soort lijfluchtje in na het wassen, en dan na een dag ofzo dragen stonken ze weer.
Nu ruiken ze nadat ze uit de was komen fris en schoon, naar wasmiddel hooguit.

Ik sta er zelf versteld van, maar het werkt dus echt.

Groeten,

Temet

Femke_

Femke_

01-09-2011 om 22:05

Inderdaad blue magic ball

Naar aanleiding van het al eerder genoemde draadje heb ik m ook besteld (die van 160 wasbeurten). Wij gebruiken de bal nu 2 weken en het werkt echt!!! Geen vieze luchtjes meer in t-shirts en overhemden. Twee dagen dragen is geen probleem, het blijft fris ruiken! Dit had ik jaren eerder moeten weten!
Femke

Femke_

Femke_

01-09-2011 om 22:06

Chippie

Gooi ze nog niet weg! Die blauwe bal werkt ook bij oude shirts...ik kan geen oksellucht meer ontdekken bij de overhemden van mijn man!

Moontje

Moontje

02-09-2011 om 23:30

Alternatief (goedkoop)

Die blue magic ball... die ga ik met Sinterklaas of zo vragen... duur dat ding!
Goedkoop redelijk werkend alternatief: spray de oksels voor het wassen in met glansspoelmiddel.
Veilig voor de kleuren, don't worry.

Flinke scheut schoonmaakazijn

bij de was een flinke scheut schoonmaakazijn gooien. Meestal is dan de geur wel weg.

groetjes van Purk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.