Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lorwyn

Lorwyn

09-02-2009 om 10:50

Hoe krijg ik zilver zwart?

Ik heb een hele mooie zilveren hanger gekregen, maar hij glimt nogal erg. Eigenlijk zou hij mooier zijn als hij er wat ouder uitziet, met van die zwarte uitslag zeg maar. Als ik mijn zilveren sieraden veel draag wordt het bij mij vanzelf wel zwart, maar dat duurt me een beetje lang.
Is er een huismiddeltje om zilver zwart te krijgen? Liever geen milieuonviendelijke troep, dan wacht ik liever.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MaximeM

MaximeM

09-02-2009 om 10:59

Dit vond ik

Hoi,

Op internet vond ik de volgende info:

Oudzilver: Wanneer zilveren of verzilverde voorwerpen er oud uit moeten zien, dan besmeert men ze met een dunne brei, die uit 6 delen grafiet, 1 deel gepoederde bloedsteen (ijzeroxide) (=hematiet volgens mij) en terpentijnolie bestaat. Na het drogen met een zachte borstel het overbodige poeder afborstelen, een linnen (??) lapje in spiritus dopen en daarmee de gladde, verhoogde delen blank vrijven.
Voor het zelfde doel kan men de voorwerpen ook met sterk verdunde alkoholische of waterige oplossing van Platinachloride of ijzerchloride besmeren.
(Ook) Door broomwater verkrijgt men diepzwarte lagen.

Dus wel een chemisch goedje vrees ik. Of wachten tot het vanzelf gebeurt.

Maxime

Bij de juwelier

De mijne deed het even gratis voor me.

kaatje1972

kaatje1972

09-02-2009 om 16:48

Eigeel?

Hoi Lorwyn,
misschien kun je het ook eens proberen met eigeel ? Ik kan me namelijk nog herinneren dat ik vroeger wel eens een zacht gekookt eitje kreeg bij mijn oma met een zilveren theelepeltje en dat theelepeltje werd bijna direct helemaal zwart als je het in je ei stak. Volgens mij is het zwart worden van zilver een combi van zuurstof en zwavel dus het zou nog te verklaren zijn ook Succes ermee !
Kaatje

judiths mama

judiths mama

10-02-2009 om 10:29

Ei inderdaad

Mijn moeder poetst altijd het zilver voor de kerst. Nu had ik voor de lunch wat plakjes ei op een schaaltje. Vorkje erbij en na de lunch was het al aardig verkleurd!

Ei geeft vlekken

Met ei wordt het veel te donker en ook nog onregelmatig en vlekkerig.

Half jaar niet dragen, dan zit er vanzelf een patina op, als je het veel draagt blijft het juist glanzen.

Is een half jaar te lang, dan gewoon even naar de juwelier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.