Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jm

jm

14-10-2010 om 20:31

Hoe krijg ik mijn huis gezellig

Wij hebben een grote woonkamer en keuken. Ik vind het alleen niet gezellig, het voelt niet warm aan.
Hebben jullie ideeen hoe ik dit kan veranderen.

even in het kort.
3 en 2 zits zwarte bank, 1 salontafel grijs, 2 stoelen, zwart en donkerblauw en een witte tv kast met tv er op.
Dit in een ronde vorm bij 6 grote ramen.

De eettafel heeft een bruine rand met groen glas en 6 verschillende kleuren stoelen en dit is goed.

Een klein rond tafeltje in de hoek met 2 roze kleedjes er op. Een krantenbak, wit en een kastje, bruin.
En nog in de andere hoek een rechthoekig witte tafeltje met kleine spulletjes erop.

En voor het grote raam 2 zuilen met kaarsjes en plantjes erop.

In de keuken staat niets alleen de keuken zelf, maar deze is nog niet af, dit komt van het winter.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

14-10-2010 om 20:47

Kleuren

Mijn eerste gevoel: een zwarte bank met een grijs tafeltje ogen niet gezellig. Die donkerblauwe stoel staat er niet goed bij. Verder klinkt het (sorry als ik het mis heb) een beetje samengeraapt. Dat hoeft niet ongezellig te zijn, maar het staat wel rommelig. In elk geval: ik hoor aan kleuren: hout, zwart, grijs, bruin, groen randje, donkerblauw, wit, roze, divers rond de eettafel. Dat klinkt al rommelig eigenlijk. Kies één hoofdlijn voor de kleur, dan kun je daarnaast echt wel wat kleine dingetjes in afwijkende kleuren neerzetten.

Jessica O

Jessica O

14-10-2010 om 20:51

Misschien

wat leuke kussens op de bank? Bv roze, net als de kleedjes. Paar flinke (roze?) kaarsen op een schaal op je grijzen tafel. Leuke plant erbij. Eventueel een mooi kleed op de vloer als je daar van houdt.

Jessica

Het klinkt alsof je geen verbinding hebt tussen de verschillende onderdelen. Een kleurenschema. Klopt dat? Het kan heel veel rust en overzicht en ook warmte geven. Ik hoor vooral basiskleuren, niet veel accenten. Je hoeft niet veel accenten te hebben, maar het is wel belangrijk dat ze harmonie opleveren.

Tis me ook niet duidelijk wat je op de vloer hebt.

Maxime.M

Maxime.M

14-10-2010 om 20:51

Mijn ideeen

Zijn de banken van stof of van leer?

Ik zou grote witte kussens kopen, en een wit/creme plaid, en dit op de bank draperen. Kussens kunnen ook op de andere zetels.
De salontafel, zou je die wit kunnen schilderen? Daarop een dienblad met wat leuke kaarsen in meerdere kleuren uit hetzelfde palet, dus allerlei kleuren blauw, of allerlei kleuren bruin bijv.
De roze kleedjes zou ik weghalen, lijken me helemaal niet kleuren bij de rest, doe daar maar witte kleedjes op.
Misschien kan je een muur donker verven, bijv antraciet grijs. Ik vind een donkere muur vaak wel knus staan, het maakt wel wat kleiner, maar voor mijn gevoel is jouw kamer wel ruim.
Van de eettafel met de stoelen kan ik geen beeld krijgen, maar als jij het leuk vind, dan is het goed natuurijk. Misschien kan je de kleuren van de stoelen ergens terug laten komen in een ander deel van de kamer?

Als je nog duidelijker advies wil krijgen kan je misschien wat foto's plaatsen op www.mijnalbum.nl

Kies voor warme kleuren en materialen

De kleuren die je noemt (zwart, donkerblauw, wit) komen in een interieur vaak hard en kil over. Welke kleur heb je op de muren? Als dit wit is, kan het inderdaad erg 'tandarts-achtig' overkomen. Probeer een warme grijze kleur op de muur (bijv. Mouse's back van Farrow and Ball, of olifanten grijs wordt het ook wel genoemd), die lijkt donker maar geeft een heleboel sfeer.
Probeer wat natuurlijke matte materialen te introduceren zoals mat hout (dus niet glimmend afgewerkt) of een kleed van suede-strips of zeer grof geknoopte wol in warm grijs of roomwit. Maak 'stillevens' van verzamelde oude dingen, als je geen verzameling hebt begin er dan één. Bijv. antiek kinderspeelgoed (poppen, dinkytoys), oude dierenprenten in lijstjes bij elkaar gegroepeerd, oud servies, diverse oude kristallen karaffen, oude brillen, naai-etuitjes etc. Dit geeft nostalgische sfeer die warm aan doet.
Kijk naar de spullen die je echt wil houden en gebruik die kleuren om accessoires te kiezen voor je huis. Trek de stijl ook door in heel je huis.
Wat ik verder lees is dat je veel tafeltjes in hoekjes hebt zonder duidelijke functie. Geef een functie aan een hoek en haal anders de tafel(tjes) weg. Bij functie kun je denken aan, leeshoek (boekenkastje, fauteuil), kunsthoek (schilderijen, beeld), muziekhoek (piano, muziekstandaard, andere instrumenten, cd collectie) of spirituele hoek (wierrook-houder, tarrotkaarten, engel, etc.)
Grote ramen zijn bij uitstek geschikt om heerlijk te gaan zitten; je kunt er altijd genieten van het daglicht of de zon. De zuilen die er nu staan geven een kil en afstandelijk beeld (zuilen kunnen lijken op spijlen/tralies), en niemand die daar wil gaan zitten. Zet er een lekker stoel neer, of plaats je zithoek daar. Ik zou zuilen eerder plaatsen tegen een grote muur en er een sidetable tussen zetten met daarop bijzondere herinneringen van bijv. een reis, een geliefd persoon.
Warmte kun je ook krijgen door geel licht, weinig licht (dimmer) en door warme materialen. Kies iets voor aan de muur van stof of wol; het absorbeert en dempt geluiden.
Dit zijn zo mijn tips als ik je vraag lees. Misschien kun je er niks mee, maar ik wens je veel succes!

Dorry

jm

jm

15-10-2010 om 14:59

Bedankt voor de leuke reacties

Ik ga hier zeker wat mee doen.
En op de vloer ligt door het hele huis natuursteen, rood, met zwart.
En op de muren zit witte structuur.
En ik heb een grote woonkamer van 60 m².

Misschien moet ik inderdaad wat doen met de tafeltjes en goed kijken naar de kleuren, want hier zijn er nog wat van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.