Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe krijg ik een mooie, hoge cake?

Altijd valt-ie me weer tegen, maar het moet toch kunnen. Wie geeft mij de ultieme tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

23-01-2012 om 23:30

Oven kouder en langer

Hallo
Mij is ooit verteld (door m'n oma) om de oven op een lagere temperatuur in te stellen 125 ipv 150 graden en dan een kwartier langer. Want hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de cake rijst en hoe sneller die weer inzakt.
Deze truc heeft bij mij een wisselend effect trouwens. Cakes die mijn man maakt lukken altijd goed.
succes

Poeh

Ben ook benieuwd. Meer eieren is de truc in elk geval _niet_, dat zorgt bij mij voor een heel luchtige, lage cake. Mijn cakes worden maar zo'n 5 cm hoog! Snap het echt niet.

Hmmm

Meer eieren zou het wel moeten doen. Ik maak af en toe zo'n indonesische cake waar 7 eiren in gaan. Die moet je niet te hoog in de oven zetten, znder plakt ie tegen het plafond

Klop je eerst de boter met suiker lang en hard tot een luchtige witgelige massa? Dan eieren erdoor één voor één en tot slot het meel?

Yep

"Klop je eerst de boter met suiker lang en hard tot een luchtige witgelige massa? Dan eieren erdoor één voor één en tot slot het meel?
Yep. En alles op kamertemperatuur. Ook nog. Het lukt echt niet, misschien toch de verhouding? Welke verhouding meel/boter/suiker/ei gebruik jij?

Katrien

Katrien

24-01-2012 om 09:35

Onze cake die altijd mooi rijst

Ik zet de cake in een onverwarmde, dus koude, oven. Temperatuur op 140° zetten en na ongeveer 30 minuten de temperatuur verhogen naar 160° en nog 20-30 minuten laten bakken, altijd checken of de cake gaar is vooraleer uit de vorm te halen. In geval van een heteluchtoven eerst 130° en daarna 150°. Rijst altijd heel mooi.

Het recept zelf:

- 250 g boter
- 250 g suiker
- 300 g bloem
- 5 eieren
- half pakje bakpoeder

Boter en suiker goed mengen. Eieren één voor één toevoegen, tussendoor goed mengen. Bloem en bakpoeder toevoegen (niet alles tegelijk), nog eens mooi door elkaar mengen en dan in de ingeboterde en bebloemde bakvorm gieten.

Katrien

Ultieme tip

LEESWAARSCHUWING VOOR CULIPURISTEN: sla dit over als je de rillingen krijgt van 'geen verse ingrediënten en niet volgens vier generaties van moeder op dochter doorgegeven beproefde authentieke recept'.

Men neme twee pakken cakemix van Homeland (Albert Heijn), doet er volgens de aanwijzingen op het pak water bij, even de garde erdoor en in een broodblik bakken zoals op het pak staat. Prachtige, heerlijke, mooie grote cake. Zacht en luchtig van binnen en een bros randje van buiten.

skik

Magnetron

probeer eens een magnetroncake...die rijzen als gekken. Na het 'bakken' moet je er wel iets van chocola of glazuur overheen doen, ze hebben nl geen korstje.
Enze smaken beter na een dag rijpen.

Ayanna

Ayanna

24-01-2012 om 12:42

Skik

Ik ben een enorme fan van jouw tip!
Maar ik vind het advies van Katrien de moeite waard om die eens uit te proberen. Dus starten in een onverwarmde oven. Volgens mij heb ik die tip al eens eerder voorbij zien komen, maar heb het zelf nog nooit geprobeerd.

Wat is hoog?

Als ik een cake bak, braaf volgens de aanwijzingen, edoch niet per definitie op kamertem, rijst deze letterlijk het blik uit! Lastig met decoreren, want ik moet er altijd het "boogje" vanaf snijden.

Als culipurist

bak ik mijn cake al jaren met vreselijk biologisch dynamisch demeter zelfrijzend bakmeel, rietsuiker, biologische eieren en biologische roomboter. Alles in de verhouding 200/200/200/4 eieren (of 3 als ik er geen 4 heb)en een heel klein beetje zout (en als in huis: gemailen vanille). Boter niet te hard, eieren en suiker mixen, dan meel erbij, mixen.
Ik heb werkelijk nog nooit een niet gerezen cake gehad, behalve als er een kind halverwege wilde kijken of de cake al klaar was. Oven is altijd nog niet helemaal warm als de cake eringaat (want altijd haast als werkende moeder) en niet te heet (140 graden).
Al 30 jaar gaat dat prima. Er gaat er zo weer eentje de oven in...

..en

het is natuurlijk ook oma's recept...al maakt volgens mij iedereen zo een cake. Van mijn oma moest er nog citroenrasp doorheen, dat doe ik ook wel eens...
Hij staat er trouwens in en de kom is ook al uitgelikt (want cakedeeg is wel net zo lekker als cake)

Wat ik nu bedenk

LOL, misschien is mijn bakblik wel te groot......ik gebruik altijd 150/150/150 geloof ik, en dan een stuk of 3 of 4 eieren. Zal dat blik es opmeten, misschien is dat gewoon veel te groot (of moet ik de hoeveelheid ingrediënten opvoeren, komt op hetzelfde neer .

66% vol

Om een cake mooi te laten rijzen moet een cakeblik of wat voor blik dan ook voor twee-derde ongeveer vol zijn.
Ik heb ervaring met talloze verschillende blikken (op werk bak ik ook regelmatig) en houd altijd ong. deze verhouding aan om een fatsoenlijk geregen cake te krijgen. Is het te weinig dan schroom ik niet om een kleiner blik in te vetten....en het over te scheppen.
Dat is beter dan een misbaksel.
groeten albana

Shanti heeft een punt!

"(want cakedeeg is wel net zo lekker als cake)" Waarom überhaupt nog bakken? :0)

Mijn dochter heeft besloten dat het eerste wat ze gaat doen als ze op zichzelf woont het maken van een kom cakebeslag is, en dat ze die dan helemaal gaat oplikken.

skik

Daar wordt je misselijk van skik

Laat haar het vooral proberen. Maar ik herinner me nu nog dat ik het ooit van mijn moeder mocht en je wordt er écht spuugmisselijk van.....en normaal heb ik een ijzeren maag! En ik heb jongste (die er ook altijd om zeurt, nogal erg..) ook al een keer méér laten eten, dat was ook al snel gebeurd...
Ze zeurt er nu nooit meer over dat ik 'te weinig' over houd.
groeten albana

Helaas niet...

Misschien zal ze een heel pak niet opkrijgen, in elk geval niet in één keer, maar ze komt een aardig end. Net als haar moeder. We hebben een keer zonder problemen samen een half pak aan beslag weggelepeld en later de cakejes die van het overgebleven beslag gebakken waren. Jammie. Maar we voelden we hem wel zitten, dat wel.

skik

Ely

Ely

26-01-2012 om 13:34

Nog lekkerder dan cakebeslag

Vind ik appeltaartdeeg! Vroeguh in mijn studentenhuis maakte ik deeg voor twee taarten en vulling voor eentje . Mjammie!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

madelief

madelief

28-01-2012 om 10:51

Niet te lang mixen

Ik heb weleens de fout gemaakt door twee cakes tegelijk te bakken en dus twee keer zo lang te mixen. Helemaal fout! Blijven lage gortdroge dingen dan.

Valkyre

Valkyre

30-01-2012 om 09:24

Katrien

Welke maat bakvorm gebruik je voor jouw 250/250/250gr/5 eieren recept? Is dat genoeg voor een taart(je)?

groet, Valkyre

Katrien

Katrien

30-01-2012 om 16:06

Valkyre

Ik gebruik eigenlijk altijd een tulbandvorm, zo met een gat in het midden (tip van schoonmoeder, want dan kan het midden van de cake niet inzakken). Ik zal straks de afmetingen eens meten, want hij is momenteel in gebruik (staat in de oven).

Katrien

Silone

Bedoel je pandancake (of chiffon, of sponscake)? Die heb ik namelijk ook een keer gebakken, met dezelfde hoeveelheid eieren in een gewone tulband vorm die veel te laag bleek te zijn. En inderdaad, het werd the cake from hell! De cake was zo hoog dat hij tegen de bovenkant kwam met alle groene gevolgen van dien .

Ja die, fély!

Ik doe er vooral de kinderen een groot plezier mee. Vanwege zoet, groen, en sponzig.

Fely, silone

Mag ik hieruit voorzichtig de conclusie trekken dat als ik die cake maak met maar de helft van de mix en de helft van de eieren het wel in een tulbandvorm kan?

Ik vind die cake namelijk best lekker - en de kinderen ook - maar heb geen zin om zo'n speciale vorm te kopen, ook al niet omdat die cake dan enorm wordt. Maatje tulband is al groot zat.

Groeten,

Temet

Sorry temet

Ik kan je daar geen antwoord op geven. Na die explosie heb ik me er niet meer aan gewaagd. Silone, hoe maak jij hem? Ik vind hem namelijk ook errug lekker.

Greetz,
Fély

Wel in tulbandvorm

Even nagemeten, de vorm is 11 cm hoog een 22 cm in diameter. De cake groeit er dan nog wel bovenuit, maar het wordt geen smeerboel. Alleen kreeg ik de laatste keer de cake niet uit de siliconentulband. Vergeten in te oliën denk ik.

Recept?

Nieuwsgierig als ik ben zocht ik dus een recept van het groene gevaarte. Ik zie zoveel verschillende, wie heeft het ultieme recept?

Men neme

een pak pandancake uit de toko, en volge de aanwijzingen op de verpakking. Et voila!

Aha silone

het is dus zo simpel! Maar ja, wij hebben geen toko hier in 't durp. Ik ga het in elk geval op één van mijn vele lijstjes schrijven, ooit maak ik zo'n ding.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.