Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe krijg ik de kamer van jongste leefbaar?

Onze jongste heeft een kamertje wat uit haar voegen barst van de spullen. Ze heeft kilo's opppen, barbies, kleertjes, knutselspullen, duplo, playmobil, verkleedkleren, boeken, knuffels...maar gewoon veel te veel! het meeste heeft ze gekregen op verjaardagen en tussendoor van familie met oudere meisjes. Ik wil echter graag dat haar speelgoed weer in haar kasten past, zodat ze er lekker kan spelen, makkelijk kan opruimen en ik er weer goed kan schoonmaken. Maar dan moet er wel een flink deel weg. Op zolder zetten gaat niet, die staat helemaal vol.
Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Paar tips (van een slechte opruimer)

Ik zou zéker niet gaan verplaatsen!
Ik ben een slechte opruimer, maar ik probeer echt goed na te denken waar niet meer of te weinig mee gespeeld wordt. Zeker als het je jongste betreft is dat misschien niet zo moeilijk.
En als ze echt met alles nog veel speelt, kun je evt van alles wat wegdoen, bijvoorbeeld een boel barbies, drie bewaren, op die manier. En dan kratjes..... en vol = vol!
Hier helpt het ook als ik zeg dat we er andere kinderen blij mee gaan maken, door het aan de kringloopwinkel te geven. Het gaat niet WEG. Nee, andere mensen die weinig geld hebben kunnen we hier mee helpen. Of ik kijk op gratisoptehalen.nl wie het goed kan gebruiken en dan heb je een wat meer specifieke situatie in handen.
Ook wel wat weggegeven aan een vriendin van ons met een nog jonger kind, dan weet je kind waar het naartoe gaat en is het misschien minder moeilijk het weg te doen.
Hier hanteer ik ook vaak de regel: je verjaardag komt er weer bijna aan, er kunnen geen nieuwe dingen meer in je kast, maar je krijgt natuurlijk wel nieuwe dingen. Dus moet er echt wat uit...
Succes!!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

21-08-2010 om 20:03

Vrijmarkt koninginnedag

Mijn dochter wilde heel graag een nintendo-ds. We hebben samen haar speelgoed uitgezocht op wat weg moest/mocht- alles verkocht op koninginnedag- opbrengst mocht zij gebruiken om haar ds van te kopen. We hebben 100 euro verdient en de rest heb ik bijgelegd. Voordeel was dat als ze teveel speelgoed wilde houden ik haar alleen maar aan de ds hoefde te herinneren en opeens kon het wel weg Blijft er nog veel te veel zooi over hier maar het scheelt enorm. Nadeel is dat je alles moet bewaren tot koninginnedag. Groetjes!

Yta Chalne

Yta Chalne

21-08-2010 om 20:15

Zelfde

Hier ook de Geerke-methode. Ik doe dat als kind op school is, en als ik alle 'rommel' tussen het speelgoed heb uitgehaald en de boel heb gesorteerd scheelt het meestal al een kwart aan ruimte. Dan de dingen die echt overbodig zijn (te groot voor, nooit mee gespeeld etc.) wegdoen en het resultaat is immer een blij kind, want ineens is het speelgoed allemaal weer zo leuk en overzichtelijk! Overigens doe ik dat elke twee maanden, dan is het niet zoveel werk en kan ik het zelf ook nog overzien.

Tihama

Tihama

21-08-2010 om 22:25

De appel

valt niet ver

"Op zolder zetten gaat niet, die staat helemaal vol. "

Hahaha. Je dochter heeft het bewaren dus niet van een vreemde

Ik doe het altijd als de kinderen er niet zijn. Sorteren, opruimen en in een grote zak zolang wegzetten. Als er na een jaar nog niet naar getaald is, dan gaan we praten over wegdoen. Naar de kringloop of verkopen op de vrijmarkt. Overigens: soms doe ik het zelfs dan nog niet weg. Dochter wilde een paar jaar geleden van haar barbies af. Ik geloofde het niet en heb de hele verzameling op zolder gezet. Anderhalf jaar later kwam de interesse opeens weer terug.

Tihama

Puinhoop

Puinhoop

22-08-2010 om 13:15 Topicstarter

Appel

Nee joh, ik bewaarde het voorheen nog wel eens om het dan later weer om te ruilen, zodat ze weer wat 'nieuws' had om mee te spelen. Als er spullen zijn waar ze nu al nooit meer mee speelt mag het van mij ook de deur uit hoor.
Morgen eens een paar bureaustoelen kopen voor hun kamertjes, kan ik tenminste ergens op zitten terwijl ik sorteer en dan gaat de boel ook eerst op MP en anders naar de kringloopwinkel.

Kopen?

Staat er op die zolder van je niet nog een stoel die je kunt gebruiken? Of even eentje uit van de eettafel gebruiken?

Hier nml onlangs een burostoel van de hand gedaan omdat het een sta in de weg was. Hoe ruimer hoe beter lijkt me.

Ik had afgelopen weken ook de opruimwoede. Aan de lopende band mensen aan de deur die via marktplaats wat op kwamen halen. Helaas wordt het wat minder, handel stagneert . Nu moet ik dus gaan weggooien en dat kan ik megaslecht, daarom heb ik mezelf verboden om nieuw aan te schaffen tenzij ik wat weg kan doen.

Succes!

Puinhoop

Puinhoop

22-08-2010 om 20:32 Topicstarter

Stoel

Nee, het is geen grote zolder, alleen een knieschot, nou jou, op schouderhoogte, wat vol staat met katoenen luiers (ooit winkeltje in gehad), winterkleren, vakantiespullen, feestdagenspullen, oude electronica etc.
En de kinderen hebben een stoel nodig. Ik koop twee simpele eetkamerstoeltjes, niet te groot en voor maar 15 euro samen. Dus dat valt mee.
Jij ook succes met je opruiming!

Weg doen

goh dit zeg ik wekelijks hier

alles wat te klein, niet leuk meer is weg doen. Gewoon een paar dozen klaar zetten en selecteren. Maak een ander er blij mee ! Dus kleding, direct als het te klein is, weg doen. Alles van goedkope troep (kermis, traktaties) weg ermee.

EN alleen nieuwe spullen de deur in als de oude weg zijn. Zodra hier de kasten niet meer dicht kunnen dan selecteer ik direct dingen die dan ook meteen weg gaan. Ik wil gewoon normaal een kast kunnen opentrekken zonder een barbie in mijn oog te krijgen.

Echt, ik vind het heerlijk om weer een extra vierkante meter leefruimte te hebben ipv naar uitpuilende zooi te kijken. Mijn dochter heeft nu van die plastic lades onder d'r bed, bij de blokker gekocht, past best wat in.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 10:51

Spijt manda?

Hoi Manda,

Heb jij dan nooit spijt als je zo veel wegdoet? Ik ga regelmatig weer snuffelen in kasten omdat ik me herinner dat ik iets nog heb (kan varieren van speelgoed tot een kledingstuk of iets in de keuken) maar soms komt het dan voor dat ik me ineens herinner dat ik het weg had gedaan, dan baal ik toch zo...

Maxime

Zelden

mijn kinderen schelen 6,5 jaar dus veel van de oudste is weg gegaan, we zijn 2,5 jaar geleden verhuisd. Ik vond het ook erg leuk om voor de jongste weer nieuwe dingen te kopen. Winkelen is wel echt een tik van mij, overigens mijn oudste vindt het ook erg leuk.

Ik heb wel eens spijt van bepaalde kledingstukken die ik heb weg gedaan, mijn oudste had een heel schattig jasje en die is toen verkocht, Zo heb ik ook een heel schattig slaapzakje verkocht op het moment dat ik dacht dat er geen 2e meer zou komen... maar die kwam er dus wel. Dat heb ik soms wel, met speelgoed heb ik het nooit. We hebben de leukste dingen bewaard en dat is erg leuk nu met de kleine. MIjn oudste mist dingen ook zeer zelden, ik heb wel eens een vuilniszak vol spullen van d'r weggegeven en ze heeft er nooit naar gevraagd.

dc

dc

23-08-2010 om 13:07

Plastic bakken

Wij hebben het hier luxe met een speelkamer, en daar hebben we ikea-kasten staan met van die plastic bakken en een paar plankjes. Echt heel erg handig. Na het spelen met iets, gooi je alles weer in de bak, en de volgende keer pak ik een andere bak voor ze. Zo verveelt het ook niet zo.

Verder sorteer ik ook regelmatig. En wat eigen spullen betreft, gewoon om de paar jaar emigreren en dan sorteer je flink hoor!

Chippie

Chippie

23-08-2010 om 16:56

Spijt - veel spullen - opruimen

Maxime, ik doe het net zoals Manda en ik heb ook weinig spijt. Spijt heb ik alleen van spullen waarvan je vooraf weet dat er toch niet mee wordt gespeeld. Hier ook twee jaar geleden verhuisd en het was zo heerlijk om goed op te ruimen.

Peenvogel, ik zou de boel sorteren. Hier heel veel Lego, Knex, Kapla, knutselspullen. Alles in één (of meerdere) kratten, maar dan houdt je het wel overzichtelijk.

Hier dus een enorme stapel spelletjes in de speelgoedkast (wel gesorteerd, dus geen spelletjes waar ze te oud voor zijn), 3 kratjes knutselspullen, boeken in een boekenkast op kamer, etc. Knuffels zou ik beperken inderdaad (hebben ze hier niet veel).

Spijt + plastic bakken

Héél soms heb ik wel eens spijt van wat ik een tijd geleden heb weggedaan. Maar nu ik zo weinig nieuw koop omdat ik het ruim wil houden, hoef ik ook weer minder weg te doen waar ik spijt van kan krijgen.

Dc ik heb waarschijnlijk dezelfde plastic bakken als jij van de ikea. Inderdaad erg handig, maar vooral de witte kleur, grote bakken gaat wel erg snel stuk heb ik gemerkt

Kasten + plastic bakken van ikea wel handig hoor

Mijn middelste zoon heeft een enorme kamer maar heel veel spullen! We hebben bijna een hele wand ingericht met die grenen kasten en bakken van Ikea. Ik vind het persoonlijk een spuuglelijke serie maar wel verdomde handig. Ik heb de bakken wel "opgepimpt" door er leuke etiketten voor te maken met persoonlijke teksten van wat er in zit. Zo heeft zoonlief er bv 2 schatten-bakken tussen zitten waarin hij al zijn verzamelzooitje in kwijt kan (mooie stenen, paperclips, gekleurde elastiekjes noem maar op). Het is makkelijk op te ruimen allemaal.

Ik zoek nog steeds een oplossing voor al die GROTE dingen van dochterlief
Keukentje, winkelwagentje, poppenwagen, poppenbedje....waarom zijn meidendingen meteen zo groot?! Een bak barbies is sneller opgeruimd. Overigens heb ik voor haar kleinere spullen leuke rieten manden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.