Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

joep

joep

22-02-2011 om 21:05

Hoe kom je aan een invalidewagen?

Vraag voor een kennisje van 80+, haar rijbewijs wordt niet verlengd.
Ik bedoel een soort auto-achtig ding, waar je met zijn 2en naast elkaar kan zitten.Hoe kom je eraan? Zijn ze ook 2e hands verkrijgbaar?
Zijn ze duur?
Ik hoop dat iemand het weet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Te koop

Zo'n ding heet meen ik een brommobiel. Bekende merken zijn Aixam en Ligier, maar er zijn er ongetwijfeld meer. En ja, ze zijn gewoon te koop. Nou is er meen ik een verschil tussen een gewone brommobiel en een echte invalidenwagen (Canta, hier in Amsterdam), die laatste krijg je meen ik niet zomaar, maar een brommobiel kan je gewoon aanschaffen. Vraag ik me wel af of dat zomaar kan als je kennis (is ze een dwerg, dat je een verkleinwoord bezigt?) haar rijbewijs kwijt is. Je moet namelijk wel een brommer mogen rijden om zo'n brommobiel te mogen besturen en ik weet eigenlijk niet of dat dan zomaar kan. Die verlenging is niet voor niets geweigerd, vermoed ik zo.

Ze zijn er vast ook wel tweedehands, maar die dingen zijn vziw niet echt goedkoop.

Groeten,

Temet

joep

joep

22-02-2011 om 21:22

Sorry temet

Ze is wel heel klein, maar geen dwerg.
Een goed kennis is een kennis, een oppervakkige een kennisje. Ik schrijf het onbewust, maar het is dus een redelijk oppervakkige kennis.
In ieder geval bedankt voor je antwoord en nu je het zegt, vraag ik me ook af of je dan nog voor het brommerrijbewijs in aanmerking kan komen.

Puck

Puck

22-02-2011 om 22:14

Joep

Tja, ik ben het wel met Temet eens. Dat rijbewijs is neit voor niets neet meer afgegeven. En dan met zo'n 45 km auto wel door het verkeer? Lijkt me tamelijk onverantwoord en ik zou daar niet eens aan meewerken. Ik denk dat ze zichzelf en anderen alleen maar in gevaar brengt in zo'n brommobiel. Ze rijdt dan wel tussen de gewone auto's in, maar is extra kwetsbaar.
En verder: die dingen zijn megaduur en zijn vast wel 2e hands te krijgen. Reken voor een fatsoenlijke 2e hands maar snel 6.000 euro.
MErken zijn o.a. Canta,microcar,aixam,jdm,ligier,cha

Afgekeurd voor gewone auto

Wanneer je bent afgekeurd voor gewoon autorijden, wil dat nog niet zeggen dat je ook bent afgekeurd voor zo'n brommobiel. Het ligt wel geloof ik aan de oorzaak (als je al lá minuut bent afgekeurd omdat je b.v. een ongeluk veroorzaakt is wat anders dan bij een verplichte keuring b.v.) maar volgens mij kan je dan aangeven dat je nog wel een brommerrijbewijs wilt behouden en daar zijn de keuringsnormen minder streng voor.En dan wordt je auto rijbewijs omgezet in een brommerrijbewijs.
Een brommobiel rijd minder hard, je hebt dus meer overzicht omdat je langzamer gaat. Andere automobilisten houden ook meer rekening met je, je mag niet meer op autobanen en er zit minder benzine in dus zo ver kom je er niet mee. Ik werk met ouderen en heb meermalen meegemaakt dat ze hun gewone rijbewijs niet meer kregen,maar wel zo'n brommerrijbewijs.En dan overstapten op zo'n brommobiel.
Een scootmobiel kan ook nog.
Die krijg je (als je ervoor in aanmerking komt) vergoed vanuit de gemeente.
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

23-02-2011 om 09:30

Rijbewijs

Een kennis van m'n vader raakte ook z'n rijbewijs kwijt na onverantwoord rijgedrag. Hij mocht opnieuw examen doen, maar heeft dat niet gehaald en daarna is er inderdaad zo'n brommer-auto gekomen. Ik weet niet of hij daar examen voor heeft moeten doen, of dat alleen z'n autorijbewijs was ingenomen, maar het was legaal en het kan dus wel.

joep

joep

23-02-2011 om 10:53

Ik stuur ook geen onverlaat de weg op

Zij ziet niet meer goed `s-nacht, maar overdag prima. De keuringsarts vond dat wel een probleem, maar het is ook nog niet defintief dat zij het niet verlengd krijgt. Ik wil haar graag geruststellen dat een brommobiel nog wel tot de mogelijkheden behoort.
Kan dit niet dan zal zij moeten verhuizen en dat is op die leeftijd ook zielig.
Zij wil op klaarlichte dag van dorp a naar dorp b, voor boodschappen, dokter en visite en op een drukke dag zal zij hooguit 4 auto`s tegenkomen.

Daavoor zijn ze bedoeld.

Die brommobielen zijn ook voor zulke dingen bedoeld joep.
Dus ik denk wel dat dat tot de mogelijkheden behoort.
De gemeente kan meer vertellen denk ik (gokje)
groeten albana

Brommobiel

Voor een brommobiel zoals b.v. een Canta heb je een brommerscertificaat nodig.

Vanuit de gemeente gezien kom je bij de Wmo terecht. Als je het van daaruit bekijkt zijn er nog verschillende mogelijkheden voor mevrouw om zich te verplaatsen, voordat je uit komt op een dergelijke voorziening.
Eerst kijk je of het openbaar vervoer nog een mogelijkheid is, dan is er nog het collectief vervoer, individueel vervoer en als dat allemaal helemaal niet kan, en dat is echt ontzettend uitzonderlijk, dan kan je eens denken aan een brommobiel/45-km-autootje.

Een scootmobiel wordt trouwens verstrekt als er sprake is van een loopafstand van minder dan 100 meter.

Goed, ik vind trouwens de gedachte dat ze zich nog best van dorp a en naar dopr kan verplaatsen omdat ze maar vier auto's tegenkomt een beetje kort door de bocht. Ze kan ook zonder een auto tegen te komen b.v. tegen een boom rijden of de sloot in sturen.

groetjes van Purk

cqcq

cqcq

24-02-2011 om 16:19

Niet standaard

De verstrekking van bijvoorbeeld een scootmobiel valt onder de wmo. Gemeenten mogen daar zelf regels voor stellen. Dus het is niet standaard dat je daar pas recht op hebt als je minder dan 100 meter kunt lopen.

Tirza G.

Tirza G.

25-02-2011 om 21:18

Kennis versus kennisje

Je schrijft: iemand die een wat minder goeie kennis is, is een kennisje. En ik durf voor 99,9% te wedden dat je 'kennisje' alleen gebruikt voor vrouwen. Dat een man die wat verder van je af staat, gewoon een kennis is. Het gebruik van verkleinwoorden is voorbehouden aan vrouwen.

Tirza

Niks wmo

Voor de "echte" invalidenwagens (Canta's) heb je wel de WMO-route nodig, geloof ik, maar de gewone brommobielen zijn gewoon te koop. Dat weet ik, omdat ik dat ooit eens heb uitgezocht. Ik speelde wel eens met de gedachte zo'n geval aan te schaffen, aangezien ik geen rijbewijs heb maar het fietsen soms wel eens zat was. Die brommobielen schijnen in sommige plaatsen ook onder jongeren vrij populair te zijn. Maar zoals gezegd: goedkoop zijn ze niet.

Groeten,

Temet

fladder

fladder

26-02-2011 om 01:11

Tirza

Kom maar weer van de kast . Ook ik ken "vrouwtjes", maar ik ken ook "mannetjes". Vooral mannetjes die iets kunnen heten mannetjes. Zo zoek ik al jaren naar een mannetje voor de computer, de boekhouding (hoewel ik daar nu een geweldig vrouwtje voor heb gevonden) of eentje die met een arendsoog die rare tik in mijn auto kan detecteren zonder dat er meteen een bon inclusief btw uitrolt...

Ik ben overigens vrij recentelijk aan iemand voorgesteld met de woorden: "Dit is Fladder, je weet wel, dat vrouwtje waarover ik je laatst vertelde." En weet je... Ik vond het lief klinken, maar dat kwam ook omdat de persoon die die woorden sprak me best dierbaar is...!

Canta

je bent altijd vrij om een Canta aan te schaffen als je dat wilt. Daar heb je de Wmo niet voor nodig.

groetjes van Purk

joep

joep

27-02-2011 om 19:43

Eerlijk niet hoor tirza

ik heb ook mannelijke kennisjes en inderdaad ook mannetjes voor de klussen die fladder omschrijft. Ik heb ook weleens iemand gekend en die noemde zijn zwager zwagertje. Dat vond ik wel grappig.

Verder iedereen bedankt voor de informatie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.