Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Visje

Visje

13-06-2011 om 23:59

Hoe houd ik het aquarium schoon?

Ooit mijn kind een aquarium gegeven voor een verjaardag.....de visjes gedijden goed bij ons.....dus inmiddels een 300-literbak....Leuk, maar hoe hou je zo'n ding toch schoon?

Er zitten twee filters in, we verversen maandelijks een derde van het water, maar onderop verzamelt zich een dikke laag slib....die omhoog komt als de vissen eens wroeten of als je de voorwerpen verplaatst.

Van het weekeinde hebben we de bak helemaal verschoond....het water eruit gehaald tot een bodempje (anders lagen de vissen droog), nieuw water met kracht erin zodat de rotzooi goed vantussen de stenen kwam, weer leeggelaten, etc. Nu is het aquarium schitterend, maar hoe houd ik het zo? Want de operatie van afgelopen weekeinde, heeft toch de populatie behoorlijk uitgedund....(was overigens toch wel gebeurd, want wat er aan stront en kadavers die nooit te vinden waren naar boven kwam....op een gegeven moment zitten de vissen natuurlijk ook in het gif)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

14-06-2011 om 00:32

Hier

Dochter en ik maken haar aquarium een keer per maand ongeveer schoon. De wanden met een magneetborstel. Wieren verwijderen met de hand. Beeldjes schoonpoetsen met een tandenborstel. Filter reinigen. En bodem reinigen met een vuilhevel (die kun je kopen in een dierenwinkel). Het is een plastic ding, waarmee je het water en vuil uit de steentjes op de bodem kunt zuigen. Wij doen ongeveer een derde van het water weg en dan weer nieuw water erin. Het is een slecht idee om al het water te vervangen, omdat je dan het hele evenwicht van mineralen en dergelijke verstoord. In de dierenwinkel kun je het water laten testen en aan de hand van de uitslag kunnen zij je adviseren of je er meer planten in moet doen bijvoorbeeld.
Het is een uitdaging om een evenwicht te creeeren. Dat is ook het leukste. In het begin gingen er veel vissen dood, maar dat is nu weer helemaal over. Er gaat nu zelden een vis dood. De laatste dode gup is twee maanden terug door de wc gespoeld.
De guppen krijgen wel regelmatig jongen, en daar worden er volgens mij ook weer van opgegeten.

100%mama

100%mama

14-06-2011 om 08:14

En hier

echt zo min mogelijk....ik test het water en als de waarde's goed zijn, blijf ik er vanaf met uitzondering van de ramen, die wis ik zo eens per week. Hier zit ik denk ik inderdaad op 1x per maand 1/3 water verversing. Wat mij is opgevallen is sinds ik geen toevoegingen in het water doe (ontkalker ed) de bak veel langer mooi blijft. Mijn ouders bijvoorbeeld doen dat wel en de bak bij hun is veel sneller vervuild. Probeer in ieder geval zo min mogelijk met je handen in het water te zitten en strak voeren, teveel voer wil grote rommel op de bodem geven zo vertelde de aquarium verkoper hier. Hier ipv de garnalen de water kikkers erin en ook die maken de bodem lekker schoon en ze zijn super leuk!

Nu hebben we geen 300 ltr bak aan zoetwater, maar een mindere inhoud, het schoonmaak prinipe blijft hetzelfde. Mocht je je echt egeren kan je ook nog over op zout water manlief heeft in zijn 1.60 bak minder onderhoud al sin het zoet water bakje LOL

Kobalt

Kobalt

14-06-2011 om 10:19

100% mama

Precies, zo min mogelijk doen, is volgens mij het beste. Het duurde even voordat wij daar achter kwamen, ik zat altijd te zeuren: 'Moeten we je aquarium niet...' Maar de liefdevolle verwaarlozing van mijn puberdochter, werkt zo slecht nog niet.
Ik zal het met dochter nog eens over die garnalen hebben, die kan ze misschien wel aanschaffen als we terug zijn van vakantie. Leuk idee.

Visje

Visje

14-06-2011 om 11:06

Maar die kikkers.......

.....gaan die niet achter je vissen aan? Wel een leuk idee trouwens, garnalen of kikkers, maar gaat het samen?

Marie

Marie

14-06-2011 om 11:33

Algeneters?

Hallo
Je hebt alleen maar vissen? Dus geen algeneters? Want die houden het aquarium ook voor een deel schoon.
Wij hebben o.a. eentje van deze in de bak:
Hypostomus Plectomus
http://members.home.nl/rolanddegroot/algeneters.htm
En ook nog 5 andere die de bodem schoonhouden, maar ik weet zo niet hoe die heten (mijn man gaat over het aquarium).
Groetjes

Visje

Visje

14-06-2011 om 12:20

Heel veel algeneters........

We hebben juist heel veel algeneters.....Er ooit twee ingestopt en toen een explosie aan jongen gehad....Hetgeen volgens de dierenwinkel alleen voorkomt in 'optimale aquaria, hahaha.

Dat maakt het bodemreinigen ook zo moeilijk, voor je het weet heb je zo'n visje mee.

Kobalt

Kobalt

14-06-2011 om 12:50

Visje

Heb je zo'n hevelgeval voor de bodem?

Wanden

doet zoon2 met een oud pasje (bankpasje, kadopasje oid). Verder heeft hij in één aquarium idd vuurgarnalen, in de ander heeft hij CPO's, die zijn nog leuker! Paar algeneters. Maximaal 1/3 van het water verschonen per keer. En vooral niet te veel voer geven. Heb je voldoende planten? Zoon heeft er een complete studie van gemaakt, en kweekt semiprofessioneel het een en ander. Leuke hobby hoor!

Jessica O

Jessica O

15-06-2011 om 06:45

Stofzuigertje

We hebben hier een soort stofzuigertje. Als er echt grote stukken op de bodem liggen dan doen we daar mee.
Verder zitten er ook algeneters in, scheelt ook een heel stuk.

100%mama

100%mama

15-06-2011 om 17:16

Kikkers

Hier ook daardoor een perfecte bak die altijd goed in zijn waarde is. Pas wat doen als de waarde's dalen (of stijgen natuurlijk, hihi) en verder de noodzakelijke "beslommerigen" zoals de ruiten even "wissen".

Die kikkers overigens zijn natuurljk geen kikker kikkers....in die zin zoals de kikkers buiten of in een buiten vijver. Meer maatje 2-2,5 cm en dus geen gevaar voor de vissen, hier zelfs niet voor de baby's die wij gisteren van onze zwaardvisjes hebben gekregen . Ze hobbelen wat door de bak, schieten een keer omhoog en weer omlaag. Ze eten overigens wel apart voer, rode muggenlarf, maar wel gewoon de diepvries variant dus makkelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.