Huis, Tuin en Keuken
Temet
20-11-2008 om 12:49
Hoe hou ik mijn dochter roze-vrij?
Zoals ik elders al meldde ben ik in verwachting van (hoogstwaarschijnlijk) een meisje. Leuk, natuurlijk, maar ik zie éen groot probleem opdoemen. Ik houd niet van roze. He-le-maal niet. Ook niet van paars, violet etc trouwens. Nou goed, een klein spettertje roze tussen de andere kleuren kan ik nog wel verdragen, maar veel verder moet het niet gaan.
Hoe krijg ik dat kind straks in 's hemelsnaam in de kleren? Alle meisjeskleding die ik in de winkel zie is grotendeels roze. Er is een hoop bewaard van grote broer, maar niet alles is overgebleven, en bovendien is hij in een heel ander seizoen geboren. Als ik nu mijn dochter niet wil hullen in kleding met 'Babyboy', raceautootjes en dergelijke erop, en ook niet in het roze, wat blijft er dan nog over?
Goed, ik overdrijf, maar ik erger me echt aan die overheersing van het roze. Welke winkels hebben een iets breder kleurenpalet? En dan het liefst nog een beetje betaalbaar?
Of moet ik me er maar mee verzoenen dat mijn kind straks vermomd gaat als Peppa Big?
Groeten,
Temet
mamak
24-11-2008 om 14:23
Grijs met roze
Hier een dochter na een zoon en ik dacht dat ik haar best die kleertjes van zoonlief aan zou trekken. Dat valt behoorkijk tegen. Een meid is een meid. Ze is wel erg stoer dus een roze truitje met een blauwe tuinbroek of een groen rokje, of roze basis met grijze jurk en zelfs een geblokte Jottumjurk uit de uitverkoop. Het is juist zo leuk dat meiden er de ene dag als een mini-bouwvakkertje bij kunnen lopen en de volgende dat als een prinsesje. Bij zoonlief is het gewoon stoer of stoer.
Printjes weren we hier trouwens ook, ik shop bij Hema, MP (stoere oilily-dingen!!), de kringloop en uitverkoop. Als je een beetje rondkijkt is er genoeg voor ieder. Batiko van de Bijenkorf heeft trouwens ook geweldig leuke kinderkleding, zeker voor de kleintjes ook leuke shirtjes in allerlei felle kleurtjes.
+ Slimme Brunette +
25-11-2008 om 17:42
Er is heel veel te koop zonder roze
Zelf heb ik er niets tegen maar mijn dochter háát alles wat die kleur heeft sinds ze drie is.
Nijn
27-11-2008 om 09:21
Eergisteren zo iets leuk gekregen
een antraciet-grijze jurk. Of een overgooier eigenlijk, een overslag-ding. Komt bij de Hema vandaan. Dochter moet er nog even ingroeien, maar het is zo leuk! Op naar de Hema dus.
Temet
27-11-2008 om 10:33
Ja, maar...
Ik wil niet zeuren (maar doe het toch), het is op dit moment bij de Hema geloof ik of roze, of donkerbruin, of antraciet. Nu heb ik niks tegen donkerbruin of antraciet, maar met mate. Waarom is er zo weinig knalrood, knalblauw (ja, de jongens moeten voortdurend in marineblauw), groen, oranje, etc...
Turquoise is gelukkig nog redelijk in de handel, dat scheelt dan weer.
Nou ja, met een beetje mazzel heeft iedereen de volgende winter tabak van donkergrijs- en bruin en legergroen en dan komt er wt gezelligers op de markt. En ik heb onlangs vernomen dat ik de stokoude breimachine van wijlen mijn oma kan krijgen, dus qua truitjes komt het wel goed (als ik tenminste wol kan krijgen ....)
Groeten,
Temet
Nijn
27-11-2008 om 13:28
Temet
Ik ben gewoon heel blij dat ik na een hoop roze eindelijk eens iets anders kreeg. Zelf draag ik bijna altijd zwart (in een frivole bui kan het donkergrijs worden) en deze gever had eindelijk door dat ik geen roze-mens ben. Hier hebben we een piepkleine Hema waar bijna alleen maar echt babyspul ligt, rompertjes en zo. Ik weet niet wat de Hema verder verkoopt, zo vaak kom ik niet in de "grote stad".
Waarschijnlijk wordt mijn dochter over enige tijd het mee roze-minnende kind van Nederland maar dat zie ik dan wel weer. Ik blijf er een hekel aan hebben.
Hanne.
27-11-2008 om 13:47
Collecties wisselen sterk
Toen mijn oudste geboren werd was ik blij dat het een jongen was, want bij de meisjes alleen pasteltinten met roesjes en kantjes (bleh)
Toen ik een meid kreeg: Veel stoer en felle kleuren (ook fel roze, ik zou dus gewoon afwachten en als je wat leuks tegen komt evt alvast meenemen.
Trouwens: Gisteren bij de hema gescoord
Blauwe legging (echt van dat jaren 80 blauw) met groene rok en groen/blauw shirt met gele opdruk..was afgeprijsde collectie van dit jaar. Verkrijgbaar vanaf maat 56....
Enneh...Knalrood is er inderdaad met name op de jongensafdeling (maar wat let je om daar voor je dochter te shoppen)
Verder wordt hier veel lime groen gedragen en ook oranje ben ik ook zeer regelmatig tegengekomen.
Het is er best, maar ik zou wel bezoek instrueren, want met meeste roze komt uit m;n kraamperiode..
Asa Torell
27-11-2008 om 20:44
Antraciet
Nee, daar zou ik ook niet zo vrolijk van worden. Voor mezelf prima overigens maar voor een baby vind ik het niet zo.
Maar ik was laatst even kijken in de merk-winkel van Name It, en daar waren vrijwel alleen felle kleurtjes! Dus dat is misschien een goeie. Hier in de buurt zit bovendien een winkel met veel Dirkje en Little Star, en dat is ook best kleurig. Dus misschien heb je daar nog wat aan Temet (als het niet al genoemd is).
Massi Nissa
27-11-2008 om 21:41
Bruin
Temet, jouw dochter zal qua kleuring niet zo gek veel verschillen van de onze: lichtbruin huidje (lijkt wit tot je er een Hollandse baby naast ziet), bruine haartjes en bruine oogjes. Onze dochter werd in het begin zelfs vaak voor Aziatisch aangezien omdat ze amandelvormige oogjes had en zwarte haartjes (inmiddels lichtbruin geworden).
Mijn hele punt is nu: dan staan bruine kleertjes dus echt heel mooi. Ik heb de halve wintercollectie 2008 van de Hema in huis, o zo lief, die bruine gebreide jurkjes, bruine maillots met coole strepen in roze en blauw. Geweldig. Ook alles wat wit en offwhite is, zal waarschijnlijk heel erg leuk staan (dat draagt dochter dus veel in de zomer). En spijkergoed is altijd goed, vanaf een maand of vijf heeft ze altijd minstens een mooie spijkerbroek gehad. Ideaal, te combineren met werkelijk alles van een chic wit bloesje met roesjes tot een stoere schipperstrui.
Ooooo ik vond het vroeger allemaal onzin, maar sinds ik een dochter heb, heb ik echt een meisjeskledingtic.
Groetjes
Massi
Asa Torell
28-11-2008 om 10:58
Bruin
Goh Massi, dat vind ik nou juist helemaal niet staan... heb ook een kleuranalyse gedaan die bruin (op een paar uitzonderingen als camel en chocoladebruin na) juist voor rood haar + bruine ogen adviseert. En voor donkerder types (dat is alles vanaf bruine ogen met nederlands melkboerehondehaar, zoals mijn zoontje heeft) geen enkele bruin, juist alleen 'koele' kleuren zoals primair rood, primair blauw, knalroze, spierwit, antraciet...
Maar goed, die kleuranalyses zijn het ook niet allemaal met elkaar eens dus uiteindelijk moet je het toch zelf uitzoeken. (en 'geloof' ik wel in de mijne, omdat het mezelf goed lijkt te staan).
Wat me wel opvalt is dat ik met zoon (dus relatief 'donker' - hij heeft gek genoeg ook een echt gekleurdere huid dan veel spierwitte andere kindjes, zit niet echt in de familie) flink kan smokkelen qua kleur, hij blijft er altijd wel OK uitzien. Gelukkig maar want hij is dol op oranje en dat past niet bij zijn tint.
Bij lichtgekleurde dochter met rood haar is het daarentegen echt geen gezicht met heel verkeerde kleuren. Dus daar selecteer ik nu echt. Als ze later een eigen voorkeur krijgt mag ze het natuurlijk wel weer zelf weten.
Engelandvaarder
29-11-2008 om 14:59
Haha
Ik had hetzelfde draadje kunnen starten, 5 en half jaar geleden toen we erachter kwamen dat ons tweede kind een meisje zou worden.
Ik stak mijn afkeur voor roze ook niet onder stoelen of banken. Toen ze geboren werd kwamen mijn ouders met een enorme roze plastic box met volgens mij wel 25 kadootjes, allemaal in roze ingepakt en elk kadootje was roze! Stelletje pestkoppen!
Onze dochter is nu vijf en draagt veel groen en bruin, donkerpaars, maar toch ook regelmatig roze. Als het aan haar zou liggen zou alles roze zijn, maar ze heeft niet veel inspraak (gemeen, he).
Ik koop de meeste kleren bij H&M en bij Zara kids, daar valt het reuze mee met het rozegehalte.
José
Massi Nissa
29-11-2008 om 18:00
Asa (bruin)
Tja, misschien moet je het kind er inderdaad bij zien, haha. Hier staat bruin erg goed, juist omdat de oogjes precies dezelfde kleur hebben. Heur haartjes zijn inmiddels meer donkerblond geworden, lichtbruin met blonde streepjes eigenlijk.
Primaire kleuren staan ook geweldig, eigenlijk alles wel. Ze 'toont' ook nooit bleekjes in kleding. Ik zou graag zo'n tintje hebben, ik lijk 's winters sowieso iets terminaals onder de leden te hebben omdat ik zo wit ben.
Groetjes
Massi