Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Saskiaa

Saskiaa

14-08-2009 om 08:10

Hoe hele huis weer schoon maken na vakantietijd?

Hallo allemaal,

Ons huis is er de laatste maanden niet schoner en opgeruimder door geworden. Vanaf mei zijn we veel op reis geweest en tussendoor een paar dagen thuis om te wassen en wat sociale dingen. Nu tegen het eind van de vakantie, kids volgende week weer naar school, en ik een week later, wil ik wat doen maar hoe pak ik het aan?
Ben helaas niet zo fit, dus wil het niet overdrijven, rustig aan in een week wat doen. Wie heeft tips, hoe en waar ga ik beginnen? Heb wat structurele adviezen en tips nodig!! Schemaatje misschien? Oja we bewonen een eengzinshuis met 3 etages, bovenste is de 4de slaapkamer. En de tuin heeft trouwens ook nodig wat werk nodig, veel onkruid enzo!

wie helpt/denkt mee?

groet

Sas


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou zeggen

bovenaan beginnen of als het voor jou handiger is juist beneden beginnen. Maar gewoon kamer voor kamer doorwerken en als je alles gehad hebt verder gaan in het normale ritme. De losse rommel overal opruimen scheelt hier vaak al meer dan de helft en lijkt het al heel wat. Stofzuiger er door en een lap over de meubels en het ziet er weer keurig uit. Succes, ik zit nog moed te verzamelen om er aan te beginnen. Ik heb mezelf zo juist wijs gemaakt écht nog vakantie te hebben tot as maandag.

Saskiaa

Saskiaa

14-08-2009 om 13:13

Hoi

Ja, kamer voor kamer, (en niet in 1 dag!)lijjkt mij ook het handigst maggietel. Of zal ik eerst het hele huis opruimen en dan kamer voor kamer schoonmaken?Wat is wijzer?? Wil nl. echt een soort grote schoonmaak houden niet alleen voor het oog van de visite zeg maar.
Ja, ik heb weken moed verzamelt en nu is het eindelijk zover dat ik er ook echt zin in heb, haha! Komt niet vaak voor dus ik maak er direkt ebruik van!
Sas

Claudia B

Claudia B

14-08-2009 om 13:39

Inderdaad

kamer voor kamer. Pas hebben we dat hier ook gedaan.
Boven begonnen en kamer voor kamer, eerst alles uitzoeken wat er weg kan en wat moet blijven (het wordt dus eerst nog even erger hahaha).
Ik heb hier nadat ik een kamer klaar had ook gelijk gestofzuigd en schoongemaakt. Dan is die kamer ook gelijk helemaal klaar en dat voelt dan goed!
Het was een klus maar het is restultaat mag er weer wezen.
Tja en daarna de tuin, onkruid eruit en je bent denk ik al een heel eind op weg!
En inderdaad niet alles in 1 dag, zo'n kamer uitzoeken en opruimen en schoonmaken neemt nog wel wat tijd in beslag. Gewoon elke dag bijvoorbeeld een kamer. En als je nog fit bent dan kun je met de volgende beginnen maar die kan ook een andere dag!
Oh ja en alles wat weggegooid moest worden heb ik ook gelijk weggebracht, anders stapelt dat zich weer op

Groetjes en succes,
Claudia

hoi
ik ga ook altijd kamer voor kamer want anders dan blijf ik 'brandjes blussen', overal een beetje doen en ondertussen komt er weer meer zooi.

ik begin boven, en dan langzaam naar beneden. Alle kamers stuk voor stuk opruimen en daarna goed poetsen. En dan de gouden regel: als je in een kamer beneden iets vindt wat naar boven moet, dan moet het boven meteen opgeruimd worden. Je kunt wel zooi naar beneden gooien (daar kom je later dan wel aan toe) maar naar boven mag geen 'zooi' meer. Dat moet meteen opgeruimd worden in de (dan al opgeruimde) desbetreffende kamer.

veel succes
Gruffalo

Mamvantwee

Mamvantwee

14-08-2009 om 15:37

Of maak een afspraak met een vriendin of buur

En dan eerst het ene, dan het andere huis opruimen. Samen aan de schoonmaak lijkt me veel gezelliger.

Ik zou ook onze hulp kunnen vragen om samen aan de slag te gaan.

Zeer persoonlijke zaken (in het laatje van je nachtkastje ofzo) eerst even zelf opruimen...

groet, Mamvantwee

Saskiaa

Saskiaa

14-08-2009 om 18:51

Privacy

Hoi allemaal, dank voor de tips en het meedenken!
Ja, met z'n tweeen is het sneller en leuker maarrre, is dat niet te persoonlijk, het huis van een vriendin schoonmaken? Dan moet je wel erg close zijn anders lijkt het me toch niet zo leuk met het oog op de privacy. Ik zou me wel wat generen als zij al mijn troep en 'vuil' zou zien. Meestal lijkt het opgeruimder en schoner dat het in werkelijkheid is, hihi!

Sas

Minet

Minet

14-08-2009 om 21:16

Nee pelle

zeg dat het niet waar is dat jij dat doet! Ik weet echt dat ik mijn huis in 4 uur tijd schoon heb, maar moet ik precies weten of dat 4 uur en 6 minuten is, of 4 uur en 7 minuten plus 18 seconden?
Maakt het het schoonmaken leuker als ik precies binnen de tijd moet werken? Of ga ik juist ontzettend balen als ik er deze keer 1 minuut en 4 seconden korter over heb gedaan?
En pauze neem ik niet nadat ik iets af heb, dat bepaal ik per dag wanneer het pauzetijd is. Heerlijk, vrijheid noem ik dat.

Minet

Minet

15-08-2009 om 09:31

Pelle?

Jij schrijft: Nee hoor Minet, zo werk ik helemaal niet, ik doe gewoon haast niks en heb meer vrijheid dan jij

Nou ben ik toch echt heel benieuwd waar jij deze uitspraak op kunt baseren!

Minet

Minet

15-08-2009 om 14:03

Nogmaals

Pelle, jij schrijft: Nee hoor Minet, zo werk ik helemaal niet, ik doe gewoon haast niks en heb meer vrijheid dan jij

Je schrijft hierboven een 'antwoord' volgens jou, maar ik heb het antwoord nog niet ontdekt.
Dus nogmaals: waar zit bij jou de vrijheid die ik volgens jou minder heb?

En dan hetvolgende. Jij schrijft: terwijl jij eigenlijk in je hoofd ook wel weet hoelang iets duurt (je zegt het zelf).

Ik heb geen flauw idee hoelang iets duurt. Ik weet alleen dat mijn huis schoonmaken ca. 4 uur duurt, met dank aan mijn hulp die dit blijkbaar kan. Ik heb nog nooit op de klok gekeken hoelang ik poets over de keuken, de badkamer, of wat dan ook hier in huis.
Sterker nog, ik wil het niet eens weten! Ik poets zodra ik het idee krijg dat er gepoetst moet worden, ik doe dat op mijn tempo, en naarmate de grondigheid van een poetsbeurt duurt dat korter of langer.

Wat was voor jou de reden om jaren geleden bij te houden hoelang je waarover deed? En wat is de noodzaak om die, in mijn ogen totaal nutteloze gegevens te onthouden?

Mamba

Mamba

15-08-2009 om 15:55

Wat ik zou doen:

Iedere dag eettafel en aanrecht leeg en schoon, bedden opmaken en een was draaien en wegwerken, wc's schoonmaken. Iedere dag 1 ruimte van het huis goed aanpakken (opruimen, doekje erover en zuigen) en iedere dag in elke andere kamer 5 minuten (kookwekker!) opruimen. Na die 5 minuten stoppen. Dit geeft mij vrij veel rust, zooi in de badkamer is niet erg omdat ik die op donderdag doe.
De troep is niet in 1 dag gekomen en zal ook niet in een week weg zijn. Suc6, zit in hetzelfde schuitje..

Minet

Minet

15-08-2009 om 19:52

Pelle ot

Pelle, die smiley heb ik zelfs mee geknipt en geplakt, dus echt, die zag ik wel.
Houdt voor jou een smiley in dat je, bij het gebruik daarvan, dan maar gewoon iets mag roepen dat kant noch wal raakt?

Hester

Hester

16-08-2009 om 11:31

Saskiaa

Hoi Saskiaa,

ben je al begonnen?

Stel dat je 5 dagen wilt besteden aan het schoonmaken en opruimen van je hele huis. Dan werkt het ontspannen als je van te voren opschrijft wat je op welke dag gaat doen. Alle andere rommel en klussen die nog moeten raken je dan niet want je weet dat dat nog aan de beurt komt.

Begin bij de kamer waar je het meeste behoefte hebt aan schoon en opgeruimd. Tenzij je echt bergen spullen wilt verplaatsen. Dan is het soms beter te beginnen op de plek waar de spullen uit de andere kamers naartoe moeten (de zolder/de berging). Nadeel daarvan is dat een opgeruimde zolder een stuk minder motiveert om door te gaan dan een opgeruimde woonkamer. Maak het niet te groot als je nu al kunt voorzien dat je dan halverwege de week moet opgeven. Bedenk hoeveel tijd je elke dag wilt spenderen aan opruimen (bijv 2 uur max) en ga daar niet overheen. Kortom, maak het leuk voor jezelf, wees lief voor jezelf, hou rekening met je beperkingen en geniet van het werk.

De tip van Pelle om bij te houden hoelang je met elke klus bezig bent is een hele goede. Een echte professional organizer-tip, Pelle.

Het is niet zozeer iets voor een grote eenmalige schoonmaak en opruimklus maar wel in het dagelijkse huishouden. Voor sommige mensen is het niets maar voor de meeste mensen werkt het prettig. Vooral als je zoals Saskiaa voorzichtig moet zijn met energie. Je kunt dan namelijk precies overzien hoelang iets duurt en of je daar wel of niet de energie voor hebt vandaag. Of als je gewoon niet zo houdt van huishouden en geneigd bent de boel te laten liggen...

Mij helpt het altijd bij klusjes als de vaatwasser uitruimen waar je hartgrondig geen zin in kunt hebben. Omdat ik weet dat het maar 2 minuten duurt doe ik het toch. Blijft het aanrecht de rest van de dag lekker opgeruimd.

Pelle, stofzuigen in 5 minuten vind ik wel knap. Daar ben ik toch wel gauw een half uur mee onder de pannen. Zullen we een nieuw draadje openen met de vraag hoelang iedereen over allerlei huishoudelijke klussen doet?

Met vriendelijke groet,

Hester

Margriet*

Margriet*

16-08-2009 om 21:57

Interessante

vraag. Wij ruimen meestal samen op. Kwamen van vakantie terug en hebben alles samen opgeruimd zonder strakke verdeling.
Ik doe altijd maar wat met opruimen en schoonmaken (sinds onze werkster al lang in Brazilie zit, ik mis haar erg....).
Ik plan soms, zoals van de week dan ben ik voor het eerst op woensdagochtend alleen in huis omdat jongste naar school gaat. Dan ga ik de kamer van mijn oudste schoonmaken. De rest heb ik van de week al gedaan. Soms combineer ik kamers met elkaar.
Mijn advies, niet te veel plannen, gewoon gaan beginnnen. Van boven naar beneden is mijn advies qua schoonmaken, met opruimen werkt het meestal andersom bij ons, dan moet er veel zooi weer naar boven.
Suc6

Saskiaa

Saskiaa

16-08-2009 om 23:11

Ja ben al begonnen!

Ja, hoor, Hester, ik ben gister begonnen met de basisdingen beneden, omdat ik me daar het meeste aan ergerde; vaatwas en grote wassen gedraait. En elke dag een tas of koffer van de vakanties. Wat een stapels kleding heeft een mens zeg!
Ik vind het wel overzichtelijk en motiverend om 1 kamer per dag te doen, nadat ik eerst de vaat en woonkamer een beetje aan kant heb. De overgebleven energie steek ik dan ik die extra kamer. Als ik aan alle troep denk over het hele huis verspreidt ontmoedigd met dat. En zoals Pelle al aangaf, met sommige klussen valt de tijdsduur wel mee. Het is meer dat je echt totaal geeen zin hebt in alwéér die afwas of was
Maar ja, het ruimte wel weer lekker op, als je het gedaan hebt. Dus meer verstand op nul dan maar!
Zijn er meer OOL begonnen met soortgelijke "grote schoonmaak" hier? Lukt het ook?

groet
Sas

jippa

jippa

17-08-2009 om 20:34

Schoonmaak

Ja, wij zijn ook aan de slag. Direct na de vakantie begonnen met uitmesten en schoonmaken. De hulp komt een paar weken niet en als je dan zelf aan de slag gaat zie je pas wat er allemaal ligt. Geen groot plan hier, gewoon ergens beginnen en het schiet best op. Mijn dochter (7) helpt ook lekker mee.
jippa

O.t. minet

Zeg, Minet, heb je er wel eens over gedacht operatief je tenen een centimeter of 10 te laten inkorten?!

Minet

Minet

18-08-2009 om 08:50

Tenen

Van lange tenen heb ik gelukkig geen last, wel van heel brede, maar daar is inmiddels iets aan gedaan.
Het is maar net hoe je iets wilt lezen.

Bellefleur

Bellefleur

18-08-2009 om 12:56

Gezellig,

He, ik heb genoten van het gekat tussen Minet en Pelle. Om nog even olie op het vuur te gooien, ik ben het met Pelle eens. Als je ziet hoeveel je doet in 5 minuten, bgin je sneller aan een akelige klus. Een was ophangen kan ik in 5 minuten, een wc schoonmaken ook. Was opvouwen doe ik 5 minuten lang en verbaas me er dan over dat de berg al weer zoveel kleiner is. Een raam wassen kan ik ook in 5 minuten, maar dan moet ik me haasten. Konijnenhok schoonmaken, ook 5 minuten. Voor alle duidelijkheid, ik kan niet álles in 5 minuten. Maar wel veel. Fijn veel tijd over om een boek te lezen...

jippa

jippa

18-08-2009 om 13:56

He ja

Ha ha, ben het ook eens met Pelle en Bellefleur. Bovendien motiveert het om taakjes snel te doen en niet eindeloos te gaan verzanden erin. Dat werkt op het werk maar ook thuis.
Jippa

Nasha 1st

Nasha 1st

18-08-2009 om 15:28

Ooit eens gelezen

begin aan een klus (strijk, was opvouwen o.i.d.) en doe dit gewoon een kwartier lang. Het is te overzien en inderdaad, je zal zien hoeveel je in een kwartier kan doen! Meestal doe ik het dus zo....heb ik dan nog zin, ga ik nog een kwartier verder en meestal is het dan klaar....bijhouden van klus doe ik dus niet, maar omgekeerd, ik stel mezelf een limiet )

Dees 68

Dees 68

19-08-2009 om 13:20

Triple!

Ik lig hier helemaal blauw achter mijn computer!~

Overigens ben ik het ook wel met Pelle eens. Ik ben ook zo'n uitsteller en vond de tip echt een eye-opener. Doe het tegenwoordig meestal al met de was. Wat trouwens ook helpt is een grote klus opdelen in een aantal kleinere die dan allemaal wel te overzien zijn. Zo neem ik me vaak voor om de droger alvast leeg te maken en weer te vullen en doe ik dan vaak ook nog wel even een nieuw wasje in de wasmachine en ruim ik de was ook nog even op. Want dan zijn het opeens drie overzichtelijke klusjes die ieder maar een minuut of 5 à 10 duren. En dat voelt dan toch weer anders dan een half uur met de was bezig zijn....

Huishoudklussen gaan het best met zin!

Ik heb geen bewerkelijk of zeer groot huis, en ik ben niet iemand die elke maand of vaker slaapkamers schoonmaakt (afgezien van stofzuigen). Redelijk relaxt dus. Wel houd ik van opgeruimd. Mijn belangrijkste tip is: doe iets als je er zin in hebt, dan is het veel fijner om te doen.
Verder stel ik ook vaak een tijdstip waarop ik weer kan stoppen met schoonmaken of ik ga bv een beperkt aantal dingen strijken.

(eh, ik strijk een herenoverhemd in ongeveer 6 minuten)

Vonda

Bastet

Bastet

27-08-2009 om 10:54

Muziek

Ik zet altijd een goeie cd op,dan gaat het ook sneller en gezelliger..
Bastet

Puck2

Puck2

27-08-2009 om 11:48

Ha ha vonda

ls ik met de huishoudelijke klussen zou wachten tot ik zin heb, dan zou ik nooit iets in het huishouden doen, ik vind er helemaal niets aan. Dus doe ik ze toch maar gewoon als ik het nodig vind.

Ja puck!

Daar was ik al bang voor!
Ik ben bang dat er voor die categorie geen redding is inderdaad...
Vonda

Puck2

Puck2

28-08-2009 om 08:40

Jawel hoor vonda

Er is nog wel redding hoor. Gewoon blik op oneindig, verstand op nul, muziek lekker aan en gewoon doen. Een fulltime huishoudster zou me ook wel iets lijken, maar dan moet ik eerst de loterij winnen vrees ik.

Irene

Irene

31-08-2009 om 10:22

En voor de tuin

Ook ik had het onkruid echt hoog staan in de tuin. Doordat ik ziek werd kon ik de tuin niet meer zelf onderhouden (en iemand vragen vond ik zelf erg vervelend). Dus ik naar de winkel. Ik heb er Bayer Garden Clear up gehaald. Nou met zo'n pakje doe ik dus 2 jaar. Ideaal. Als het onkruid tussen de planten staat doe ik met de plantenspuit er gif op spuiten en het onkruid gaat binnen 2 weken helemaal dood.

Hoera!!! Ook mijn tuinpad behandel ik zo. Dus geen paardenbloemen er meer uittrekken maar gewoon bespuiten en na 2 weken zijn ze gewoon weg.

Ze gaan dus dood en daarna verschompeld het gewoon.

Ik doe nu mijn tuin weer helemaal zelf. Het onkruid bespuit ik 3x per jaar en alleen het snoeien moet dan gebeuren. Nou samen met een vriendin doe ik dit eens per jaar en dan staat mijn tuintje er weer mooi bij.

Groeten Irene

Irene

Ik snap dat je een oplossing zoekt als je zelf het onkruid niet meer kunt verwijderen, maar heb je je weleens verdiept in de gevolgen voor het milieu van dit soort verdeligingsmiddelen? En dat ook nog met de hoeveelheden en regelmaat waarmee je spuit. We zitten hier met z'n allen, mensen, beesten. planten, kruipbeestjes, lagen... het zou lekker zijn als we elkaar kunnen laten leven. Verdelgingsmiddelen zijn vaak slecht afbreekbaar en breken veel meer af in de natuur dan alleen maar jouw plantjes.
Kijk een keer op milieucentraal en laat je tuin lekker vewilderen!

Bastet

Bastet

01-09-2009 om 11:21

Oh nee

No way dat ik daarmee mijn tuin behandel.Funest voor bodemleven,het biologisch evenwicht in je tuin,dus ook op lange termijn slecht voor je planten.De kwaliteit van zoet water in NL wordt steeds slechter,oa door het gebruik van dit soort zooi.
Groertjes,Bastet

Iris

Iris

02-09-2009 om 17:32

Erg!

Dat vind ik ook heel erg! Dat ze gewoon die bestrijdingsmiddelen mogen verkopen in een tuincentrum. Dat moest ook verboden worden. Er hoopt zich gif op in insekten, vogels eten de insekten en tenslotte gaan de roofvogels er aan dood, want daarin hoopt zich het gif op. Je verstoort er alles mee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.