Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe hebben jullie de woonkamer ingericht

In mijn zoektocht op het wwww zie ik steeds maar weer mooie dingen. Maar geen idee wat nou echt bij elkaar past.

Van het voorjaar gaan wij vanuit onze jaren 80 woning verhuizen naar een 2 onder 1 kap jaren 30 woning. Die nu dus errug jaren 70 is. (jammer)

De gesloten keuken wordt hoogglans wit met zwart (glitter) composiet. Iets van kersenhout/laminaat op de vloer. In de woonkamer komt zowiezo een houtkachel /allesbrander. We hebben een grote antracietkleurige hoekbank... Maar verder wat past erbij qua kleuren van de muren, gordijnen etc.

Het moet een sfeervolle en chique uitstraling geven. Hoe bereik ik dat?

Ik zag al hele mooie kleurtjes bij paintings from the past.. Maar ja zoveel keus.... zie door de bomen het bos niet meer. ohohoh

Wat ik voor de hal bijv. erg mooi zou vinden is een erg donkergrijze muur en dan de deuren en kozijnen hoogglans roomwit. Ral 9001/9010 ofzo.. Misschien als ik durf wit/zwarte vloertegeltjes... Maar verder kom ik niet.

Ohja er zit ook nog een balkenplafond in. De balken zijn heel donkerbruin gebeits. Dat wilde ik eigenlijk zo houden.

Sorry voor het lange verhaal mensen, ik ben zo benieuwd met welke kleuren jullie je huis sfeervol maken...
Oh ja,

vergeet ik nog te zeggen dat het dus eeen doorzonkamer is. Dus 2 lange muren. Vandaar dat stukje over die houtkachel. Ik had bedacht dat ik daardoor 1 wand in ieder geval in 3 kon splitsen waardoor ik makkelijk wat meer verschillende tinten muurverf kan gebruiken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

28-11-2009 om 15:22

Waar ik van hou

maar smaken verschillen natuurlijk....
Liefst een oud huis, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen. Verder een mooie houten vloer (vloerdelen) niet te licht, niet te donker. Onbehandeld teak meubelen. Houtwerk hoogglans wit geverfd. Muren in principe ook wit (geverfd, geen behang). Banken en stoelen een neutrale kleur en dan verder afmaken in een wat contrasterende kleur (kwestie van smaak) rood/rose wat mij betreft.
Groetjes,
Bibi

Site

Op de website www.vtwonen.nl (en vast ook ander sites) heb je een rubriek 'binnenkijken' oid. Kan je daar niet wat inspiratie opdoen?

Margriet*

Margriet*

28-11-2009 om 17:17

Het lijkt mij

mooier als je het plafond wel verft, klinkt nu wel erg jaren 70. Als je een kersenvloer neemt (wat ik niet mooi vind in een jaren dertig huis, ik zou kiezen voor eiken), en een donker plafond erbij hebt doet het plafond veel lager aan en drukt het de kamer zeg maar in elkaar. Dat is niet ruimtelijk.
Wat ik zou doen is wit verven.
Wat wij in ons vorig huis hadden was een blauwe gang RAL 5025 parelmoerblauw. Iedereen vond dat heel verrassend en het combineert heel mooi met melkwit (Vtwonen). Ik vind dat je nu zoveel grijs ziet, ik vind het niet zo mooi.
Verder koop wat woonbladen en laat je inspireren en kijk bij anderen hoe die het doen. Met tekst is het veel lastiger uit te leggen.

Inrichting

Als ik jou verhaal lees, zou ik bij de bank die je al hebt rustige kleuren gebruiken in natureltinten voor de gordijnen en gordijnen. Een mooi vloerkleed in de zithoek doet ook veel voor een chique uitstraling.

Maar ja, smaak is zo verschillend, wat ik mooi vind kun jij wel vreselijk vinden. Hier zijn alle wanden wit, op eentje na die we donkergrijs hebben geverfd. De woonkamer is wel heel licht, want veel ramen op het zuiden en een hoge pui aan de noordkant.

Wat hier al gezegd is, koop eens een paar keer VT Wonen of een ander woonblad (of kijk in de bieb) om te zien welke kleuren en welke stijl jou aanspreken. Vaak wordt de tip gegeven om een 'moodboard' te maken. Dus plaatjes uitknippen (niet in de bieb van dingen die je mooi vindt en die op een groot vel papier plakken. Je zult zien dat er dan toch een dominante kleur/stijl komt bovendrijven, ook al denk je dat je eigenlijk heel veel verschillende dingen mooi vindt.

Succes!

Chris

Voor de gordijnen en gordijnen

Hoeveel gordijnen heeft een mens nodig Ik bedoelde natuurlijk gordijnen en muren.

Chris

Carla

Carla

29-11-2009 om 12:58

Tip voor grijze muren

Wij hebben ook grijze muren in de hal. Met een kroonluchter lekker kitsch en een spiegel met zilveren lijst, beetje barok achtig en verder een hoogglans witte side table en verder al het houtwerk hoogglans wit. Met een eiken houten vloer, staat het echt super. Heb wel een tip voor grijze muren. Ik heb spijt dat ik geen hoogglans muurverf heb genomen in de hal. In de kamer hebben we dit wel en het is echt zoveel mooier op de muur. Verder zou ik idd gaan voor een mooie houten vloer, kozijnen hoogglans wit en verder een beetje basic. Een muur is zo geverfd als je het toch een andere kleur wil.
Op internet heb ik ook vele plaatjes gezocht van stijlen en deze in een word document geplakt om zo een beetje een collage van stijlen en ideeen te krijgen.

Rieke

Rieke

29-11-2009 om 17:49

Rustig

Wij hebben ons huis laten verbouwen, en de inrichting is heel rustig. De basis is wit; witte gestucte muren, wit/creme dunne gekreukte zijdelook gordijnen door het hele huis, in cominatie met dezelfde vouwgordijnen. Vloer is houten lamelparket eiken white wash, en de vloer in de keuken, hal, bijkeuken is dezelfde, grote zwart/grijs/bruin gemeleerde glanzende tegels. Het mooist vind ik als je alles hetzelfde hebt, dat geeft de meest uitgebalanceerde rustige uitstraling en dan kun je knallen met kleden, bank, schilderijen ed. We hebben een schilderij met rode, blauwe kleuren boven de bank en 2 grote rode hoogpolige kleden in de woonkamer.
Het is heel smaakgevoelig natuurlijk, maar ik denk dat de meeste interieurarchitecten ook kiezen voor zoveel mogelijk eenheid.

Dumbledore

Dumbledore

30-11-2009 om 09:28 Topicstarter

Reactie

Hmmm Rieke,

Jouw kamer klinkt heel mooi.. Ik geloof dat ik ook wel zoiets zoek. Ben alleen zelf zo bang dat als we de basis veel wit doen dat ik het dan te kil vindt. Ik zoek echt iets warms en erg gezelligs...
Ik heb ook de site van vt wonen bekeken en ik vind het meestal allemaal erg kil overkomen. Witte banken, rechte vormen.. Nee dat is mij te modern denk ik.

Ik dacht zelf aan kersen laminaat in de keuken, omdat de keuken dus wit met zwart is leek het me wel mooi om dan dat kersen toe te voegen, zodat het iets warms krijgt. Is dat geen goed idee dan? De kleur van de woonkamer zou dan iets anders mogen, maar wel een beetje warme uitstraling. Geen lichte vloer iig.

Hoeveel werk heb je dan eigenlijk aan een vloer van parket of een gewoon houten vloer. Die moet toch elk jaar in de wax of olie? Daarom hadden we zelf zoiets van dan doen we liever laminaat. Bovendien leek ons dat ook minder slijtgevoelig.

Guinevere

Guinevere

30-11-2009 om 18:12

Hercule poirot

Ik denk dat je voor een mooie jaren-30 sfeer eens naar de tv-serie Poirot moet kijken. Ik vind die stijl écht mooi, en nog warm ook.
Als je nu je hele huis gaat aanpakken in grijs en wit, zeg je over 5 a 6 jaar: "Zóóó 2009! Kan echt niet meer!"

jippa

jippa

30-11-2009 om 21:00

Eenheid

Hi,
Ook hier een jaren dertig huis. Bij ons komt een eenheid uit de verfkleuren. Alle houtwerk is roomwit, ik vind dat heel mooi. Verder denk ik wel eens over kleur op de muren maar doen we dat uiteindelijk nooit. Wel in de meubels hier en daar, teveel eenheid hoeft van mij ook weer niet. Grijs vind ik een beetje een hype, echt zoiets dat iedereen dan idd over 6 jaar weer weg wil hebben. OOk neemt iedereen nu een witte keuken met een zwart blad, aar dat vind ik dan wel weer tijdlozer.
Wat ook wel leuk is is een woonstijltest doen, zie bijvoorbeeld:
http://www.wonenis.nl/Wonen-informatie/Test_je_type/
of
http://www.woonzoo.nl/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/sanoma-woonzoo-Site/nl_NL/-/EUR/ViewApplication-Woonstijlquiz
Dat helpt ook wel een beetje je gedachten op te maken. Kersenkleur zou ik persoonlijk niet doen.
In de hal ligt bij ons granito maar als dat er niet zou liggen zou ik voor Portugese tegels gaan denk ik.
Jippa

Rieke

Rieke

30-11-2009 om 21:19

Dumbledore

Ja, klinkt heel koel maar ons huis is echt warm, we hebben een oude mahoniehouten tafel in de kamer, warme oranje lampen, grote antieke houten kast, 1 hele grote plant, en 2 banken die blauw zijn ( worden ooit nog eens vernieuwd, en dan het liefst een grote camelkleur hoekbank.
De vloer is lamelparket, ( ook boven )het enige wat ik doe is 1 keer per maand dweilen met natuurzeep, dat is echt het enige onderhoud. laminaat hebben we ook over gehad maar dat maakt veel lawaai ( vinden wij ),en de tegelvloer past bij de keuken, die is zwart met wit blad. Ik zou persoonlijk weer kiezen voor tegels, makkelijk te dweilen, we hebben een hond. En het staat zo mooi in combinatie met de vloer in de kamer. Zoveel mogelijk eenheid; dezelfde vloer in keuken, hal en bijkeuken, het loopt door en de ruimte lijkt veel groter.
Wanneer je allerlei verschillende vloeren neemt maakt het snel een rommelig geheel.
ik heb er nog geen moment spijt van gehad, in het begin was het inderdaad best wit en koel, maar met alle meubelen en kleden maak je het echt wel warm en gezellig.
Oja, en we hebben een hele brede gashaard in de kamer, geeft ook veel sfeer.
Nou, wel veel informatie over m'n eigen huis maar wie weet doe je een indruk op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.