Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe haal je een brommercertificaat

Uit mijn 'skaters en peuters' draadje is me gebleken dat er nogal wat ouders van pubers op dit forum rondhangen. Mooi. Dan weten jullie vast wel hoe je een brommercertificaat haalt. Moet dat via een rijschool, zijn er gewoon boekjes te koop, hoe doe je dat?
Dit is namelijk het laatste jaar, zo begreep ik, dat je met een theoriecertificaat kan volstaan. Volgend jaar komt er een praktijktest bij, daar heb ik geen zin in, dus wil ik graag dit jaar dat certificaat nog halen.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

10-06-2009 om 21:07

Zo af te halen?

Toen het bromfiets certificaat werd ingevoerd was het zo dat als je van voor een bepaald 'bouwjaar' was je alleen naar het postkantoor hoefde, het benodigde bedrag hoefde in te leveren en dan je certificaat mee kreeg.

Niets examen dus! Ik neem aan dat het nogsteeds zo is, maar weet het niet zeker

Certificaat voor jezelf?

Ik vroeg gisteren een nieuw rijbewijs aan (oude is bijna verlopen) en toen hoorde ik dat je bij een autorijbewijs automatisch een brommercertificaat hebt! Verkeerstheorie is natuurlijk ook vrijwel hetzelfde.
Als jij al een autorijbewijs hebt dan hoef je dus geen apart certificaat te hebben volgens mij.

Hanne.

Hanne.

10-06-2009 om 21:11

Mm toch niet

sorry te vroeg gejuigd, het lijkt toch niet meer zo te zijn

Kijk anders even op de site van het CBR gekeken en daar staat van alles en nogwat incl examen eisen en proefexamens

zie http://www.cbr.nl/1205.pp

Ja cbr

Ja, ik kijk ook net op de website van het cbr en daar staat dat er voor mensen die geboren zijn vóór 1 juni 1980 per 1 oktober 2006 geen uitzondering meer wordt gemaakt. Iedereen die een rijbewijs AM wil behalen en niet in het bezit is van een bromfietscertificaat of een geldig rijbewijs A of B, moet het bromfietsexamen afleggen.

Bromfietscertificaten die zijn afgegeven vóór 1 juni 2006 blijven geldig tot 1 oktober 2009. Tot die tijd kun je een bromfietscertificaat bij je gemeentehuis omwisselen voor een rijbewijs AM.

zie: http://www.cbr.nl/brochure/AZWEB903.pdf

Sorry beetje versnipperd

Sorry voor de versnipperde info, maar ik lees net in het draadje hierboven dat je zelf een AM-rijbewijs wilt halen en geen autorijbewijs hebt.

Op de genoemde cbr-pagina staat dat je gewoon zelf kan reserveren voor het theorie-examen op de cbr-site en dan meteen de kosten moet betalen (EUR 32,45 voor klassikaal examen en EUR 35,80 voor individueel examen). Je moet dus van tevoren zelf de theorie bestuderen en oefenexamens maken. Examens kan je online oefenen zag ik.

Succes!

Suzanne

Suzanne

11-06-2009 om 07:26

Temet

Het brommercertificaat is nu nog alleen theoretisch examen doen. Je kunt via een theorieboek en een cd zelf oefenen, deze zijn wel gebruikt te koop op bijv. Marktplaats. Als je denkt dat je de stof goed genoeg beheerst, vraag je bij het CBR het examen aan. Je moet dan naar het CBR toe op de examendatum en doet daar klassikaal examen, meervragen met druktoetsen.
Je krijgt dus ook meteen uitslag. Leer het wel grondig, meer dan 50 % zakt!

Naar rijschool?

Hier ter plaatse is een of ander project van de gemeente in samenwerking met veilig verkeer nederland. Ze 'bieden' alle aankomende 16-jarigen aan om voor 50 euro je bromfietscertificaat te halen. Daarvoor krijg je 5 theorielessen, de benodigde theorieboekjes, je examengeld, vervoer naar het examen en 5 praktijklessen. Wij vinden het een 'koopje' , ze krijgt les op een rijschool, alwaar de autolessen ook ooit zullen zijn, je krijgt die theorielessen dan wel in een groep, maar die 5 praktijklessen zijn 1 op 1. Nou waar koop je nog zoiiets voor 10 euro per uur? (gaat om 5 uur praktijkles) Niet dat puber hier ook maar enige belangstelling koesterd voor brommerrijden, maar als voorbereiding op autorijlessen en om weer 's even de verkeersregels 'op' te halen en om het rijbewijs gewoon te 'hebben' (je weet maar nooit...hoe duur het kan zijn in de toekomst en wie weet hoe je het nodig hebt..) vinden wij het ook al die 50 euro waard.
Tot mijn grote verbazing was er met de kennismakingsavond een groepje van zo'n 30 pubers. En volgens de rijschoolhouder was er nog zo'n groepje. Totaal dus zo'n 60 pubers....dat is ongeveer het aantal van dochters leeftijdsgenoten op de basisschool....en dat was maar 1 school van de 14. Volgens rijschoolhouder was dit ongeveer het aantal dat ie vorig jaar ook had (ik ken rijschoolhouder van vroeger, was een klasgenoot). Maar hij heeft wél 100-en 18-jarigen op les....
Zouden wij nu zo dom zijn dat we er teveel voordeel in zien in deze 'aanbieding' of zien al die ouders er het voordeel niet van in? Of vergeten ze te reageren? Ik snap er echt niks van. O,ja en dezelfde les, maar dan particulier en zonder de praktijklessen erbij kost 300 euro...inclusief examengeld+wederom vervoer naar het examen.
Nou, ja dochter vondt het 'wel leuk' de kennismakingsles en je mocht nog wat te drinken bestellen ook...en erna kon ze leuk nog wat nakletsen met oude bekenden die ze terug zag daar bij die les.
Na de grote vakantie beginnen de echte lessen pas.
groeten albana

Temet

Temet

11-06-2009 om 09:39 Topicstarter

Dank tot zover

Inderdaad, ik heb dus geen rijbewijs, en ik heb destijds de periode gemist waarin ik op grond van mijn leeftijd het certificaat gewoon af kon halen (even niet opgelet). Die regeling geldt dus nu niet meer, dus moet ik examen doen. Dat wil ik natuurlijk wel graag zo goedkoop mogelijk. Ik heb destijds het theorie-examen voor het autorijbewijs zonder problemen gehaald. Je moet er even serieus voor gaan zitten, maar toen was het voor mij ook goed te doen (zat nog aardig in het stamp- en studieritme, want ik studeerde nog). In het praktijkexamen faalde ik vervolgens jammerlijk

Kortom: ik wil gewoon zo snel en zo goedkoop mogelijk dat certificaatje halen, want volgend jaar komt er een praktijkdeel bij, en zelfs al zou ik dat wel zonder problemen halen dan nog komen er kosten en tijdsinvestering bij waar ik geen zin in heb.

Boeken scoren via Marktplaats dus, en/of oefenen on line. En misschien inderdaad eens een rijschool bellen, wie weet hebben die leuke aanbiedingen.

Groeten,

Temet

Halen voor 1 oktober

De regels gaan veranderen.
Vrijstelling voor praktijexamen geldt alleen als je je Brommer theorie haalt voor 1 oktober.

Daarna komt het praktijk gedeelte erbij.

Temet

Temet

11-06-2009 om 17:16 Topicstarter

Cobi - jeanhil

ja, volgens mij mag je dan in zo'n sneu nep autootje rijden. Heb ik ook wel eens over gemijmerd, toen ik in éen regenachtige week drie keer op de fiets half Amsterdam door moest. En weer terug.

jeanhil, bedankt voor die 1 oktober tip. Ik mag wel opschieten (er zit nog een verhuizing met aanhangende stress in de pijplijn, ik had dat certificaat graag in het laatste kwartaal gehaald...)

Groeten,

Temet

Theorieboeken...

... en oefenboeken kun je ook in de bieb halen, en ze hebben ook cd-roms waarmee je kunt oefenen.
Succes alvast

Suzanne

Suzanne

12-06-2009 om 10:39

Aixam (o.t.)

Maar je hebt toch leuke 'sneue' autootjes.. google maar eens op Aixam Crossline. Zag er woensdag zo eentje, wat een gaaf ding! Prijskaartje is er dan ook naar
http://www.aixam.nl/modellen/crossline_hoofd.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.