Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mammie2

mammie2

26-01-2009 om 08:52

Hoe haal ik een boomstronk weg

Vorig jaar hebben we een ceder gekapt die in onze voortuin stond. Nu staat er dus een stronk, net op de plaats waar ik de tuinpad wil laten lopen. Sowieso wil ik dat ding weghebben: vlak eromheen liggen dikke wortels, waardoor ik onmogelijk om de stronk iets zal gaan planten.

Ik ben begonnen dat ding uit te graven, maar dat is een hels karwei en gezien de grote van de stronk vraag ik me af of het zal lukken.

Heeft iemand nog wat tips? Is een boomstronk freesmachine iets? Voor onze tuin loopt trouwens een stoep die niet toegankelijk is voor voertuigen omdat er een paal in staat. Een graafmachientje kan er daarom niet komen. Ik wil het per se zelf doen vanwege budgettaire beperkingen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

26-01-2009 om 09:20

Uitgraven en het grootste deel met een bijl weghakken. Misschien vallen de kosten voor het weghalen van zo een stronk best mee, ik zou in ieder geval maar even naar de prijs informeren.

angel3

angel3

26-01-2009 om 09:37

Er iets mee doen?

ik zou de stronk mooi recht afzagen en er dan iets mee doen. Bijv een schaal erop voor vogels of een blad erop en dan heb je een kindertafel of een vogelhuisje erop zoiets. Zelf weghalen gaat je waarsch niet lukken. Bij mijn zus moest het ook echt uitgegraven worden met een graafmachine. Wortels zitten veel te diep.
Succes

Tinus_p

Tinus_p

26-01-2009 om 09:44

Heu

Wat is de doorsnee van de stronk?? Heb je een idee hoe diep hij wortelt?

Ipv puur uitgraven is het handiger om uit te graven en wortels door te knippen met een takkenschaar.

Minet

Minet

26-01-2009 om 10:34

Zo deden wij het

Wij zaagden zoveel mogelijk de wortels rondom door, voor zover je erbij kunt
De stronk zit dan nog steeds muurvast doordat je er aan de onderkant niet bij kunt.
We maakten een stevig touw vast rondom de stronk, bonden hem aan de trekhaak, en trokken met de auto de stronk uit de grond! Ging prima!

Groetjes, Minet

Minet

Minet

26-01-2009 om 10:55

Eehhh

Geen idee wat het was, maar zou het uitmaken voor de manier waarop wij het voor elkaar kregen?

Groetjes, Minet

De trage optie

Wij hebben het anders gedaan. Zoveel mogelijk weghakken, het overgebleven stuk flink inzagen ( in de grond) en dan lekker laten rotten. Snel ging het niet maar uiteindelijk kregen we de rsten makkelijk weg. Maar goed, als je snel een tuinpad wilt is dit misschien niet echt een optie, al is-ie wel low-budget.
Jonne

(Janneke)

(Janneke)

26-01-2009 om 14:26

Kraanwagen

Hier is een kraanwagen geweest, met zo een schep van voren.

Die heeft onze stronk er op 5 minuten uitgetild en afgevoerd. Kostte wel 100 euro, maar dat was het ons wel waard. Anders moesten we dus een hele dag graven, en graven, uittillen en alsnog afvoeren ....naar waar????

Ik betaalde die 100 euro graag!

Groetjes Janneke

Natuurlijk

Bij mijn ouders hebben we het bij verschillende stronken zo gedaan: veel gaten er in boren en van andere bomen paddenstoelen overbrengen. Tuin staat nu al jaren vol met schitterende elfenbankjes. Pad moet je er dan maar even om heen leiden de komende 20 jaar.

Tinus_p

Tinus_p

26-01-2009 om 14:53

Auto's ect

Leuk idee, dat met die auto's, graafmachines, kraanwagens, etc, maar mammie2 schreef toch echt:
"Voor onze tuin loopt trouwens een stoep die niet toegankelijk is voor voertuigen omdat er een paal in staat. Een graafmachientje kan er daarom niet komen."
"Ik wil het per se zelf doen vanwege budgettaire beperkingen."

Minet

Minet

26-01-2009 om 15:17

Juist tinus

Ook wij konden niet in onze voortuin komen, maar met een flink lang touw is die afstand tussen stronk en auto goed te overbruggen. Het is echt niet nodig om met de auto dichtbij te kunnen komen.

Groetjes, Minet

Wegrotten

wegrotten hoeft geen 20 jaar te duren. Maar een paar jaartjes kan je er wel voor uittrekken, dus als je haast hebt met dat pad is het niet handig.
Het is wel goedkoop, makkelijk, en mooi: zulke spectaculaire paddestoelen krijg je anders niet snel.

Groeten,

Temet

Bbq

Graaf een holletje in de stronk en stook er je bbq feestjes op. Hij smeult dan vanzelf weg.
Mocht je voor de auto's met touwen (hoe langer, hoe leuker) gaan, hou dan je videotoestel gereed. Alle kans dat je een prijswinner voor stomstommerstomst scoort. Levensgevaarlijk dat soort spelletjes.
Groet,
Miriam Lavell

mammie2

mammie2

26-01-2009 om 19:57

Iemand ervaring met een stobbefrezer?

schijnt een apparaat te zijn waarmee je stronken en wortels kunt wegfrezen. De straat is echt te verweg om er met de auto dat ding eruit te trekken.

De stronk is ongeveer 20 cm dik, flinke boom geweest dus.

MaximeM

MaximeM

27-01-2009 om 09:32

Inderdaad

Het is wel link om met een touw aan de trekhaak aan de slag gegaan. Het touw kan breken en ergens hard tegen aan zwiepen. Of..ik kijk ook programma's als stomstommerstomst, je hele trekhaak of bumper knalt van de auto af. Of laastst gebruikten mensen geen touw maar een ketting. De ketting knapte en sloeg door de achterruit van de auto. Ik zou toch gaan voor uitgraven en de wortels doorhakken met een bijl.

Maxime

Tinus_p

Tinus_p

27-01-2009 om 12:06

Zwakste schakel

Miriam:
"Mocht je voor de auto's met touwen (hoe langer, hoe leuker) gaan, hou dan je videotoestel gereed. Alle kans dat je een prijswinner voor stomstommerstomst scoort. Levensgevaarlijk dat soort spelletjes."
Precies. Het werkt namelijk alleen als de boomstronk de zwakste schakel is en dus als eerste breekt of in beweging komt......

Spoorloos

Keek gisterenavond naar Spoorloos en moest nog even aan dit draadje denken.

Mevrouw daar liet zien hoe je met geimpregneerde dreuvels de mooiste paddenstoelen op dood hout kon laten groeien.

Rembrand

Rembrand

27-01-2009 om 23:34

Dirksmama.

Twee debielen, één gedachte
M. ( die ook naar Spoorloos keek ).

Holiday

Holiday

28-01-2009 om 16:40

Chemisch

Bij ons is het met een stobbenfrees gedaan. Maar die frees zat achter een tractor en de stronk vlak aan de straat, dat lukt dus niet bij jullie.

Je hebt ook een chemisch spulletje dat je op de stronk kan doen waardoor hij versneld wegrot.

Man ook eens gedaan

alleen was dat geen stronk van 20 cm, maar een stronk van een behoorlijke boom van tientallen centimeters. Hij heeft rondom de stronk zoveel mogelijk uitgegraven en is toen de wortels rondom weg gaan hakken. Het was steeds scheppen, stukje hakken, scheppen, stukje hakken. Uiteindelijk kon hij de stronk heen en weer wrikken en zo steeds weer stukjes wortel weg hakken. Uiteindelijk kon hij onderaan het laatse weghakken en was de boom los. Daarna hebben ze het gat dichtgegooid met zand en bestraat. Er zaten dus nog wel delen wortel onder de bestrating, maar dat was niet erg wat er werd toch niets meer geplant. Het ging hier echt om een boom die in de tuin stond van een stacaravan op een boscamping. Een metershoge boom dus en een dikke stam.

In onze tuin liggen veel stronken, die gaat hij ook allemaal zelf weghalen.

hout anne

hout anne

03-02-2009 om 22:21

Hier

door iemand van een tuincentrum laten doen met een machine die heel veel lawaai maakte en de hele stronk aan gort sloeg. Kostte 50 euro (laten we t er maar op houden dat hij het in zijn vrije tijd deed

Wat ook mogelijk is -> roestige spijkers in de stronk slaan, dit helpt het rottingsproces een handje (goedkoop, maar duurt wel lang). Mijn mans grootvader heeft ooit de boom geinjecteerd met een giftige stof (hij was chirurg), boom was na 2 weken dood en viel bijna vanzelf om.

Maar het blijft wel lastig om zo'n stronk weg te werken!
Succes ermee
p.s. ik zou idd niet zelf met de auto aan de slag gaan, grote kans dat het dan een ehoorlijk duur grapje wordt. Zelfs als de eerder eschreven dingen niet gebeuren heb je nog kans dat je de stevigheid uit het frame van je auto haalt of het rame vervormd. Dit kan al gebeuren bij een lichte botsing, laat staan een boomstronk die vaak behoorlijk vast zit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.