Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hoogspanning

hoogspanning

25-08-2010 om 23:01

Hoe energieleverancier regelen in nieuwbouwwoning?

Binnenkort verhuis ik naar een nieuwbouwwoning waar meterkast ed aangelegd is.
Hoe regel ik dat ik vanaf verhuisdatum daar gas, licht en water heb?
Op de website van vereniging eigen huis zag ik een zgn energievergelijk website en ik begrijp dat ik via die site een voor mij zo goed en voordelig mogelijke energieleverancier kan vinden.
maar als ik mij dan daar aan meld heb ik dan vanaf de door mij opgegeven datum gas, licht en water?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 01:30

Nou...

als de drommel maken dat je contact met de leveranciers opneemt. Ik heb alleen ervaring met huurhuizen, maar moet je water ook aanvragen dan? En je weet ook al zeker dat jullie huis officieel op alles aangesloten is?
Op www.huisaansluitingen.nl kun je op jouw provincie klikken. Dan kom je, afhankelijk van waar je woont op www.aansluitingen.nl of hier: http://www.huisaansluitingen.nl/default.aspx. Bij de eerste zie je aan de linkerkant 'mijn netwerkbeheerder'. Daar klik je op, je vult je postcode in en je ziet gelijk welke bedrijven op jouw adres kunnen leveren. Bij de tweede zie je aan de linkerkant 'deelnemende bedrijven'.
Als binnenkort met een paar weken is, mag je echt wel opschieten.

hoogspanning

hoogspanning

26-08-2010 om 08:52

Kaaskopje

Heel veel dank; ik ga meteen aan de slag ermee!
Gelukkig is de verhuisdatum pas over een week of 6.

hoogspanning

hoogspanning

26-08-2010 om 09:03

Ben ik nog even

De meterkast etc zitten al in het huis. het lijkt me dat ik mij dus alleen aan moet melden bij energieleverancier en waterbedrijf. Ik heb de makelaar dan ook zojuist een mail gestuurd hierover.

guera

guera

26-08-2010 om 09:45

Als volgt

ik weet het niet meer 100% precies maar je logt in bij je huidige leverancier. Daar geef je aan wanneer je bij je huidige huis afgesloten wil worden en wanneer het in het nwe huis aangelsoten moet zijn. Dit kan elkaar overlappen. Bijv aansluiten 15 sept. en afsluiten oude huis 30 sept. Je krijgt dan contracten en formuleren e.d
De afhandelingstermijn is een paar weekjes.
Alles is al aangesloten want de bouwers gebruiken ook stroom en water. Alleen op de dag van overdracht boek je alles over. Want de bouwer zal het vanaf die datum opzeggen. Als je niet bij je huidge leverancier wil blijven dan zeg je gewoon op per xx datum en belt de nieuwe leverancier om je aan te melden.
suk6

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 13:39

Kabel

Ik ben meer op de hoogte van de kabel, maar daar ben je niet automatisch op aangesloten. Zelfs als het aansluitpunt van de kabel al wel in je meterkast is aangelegd, kan het zijn dat het kabelbedrijf technisch en administratief de aanleg nog moet verwerken. Pas als jij aangeeft dat je gebruik wilt maken wordt je adres aangesloten en dat kan pas als de aannemer het adres bij de gemeente heeft aangemeld (of de bewoner als het huis zelf is gebouwd) en de gemeente deze informatie dus weer openstelt voor energie/water/kabel-bedrijven. Het gebeurd nog wel eens dat nieuwe huiseigenaren daar zelf achteraan moeten.
Bij de kabelmaatschappij waar ik bij werk zijn de aanlegkosten 120 euro, aansluitkosten 29,95. Samen ben je dus 150 euro kwijt. Een misvatting is dat die kosten al in de verkoopprijs van het huis zijn opgenomen maar dat is meer niet dan wel zo geregeld. Het is dus belangrijk dat je minimaal een maand van te voren overal bij aangemeld bent. Een maand is, zéker bij nieuwbouw, echt nodig om het administratief en eventueel in aanleg te kunnen verwerken.

Heb je stadsverwarming?

Want dan ben je aan een vaste leverancier gebonden. Bij onze nieuwbouwwoning was er op het moment van oplevering water en electriciteit, geregeld door de aannemer. Sterker nog, een huis mag niet opgeleverd worden zonder water en stroom.
Het enige wat je moet doen is aan de water-en energieleverancier doorgeven wanneer de oplevering is, zodat ze de stand kunnen opnemen en de facturering op jouw naam kunnen zetten. De startstand (tijdens de bouw wordt wel wat water en stroom verbruikt) wordt dan verrekend met het verbruik nadat je de sleutel hebt gekregen.
Kabel moet je inderdaad apart aanvragen, of een verhuizing regelen als je dezelfde leverancider houdt. Houd er rekening mee dat een en ander vaak al 3-4 weken van tevoren doorgegeven moet zijn (ook abonnementen op bladen e.d.)!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2010 om 17:15

Laatste tip

Gebruik aub niet de verhuisservice van TNT. Dat werkt voor geen cent. Gewoon de bedrijven zelf benaderen voor je verhuizing of aanmelding.

Heeft de bouwer je niet benaderd?

Ik weet niet of het kwam omdat wij een woning in een groter project hadden, maar wij kregen dus gewoon van de bouwer een brief met instructies over hoe de nutsvoorzieningen te regelen.

Voor water heb je vziw geen keus dus dan zou ik het waterleidingbedrijf even bellen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.