Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe en waarom koop je wat je koop?


Hangkous

Hangkous

09-02-2020 om 16:19

Kleine middenstand en ketens

Kleding voor man en mij bij kleine middenstand en kleine ketens, voor de pubers wel bij grote ketens maar niet online.
Hobby materiaal bij kleine middenstand, boeken en kantoorartikelen die de pubers nodig hebben bij fysieke winkels zoals Bruna en The readshop, soms Hema.
Schoenen een dorp verderop bij en winkel die ook wat aanpassingen kan doen voor mijn moeilijke voeten.
Wit en bruingoed ook in de plaatselijke winkelstraat en fietsen eveneens.
Echt met het idee de middenstand te steunen en oon te voorkomen dat we in zo'n Frans spookdorp komen te wonen waar alleen nog een supermarkt is aan de rand van het dorp.

Triva

Triva

09-02-2020 om 16:45

Nee

ik steun geen kleine middenstand. Ik koop alleen dat wat ik echt nodig heb en daarvoor betaal ik niet meer om iemand aan het werk te houden. Ik koop overigens niet bij Ali, Wish etc. Het is gewoon niet meer van deze tijd die 'kleine middenstand'. Ja ik vind het ook vervelend dat er winkelleegstand is maar de prijs per vierkante meter is ook giga hoog hier. Daar moet de winkelruimteverhuur ook rekening mee houden. Maar ik kocht er al haast nooit iets dus ik mis het ook niet. Ik verbaasde mij al een paar jaar geleden over een facebookpagina van ons dorp waar ze de viswinkel zo gigantisch misten. Hoezo? Hoe vaak kocht je daar dan want die winkel was niet meer te handhaven blijkbaar. Nu hebben we wel weer een viswinkel maar op een betere locatie. Of die het houdt is maar afwachten.

Toen de supermarkten kwamen moest men ook denken aan de kleine middenstanders met of zuivel, of brood, of groente of vis. Die zijn er hier dus allemaal nog maar het is mij echt geen raadsel waarom de juwelier gestopt is.

Hangkous

Hangkous

09-02-2020 om 17:04

Geen opvolging

Kleine middenstand stopt vaak wegens gebrek aan opvolging. Geen kinderen die het bedrijf over willen/kunnen nemen.
De middenstand die er nog is met eigentijdse winkels die steun ik. Vlees haal ik bij een slager met verstand van lekker vlees en die precies kan afsnijden wat ik wens. Kleding koop ik bij een winkel waar ik kan passen. Hobby materiaal haal ik bij de hobby winkel, omdat ik daar ook advies krijg en ik haar initiatief om een winkel te beginnen wil steunen, dat ze en aantal jaar de tijd krijgt om de winkel vorm te geven en niet de zoveelste is die vanwege de hoge huurprijzen voortijdig de handdoek in de ring hoeft te gooien.
Dat is nu vaak het geval dat er een winkel wordt gestart met een assortiment waar binnen de gemeente echt behoefte aan is en dat de winkel dan binnen een paar maanden weer dicht is. Dat hoge huren het bijna onmogelijk maken om iets te starten.
Hobby materiaal koop ik iedere maand wel, een nieuwe pannenset niet dus toen ik een pan moest vervangen was de kookwinkel die ik net ontdekt had weer dicht.

Floria

Floria

09-02-2020 om 17:17

het scheelt

Ik woon niet in een dorp.
Overigens zie ik wel dat de kleine winkelstripjes in de wijken nu vooral gaan bestaan uit kappers (zooooveel kappers hier!) en een afhaal-iets. Ik zie ook dat de panden aan de randen van een groter winkelgebied iedere keer iets anders erin krijgen, maar blijkbaar loopt het toch allemaal niet. Behalve die kappers dan. Bij die kleine kledingzaakjes zie ik ook nooit klanten. Ik kom er wel eens langs eentje, waar dan truien en sjaals hangen waarvan ik denk dat er maximaal 5 dames in de hele stad die dragen. Is het dan de schuld van de rest van de stad als dit nooit jarenlang kan blijven bestaan?

Maar net als Triva koop ik alleen wat ik nodig heb en dan zoek ik eerst de beste prijs. Dan of het überhaupt wel in die vestiging op voorraad is. Ik kom uiteindelijk ook wel eens online uit omdat ik of geen idee heb in welke winkel het te koop zou kunnen zijn of omdat het pas 5km verderop op voorraad is. Als ik het object niet echt nodig heb, heb ik er na online zoeken meestal al wel genoeg van en koop ik het niet eens

Floria

Floria

09-02-2020 om 17:21

dingen als pannen

Daar zou ik dus echt geen speciale kookwinkel voor gaan zoeken. Meestal gaat het zo dat we bij de Aldi lopen en daar eens een keer pannen zien en denken dat er eentje wel vervangen kan worden.

Als heel veel mensen dat doen....

Dees

Dees

09-02-2020 om 17:32

Hangkous

Ik ga inderdaad vaak bij de middenstand langs om dingen te kopen. Maar soms is het prijsverschil me te gortig.

Na een jaar of 13 trouwe dienst liet ik mijn horloge vallen, hij was stuk en volgens de juwelier was reparatie zo'n 150 euro....dat vond ik hem niet waard en ik besloot op zoek te gaan naar een nieuw horloge voor de langere termijn.

De betreffende juwelier had niets naar mijn garing maar een andere wel. Een pracht horloge van 225 euro, graag wilde ik hem hebben maar vond de prijs wat hoog dus wilde even wat bevestiging bij mijn echtgenoot van wat hij er van vond en of hij het het geld waard vond. De betreffende winkel staat in een gebied waar we samen niet zo snel komen, hoewel het het centrum van de stad is In er weinig leuke winkels dus we komen daar niet zo vaak. Ik besloot het horloge op te zoeken op internet en te vragen aan mijn man wat hij ervan vond. Op de eerste hit op google stond het horloge voor 175 euro te koop. Kijk dat vind ik dan alweer een te groot prijsverschil. Uiteindelijk hebben we het betreffende horloge voor 135 euro besteld en gekregen. Ja sorry hoor maar dan wil ik best de middenstand ondersteunen maar ik ga niet voor niets een dag extra werken voor een horloge.

Sammy

Sammy

10-02-2020 om 00:07

Middenstand

boeit me niet, dat is een verloren zaak.
In fysieke winkels is ook te weinig nog te krijgen, het verschil met online kopen is te groot geworden. (maar ik koop niet bij ali)

Ik ben niet erg consequent, maar probeer vooral minder te kopen. Stel aankopen uit, de wens vervliegt dan vaak wel.
Probeer kleding duurzamer te kopen, betere kwaliteit, vaak tweedehands. Ik let niet op alles tegelijk altijd, maar probeer te laveren tussen duurzaamheid en vaak ook diervriendelijkheid, dat bijt zich vaak, zeker bij kleding.

Koop niet veel vlees, maar als dan iig biologisch, eieren ook. De rest soms, afhankelijk van mijn stemming, en zeker als het in de aanbieding is.
Andere producten ook graag ecologisch maar meestal alleen bij een aanbieding, anders wordt het wel heel duur... Heb me wel voorgenomen iig schoonmaakproducten alleen nog ecologisch te kopen.(en dan naar minder poetsen, sowieso goed idee Wc papier sowieso alleen gerecycled. Ik snap nooit waarom er nog zo ontzettend veel pleepapier met inkt erop is...

Ik probeer tegen te stribbelen als me weer vanalles 'gratis' in mijn schoot geworpen wordt, bijv bij drogist, maffe monsters enzo die mijn kastjes vullen en nooit gebruikt worden. Maar vaak zit het al in mijn tas eer ik het door heb.

Ohja, kan in dit kader meteen wel wat tips gebruiken
Ik zoek een goede, mooie stevige schutting voor mijn tuin. Ik wil 'm echt goed dicht voor mijn hond, niet alleen voor uitbreekgevaar maar ook voor het zicht, hij reageert te fel op alles wat voorbij komt. Ik zoek me suf maar vind niet echt een betaalbaar goed alternatief voor tropisch hardhout. Zachter hout wil ik niet, is ook weer niet duurzaam. Maar tropisch hout wil ik toch eigenlijk ook niet. Iemand tips?

Angela67

Angela67

10-02-2020 om 08:14

begroeiend metaal

van die snelgroeiende klimop tegen metalen rooster. Met extra palen zodat hond niet 'm niet kan omduwen.
en hout kun je impregneren, dat spul was vroeger dramatisch slecht voor natuur maar is nu minder erg meen ik. Dus tropisch is niet noodzakelijk.
gr Angela

Jasmijn

Jasmijn

10-02-2020 om 09:36

wilgenscherm

Als je niet te lang wilt wachten met inkijk dan zou je ook een wilgenschutting kunnen nemen, deze kan je eventueel ook vervolgens laten begroeien met klimop.
Geen idee of deze heel duur zijn hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.