Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Valerie

Valerie

23-02-2011 om 19:26

Hoe eiken werkblad behandelen

Mijn man heeft een eiken werkblad (als bureau) gemaakt en we vragen ons af hoe dit te behandelen. het duizelt me een beetje aan mogelijkheden, olie, lak, zeep?
Heeft iemand een tip?
Het zal niet zo vlekgevoelig zijn als een keukenblad, maar we willen het toch wel beschermen. Verder is het hout nu mooi licht en willen we niet dat het te donker wordt.
Bedankt! Valerie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

23-02-2011 om 19:45

Lakken (acryl?)

Ik heb ooit een grenen kast gebruikt als commode. Ter bescherming heb ik de bovenkant toen gelakt met acryl-lak, eiglans. Eigenlijk leek het net of er helemaal geen lak op zat, en het had toch een beetje bescherming. Voordeel van die lak is ook nog dat het binnen een uur al bijna droog is.

Onbehandeld eiken

Ik heb een eettafel van onbehandeld eiken. Ik heb `m in de werkbladolie van karwei gezet. De eerste keer een extra dikke laag en goed in laten trekken en inpoetsen.
Nu zet ik `m een paar keer per jaar in de olie en hij blijft heel mooi.
De olie is waterbestendig, dus tussendoor neem ik de tafel af met een vochtige doek en ook als er eens een kop koffie omvalt trekt het er niet in. Persoonlijk vind ik het zonde om mooi hout te lakken, ik vind de nerf en glans dan onnatuurlijk worden.

Valerie

Valerie

25-02-2011 om 19:42

Bedankt!

Maxime en wil bedankt, het is de olie van karwei geworden. Groet Valerie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.