Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petra Pakje

Petra Pakje

16-08-2010 om 20:08

Hoe een lange smalle zolderkamer gezellig te maken?

Hoi allen,

wij zijn in het gelukkige bezit van een zolderkamer boven de garage (eerste verdieping). Wij gebruiken deze kamer als tweede woonkamer, we zitten er 's avonds vrijwel altijd een filmpje te kijken en wat te drinken en zo. Maar ik ben niet zo goed in gezellig inrichten, ik heb daar geen kijk op. En ik krijg het maar niet echt gezellig.
Wie denkt er eens even met me mee?
Het is een kamer van zo'n 8 meter lang, en net geen 3 meter breed. De korte kanten hebben een schuin dak, waarvan eentje met een raam. In het rechte stuk muur tegenover de deur zit ook een raam. De deur en dat raam zitten niet in het midden van de kamer maar ongeveer op 1/3. Het is er niet donker, verrassend licht zelfs.
Er ligt blauwe vloerbedekking.
En wat we er willen is: films kijken/lezen/internetten dus op een lekkere bank en een stoel. Mijn echtgenoot wil er ook muziek maken en ons kind wil er af en toe spelen.
alvast bedankt!

Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

16-08-2010 om 20:13

Waar zit de toegangsdeur

Hoi,

En waar ergens in de kamer zit de deur of trap ofzo? Misschien kan je een fotootje plaatsen op mijn album ofzo, dan zegt het mij vaak meer en kan ik leuke ideetjes geven. (als je dat wilt hoor, maar het is heel makkelijk te doen)

Maxime

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

16-08-2010 om 20:44

Tuinplanten tips

Onze tuin is mooi aangelegd, maar ik zoek nog wat mooie lang bloeiende planten.
Heb al hortensias, hibiscus, lavatera en 2 stamroosjes.

Wat is jullie favoriete plant?

Petra Pakje

Petra Pakje

16-08-2010 om 20:45

Goed idee, foto's

Ik heb twee foto's gemaakt en die zijn hier te vinden. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
http://www.mijnalbum.nl/Album=GQGSJRG7

Petra Pakje

Petra Pakje

16-08-2010 om 20:47

Irritant

Ik had 'm rechtop geupload, maar zie nu dat die tweede foto toch gekanteld is. Zal even kijken of ik dat aan kan passen.

Guinevere

Guinevere

16-08-2010 om 21:53

Persoonlijk

Persoonlijk vind ik blauw met spierwit niet echt een combinatie die veel sfeer geeft. Ik zou dan toch andere, warmere tinten kiezen. En wat mooie decoratie aan de muur. De lengte doorbreken door bv. 1 kant als tv hoek in te richten (tv kast dwars zetten en daarachter een knusse loungeplek).

Margriet*

Margriet*

16-08-2010 om 23:28

Hout brengt

wel meer sfeer. Ik vind de blauwe vloerbedekking ook wel 'moeilijk'. Die geeft geen sfeer zeker met de witte muren. Het enige warme dat je hebt is de kast, maar ik moet door de inrichting toch erg denken aan een studentenkamer. Hout op de vloer geeft al een heel ander effect. Ook een leuke warm rode of andere mooie kleur bank helpt. Ik zou het wat hipper doen. Alle meubels zijn losse stukken. Een kast onder de schuine wand met daarop de tv (benut je de ruimte ook nog). Mooie witte gordijnen. Weg met teveel kleur, daardoor wordt het niet gezelliger.

Jujube

Jujube

16-08-2010 om 23:44

Yep

Ik zou er een lichte laminaatvloer in leggen (da´s een stuk goedkoper dan hout) met een mooi kleed erop. De tv idd aan de korte kant met een lekkere bank er tegenover (donkerrood of paars of zo). Dan heb je meteen een afgesloten tv hoek. De muren gebroken wit schilderen ipv spierwit, da´s veel warmer. Aan de andere kant kun je een speelkamer-muziekkamer-computerhoek realiseren. Maar dat blauw/wit is erg kil en daar zou ik vanaf willen!
Groet,
Jujube

Petra Pakje

Petra Pakje

17-08-2010 om 09:01

Wow

Wat een goeie ideeën al. Wat fijn als er frisse ogen naar kijken, zelf zie ik dat kille van het blauw en wit al niet meer. Maar als ik me voorstel dat er hout (laminaat) op de vloer ligt met een leuk kleed: wow, dat zal gezellig zijn.
Mijn Lief zegt dat we de kamer ook zouden kunnen indelen met een room divider of een gordijn of zo, maar dat lijkt mij juist geen goed idee. dan krijg je twee kleine hokjes en dat terwijl de ruimte juist zo verrassend lang is.
Dank in elk geval, hier kan ik al eens over gaan brainstormen!
Petra

guera

guera

17-08-2010 om 09:26

Wel roomdivider

Je hebt van die open vakken kasten. Die kun je als roomdivider neerzetten. Je kunt dan wat mooie elementen in de boven vakken zetten zodat het open blijft ogen en in de onderste vakken manden met bijv speelgoed van kids. Zo kun je aan de ene kant spelen en de andere kant is een knusse loungeplek.
Ik zou ook gaan voor laminaat met een mooi kleed en dan een wand bijv schilderen in zo n warme taupe kleur. Leuke fatboy erbij en een mooie warme neutrale plaid over de bank. Zoiets?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

17-08-2010 om 12:31

Ik zou

Ik zou een mooie bank met zo'n ligstuk eraan (of een hoekbank) onder het raam zetten tegenover de tv. Een mooie schemerlamp bij de bank. Een mooi kleed en een grote plant. De tv op een laag kastje, waar je evt ook nog een bos bloemen/plant/lamp of zo op kan zetten en boeken/dvd's er in.

En idd een laminaatvloer.

De andere kant inrichten met zo'n vakkenkast van Ikea (kan idd ook als roomdevider, maar dan verlies je wel het ruimtelijke gevoel denk ik) en speelgoed. Daar kan dan ook muziek gemaakt worden.

Maxime.M

Maxime.M

17-08-2010 om 12:56

Tv als scheiding

Hoi,

Ik zou een lage roomdivider kiezen. Bijvoorbeeld een ladenkastje van 1 meter hoog. Deze met de rug naar de tv hoek zetten. Het tafeltje met de tv erop hiervoor aan de tv-hoek kant (of het tafeltje weg en de tv aan dat achterwandje van het kastje hangen). De speelhoek kan gebruik maken van dat ladenkastje dus, en de tv hoek heeft een 'achterwandje' (achterkant kast verven of er een plaatje hout (wit) tegenaan lijmen.
Dan een lekkere bank neerzetten op de plek waar je bank nu ook staat, of een hoekzitter of inderdaad zo'n lig/lounge stuk eraan. Je kan dan toch over de tv heen nog kijken op de andere hoek, zodat als iemand daar zit, je nog een beetje contact met elkaar kunt hebben (in plaats van er met je rug naar toe te zitten)
Verder heb ik al heel veel leuke tips gezien, een schuine wand een donkere kleur geven is ook al heel knus, verder mooie indirecte verlichting kopen.

Maxime

koentje

koentje

17-08-2010 om 16:09

Misschien een

hoekbank neerzetten?
En voor het kind een speelhoekje creereren met een kastje tegen de lange muur.
Je kunt er ook voor kiezen om de lage punt van de zolder te gebruiken door deurtjes voor te plaatsen waardoor kastruimte ontstaat. Of je doet dit aan een kant om een speelgoed ruimte voor te hebben. Mijn ervaring is dat kinderen er ook graag een wegkruiphoekje; verstopplaatsje van maken.

Petra Pakje

Petra Pakje

17-08-2010 om 16:16

Lage roomdivider

Dat is ook een goed idee! Wow, dit forum is echt geweldig. Daar had ik nu nog niet over nagedacht, maar ik vind het wel een idee. En als we daar de tv op-in zetten gebruiken we de kamer ook wat meer in de lengte.
Heel dank!

Ineke P.

Ineke P.

18-08-2010 om 08:28

Nu word ik toch zo nieuwsgierig

Van alle voorgangsters heb je al goede tips gekregen,dus je gaat er vast wel uitkomen.Maar wat mij nu zo intrigeerd: wat zal er toch mis zijn met je huiskamer dat je liever op die zolder zit 's avonds.
groetjes, Ineke

Petra Pakje

Petra Pakje

18-08-2010 om 09:13

Allen dank en ineke

Dank voor de tips. De vloerbedekking laten we nog even liggen, die ligt er pas 4 jaar, maar met de rest van de tips gaan we aan de slag.
En Ineke, die vraag had ik al verwacht, het is zo ontzettend stil en rustig daar, stiller dan in de woonkamer.

3 zones maken

elk met een ander functie: tv kijken of lezen, aan tafel, vloer spelen. Zorg er voor dat je niet alles tegen een muur aanschuift maar dat je wat ruimte erom heen laat.

ronde tafel in het midden, mooie grote lamp er boven, set van stoelen met verschillende kleuren of vormen er om heen. 1 rij lage kastjes achter op naast de bank als semiafscheiding. Bank met hocker of L vorm, met 2 staande lampjes aan elke kant met klein tafeltje eronder, groot kleed. Eventueel wat boekenplanken aan de muur, kan je wat accessoires op zetten en foto's ed.

vloer speelruimte, met zitzakken van velour stof oid, verplaatsbare lamp.

Donkerblauwe vloerbedekking kan op zich wel als je maar zorgt dat je andere kleuren erop afstemt. Maak eerst een moodboard, kleurplan en indelingsplan met lichtpunten voordat je gaat winkelen.

Petra Pakje

Petra Pakje

18-08-2010 om 19:30

Ah manda

Van jou hoopte ik stiekem al dat je even zou reageren.
Dank!
Vooral die tip van niet alles tegen de muur zetten is een goeie. En een tafel in het midden met een lage lamp is volgens mij hier ook erg mooi.

Dank, dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.