Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

knevel

knevel

31-10-2009 om 20:32

Hoe drogen jullie sokken?

Een rare vraag, maar ik ben benieuwd: hoe drogen jullie sokken? Ik heb met een gezin van 5 aardig wat sokken te wassen, zeker nu het blotevoetenseizoen voorbij is. Ophangen is onbegonnen werk, de droger durf ik niet in verband met krimpen, dus leg ik ze op de wasmachine te drogen. Maar het duurt zo lang voordat ze droog zijn...

Hoe doen jullie dat?

Knevel


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

31-10-2009 om 20:44

Hoezo onbegonnen werk

Hier per week 28 paar gewone sokken en minstens 10 paar sportsokken, maar wat is daar onbegonnen werk aan? Gewoon een hand sokken en een hand knijpers en je kunt ze in serie ophangen. En je kunt ze ook gewoon over de drooglijn/rek hangen zonder knijper. Het lijkt me allemaal net zoveel moeite om ze allemaal uit te spreiden op de wasmachine. En de bovenkant van de wasmachine gebruik ik ook voor het wegvouwen van de was, dus het zou voor mij ook niet praktisch zijn.

Vic

Vic

31-10-2009 om 20:51

Ophangen

Hoezo onbegonnen werk? Ik hang sokken (zo'n 28 paar per week) over de bovenrand van het wasrekje (zo'n vierkante staande). Het scheelt dat ik geen knijpers gebruik want dat vind ik dan weer veel gedoe. De sokken pak ik meestal per een stuk of vijf en hang ze dan in een keer over het rekje. Als jongste helpt met was ophangen doet zij altijd de sokken, en zelfs haar lukt het

Handvol sokken

ik hang de sokken altijd als laatste op. Die liggen dan nog in de wasmand. Ik pak ze dan allemaal in één hand of zoveel mogelijk sokken in één hand. Ander hand voor de knijpers en dan maar ophangen. Dat gaat wel redelijk vlot.

Zo plat liggend op de wasmachine lijkt me inderdaad langzaam drogen, omdat de kant die op de maachine ligt veel langzamer droogt. Denk ik zo....geen idee of die redenering klopt, hoor.

groetjes van Purk

amk

amk

31-10-2009 om 20:54

Op het rekje

idd als laatse ophangen. Hand sokken en hand met knijpers en gaan. Ik probeer het dan nog wel dat ze per paar bij elkaar hangen, want dan vouw ik ze gelijk in elkaar bij het afhalen.

Op de wasmachine gaat bij mij echt niet lukken, daar staat de droger, en daar gaan ze alleen in als ik echt een goede droog trommel vol heb. En dat betekend 1x per 14 dagen wassen, anders haal ik dat niet. Dan heb ik 3 wassen.

knevel

knevel

31-10-2009 om 21:00

Dus toch ophangen...

Tja, dan ga ik maar meteen aan de slag. Ik vind het zo'n gedoe om zoveel sokken op te hangen en mijn rek is er eigenlijk te klein voor. Maar goed, de wasmachine is ook te klein om er zoveel op te leggen (na een dag zijn ze nog nat). Dus ik ga de paren bij elkaar zoeken en ophangen maar. Dat scheelt ook weer werk bij het opruimen...

Dank voor jullie snelle reacties!!

Fraz

Fraz

31-10-2009 om 21:03

Op de lege wasmand

Heb een wasmand waar ik de natte was in doe als ik die buiten ophang. Nou hang ik eerst alle andere was op en hang als laatste dan de sokken over de rand van de dan lege wasmand. Dit doe ik zowel als ik de was binnen als buiten ophang. Met knijpers is mij teveel werk en bovendien als ik vijf sokken samen ophang droogt het nog slecht. Als ik ze gewoon netjes naast elkaar op de rand van de wasmand hang zijn ze zo droog.

Linda99

Linda99

31-10-2009 om 21:20

Droger

Hier gewoon in de droger. Gaat al jaren prima......

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-10-2009 om 21:56

Niets mis met de droger

In de zomer gaan alle sokken op de lijn. Zonder knijpers hoor, vind ik veel te veel werk (tenzij het hard waait). Met slecht weer en in de winter gaan ze gewoon in de droger hoor, echt geen probleem (en dat terwijl ik heel kritisch ben met wat er in de droger gaat).

tonny

tonny

31-10-2009 om 22:48

Jaja die sokken

ik heb vroeger wel eens uitgerekend hoeveel dat er waren per week: 6 x 2 x 7! En zonder droger.
Ik hing ze naast elkaar over het rekje, paar bij paar. Soms ook over de rand van de lege plastic wasmand.
Als ze buiten hingen, per paar een knijper, aan de teen.
Onbegonnen werk is het niet hoor. Heel zen. Laat je gedachten gaan en hang op die sokken.
Of denk juist heel bewust aan de persoon aan wie deze sokken toebehoren.
Of eh - laat die personen om de beurt zelf de sokken ophangen.

Inmiddels woont mijn gezin grotendeels elders. Het ene huishouden hangt was heel ordelijk op, het andere plettert het gewoon op een of andere plek waar het droog wordt en stort de droge sokken daarna voor het vaderland weg in een lade. Zelf uitzoeken wat bij elkaar past.
Maar dat vind ik zo ongezellig...

tonny

Annet

Annet

31-10-2009 om 22:54

Echt wel in de droger

Daar is die droger voor. En krimpen? Nou, je koopt ze gewoon aan de grote kant. Daarna passen ze prima. Het is niet zo dat ze elke keer weer krimpen. Ze groeien gewoon een maatje kleiner.
Voor de kinderen koop ik dus sokken die minimaal groot genoeg zijn (maat 33-35 als ze 33 hebben). Ouders zitten allebei aan de ondergrens van een maatreeks, dus dat gaat ook altijd goed.
Enne..... eigenlijk vind ik dat krimpen van sokken nog best meevallen.

margje van dijk

margje van dijk

31-10-2009 om 23:14

Grappig

"Onbegonnen werk", sokken aan de lijn, wat krijg ik daar nu ineens spontaan een lachstuip van, dank je wel

Ja, dus, gewoon aan de lijn. Zoals Tonny zegt: heel Zen.

Ik heb min of meer een vaste plek voor het zich eeuwig herhalende ritueel van de was, dus ik weet precies welke sok ik waar moet hangen. En dat komt dan altijd min of meer precies uit.

Tip: koop zo'n vierkant droogrek in drie verdiepingen. Dat neemt in elk geval veel minder plaats in dan zo'n uitklapbaar rek met links en rechts zo'n vlakte (zeg maar). En daar kun je zowat voor een week sokken en onderbroeken op kwijt.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2009 om 23:23

Dochter

Mijn jongste dochter gooit praktisch nooit sokken weg, waardoor ze een flinke verzameling heeft die ik eens in de zoveel tijd allemaal tegelijk was. Ik ben dan wel een paar lijntjes alleen voor haar sokken kwijt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje kriegel wordt van sokken ophangen. Het zijn er zovéél! Als ik ruimte te kort kom gebruik ik inderdaad ook de rand van haar sokkenbak (plastic bak) of ik prop ze voor de luchtgaten van de verwarming (heteluchtverwarming). Dat laatste droogt lekker snel.

Fatima

Fatima

01-11-2009 om 09:04

Sokken

Ik heb zo'n deurwasrekje. Die hangt op zolder over het hek rond het trapgat. Geen traphekje maar de balustrade die in het huis zat. Sokken drogen snel doordat de warme lucht van beneden opstijgt.

Minet

Minet

01-11-2009 om 10:03

Alle sokken

gaan gewoon de droger in. Wij hebben danwel het geluk dat we allemaal gezegend zijn met maat 43 of 44, de maat 43/45 blijft dus altijd passend. Ook de voetbalkousen/sportsokken/fietssokjes gaan gewoon mee in de droger.

Droger

inderdaad. Meestal krimpen de sokken wel maar zodra je ze dan een uurtje aan hebt zitten ze weer prima

Kiki

Kiki

01-11-2009 om 12:37

Je moet sokken een maatje groter kopen

dan kan alles prima in de droger.

Hoewel mijn droger sokken eet en ik achterblijf met alleen maar enkele sokken.

Enkele sokken

hier ook regelmatig enkele sokken en die krijgen doorgaans een maand de tijd om de ander weer terug te vinden, om de zoveel tijd gooi ik alles wat nog single is in sokkenland weg.

Ze zijn ook handig om schoenen of andere dingen mee te poetsen.

Agnet

Agnet

01-11-2009 om 13:02

Met sockstars in de droger

Iedereen doet hier 's avonds een sockstar om zijn of haar sokken, dan blijft een paar in elk geval bij elkaar. Sockstars kunnen ook gewoon in de droger en dan hoef je ook niks bij elkaar te zoeken. In de zomer kan je de sockstars gewoon aan de droogmolen hangen.

knevel

knevel

01-11-2009 om 14:51

Sockstars?!

Er gaat echt een wereld voor me open. Ik zie dat de droger ook gewoon zijn werk kan doen. Die sokken gaan voortaan gewoon in de droger, denk ik. Na zoveel keer wassen is de krimp er toch wel uit/in. Zo'n klein sokkenmolentje lijkt me ook wel wat. En die sockstars!

Ik ben niet zo van de hh-taken en ben dus ook niet erg praktisch. Was verschuift vaak van de lijn of droger naar het logeerbed, om daar vervolgens weer te blijven liggen. Ik ben dus ook altijd sokken kwijt. Het ontbreekt me aan discipline en (priori)tijd. Misschien toch Margriet huishoudboek naast mijn bed leggen.

jolanda

jolanda

01-11-2009 om 15:00

49 paar per week

maar wel gewoon in de droger!

En als ze er uit komen gaan ze in een bak, en die zoek ik met de kinderen regelmatig uit.
Jolanda , mv vijf

Maylise

Maylise

01-11-2009 om 16:37

Droger

Sokken en ander ondergoed gaan hier altijd in de droger. Van krimpen merk ik niks.

Maylise

Droger

wil prima

dc

dc

01-11-2009 om 22:01

Eh droger

ik stop ze gewoon in de droger hoor. Nog geen gekrompen sokken gehad, maar je moet ze wel wat vaker vervangen, omdat er eerder gaten invallen.

Roos Vicee

Roos Vicee

01-11-2009 om 22:25

Het ergste van de hele was!

Droger heb ik al ruim een jaar niet dus hier ook alles op het rekje of aan de lijn (buiten).
Vorige winter heb ik er ook al eens een draadje over geopend, want wat een ellende aaaaal die sokken! Hier gaan er ook minstens 50 á 60 paar door in de week. Vooral al die verschíllende sokken vind ik een ramp. Ik heb dus voor mijn dochters en mijzelf allemaal dezelfde sokken gekocht (was een tip van iemand hier van het forum, nou het werkt hoor!), allemaal 1 kleur (we dragen toch vnl laarzen dus daar zie je niets van). Voor de jongens gaat die vlieger helaas nog niet op. Maatverschil tussen beide zonen is te groot (35 en 45) en man draagt vnl nette sokken voor onder een pak itt oudste zoon die in de zomer enkelsokjes en in de winter sportsokken draagt.
De mannen hier in huis hebben allemaal donkere sokken en de meiden lichte. Ik heb ze dus niet allemaal tegelijk in de was. Verder probeer ik zoveel mogelijk per dag weg te wassen waardoor je minder tegelijk hebt.
Voor het ophangen zoek ik ze per paar uit en hang ze dan per paar naast elkaar en rol ze bij het afhalen gelijk in elkaar.
Ik heb ook een tijdje die sockstars geprobeerd maar hier werkt het niet. Ze 'vergeten' het zelf te doen en als ik het moet doen kost het me teveel werk en tijd. Wat ik er nu wel (bij in elk geval 2 gezinsleden) in heb gekregen is dat ze de bovenkant van de sokken in elkaar vouwen/rollen zodat ik ze bij elkaar in de was heb en ook zo uit de was haal. Scheelt een hoop uitgezoek.

Rafelkap

Rafelkap

02-11-2009 om 07:20

Zonder droger geen probleem

Hier vier personen met sokken, 7 x 4 = 28 sokken per week. We hebben geen droger. Ik hang ze gewoon op zolder, bij de andere was en dan zijn ze binnen een dag droog. Als je ze snel weer aan moet kan je ze ook over de verwarming leggen?

Berber

Gut, dat probleem heb ik nu ook, sokken onder de bank en altijd wees-sokken bij de was. Ligt het gelukkig toch niet aan mij!

Linda

Sokkenuniversum

Linda, Berber, wisten jullie dan niet dat er een sokkenuniversum is waar losse sokken naartoe verhuizen wanneer ze daar zin hebben? Wij gewone huisvrouwstervelingen hebben daar geen toegang toe.

Ik hang de sokken altijd over de waslijn te drogen op zolder, zonder knijpers anders is het helemaal een ***werk. Hier ook geen droger.

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

02-11-2009 om 13:49

Onze sokken

Onze sokken verstoppen zich graag in dekbedhoezen. Als ik in een aanval van strijkwoede een drie-maandenberg wegstrijk, kom ik heel wat eenlingsokken tegen.

Verder gaan ze bij ons gewoon in de droger, de dekbedhoezen trouwens ook (al dan niet met verstekeling-sok).

groet, Mamvantwee

100%mama

100%mama

03-11-2009 om 12:16

In de droger

en geen krimpende sokken hier hoor!

mamavantwee, die herken ik!

Agnet

Agnet

03-11-2009 om 15:56

Goed hè berber

Soms werpt mijn opvoeding vruchten af, haha, in elk geval bij de sokken. Ik heb die sockstars gewoon gebracht als iets heel leuks, zo van kijk eens allemaal een eigen kleur en die mag je dan iedere avond om je sokken doen dan hebben we nooit meer verweesde sokken! Dan doen ze dat ook gewoon. Ze zijn echt niet altijd zo braaf hoor, maar dit vinden ze denk ik niet de moeite waard om zich druk om te maken. Waarschijnlijk kennen ze mij ook een beetje, ik zou bij een stapel sokken ontzettend kunnen zeuren dat ik zoiets handigs heb gekocht wat zij niet gebruiken, blabla, daar hebben ze geen zin in.

Trouwens ik zag vandaag in het Kruidvat-foldertje dat ze sokken hebben met drukkertjes er aan. Krijg je ook nooit verweesde sokken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.