Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna3

Anna3

03-06-2011 om 16:21

Hoe bevalt arabia 24h (servies)

Wij zijn niet zo conventioneel, en hebben nooit geinvesteerd in serviesgoed.
ik/we eten dus al decennialang van (en drinken uit) resten van twee studenteninboelels en Ikea starterspakketten, maar nu ben ik het zat. Ik wil graag een mooi, duurzaam servies aanschaffen - om daar hopelijk de rest van ons leven plezier van te hebben.
In een winkel zag ik Arabia 24h, ik vond het mooi en het leek me tijdloos, en ik vroeg me af:
- is dit servies sterk (met kleine kinderen), want we willen het dagelijks gebruiken?
- is het praktisch in de afwasmachine? (ik wil niet dat er onhandige plasjes water in 'de bodem' van de omgekeerde kopjes en schaaltjes blijven staan)
- wat doen we als we gebakjes willen serveren? (ik heb geen gebaksschaaltjes gezien)

Ervaringen welkom, want dit wordt een serieuze investering

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-06-2011 om 17:04

Vast

Het ziet er wel degelijk uit. Zouden ze bij de Hema niet iets dergelijks voor minder hebben?

Arzberg

Ik zou even verder kijken naar Arzberg, volgens mij hebben die serviezen die er wel een beetje op lijken en die echt van porselein zijn. Arabia is toch nog meer steengoed-achtig, als ik het goed heb.

Porselein is zeker super kinderbestendig, wij doen er nu al 13 jaar mee waarvan 10 met kinderen. Mijn moeder had Arabia maar die moest meer bijkopen.

Goed idee trouwens, ik geniet echt iedere dag van het mooie servies! Omgerekend per gebruik is het echt niet duur.

Loods5 en ddd

Loods5 en tijdens de DDD dagen is het goedkoper.. wel niet helemaal rond etc.. maar niet zichtbaar. En anders even kijken op internet. Ik heb er wel wat van en ben er blij mee.. gaat al jaren mee. Een keer was kind (18mnd) zo boos dat ie een stapel van de tafel afgooide (ondertussen mij brutaal aankijkend) en dat was allemaal kapot, maarja. Verder heel degelijk, sober en mooi.

liora

liora

03-06-2011 om 19:45

24h?

Bedoel je Arabia van Italla?

Kwaliteit is geweldig! Maar de bekers hebben wel een plasje water in de afwasmachine. Borden hebben dat natuurlijk niet.

Ik vind het prachtig en heb er ook heel wat van en op mijn verlanglijstje staat om dat uit te breiden.

Liora

Rafelkap

Rafelkap

03-06-2011 om 19:56

Ouders

Mijn ouders hebben al zo'n veertig jaar arabia servies.
Wel sterk dus. Ze hebben ook een afwasmachine en ik heb daar nooit wat over gehoord.

Mijn oma

Had al Arabia-servies. Maar omdat het aardewerk was waren er wel bij een aantal dingen scherfjes af. Porselein is wel sterker. Maar ja Arabia is wel heeeeeeeeeel mooooooooi!
(en duur).

Biene M.

Biene M.

04-06-2011 om 06:20

Hmmm

Ik lees geïnteresseerd mee, wil volgend jaar een nieuw servies voor mijn verjaardag vragen. Dat 24h is erg mooi! Maar zijn er ook dekschalen van? Ik zie alleen maar één schaal zonder deksel, of moet ik even verder zoeken?

Yta Chalne

Yta Chalne

04-06-2011 om 16:30

M&w

Dat herken ik, ineens al die bijeengeraapte dingen zat zijn. Hier hebben we een paar jaar terug alle restjes vervangen door Cashmere Round van Maxwell&Williams. Best goedkoop, maar keihard bone china wat overal tegen kan. Nog steeds helemaal niets van kapot gegaan, zelfs nog geen scherfje eraf. Ik heb de serie zonder opstaande randjes. Bevalt veel beter dan de Wedgwood Edme die we daarvoor hadden.

Arabia hadden we vroeger thuis (niet dat nieuwe, maar die met de opstaande randen), was (toen al) ook niet kapot te krijgen. En toen mijn ouders het na dertig jaar zat waren was het haast nog meer waard dan toen ze het kochten, best een goede investering dus

Anna3

Anna3

04-06-2011 om 18:30

Rodebeuk

Arzberg, dat ga ik ook bekijken - want inderdaad, ik vind het heel belangrijk dat het met de tijd gaaf blijft. Heb even snel gegoogeld en Form 2000 (van Arzberg) is misschien wel wat.

Anna3

Anna3

04-06-2011 om 18:35

Biene

Klopt, het assortiment is vrij beperkt: geen dekschalen, botervloot, eierdopjes en andere prachtige ouderwetse dingen - tenminste, ik heb het bij Metz & Co. niet gezien, waar we waren kijken. (Vervelende winkel trouwens, die zure dames vonden denk ik dat we er niet rijk genoeg uitzagen om e.e.a. voor ons uit de afgesloten vitrinekast te halen.)
Dekschalen hoef ik trouwens ook niet, neemt heel veel ruimte in de kast in en ik zou het maar een heel enkele keer gebruiken.
Nadeel van de soepborden van 24h vond ik trouwens dat ze een vorm hebben dat je ze volgens mij niet rechtop in de afwasmachine kunt zetten (iets tussen een diep bord en een sopkom in). Wel heel mooi maar niet praktisch dus.

Anna3

Anna3

04-06-2011 om 18:41

Bedankt iedereen; goed gesorteerde servieswinkel?

Weet iemand een goed gesorteerde servieswinkel? Waar ze o.a. serviezen van Arzberg hebben, waar Rodebeuk het over had. Waar ze ook eerlijk advies geven, dus zeggen welke serviezen kwetsbaarder zijn, wat in de toekomst waarschijnlijk beperkt leverbaar is etc.?
En ook belangrijk, waar je het gevoel hebt: deze mensen hebben liefde voor hun vak en gun ik dat ze wat verdienen?
Liefst in de buurt van Amsterdam.
Ik heb het nog niet kunnen vinden namelijk.

Ik ging..

idd naar Metz, maar alleen als ik al wist wat ik wilde.
Verder zat er een winkel op het Gelderlandplein. Weet niet of die er nog zit. In alle grotere plaatsen zoals Haarlem of Bussum of Hilversum zit ook wel een serviezenwinkel.
Maar het beste ga je naar een groooooot warenhuis in Duitsland, Frankrijk of Engeland. Want zoals daar bestaan ze in NL niet. Dicht bij Amsterdam zei je, geloof ik ???

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2011 om 19:51

En...

www.kristalhuis.nl in Amsterdam, of de Bijenkorf.

Biene M.

Biene M.

04-06-2011 om 22:33

Anna

Wij zetten het eten altijd in dekschalen op tafel, daarom wil ik heel graag een servies met bijpassende dekschalen.

Tja, servies in Amsterdam, er zat inderdaad een zaak op het gelderlandplein en ook één in de Beethovenstraat, maar die zijn allebei weg. Als je googelt op servies Amsterdam zie je wel een aantal zaken, maar ik ken ze niet en kan er niets over zeggen. Ik lees hier graag hoe het je verder vergaat op je queeste naar Het Servies!

+ Brunette +

+ Brunette +

07-06-2011 om 12:52

Nog een algemene opmerking

Of een servies snel breekt hangt af van de productiewijze (wijze van bakken) en het materiaal (denk aan aardewerk versus porselein). Ik heb tijdens een stage in een woondecoratiewinkel aan den lijve ondervonden dat duur servies minder snel stukgaat, bij het afstoffen viel er weleens iets en als er iets brak waren dat nooit spullen van merken als Arabia of Arzberg. Mijn broer heeft het Arabia-servies van mijn moeder overgenomen en er is in al die decennia zelden iets gebroken.

Pluk53

Pluk53

07-06-2011 om 15:11

Porcelein versus aardewerk

porcelein heeft een "breekbaarder" imago dan aardewerk. Maar in werkelijkheid is het veel harder en slijtvaster. Ik ken de kwaliteit van Arabia niet, maar in alle aardewerk borden komen bij mij uiteindelijk craquele-scheurtjes in het oppervlak. Nu heel tevreden met een porceleinen (merkloos) servies; was een of andere AH actie voor drie-keer-niks. We gebruiken dit al 10 jaar, en nog niets kapot, geen slijtage te zien.

+ Brunette +

+ Brunette +

09-06-2011 om 11:38

Aardewerk en craquelé

Het Arabia-servies van mijn broer is dus van aardewerk maar na veertig jaar nog geen craquelé te zien. Zelf heb ik een goedkope mok die er na een paar maanden al oud uitzag van de scheurtjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.