Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe bereken ik invoerrecht op een apparaat uit de vs

Weet iemand hoe ik erachter kom welke invoerrechten je betalen moet als je electronica uit de VS bestelt? Ik heb ooit eens op de site van ik meen de belastingdienst gekeken en kwam er toen helemaal niet uit.

De door mij zo vurig verlangde robotstofzuiger is in de VS stukken goedkoper, maar dan moet ik natuurlijk niet vergeten de invoerrechten mee te rekenen.

De bedoeling is dus om m via internet te bestellen, en dan heb je dus niet die vrijstelling die luchtreizigers hebben.

Wie weet raad?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

19-04-2010 om 22:43

Gn-code

Op de website van de douane staat de Gecombineerde Nomenclatuur. Als je daar het apparaat opzoekt (ik denk ik hoofdstuk 84 of 85), vind je daarbij het percentage douanerecht. Dat moet je berekenen over de factuurwaarde en een deel (ca. 75%) van de vrachtkosten. Over de douanewaarde + douanerechten komt dan ook nog de omzetbelasting (19%).

Temet

Temet

20-04-2010 om 10:28 Topicstarter

Dank

Dank Vic, ik ga het uitzoeken.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

20-04-2010 om 13:28 Topicstarter

Mijn hemel!

Nou, er ging werkelijk een wereld voor mij open! Ik kwam uiteindelijk op een document van 1200 pagina's uit, maar ik heb de stofzuiger gevonden, code 8508, en dan zijn de douanerechten 2,2% begrijp ik. Maar er moet dus, als ik je posting goed lees, BTW betaald worden over het volledige factuurbedrag vermeerderd met de douanerechten. Feitelijk komt er dus bovenop de aanschafprijs (inc. verzendkosten) nog eens ruim 21% ivm btw en invoerrecht. Of het dan nog voordelig is, is de vraag - niet eens vanwege die invoerrechten maar vanwege de BTW.

In elk geval heel hartelijk bedankt voor dit inkijkje in de krochten van het douanerecht . Werk je zelf bij de douane, dat je dist wist (en nog meteen het juiste hoofdstuk ook)?

Groeten,

Temet

Trix

Trix

20-04-2010 om 16:16

Let op!

Het voltage in Amerika is 110 volt, dus dan kan je wel goedkoop uit zijn, maar je hebt wel ook een transformator nodig... Bovendien gaat zo'n stofzuiger terug naar zo'n oplaadstation toch? Dus dan moet je die trafo ook steeds er tussen hebben zitten.

Vic

Vic

20-04-2010 om 18:01

Temet

Ja, dat hele indelen in de nomenclatuur is nog een vak op zich Over het algemeen is het douanerecht niet meer zo hoog, behalve op bijvoorbeeld kleding, maar door de btw ben je vaak toch nog duur uit.

Temet

Temet

20-04-2010 om 21:31 Topicstarter

Trix

ja, dat weet ik, van dat voltage, maar ik heb een site gezien waarop het apparaat ook met EU-voltage wordt aangeboden.
Het lijkt er overigens op dat het prijsverschil niet spectaculair is, en dan koop ik liever bij een Nederlandse leverancier. Makkelijker reclameren ook, mocht er sores zijn.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

20-04-2010 om 21:37

Emma

Dat is een lastige. Ik weet ook niet precies wat een zwemjurk is, een soort T-shirt? De meeste kleding staat in hoofdstuk 61 of 62 van de GN (ik zag op de website dat het nu het Gebruikstarief heet), en het douanerecht is over het algemeen 12%.

Helft erbij

Voor het gemak reken ik altijd de helft van de prijs erbij voor ik besluit iets aan te schaffen, met BTW en invoerrechten kom je meestal op 50% van aanschaf + verzendkosten uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.