Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe behoud ik de tulpen?

Aansluitend op vorige vraag. Ik wil van mijn tuin nu een mini Giverny natuurlijk maken na ons bezoek deze vakantie. Ik heb net vorige herfst een stel hele mooie tulpen geplant. Zijn nu bijna uitgebloeit. Wat moet ik nu doen om er zeker van te zijn dat ze volgend jaar weer terugkomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

05-05-2009 om 09:15

Niks

Laat het loof helemaal geel worden,pas dan afknippen.Komt dan vanzelf goed.Mijn ervaring is wel dat in de loop der jaren minder tulpen opkomen,dat kun je ondervangen door er elke paar jaar een paar bij te poten in de herfst.
groetjes,bastet

Heb ooit gelezen

... dat je zgn botanische tulpen in de grond kunt laten zitten, maar dat je de grotere varianten (zeg maar de 'gewone' tulpen ) eigenlijk moet laten verwelken (ook het loof, zoals Bastet zegt) en dan de bollen moet oprooien, droog moet bewaren, en in de herfst moet herplanten.
Zelf nog niet geprobeerd, want te lui. Maar dit jaar ga ik het voor het eerst doen, want ik had tulpen in grote potten staan.

Groeten,

Temet

groene specht

groene specht

06-05-2009 om 15:16

Uitgraven

Wij laten de tuplen uitbloeien, knippen dan de kopjes eruit en laten ze tot eind mei nog wat gelig worden (echt feestelijk is dat niet). Dan spit ik ze uit de grond en leg ze met blad en al in een doos op een krant te drogen. Als al het groen is verdort kun je dat eraf halen en de droge bollen tot oktober/november bewaren. Dan mag alles weer de grond in. Op die manier vermeerderen ze zich ook, we zijn begonnen met 3 x 10 bollen en nu na 5 jaar stonden er 37 te bloeien (niet allemaal even groot).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.