Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Het nut van sla, tomaten, komkommer wassen

Nu met de EHEC-bacterie lees je weer hoe belangrijk het is groente/fruit vooraf goed te wassen.
Hm, merkte dochter op, van een beetje water gaan bacterieën toch niet dood?

Nou nee. Is groente wassen meer een symbolische handeling (voor zover er geen resten aarde aan kleven of zich nog rupsen en andere insecten tussen de blaadjes verstoppen)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-06-2011 om 09:25 Topicstarter

Sja

Om te beginnen word je niet vrolijk van die tekst, tjongejonge al die ongerechtigheden op gezonde voedingsmiddelen.

Maar nou geloof ik nog steeds niet dat wassen met schoon water zo effectief is.

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2011 om 10:02

Ik denk

Door goed te wassen met stromend water spoel je evt. bacterieen op de oppervlakte er wel af. (Ik lees zelfs weleens dat handen wassen met louter water misschien nog wel beter is dan wassen met zeep, omdat de bacterieen in de zeep gaan zitten die moeilijker van je handen te spoelen is.)
Maar zolang de oorzaak niet echt bekend is, blijft het volgens mij ehm..natte vinger werk, die adviezen..

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-06-2011 om 16:57 Topicstarter

Gesneden sla in een zakje nog eens wassen?

Dan blijft er helemaal geen vitamientje meer over Daar eet je dat spul toch voor (als je van nature geen enorme rauwkostliefhebber bent).

Bromvlieg

Het gehalte vitamine in gewone sla valt vziw toch al niet mee hoor. Voor de vitamines kun je vermoedelijk beter tomaten en worteltjes eten.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

03-06-2011 om 18:13

Nou...

Als je zelf sla kweekt is sla heel gezond, geen bestrijdingsmiddelen en heel makkelijk te kweken.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

03-06-2011 om 19:43 Topicstarter

Dan moet ik maar zo'n een meter bij een meter

tuin beginnen met sla en zo.

Zijn de slakken meteen ook beter onder controle te houden. Lijkt me.

Sla in grote bloempotten

we hebben al een paar maaltjes sla van eigen tuin gegeten, geen slak te bekennen (t is ws te droog) en prima sla.

Ik heb drie hele grote bloempotten waarin ik sla heb gezaaid (nav alle enthousiaste verhalen hier) en ik vind het een genot!! Nu heb ik nog een courgetteplant van schoonpa in een grote pot staan, tomatenplantjes, een minikomkommer (deze week bij de AH gekocht, vorige keer heb ik daar wel tientallen komkommertjes afgehaald, lekkerrrrrrrrr) en een grote hangaardbei (ook bij de AH gekocht, die vorige heeft veel aardbeien gegeven, maar die had ik dit jaar per ongeluk laten verdrogen, dus die maakt nu alleen nog blaadjes uit nijd

Genieten!

Fiorucci

Maar wat is er dan zo gezond aan sla? Wqt zit er aan vitaminen in, bijvoorbeeld? Vziw niet zoveel, namelijk. In tomaten zit vitamine C en kalium, in worteltjes zit in elk geval Beta caroteen, maar in sla? Ik weet niet beter of het is vooral water met een groen randje. best lekker hoor, ik eet het ook vaak, en dat er op zelfgekweekte sla geen bestrijdingsmiddelen zitten neem ik ook aan, maar waarom is het dan zo gezond?

Dit temeer omdat Bromvlieg het over vitaminen had. Nogmaals, ik weet niet beter of die zitten er nauwelijks in.

En nu heb ik dus het liedje van Drs P in mijn hoofd over sla

(eindelijk is het zo ver, hoera!/ Dat is vrijuit kan spreken over sla./ De sla staat ook in het buitenland/ alom bekend als eetbare plant etc. Het refrein:
De slaaaaa... Is gezond om te eten/ Veel bekende atleten/ leven enkel van sla....)

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 08:34

Temet

Het is natuurlijk geen vitaminebom, maar er zitten wel vitamines en mineralen in, oa behoorlijk wat foliumzuur.

Sla

http://tinyurl.com/3dw8f25
Er zit dus vanalles in, maar ik ben te lui om even na te gaan of die hoeveelheden nog iets om het lijf hebben Ik eet het in elk geval, in het seizoen, zeker 4x per week, heerlijk.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 09:49

Anneque

Juist die vier keer per week wordt weer afgeraden, vanwege nitraat!

Nitraat

Ik weet het, maat eet het alleen in het seizoen. Dus over een jaar genomen gemiddeld hooguit 1½x per week. Zou je zo niet mogen rekenen?

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 11:12

Anneque

Geen idee eigenlijk, leuke vraag..

Primavera

Primavera

05-06-2011 om 16:26

Nitraat was toch ook al weer achterhaald?

Ik meende dat dat hele nitraatgedoe waardoor er allerlei beperkingen worden opgelegd in het
voedingspatroon ook al lang weer achterhaald was.
Verder heb ik ergens gelezen dat de meeste nitraat in het steeltje van rucolasla zit. Dus als je die wegsnijdt heb je ook al heel weer wat gewonnen.
Groeten Primavera

Voedingscentrum

Geeft toe dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor een causale relatie tussen het eten van nitraatrijke groenten en het ontstaan vcan kanker, maar desalnietemin is hun richtlijn toch nog: max 2x per week, waarbij je 4x een klein schaaltje als 1x moet rekenen.
Vooralsnog houd ik het bij mijn boerenverstand: ik eet groenten van het seizoen. En in dat seizoen eet ik ze heel vaak (betekent idd dat ik ah eind vd winter geen kolen meer kan zien
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitriet.aspx

Echt?

Zeggen ze dat? Van die pindakaas? Wat belachelijk. Waarmee is het Vc verstrengeld eigenlijk? Worden ze gesponsord? Ben het overigens met je eens: eet wat je lekker vindt, gevarieerd en met mate, zit je oha wel goed.

Fiorucci

Fiorucci

05-06-2011 om 18:16

Ohja, ik neem het VC ook niet zo serieus hoor, er zitten hele aparte adviezen bij. Alles met mate is mijn motto, en inderdaad groente van het seizoen. Dus deze week eet ik weer asperges, voor ze er niet meer zijn..

Vic

Vic

05-06-2011 om 21:02

Taugeh

Volgens de meest recente berichten komt de EHEC-bacterie waarschijnlijk van taugeh of andere kiemgroente. Ben benieuwd of dat het is. Nu ben ik zelf al eens behoorlijk ziek geweest door het eten van (verlepte) taugeh, dus ik ben daar toch al heel voorzichtig mee.

Wat ehec betreft

Die besmettingsbron moet toch heel locaal zijn, rond Hamburg. Het kan inderdaad die taugé zijn, maar wellicht komt het ergens anders vandaan. Hoe dan ook, als je de uitbraak volgt, zit de oorzaak in dat gebied. Ik neem momenteel geen specialere hygiëneregels in acht dan normaal, noch voor vlees, noch voor groente, noch voor iets anders.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-06-2011 om 22:04

Moet even wat kwijt

Door groenten te wassen spoel je het merendeel van de bacteriën eraf. Helemaal zeker ben je natuurlijk nooit maar ach. Ik weet wel zeker dat de besmettingsbron rond Hamburg ligt, in mijn woonland Spanje is helemaal niemand ziek geworden (behalve iemand die in Noord-Duitsland was geweest). Ik neem aan dat in Nederland ook de nodige hemelschreiende beelden op tv zijn vertoond van containers vol afgedankte komkommers. Bah, arrogante Duitsers die maar wat roepen en daarmee de tuinbouwsector in diverse landen in moeilijkheden brengen.

Precies dat, brunette...

... is het belangrijkste deel van het nieuws geworden: hoe de tuinbouwsector te lijden heeft onder de ongefundeerde geruchten. Rusland wil geen Europese groente meer hebben en in Duitsland kopen ze ook veel minder groente - dat zijn belangrijke afzetmarkten, ook voor Nederland. Hoewel ik erg benieuwd ben naar de bron van de bacterie en ook erg begaan met ben degenen die nu ziek zijn geworden, vind ik de coördinatie van het geheel on-Duits slecht.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-06-2011 om 12:42

Genista

Hahaha, on-Duits slechte coördinatie, zeg maar "op zijn Spaans". Een paar maanden geleden heb ik zelf geholpen tomaten te oogsten voor een bedrijf dat levert aan een grote supermarktketen, ik heb de indruk dat ze hier zelfs iets schoner zijn dan in Nederland, handschoenen worden al snel verplicht gesteld, hierbij denk ik niet alleen aan oogstwerkzaamheden maar ook aan broodjeszaken, banketbakkers e.d. Als ik in Nederland ben (en ik vermoed dat het in Duitsland net zo toegaat) griezel ik er altijd van dat winkelpersoneel ongeneerd voor mijn neus de etenswaren met hun blote handen pakt, in Spanje gaat dat echt hygiënischer, het beeld is hier: latexhandschoenen, brood bij de bakker wordt niet met de handen aangeraakt maar met een plastic zakje om de hand of met tangetjes.

+ Brunette +

+ Brunette +

07-06-2011 om 12:42

Genista

Hahaha, on-Duits slechte coördinatie, zeg maar "op zijn Spaans". Een paar maanden geleden heb ik zelf geholpen tomaten te oogsten voor een bedrijf dat levert aan een grote supermarktketen, ik heb de indruk dat ze hier zelfs iets schoner zijn dan in Nederland, handschoenen worden al snel verplicht gesteld, hierbij denk ik niet alleen aan oogstwerkzaamheden maar ook aan broodjeszaken, banketbakkers e.d. Als ik in Nederland ben (en ik vermoed dat het in Duitsland net zo toegaat) griezel ik er altijd van dat winkelpersoneel ongeneerd voor mijn neus de etenswaren met hun blote handen pakt, in Spanje gaat dat echt hygiënischer, het beeld is hier: latexhandschoenen, brood bij de bakker wordt niet met de handen aangeraakt maar met een plastic zakje om de hand of met tangetjes.

Puck

Puck

07-06-2011 om 14:03

Brunette

Ach Brunette, die handschoenen dragen, IS dat hygienischer of LIJKT dat hygienischer? Als iemand een uur lang achter elkaar die broodjes in Spanje maakt zonder zijn handschoenen te verwisselen en af en toe met zijn gehandschoende handen de haren voor zijn ogen vandaan haalt (bij wijze van spreke dan) dan kan dat vele malen onhygienischer zijn dan iemand die in een Nederlandse broodjeszaak voor ieder broodje zijn handen wast en ontsmet. En die tang waar al van 3 dagen restjes suikerstroop, jam, etc., van allerhande lekkernijen zit is toch echt viezer dan de bakker die mijn gebakjes met de hand pakt en dan zijn handen wast voor de volgende klant.

Mens-op-mens besmetting

Daarover zwijgen ze in alle talen hier (en zeker in het Duits). Ik woon 500 km van Hamburg en hier is ook een aantal mensen besmet die allemaal dezelfde bedrijfskantine hebben gegeten.

Ik vraag me echt af of alle mensen de bacterie hebben opgegeten of anderszins hebben opgelopen. Vrolijk word ik er niet van.....

F

Fély

Dus het zit nu ook buiten die regio? Daar schrik ik wel van!

Genista

Dat is al 2 weken geleden gebeurd, de meeste zijn al weer aan de beterende hand. Ze hebben allemaal gegeten in de inmiddels gesloten kantine van Pricewaterhouse Coopers. Twee andere gevallen waren wel in Noordduitsland geweest. Een van de zieke mensen in Hamburg had nog een bakje taugé in de koelkast. Daar had hij van gegeten voor hij ziek werd. Toen hij thuiskwam heeft hij het bakje gevonden en ingeleverd. Geen spoor van de EHEC-bacterie gevonden....

NaShA

NaShA

07-06-2011 om 19:39

Water?

is er al in het drinkwater gezocht eigenlijk? Of zouden er dan al meer mensen ziek moeten zijn?

Ik maak mij echt totaal niet druk

en ik vind het super lullig voor de tuinders. Ik koop dus expres veel groente. Niemand in NL is in NL besmet dus er is niets mis met onze komkommers, sla, tomaten, tauge en alle andere producten die ik in mijn super koop.

Dus ja morgen ga ik met voorbedachte rade tauge salade maken, lekker met avocado, mango en scheutje gembersiroop. Kippenboten erbij en rijst.

gewoon vooral met zijn allen doorgaan met het kopen van groentes !!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.