Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 15:47

Het mysterie van etiket-lijm

Van mijn zwager krijg ik honing, hij imkert. Hij heeft daar echte glazen potjes voor met echte etiketten van zijn bijenfarm enzo. Helemaal leuk. De potjes wil hij graag terug, dus die zet ik als ze leeg zijn in de vaatwasser. Vorige week vergat ik het etiket er af te halen en jaaaaaaa hoooooooooor het overkwam me weer: etiket er af en kwijt. Dat vind ik dan ná de volgende wasbeurt ergens in stukjes tegen een paar glazen aangeplakt waar het vervolgens nevernooit meer afgaat. Dat moet echt slijten en kan heel lang duren.
Hoe kán dat nou? Van het oorspronkelijke potje vlíegt het af in één simpel beurtje om vervolgens superhardnekkig te worden op ánder glas. Ik snap daar niets van. Jullie?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

dan is het lijmlaagje eraf, want dat stelt geen donder voor, maar het laatste beetje en papier wat rottig wordt haal je het er niet meer af.

inderdaad. rottig.

één woord:

wasbenzine. Werkt sneller dan slijtage.
Waarom die lijm dat doet weet ik ook niet. Maar je krijgt de etiketresten wel van je andere glazen af met wasbenzine. In geval van hardnekkige prijs-etiketten of de lijmresten daarvan begin ik meestal met de microdoek, maar als dat niet helpt, grijp ik naar de wasbenzine. Wat dat dan weer milieu-technisch tot gevolg heeft weet ik niet.

Groet, Molly

Merel78

Merel78

09-06-2009 om 09:40

Hoi

ik had laast ook lijmresten op een plastic beker van de wibra. Goedkope beker, maar superlijm of zo, want ik kreeg het er niet af. nergens stickerverwijderaar of lijmrestenverwijderaar of hoe dat spul ook mag heten te krijgen. Tipt iemand me in de winkel om het eens met lampenolie te proberen (erop smeren en even in laten trekken). Dus ik dat geprobeerd, sceptisch...maar het was er dus echt zo af....Ik was echt heel verbaasd! Maar wie weet werkt het bij jou ook!!

groetjes, merel

Tirza G.

Tirza G.

09-06-2009 om 15:13

Nou

(aan alle reageerders) het gaat me niet zozeer om dat ik het er niet afkrijg, het gaat me er meer om dat ik me er zo over kan verbázen.
Hoe kan het dat die lijm hop loslaat van het potje maar vervolgens zo hardnekkig op ander spul zit. Grrrrr.

Tirza

Mathilde

Mathilde

09-06-2009 om 20:58

Vast gebrand

Ja, het lijkt dan wel vast gebrand. Heel raar. Mijn man keilt lege glazen potjes zo in de afwasmachine, voor zijn verzameling lege potten (breek me de bek niet open). Meestal ligt er dan onderin het apparaat een afgeweekt etiket. Maar soms zit het ook op de drink- of wijnglazen en dat krijg ik er ook niet af. Heb ik me ook al vaak over verbaasd. Misschien ligt het wel aan het afwasmiddel, dat je daardoor een chemische reactie krijgt of zo.
Mathilde

Plien

Plien

10-06-2009 om 10:09

Heb geen vaatwasser

Maar ik had het laatst ook een keer met een jampot-etiket dat van de pot af was geweekt en dat *iemand* (ik noem geen namen!) in de gootsteen had laten liggen, waar het fijn was opgedroogd. Was er bijna niet meer af te bikken, grrrr. Het leek wel een soort papier-maché geworden.
Verklaring heb ik ook niet. Met veel gegrom en een schuursponsje kwam het uiteindelijk weer goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.