Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

23-01-2011 om 22:09

Het cakejesdebacle

Ik heb vandaag kleine cakejes gebakken. In het recept stond dat je de vormpjes voor de helft moest vullen, en dan 15 minuten op 180 graden bakken. Nu wist ik met een 'grote' cake dat die mooier wordt als je hem op 160 graden bakt, dus dat had ik voor de zekerheid maar gedaan. De eerste lichting is dus gewoon mislukt. Ik had de bakjes ruim voor de helft gevuld. Dat ging 5 minuten goed, maar toen kiepten de gestolde bovenkanten om, en liep het beslag over de rand op de bakplaat. Bij de tweede poging heb ik een heel klein laagje beslag (1 cm) gedaan, en 20 minuten op 140 graden. Dat ging beter, maar nu zijn ze weer wat klein. Gelukkig smaken ze goed, en zien ze er tenminste zelfgebakken uit.
Maar goed, hoe moet het wel? En waarom staat er in recepten van cakes dat het op 180 graden moet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hibiscus

Hibiscus

23-01-2011 om 22:31

Hoe ik het doe

Ik heb een muffinvorm met 12 vakjes, daar doe ik cakevormpjes in. Zonder zo'n vorm lijkt het me lastig en volgens mij doe jij het zonder vorm, klopt dat?Cakebeslag maken en dan vullen, tot de helft of iets meer. Dan in de voorverwarmde oven, ergens tussen de 160-180 graden en ik zet de timer op 15 minuten. Dan kijk ik steeds of ze al klaar zijn. Meestal rond de 25 minuten geloof ik. Maar het kan ook zomaar 5 minuten langer zijn. Ik prik er in met een ongekookte spaghetti en als die er schoon uit komt, zijn ze klaar. Als ik geen spaghetti in huis heb een sateprikker.
Zo gaat het eigenlijk altijd goed. Ik "mag" trouwens vrijdag weer. Ik zal eens opletten hoe lang en hoe warm precies.

Hibiscus

175

Ik bak alle cakedingen altijd op 175 graden.
Cakejes in caisses 15 minuten, cake in blik een uur.

Jessica O

Jessica O

24-01-2011 om 07:45

Muffinvorm

is echt een aanrader. Wil/heb je die niet doe er dan dubbele bakjes omheen. Dan zijn ze wat steviger.
Maar bij de ikea/xenos/action heb je al muffin vormen voor een paar euro, dus wil je ze vaker bakken zou ik het overwegen.

(en 2011 is het jaar van de cupcake was vorige week op boulevard )

Jessica

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2011 om 08:29

Muffinvorm?

Ik heb laatst zo'n ding gekregen, maar ik zie er de toegevoegde waarde niet van. Ik zet altijd gewoon de vormpjes op de bakplaat. 20 tot 25 minuten, op 180 graden. Bakjes hooguit voor de helft vullen. En bakjes die omvallen? Dat herken ik helemaal niet.

Puck

Puck

24-01-2011 om 08:55

Ook gewoon 180 graden

Ik denk dat je gewoon een te lage temperatuur hebt gebruikt. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het beslag bij 160 graden wel gaat rijzen maar niet snel genoeg uithardt en er dan dus overheen gaat lopen. Ik maak ze ook wel vaker en heb geen enkel probleem bij 180 graden en dan net als ijsvogeltje een minuut of 20.

Vic

Vic

24-01-2011 om 09:25

Hmmm

Heel apart dat het bij iedereen goed gaat op 180 graden. Misschien klopt mijn oventemperatuur niet? Als ik een grote cake op 180 graden bak, stolt de bovenkant heel snel. Als hij daarna gaat rijzen barst de bovenkant open. Dat had ik ook bij de eerste cakejes. Bij sommige blupte het deeg aan de zijkant uit het bakje, maar er waren er ook bij die veranderden in een soort vulkaan, met een gat in het midden en uitstromend deeg. Ik had wel van die stevige kartonnen bakjes. Misschien moet ik ze volgende keer maar tegen elkaar aan zetten. Dan kunnen ze in ieder geval niet vervormen.

Vera*

Vera*

24-01-2011 om 09:59

Oven

Vic, heb je een electrische oven met onder- en bovenwarmte? Als de bovenkant wel 'snel' gaart is misschien de onderwarmte kapot. Als je een heteluchtoven hebt zou ik het niet weten.

Vera

Vic

Vic

24-01-2011 om 10:03

Hetelucht

Het is een heteluchtoven, dus daar kan het niet aan liggen.

Puck

Puck

24-01-2011 om 11:29

Vic

In een grote cake is bijna niet te voorkomen dat hij scheurt. Dat "hoort" gewoon bij cake. Als je hem na het uit de oven halen in de vorm een kwartiertje op de kop legt is het al een stuk minder. Bij de kleine cakejes heb ik het nog nooit gehad dat ik een soort vulkaantjes kreeg.

Heteluchtoven

Bij een heteluchtoven moet je 10-20 graden lager instellen dan de voorgeschreven baktemperatuur!

Vic

Vic

24-01-2011 om 14:08

Dat weet ik natuurlijk wel. Als ik het doe volgens het boekje gaat het gewoon niet goed. Maar goed, volgende keer vul ik de vormpjes tot nét onder de helft, zet de bakplaat flink vol, en bak dan op 150 graden.

Puck

Puck

24-01-2011 om 14:10

Neehee vic

In het recept staat 180 graden, dus dan zet jij je oven gewoon op 170. Je kunt die kleine cakejes namelijk niet vergelijken met de grote cake in de oven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.