Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tonny

tonny

25-02-2010 om 23:42

Hergebruikdraadje

Geinspireerd door de slingers en het inpakpapier hier een hergebruikdraadje.

Wat krijgt bij jullie thuis een tweede kans en in welke vorm?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2010 om 00:54

Ik zou het niet weten...

Vroeger bracht ik wc rollen e.d. braaf naar school, maar nu gaat dat bij het oud papier. Ik geloof niet dat ik nog echt aan recyclen doe.

100%mama

100%mama

26-02-2010 om 07:50

Ehhhhhh

vrij weinig om heel eerlijk te zijn. De wc rollen krijgen hier wel een 2e kans (zoon knutseld er hele kastelen van), ook het zakje in het afvalbakje in de keuken krijgt vaak een 2e ronde als er alleen droog afval in zit, oud brood gaat niet in de prullebak maar naar de eentjes of de honden (als dat onder een 2e kans valt, hahaha) en dat was het wel zo'n beetje......

Maar....wellicht lees ik hier nog wat dingen waarvan ik denk "jaaaaaaa, dat kan ik ook!"

Minet

Minet

26-02-2010 om 08:42

Eens even denken

Versiersels op kadootjes bewaar ik in een vaas, plastic tasjes gaan in de meterkast en worden vaak gebruikt als verpakking voor iets dat ik verkocht heb en opstuur, mijn laarzen niet te vergeten!, die laat ik ruim optijd voorzien van nieuwe hakken en/of zolen, verder zijn we niet van die recyclers geloof ik.

tonny

tonny

26-02-2010 om 09:20

Knutselen

naar mijn idee werd er vroeger, thuis en in de (kleuter)klassen, meer geknutseld met waardeloos materiaal. Lege doosjes, dekseltjes, wc-rollen inderdaad, eierdozen, blikjes, bekertjes... Je had er boekjes over, geloof ik?

Versiersels bewaar ik ook in een vaas,net als de vorige spreekster; plastic tasjes idem, schoenendozen worden soms bekleed tot bewaardoos of vermaakt tot kijkdoos, resten stof bewaar ik om iets mee te maken (poppenkleertjes, vroeger! lappendekens!) en tijdschriften verscheur ik geregeld voor iets creatiefs.
Schoenen verzolen gebeurt hier ook.

tonny

Enveloppen

ik koop en verkoop veel via marktplaats en ebay, als ik van die grote uitvouwbare enveloppen krijg bewaar ik ze altijd en die gebruik ik dus opnieuw. Schoenen en soms kleding worden gerepareerd bij de schoen/kleermaker. Slingers worden opnieuw opgehangen als ze makkelijk vorige keer op te vouwen waren en als ze nog helemal heel zijn.

Verder geef ik veel weg, ja ik denk dat we erg veel weg geven, verhuisdozen vol elk jaar met kinderkleding, speelgoed, ander textiel etc. Dat vind ik ook wel fijn want ik hou niet van bewaren (ik wil het graag leeg houden hier) en vind dat goede spullen vooral gebruikt moeten worden.

Wel vind ik het ontzettend leuk dat Mandarijntje (7 maanden) nu vandaag een rompertje aan had van de oudste (7 jaar). Ik heb sommige speciale dingen bewaart en dat is na al die jaren erg leuk om weer terug te zien op Mandarijntje. Ik zit nu ook wel wat vaker te kijken naar kelding van de oudste of ik het verkoop of bewaar.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-02-2010 om 10:02

Bso

Op de BSO waar mijn man werkt (een erg biologisch-dinamisch bedrijf, trouwens), wordt er veel geknutseld met oude verpakkingen, versiersels, cadeaupapier en wat dies meer zij. En ik was gisteren voor een kennismaking op de BSO waar dochter straks naartoe zal gaan als ze vier is: ook overal bakken met knutselmateriaal (hagelslagpakken, wc-rollen e.d.).
Wij gebruiken zelf de plastic zakjes waar ons Turks brood in komt voor het kleine afvalbakje op het aanrecht. Voor de boodschappen heb ik een aantal big shoppers en altijd wat oude plastic tassen opgevouwen in mijn handtas - ook handig als een leerling erom vraagt, dat gebeurt regelmatig.
Even zien, wat nog meer? Tja, kinderkleding en speelgoed rouleren hier enorm in de familie en kennissenkring. Hetzelfde geldt voor tummytubs, fietszitjes en dergelijke. Ik heb een klein salontafeltje opgeknapt dat nu dienst doet als nachtkastje aan de kant van mijn man (ons bed is nogal laag, dus 'normale' nachtkastjes zouden veel te hoog zijn geweest). Ik heb zelf een oude radio uit de jaren vijftig als nachtkastje (hij doet het ook nog!).
Cadeaupapier gebruik ik niet meer om een ander cadeau in te verpakken, maar dochter mag er wel mee knippen en plakken.
Okee, mijn vader staat aan de deur, ik denk later wel verder.
Groetjes
Massi

Oh ja

ik koop meubels 2e hands, toen we hier kwamen wonen heb ik veel ikea spul verkocht en een paar antieke dingen gekocht. En ik verkoop dus ook veel meubels. Laatst een mooi kinderbed voor de oudste gekocht voor E 50,- echt super ding, het oude bed is verkocht voor E 45,-

En zo ook met alle babyspullen, alle Avent spullen zijn verkocht (sterilisator, borstkolf etc) en dan heb ik weer geld om iets nieuws van te kopen. Binnenkort gaat de maxicosi erop zodra ik een nieuw groter model heb gekocht.

Het is bijna ruilhandel, ja ik ben erg blij met marktplaats.

Katrien

Katrien

26-02-2010 om 13:44

Veel recyclage

Een paar zaken zijn evident; lege bokalen worden uitgewassen en gebruikt voor confituur of als bewaardoos of zo. Lege flessen, als ik ze nog goed kan afsluiten bewaar ik voor home made vruchtensap of likeuren of zo.

Lege plastieken zakjes worden natuurlijk bijgehouden voor vanalles en nog wat.

Toiletrollen, keukenpapierrollen, eierdozen, kaasdoosjes, ... gaan in een doos en een paar keer per jaar gaat dat naar de school als knutselmateriaal. En een deel houden we hier thuis ook voor het knutselen.

Versleten kledij wordt hergebruikt als vodden of ik maak er iets van (bijv. poppenkleertjes of zo). Knoppen en ritsen haal ik er uit ook om weer te hergebruiken. Ik heb onlangs van een wollen trui die gekrompen was in de was een handtas gemaakt.

Kleding die te klein is wordt ofwel verkocht (voor de duurdere stukken) ofwel naar familie/vrienden ofwel naar de Kringloopwinkel. En omgekeerd krijgen wij ook kinderkleding door van anderen.

Inpakpapier, versierseltjes, lintjes, ... worden bewaard om te hergebruiken bij het inpakken of om mee te knutselen.

Lege dozen en van die grote enveloppen met bubbeltjes enz houden we ook bij.

Versleten handdoeken, dekbedovertrekken, enz hou ik ook bij, daar kan je nog heel wat van maken.

Katrien

koentje

koentje

26-02-2010 om 14:17

Nog niet genoemd...

grote envelopen, vooral diegene met beschermingsmateriaal aan de binnenkant voor het versturen van dvdtjes of zo. Stickertje over adres en postzegel en klaar!

Koentje

sterker nog het staat zelfs in mijn titel : enveloppen !

Handig indd want hier gaan er vele tientallen van dat soort dingen per jaar de deur uit in hergebruikte grote enveloppen, zalig als er weer wat de deur uit gaat via marktplaats !

Asa Torell

Asa Torell

26-02-2010 om 21:32

Behoorlijk veel

wordt hier bewaard, we moeten echt opletten dat het huis niet gevuld wordt met verpakkingsmateriaal hier! We zijn slechte weggooiers...
Wat we zoal recyclen: kadopapier (sorry manda), plastic zakken, gevoerde enveloppen, plastic etensdozen (soms kopen we zelfs speciaal weer eens een bak ijs als de voorraad slinkt!), oude kleding (als schoonmaaklapjes). Gewone enveloppen gebruiken we voor de boodschappenlijstjes.
Voor het knutselen met de kinderen bewaart man ook karton, piepschuim, kurken en de kartonnen rollen van het keukenpapier.
Ook komen de meeste 'nieuwe' spullen (meubels, fietsen, auto's, witgoed,...) hier van marktplaats en regelmatig gaan er bergen kleertjes de deur in of uit.
De goede kartonnen dozen waarin vaak apparatuur wordt geleverd nemen we speciaal mee van het werk, ook kopieerpapierdozen en oude ordners. Ja, als je veel bewaart heb je ook veel dozen nodig om dat allemaal in te doen .

koentje

koentje

27-02-2010 om 13:42

Mandarijn

Sorrry!!
Mijn moeder zei het al: kijken met je doppen, niet met je neus!

Bellefleur

Bellefleur

02-03-2010 om 13:04

Niet

Als ik alleen woonde, zou ik veel recyclen. Maar ik woon met een weggooiman. Hij krijgt tics van bewaren. Ik zie de paniek in zijn ogen als ik theezakjes bewaar voor de hobby van nichtje. Hij gooit ze dus weg. Hij krijgt schuim op de mond als ik hem vraag plastic van papier te scheiden bij verpakkingen, propt het liefst oude kleren in de grijze container, en begint te shaken als ik het woord 'bewaren' in de mond neem... Maar verder is hij wel nuttig. Hij krijgt dus niet de kans een tweede leven te beginnen.

Bellefleur

Bellefleur

02-03-2010 om 13:06

Wel!

Ik vergeet helemaal de kurk van de portfles. Die is zo handig voor wijnflessen! Dat vindt mijn man ook. Maar hij begrijpt dan weer niet waarom ik er zo'n 80 in mijn keukenla bewaar. Rare man.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.